"Hyland", SVT

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Hyland", SVT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-22/18:03

För mina föräldrars och min generation var Lennart Hyland en ikon - och enligt rubricerade dokumentär kan tiden på Radiotjänst/Sveriges Radio med fog delas in i "tiden före Hyland" och "tiden från och med Hyland".
Före honom bestod Radiotjänsts program i stort sett enbart av inlästa föredrag(!). Enstaka undantag var direktreferat från något idrottsevenemang - i stort sett altid med ikonen före Hyland, Sven Jerring. Den, som idag hör Jerring - eller något av alla dessa föredrag - finner det nog som regel torrt och gubbigt.

Lennart Hyland förnyade radion radikalt. Han började vid krigsslutet, 26 år gammal, och var redan från start motståndare till manuskript. Med då nykonstruerad bärbar utrustning flyttade han reportagen ut från studion till platsen, där det hände. Han "praoade" i en mängd yrken, intervjuade folk på gatan om varjehanda - och visade sig tidigt driven i att "fånga ett svar i luften" och utifrån det fortsätta intervjun.
Tonvikten låg dock tidigt på sport. Sven Jerring bevakade svartsjukt mikrofonen under OS i London 1948, men Hyland fick sin revansch något år senare under ishockey-VM, där han blev känd som snabbpratare - mer än fem ord i sekunden! Ingen hade någonsin hört något liknande.

Därifrån gick han vidare till radiounderhållning, som kulminerade i Karusellen och några tidiga Hylands Hörna, som alltså från början var ett radioprogram, innan det flyttade in i TV-studion. (Någonstans där ligger mina tidigaste minnen av honom.)
På den tiden fanns inga andra svenska etermedier, och Lennart Hyland fick ett genomslag, som ingen före honom haft - och förmodligen ingen efter honom kommer att få. (Idag är konkurrensen i etern mångdubbelt större.) Halva svenska folket kunde vara bänkat framför Hylands Hörna. Man kunde till och med konstatera, att vattenförbrukningen i Sverige sjönk, medan programmen pågick! Tittarna väntade med toalettbesöken, tills programmen var över!
Någon sade, att "under 1960-talet regerade Tage Erlander folkhemmet, Ingvar Kamprad möblerade det, och Lennart Hyland skötte underhållningen."

Men bakom den glada ytan fanns ett mörker. Hans mor hade gett honom det sämsta psykologiska arv ett barn kan få - känslan av att aldrig någonsin duga. Redan som sjuåring förutsattes han springa ärenden när och vart som helst, och han fick aldrig något beröm - bara kommentaren, att han borde ha kunnat göra, vad det nu var, ännu bättre.

Detta är rimligen förklaringen till, att han blev perfektionist och slet mycket hårt på de team, som skapade hans program. Man kunde i princip jobba arton timmar (mer eller mindre utan pauser och mat!), varpå man frampå nattkröken gick på krogen - med snapsar, öl och grogg till kaffet. Producenten, som jag tror var Karl-Uno Sjöblom, konstaterade, att han kunde sova ut dagen därpå - men Hyland skulle göra sportreferat tidigt nästa dag.
Han brände alltså sitt ljus i båda ändar - och var ändå aldrig nöjd med, vad han åstadkommit. I stället grämde han sig över, vad han kunde ha gjort bättre.

"Lösningen" på denna konstanta stress och sömnbrist var den alltför vanliga - sprit. Vanorna hade grundlagts redan på 50-talet, och det gick - som så ofta - bra rätt länge. Men till slut höll det inte längre. 1980 körde han av vägen strax utanför Tranås och befanns ha tre promille alkohol i blodet. Påföljden blev lindrig - men hans alkoholproblem var inte över.
Till det kom, att en ny generation journalister tagit över inom radio och TV, och Lennart Hyland fick en reträttpost, som inte passade honom. Han dog 1993, 74 år gammal.

Dokumentären är styvt gjord. Nästan ömsint - men utan sentimentalitet - ger den mig associationer till en antik grekisk tragedi, där huvudpersonen - trots alla sina förtjänster - med tiden går under. Den finns på SVT Play och rekommenderas varmt.

Efter att jag sett den, cyklade hustrun och jag in till centrum och såg dokumentären om Hasse & Tage - två andra ikoner för samma generationer. Men det är en annan historia, och den filmen behöver ingen recension. För alla, som avnjutit deras underbara humor, när det begav sig, är den närmast en självklarhet. Så var också genomsnittsåldern i biosalongen tämligen hög.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Hyland", SVT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-27/06:26

SVT 2 i kväll kl. 20.00.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron