"Drottningarna", TV 4

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Drottningarna", TV 4

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-25/11:22

Hustrun och jag bänkade oss med intresse för att få veta mer om några av Sveriges drottningar - med ett fåtal undantag doldisar i vår historia.
Vi borde ha vetat bättre. Enligt numera väl etablerad TV 4-tradition verkar programmakarna förutsätta, att tittarna är omogna tioåringar! Oändliga upprepningar av trivialiteter, diverse konstiga förståsigpåare med egendomligt tvärsäkra uttalanden om saker, som de inte rimligen kan veta särskilt mycket om, uselt skådespeleri med osannolikt taffligt maskörarbete - och Sofia Helin som någon sorts inklippt "betraktande ledsagare".

Men det stannar inte där. I en artikel i Svenska Dagbladet sågar historieprofessorn Dick Harrison serien totalt. Till allt ovanstående lägger han, att serien är full med osanningar!

På något sätt är det imponerande, att folk, som får betalt, kan åstadkomma något så uselt! Men det är förstås utmärkt som exempel på, hur man inte skall göra!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Drottningarna", TV 4

Inläggav BmwMats » 2020-10-25/12:30

Ledsamt att höra, men det är nog rätt genomgående så att nivån har sänkts betydligt under senare år, undantaget kanske Kunskapskanalen, enligt min egen bedömning.
Nu tittar jag MYCKET sällan på televisionen, men jag anser också att innehållsnivån i många fall närmar sig "10-årsnivån" i skrämmande många fall.

Tacka vet jag BBC's kvalitétsnivå ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: "Drottningarna", TV 4

Inläggav Max Mad » 2020-10-25/12:57

BmwMats skrev:Nu tittar jag MYCKET sällan på televisionen
Samm sak här, av den enkla anledningen att jag inte har någon TV :lol:. Tittar för det mesta på Youtube University istället, där finns mycket intressant att ta del av.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: "Drottningarna", TV 4

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-25/14:59

Mja - SVT skulle enligt min bedömning inte ha tagit i denna serie med tång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Drottningarna", TV 4

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-31/13:43

Man upphör aldrig att förvånas. I gårdagens Svenska Dagbladet går Kristina Sjögren, fil. dr, författare och "expert" (mina citationstecken) i Drottningarna i svaromål mot Dick Harrison - under den absurda rubriken "Historia kan faktiskt vara roligt!"
Min åsikt är, att historia ÄR roligt, förutsatt att presentatören - i skrift eller etermedier - kan sin sak. Kristina Sjögrens "faktiskt" verkar förutsätta, att historia är tråkigt, såvida inte någon piffar till det hela. Hon hävdar på fullt allvar, att eftersom serien har 900 000 tittare, är det helt OK att leverera rena påhitt och kalla dem dokumentär!

Dick Harrison är lika saklig som tidigare i sin skoningslösa avrättning av denna uppfattning. "Inget av detta är tolkningar eller resultat av faktaurval. Det är historieförfalskning. Vi har sett mycket av detta under sistlidna sekel, från nazisternas dolkstötslegend till sovjetiska fotografimanipulationer. Historieförfalskning kan aldrig legitimeras. ...
Allt TV4 behövt göra hade varit att låta en historiker läsa igenom speakermanuset. Så har inte skett. Alltså bör programmen dras in, faktagranskat och revideras."

Det kan inte uttryckas bättre. En akademisk doktorsgrad - som Kristina Sjögrens - innebär, att vederbörande fått grundläggande skolning i kritisk granskning och krav på att styrka sina teser. Detta har Kristina Sjögren kastat på sophögen - och motiverar det med höga tittarsiffror. Jag associerar till en kvällstidning, som för några decennier sedan hade reklamdevisen: "500 000 läsare kan inte ha fel."
Det kan de visst! Kort därefter fälldes kommentaren: "Miljontals flugor kan inte ha fel. Ät skit!"

Inom vad är Kristina Sjögren "expert"? Uppenbarligen inte inom området historia!

Heder åt Dick Harrison!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Drottningarna", TV 4

Inläggav Assar » 2020-10-31/15:35

Jag håller fullständigt med dig, Bror, i det du skriver.
Samtidigt kan jag inte låta bli att förundras över många människors tilltro till nåt slags förnuft och underförstådd humanism inom akademierna och hos så kallat "intellektuella".
Bror Gårdelöf skrev:.../En akademisk doktorsgrad - som Kristina Sjögrens - innebär, att vederbörande fått grundläggande skolning i kritisk granskning och krav på att styrka sina teser. Detta har Kristina Sjögren kastat på sophögen - och motiverar det med höga tittarsiffror./...

Man ska inte glömma bort att det inom akademiska och "intellektuella" kretsar har både genomdrivits och understötts sådant som rasbiologi, kulturrevolutioner, kommunism, historieförfalskning, verklighetsförnekelse och politiska hycklerier. Och sker så än idag.
Det är dags att släppa synen på akademiker och "intellektuella" som nån slags övermänniskor (inte riktat specifikt till dig, Bror). Deras utbildning, med därtill följande sociala och mediala status, är på intet sätt nåt vaccin mot korkerier eller bristande konsekvenstänk. Kanske ibland till och med tvärtom, en förutsättning för sådant.
Skaffa gärna mycket kunskap och tänk flera extra varv, men tappa inte fotfästet i processen. Som t ex Kristina Sjögren verkar ha gjort. På något sätt måste hon ju ändå ha skaffat sin titel.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: "Drottningarna", TV 4

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-31/16:07

Vi är helt eniga. Till "den äkta akademins" försvar kan anföras, att det står vem som helst fritt att kritiskt granska ett arbete - som kan ha lagts fram igår eller för hundra år sedan - och vederlägga det med fakta. Det är precis, vad Dick Harrison gör. Flera av de trista exempel, som du tar upp, är idag förpassade till historiens sophög.
Men det är ändå förvånande, att en del av dagens "akademiker" - som Kristina Sjögren - inte fattar, att deras dumheter kan tas upp till kritisk granskning av folk, som vet och kan. Då står de där med ändan bar.

Det udda med Sjögren är, att hon inte verkar begripa, att så är fallet. Det är hennes problem - men att hon skämmer ut sin doktorstitel är trist.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst