Mini serie: The Queen's Gambit - Netflix

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Mini serie: The Queen's Gambit - Netflix

Inläggav Peter Nordlund » 2020-11-11/18:35

Den bästa "saga" jag sett på mycket lång tid!
Makalös kostym och sceneri och kanon skådespelarinsatser!

IMDB:
https://www.imdb.com/title/tt10048342/?ref_=nv_sr_srsg_0

trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=CDrieqwSdgI

7 avsnitt

Väl värd att se enligt mig :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Mini serie: The Queen's Gambit - Netflix

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-14/21:01

Jag håller med dig ovan - men redan i första avsnittet hajade jag till, när Beth, nyligen anländ till barnhemmet, ges lugnande medicin, trots att hon inte uppvisat något behov av sådan! Enligt den engelska Wikipediatexten var detta rutin på amerikanska barnhem under 1950-talet! Det låter inte trovärdigt.
Sedan undrar jag, om schack spelas i det rasande tempo, som matcherna indikerar. Det jag inte vet om schack kan förvisso fylla ett bibliotek, men det lilla jag sett indikerar, att tempot brukar vara lägre.

Nå - storyn är ju fiktion, så det får vi väl leva med. En styrka i fiktionen är den briljanta skildringen av den kvävande småstadsmentalitet, som genomsyrar det samhälle Beth växer upp i - där hon dock även möter människor med bredare perspektiv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mini serie: The Queen's Gambit - Netflix

Inläggav Peter Nordlund » 2020-11-15/07:54

@Bror
Jag skrev en "saga" för att beskriva hur jag upplevde den men också som hur jag hört den beskriven av dom som kan schack (https://schack.se/nyhet/sverige/2020/10/recension-av-the-queens-gambit-en-saga-om-schack-med-symboliska-undertoner/)

Jag tolkar mycket i filmen som "konstnärlig frihet" där man dramatiserar saker för film/tv mediet format.

Angående medicinen så har du säkert rätt, har hört om att man i psykvården, ospecifikt var, använde lugnande medicin för att få lugn och ro på avdelningarna, mycket möjligt en modern myt.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Mini serie: The Queen's Gambit - Netflix

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-15/10:18

Medicinering på psykiatriska vårdavdelningar är en helt annan sak, där pendeln svängt fram och tillbaka, ända sedan klorpromazin kom som medel mot psykoser någonstans kring 1950. Människor skrevs/skrivs inte in för sluten psykiatrisk vård utan anledning.
Före klorpromazin (Hibernal) fanns "stormavdelningar", där vårdarna måste vara fysiskt starka. Svårt psykiskt sjuka - med bristfällig eller obefintlig verklighetskontakt - kunde vara oerhört starka och en livsfara för såväl sig själva som medpatienterna. Det enda sättet att hindra detta kunde då vara att fysiskt övermanna patienten och lägga honom/henne i bälte, tills patienten lugnat sig. Idag kan man betrakta detta som barbari, men då fanns inget bättre alternativ.
Psykofarmaka ändrade detta, så att stormavdelningarna inte längre behövs. Och ja - psykofarmaka har bieffekter, men de innebar ändå en revolution inom psykiatrin.
Om detta har skrivits mindre bibliotek, så det skulle föra för långt att gå vidare i ämnet här på Forum.

Men TV-seriens inledning skildrar ett hem för föräldralösa flickor - en kategori som inte rimligen är i behov av lugnande, beroendeframkallande medicinering utan föregående läkarbedömning. Därför hajar jag fortfarande till för Wikipediatextens påstående, att sådan medicinering var rutin på amerikanska barnhem under den tid, som skildras. Det låter fullständigt befängt! Kan det vara sant?

I övrigt är vi helt eniga om, att serien är mycket välgjord. För att vara amerikansk är den klart lågmäld och med ett tilltalande lugnt tempo.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst