TV-tips: "The Founder", SVT1, 21.00/SVTPlay

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

TV-tips: "The Founder", SVT1, 21.00/SVTPlay

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-30/15:20

En av Peter Englunds många intressanta essäer är Kring Ray Kroc och hamburgarens historia.
Bröderna Richard och Maurice "Mac" McDonald hade börjat med ett litet korvkök 1937. Affärerna gick utmärkt, så de byggde en ny, inte särskilt stor, åttakantig restaurang, 180 kvadratmeter, i San Bernardino, Kalifornien.
Från början hade de åtskilliga rätter på menyn, men med hårdnande konkurrens tänkte de om - och kom fram till konceptet med ett fåtal, hårt standardiserade varianter på hamburgare, som kunde tillagas snabbare, bättre och till ett lägre pris än någon tidigare varit med om.
Där kunde historien ha tagit slut, för bröderna McDonald var nöjda med, att affärerna gick alldeles utmärkt och såg inget behov av att utvidga företaget. Men en varm julidag 1954 åt den kringresande försäljaren Raymond Kroc där - och insåg konceptets möjligheter. Resten är historia.

Michael Keaton kan väl inte åstadkomma en dålig rolltolkning, även om han försöker. Att se honom som Ray Kroc låter intressant. SVT1 i kväll kl 21.00 eller på SVT Play.

(En kuriosadetalj, som nog inte finns med i filmen, är, att Kroc, 17 år gammal, varit ambulansman under första världskriget - "i samma kompani som en en udda ung man som tillbringade huvuddelen av sin fritid med att teckna: hans namn var Walt Disney".)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips: "The Founder", SVT1, 21.00/SVTPlay

Inläggav fredde 7 » 2021-01-31/10:06

Såg filmen, den uppskattades.
Det slog mig att MCDonalds inte har "originalkonceptet" kvar.
Menyn har blivit stor och krånglig.
Maten tar ofta rätt lång tid att vänta på.

Jag tror det hade gått att starta en ny "MCDonalds" med de ursprungliga målen idag med
stor framgång.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: TV-tips: "The Founder", SVT1, 21.00/SVTPlay

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-01-31/11:18

Jag såg filmen och blev biten av historien.
Tyvärr gjorde den allt annat än att göra mig sugen på att handla där i framtiden.
Inte för att jag drabbats av något slags "major avsmak" mot snabbmat, det är vad det är och du vet vad du får och det respekterar jag.

Förvisso kanske en partsinlaga i filmen men efter ett långt yrkesliv (som förvisso inte är avslutat än) med siffror och stora pengar så har jag också lärt mig att värdera människor efter värdet på deras handslag, inte bara hur drivna de är på att få något framåt och utveckla det.
En del kan man lita på, andra inte och de som man inte kan lita på försöker jag undvika att göra affärer med.

Har nog köpt min sista McDonald om inte akut hunger och brist på alternativ tvingar mig till något annat.

Som sagt, en mycket bra film.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: TV-tips: "The Founder", SVT1, 21.00/SVTPlay

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-01-31/11:28

Innan ni drar iväg till McDonalds så titta gärna på Tereq Taylors test av hamburgare
https://www.youtube.com/watch?v=IJdbQjDpNac
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: TV-tips: "The Founder", SVT1, 21.00/SVTPlay

Inläggav DaK » 2021-01-31/12:39

Magnus Brobeck skrev:Jag såg filmen och blev biten av historien.

Har nog köpt min sista McDonald om inte akut hunger och brist på alternativ tvingar mig till

Men deras toaletter är bra precis som biltemas, på tal om recensioner :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: TV-tips: "The Founder", SVT1, 21.00/SVTPlay

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-31/14:28

Roligt, att ni i likhet med hustrun och mig gillade filmen.

I motsats till Magnus blev hustrun och jag faktiskt sugna på hamburgare, när vi såg filmen! Men det rörde sig då om den ursprungliga restaurangen. Bröderna McDonald var ju ytterligt noga med att bibehålla sitt koncept och vägrade att pruta på kvalitetskraven, så jag kan tänka mig, att deras burgare var goda. Men ingen av oss längtar till McDonald's.

Om scenen med handslaget har verklighetsbakgrund, kan jag tänka mig, att bröderna McDonald till slut hade tröttnat. Att de efter alla turer skulle lita på Ray Kroc faller på sin egen orimlighet.

Enligt Peter Englunds essä frågade Mac sin bror: "Vad i helvete skulle vi kunna göra med fem miljoner, som vi inte kan göra redan nu?" En miljon dollar 1961 var onekligen en försvarlig summa pengar, och bröderna McDonald var i grunden förnöjsamma. De var inte intresserade av att bli superrika. Men hade de vidhållit det ursprungliga kontraktet, skulle royalties idag motsvara c:a en miljard SEK per år!
Mac dog 1971 och Dick 1998.

En detalj, som filmen går förbi, är, att bröderna McDonald inte själva skapade de speciella maskiner, som användes för att spruta ut exakt rätt mängd ketchup och senap på varje hamburgare. Tillverkaren var en lokal hantverkare, Ed Toman. Om Toman tagit ut patent, skulle han ha blivit mångmiljonär - men det gjorde han aldrig.

I övrigt kan - som alltid - Peter Englund rekommenderas. Essän ingår i Tystnadens historia och andra essäer (Atlantis, ISBN 91-7353-058-1). Där kan man även läsa om ledans, kroppens, skruvmejselns, massagestavens, glasögonens, gemets, tandborstens och skyltfönstrets historia, samt om Errol Flynn och det moderna begärets historia, om tjuren Ferdinand och dödens historia och Admiral Pottebacker och finansbubblornas historia!
(Världens första spekulationsdrivna finanskrasch ägde rum i Holland på 1630-talet. Där hade man upptäckt, att det gick utmärkt att odla tulpaner och att hybridisera dem - alltså att få fram nya varianter. Admiral Pottebacker var en av dessa varianter.)
Mitt exemplar av boken är inte första utgåvan. Det har ett tomt bilduppslag med följande text: "I originalutgåvan av Tystnadens historia fanns på detta uppslag ett fotografi av världens första McDonald's-restaurang och en av McDonald's-imperiets grundare Ray Kroc. Svenska McDonald's AB har, på grund av missnöje med texten i essän 'Kring Ray Kroc och hamburgarens historia', nu dragit tillbaka tillståndet för Bokförlaget Atlantis att återge dessa fotografier."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst