TV-tips: "Jakten på Adolf Eichmann", SVT Play

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

TV-tips: "Jakten på Adolf Eichmann", SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-22/13:57

Adolf Eichmann flydde till Argentina, där Mossad hittade honom 1960 och förde honom till Israel. Där dömdes han för folkmord och avrättades genom hängning 1962. Ungefär så mycket visste jag till igår kväll, och jag har ett vagt minne av nyhetsinslagen, när det hände.

Men det hela var långt mera komplicerat än så. Överåklagaren Fritz Bauer ägnade all tillgänglig energi åt att spåra nazistiska krigsförbrytare - vilket i 1950-talets Västtyskland var allt annat än enkelt. Många, som haft mer eller mindre framstående poster i nazi-Tyskland, kunde efter kriget fortsätta sitt arbete inom tysk industri eller förvaltning - inklusive poliskåren. De var definitivt inte intresserade av, att deras nazistiska förflutna skulle dras fram i ljuset, så ett omfattande hemligt nätverk gjorde allt för att försvåra Bauers m fl arbete.
Till det kom, att när Bauer faktiskt spårat Eichmann till Argentina, begärde Mossad verifikation från ytterligare en källa! Då var Mossads resurser högst begränsade, så organisationen var tvungen att prioritera.
Otroligt nog lyckades Bauer hitta ytterligare en källa, som kunde verifiera misstanken - varpå det kända slutet på historien vidtog.

Filmen är mycket bra - och på köpet kan man fräscha upp skoltyskan en smula.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips: "Jakten på Adolf Eichmann", SVT Play

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-01-22/14:26

Mycket bra film! Såg den igår kväll.
Speglade också stämningen efter kriget i Tyskland.
Nazigubbarna försvann inte bara för att de förlorade kriget :cry:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: TV-tips: "Jakten på Adolf Eichmann", SVT Play

Inläggav Haavee » 2021-01-22/15:42

En mycket bra film i ett intressant ämne jakten på krigsförbrytare från WW2, lite besviken på slutet dock som blev så förkortat, i verkligheten så var det en mycket mer omfattande operation att dels kidnappa honom men också att få ombord honom på flyget tillbaks till Israel. För den som vill se hur detta gick till så finns det flera utmärkta dokumentärer där de riktiga Mossad agenterna berättar om det här.
Efter kriget så hade av förståeliga skäl plötsligt inga Tyskar varit Nazister och de som förstod att de inte skulle komma undan dödsstraff eller mycket långa fängelse straff de försvann mestadels till Sydamerika.

Efter krigsslutet så fick USA och de allierade en ny fiende i Stalin och Sovjetunionen, detta samtidigt som man skulle få hela Västtyskland på fötter igen och här valde man att se mellan fingrarna med krigsförbrytare många gånger för att man ville få igång både industrin och statsapparaten så fort som möjligt.
Sedan var det ju precis så som sägs i filmen att efter kriget ville folk ha villa och bil och bara glömma bort krigseländet.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: TV-tips: "Jakten på Adolf Eichmann", SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-22/16:23

Jag argumenterar inte emot, men det korta slutet, som borde ha varit längre, är stoff till en separat långfilm. Jakten på Adolf Eichmann är den tyska delen av historien, och det är gott nog för mig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips: "Jakten på Adolf Eichmann", SVT Play

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-01-23/14:24

Jag såg filmen igår och ger den tummen upp, den var mycket bra.

Angående slutet så tycker jag att det var bra. Själva delen med att söva AE, stoppa honom i en låda och sedemera hänga honom hade eventuellt gjort att mycket av filmens budskap hade försvunnit i skogen bland alla träden.
Poängen var ju oviljan på många hålla att tvätta sin byk. Jag säger inte att låta tvättandet "växa" fram över tiotals år var fel för få länder har gjort så rent hus med sitt förflutna som Tyskland. Det kanske behövdes alla dessa år för att klara av det.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst