"Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-12/12:35

2008 utkom Stridens skönhet och sorg: Första världskriget i 212 korta kapitel - en tegelsten på drygt 600 sidor. Eftersom Peter Englund är en av mina favoritförfattare, samtidigt som mina kunskaper om första världskriget inte var särskilt goda, var köpet en självklarhet.

Englunds grepp är på en gång genialt och självklart - även om det måste ha krävt ett enormt arbete, men han är ju historiker av facket. Sålunda skildras första världskriget via 20 faktiska personers upplevelser - från skolflickan Elfriede Kuhr, som är 12 år gammal, när kriget bryter ut, och upplever hela kriget från sin hemstad Schneidemühl, till neurokirurgins fader, amerikanen Harvey Cushing, som 1914 är 47 år gammal och kommer till Europa efter USA:s inträde i kriget 1917.

Varje kapitel är på ett fåtal sidor och skildrar en persons upplevelser just då. Därefter får man följa en helt annan person - på en helt annan plats i världen men vid ungefär samma tid - likaså på ett fåtal sidor. Därpå följer en tredje osv, varefter man så småningom återkommer till person nummer ett, och berättelserna fortsätter, varv på varv.

På detta sätt har Englund skapat en gigantisk kronologisk mosaik, som långsamt tar sig fram genom krigets förlopp.
Förutom att man lär sig massor om första världskriget och den tidens Europa - som med sina kolonier och allianser spred kriget till hela klotet - är boken idealisk, just för att kapitlen är så korta. (Jag hade exempelvis ingen aning om, att Tyskland hade åtskilliga kolonier i Stilla Havet och en i Kina - Tsingtao - före första världskriget!) Den är enkel att läsa lite i taget. Samtidigt blev jag som regel nyfiken på, vad nästa kapitel innehöll, så jag läste gärna länge.

Boken blev en stor succé - även internationellt - vilket fick Peter Englund att gör en milt uttryckt grundlig revidering, där han fördubblade de faktiska personernas antal till 40. Några stupar, men de flesta överlever - en del med grava psykiska och/eller fysiska men för livet.
Bland de nytillkomna noteras två blivande författare, den yrkesskicklige försäkringstjänstemannen Franz Kafka (som sliter med Processen, men det går trögt) och Robert Musil (vars mest kända verk torde vara Mannen utan egenskaper), konstnären Oskar Kokoschka - samt svensken Elow Nilson, som vid krigsutbrottet befinner sig i Paris och tar värvning i Franska Främlingslegionen. Dessutom finns Kunigunde von Richthofen, själv adlig och gift med en likaså högadlig men komplett oduglig officer och därmed tämligen fattig. Hon har en 22-årig son, Manfred, som hon avgudar. Han blir inom ett par år historisk som "Röde Baronen", hela krigets mest berömda flygare med 80 nedskjutna fiendeplan, innan han själv 1918 blir träffad av en enda luftvärnskula, lyckas nödlanda över fientligt territorium - men dör i stort sett samtidigt, som soldater når hans flygplan.

Detta ökade i sin tur sidantalet så mycket, att det blev en god idé att ge ut resultatet i fem volymer - en för vart och ett av krigsåren 1914 - 1918. Jag har nyligen börjat på 1914 och blev själv förvånad över, hur snabbt jag sögs in i de olika berättelserna igen.

Europa före första världskriget var "gränslöst" på ett sätt, som vi har svårt att tro. Man kunde resa nästan vart som helst utan pass, och den rysk-tyska gränsen kunde bestå av ett dike, här och där med markeringspålar! 40 år av fred, efter det fransk-preussiska kriget 1970 - 71, samt tekniska landvinningar hade moderniserat tillvaron och höjt levnadsstandarden på ett sätt, som saknat motstycke. Samtidigt växte dock spänningarna mellan "Centralmakterna" (Tyskland och Österrike-Ungern) och de, som skulle bli "Ententen" (Frankrike, Storbritannien, Ryssland, Italien m fl). Mordet på ärkehertig Franz Ferdinand i Sarajevo sågs från början som en perifer, lokal historia, men allians på allians trädde i funktion, och inom några månader var det stora kriget ett faktum. (Att Storbritannien och Tyskland hamnade på olika sidor i kriget chockade många - såväl civila som militärer - på båda sidor, eftersom de hade vänner i de nyblivna fiendeländerna. Åtskilliga britter var imponerade av tysk konst, forskning och ingenjörskunnande, och tyska marinofficerare insåg, att de hamnat i mardrömmen att nu vara i krig med den flotta, som de beundrat mest, och där de hade åtskilliga personliga vänner. Till råga på allt var Tysklands kejsare drottning Victorias av England barnbarn!)

På båda sidor gick man ut i kriget med glädje! (Det förekom, att män, som av en eller annan anledning inte accepterades för militärtjänst, begick självmord!) Båda sidor föreföll säkra på både den egna segern, och att kriget skulle bli kort. I båda sidornas arméer fanns män, som fruktade, att kriget skulle vara över, innan de hunnit till fronten!

Som vi vet, blev det tvärt om. Utvecklingen av artilleriet, kulsprutan, taggtrådshinder, minor och kemiska stridsmedel gjorde, att kriget på bara några månader körde fast i sina skyttegravar, varpå man under mer än fyra år i stort sett inte åstadkom något annat, än att miljoner och åter miljoner män dog på båda sidor. Enkelt uttryckt var de defensiva vapnen starka, medan de offensiva - i praktiken infanteriet, som skulle rycka fram efter artilleribeskjutning - inte hade något att sätta emot. Inte ens den intensivaste artilleribeskjutning kunde slå ut de skyddade motståndarna, som, när stormelden upphörde, snabbt bemannade sina kulsprutor, varpå anfallarna dog eller lemlästades, många hängande på taggtråden eller drunknande i de vattenfyllda krevadgroparna.

Resultatet efter fredsslutet blev, att de härskande klasserna försvagades avsevärt (vilket nog var det sista de hade tänkt sig), tre kejsardömen - det ryska, tyska och österrikisk-ungerska - försvann och ersattes av republiker - två demokratiska och en totalitär, vars medborgare knappast fick det bättre än under tsarregimen - samt att "dolkstötslegenden" fick fäste i ett förödmjukat och på grund av det gigantiska krigsskadeståndet ruinerat Tyskland.

Englunds avslutning, Envoi, av hela verket - lika mästerlig som kuslig - är ett utdrag ur Hitlers Mein Kampf. En sorgsen präst kommer till det sjukhus, där den sårade Hitler vårdas, berättar att Tyskland förlorat kriget, att kejsaren avgått, och att Tyskland nu blivit republik. Hitler skriver: "Det var mig omöjligt att stanna kvar. Det svartnade för ögonen på mig, och jag trevade mig snubblande tillbaka till sovsalen, kastade mig på sängen och begravde mitt brännande huvud i täcken och kuddar.
...
Under dessa nätter växte inom mig hatet, hatet mot upphovsmännen till detta illdåd. Under de närmaste dagarna kom jag underfund om min bestämmelse. ...

Jag beslöt att bli politiker."

Verket rekommenderas varmt - om inte annat är det en perfekt julklapp att önska sig till nästa år (vilket var, vad jag gjorde 2018). Olika familjemedlemmar kan köpa var sin bok, vilket inte blir betungande för någon, samtidigt som man har åtskilliga timmars utomordentlig läsning att se fram emot.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-17/15:52

Rättelse: Harvey Cushing var 45 år gammal 1914.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-21/18:48

Ytterligare en rättelse: Cushing var i Europa som observatör inom Ententen redan 1915. På hemväg till USA samma år passerade hans fartyg spillror efter S/S Lusitania, som torpederats och sänkts av en tysk ubåt. Ett antal amerikanska passagerare dog, vilket fick USA att gå med i kriget på Ententens sida.

Edit 2019-01-23: Det patriotiska rus, som rått på båda sidor vid krigsutbrottet, upprätthölls, så gott det gick, på båda sidors hemmafronter - men fasaden om det ärofyllda kriget blev allt svårare att upprätthålla. Ungefär ett år efter krigsutbrottet fick en ung engelska följande brev från sin tjugoårige fästman, som under arbetet på att förbättra de egna skyttegravarna hamnat i en tidigare tysk position (Konstigt, för övrigt, att det över huvud taget nådde mottagaren i stället för att klippas bort av någon censurerande officer!):

"Nästan alla skyddsrum har störtat in, taggtrådshindren är söndertrasade och mitt i detta kaos av förvridna järnstycken, splittrade stockar och oformliga jordmassor ligger de köttlösa, svartnade knotorna från helt vanliga män som spillt sin ungdoms röda, söta vin* för inget mer konkret än för att hedra Fosterlandets Ära eller någon annans lust till makt.
Låt den som tror att krig är något ärorikt och värdefullt ..... ta sig en titt på en liten hög av smutsiga, grå trasor som täcker en halv skalle och ett skenben och vad som kan ha varit den personens revben, eller på det där skelettet som ligger på sidan, vilande i hopkrupen ställning som när han blev träffad, stödjande sig på ena armen, perfekt förutom att han saknar huvud och fortfarande är klädd i sin trasiga uniform; och låt honom förstå vilken storartad och ärorik sak det är att ha destillerat all Ungdom och Glädje och allt Liv till en stinkande soptipp av ohygglig förruttnelse. Vem som har varit där och vet om och har sett, kan säga att Seger är värd bara en enda av dessa män?"

Miljoner män dog alltså på detta sätt - och andra miljoner såg resultatet. Mot den bakgrunden är det inte svårt att förstå 20-talets uttryck "den förlorade generationen".

* Uttrycket "sin ungdoms röda, söta vin" syftar på en högstämd, mycket patriotisk dikt, skriven tidigt under kriget av poeten Rupert Brooke - för vilket brevskrivaren av bitter erfarenhet inte har mycket till övers. "Vinet" är soldatens blod.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-07/10:13

Brevskrivaren ovan stupade själv inom ett år, efter att brevet skrivits.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst