Söndagsintervjun, Bo Rothstein, SR Play

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Söndagsintervjun, Bo Rothstein, SR Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-28/09:15

Statsvetaren Bo Rothstein torde vara Sveriges mest kände inom sitt område. Han går i pension inom kort.
Första gången jag fick upp ögonen - eller snarare öronen - för Bo Rothstein var i en radiodebatt för kanske 30 år sedan. Mitt i sin meningsmotståndares mening exploderade Rothstein med - ungefär: "Din jävla slyngel! Sitt inte här och tala om, vad jag tycker! Hela min forskning handlar om, att människor kan tänka själva!"
Jag är allergisk mot debattinlägg, som i huvudsak angriper motpartens påstådda uppfattning i stället för att klart redogöra för den egna. Alltså fann jag Rothstein intressant, och intresset har kvarstått. Han har genom åren levererat travar av klarsynta, ofta (mycket) kritiska inlägg, är aldrig rädd för att kalla en spade för en spade, och han avvisar kategoriskt politisk styrning av universitetens forskning.

Föga förvånande visar Söndagsintervjun åtskilliga, helt andra sidor av Bo Rothstein - och Martin Wicklin gör som vanligt ett utmärkt jobb. Den 45 minuter långa intervjun känns kort, vilket är en bra mätare på något intressant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Söndagsintervjun, Bo Rothstein, SR Play

Inläggav Peter Nordlund » 2021-02-28/12:57

Tack för tipset!

Jag har "upptäckt" Söndags intervjun väldigt nyligen (kanske 1 år sedan) och det som fick mig att fastna var jus Wicklin och, hans ton, pauser och som jag tolkar det intresse för personen gjorde ett stort intryck på mig, en av dom bästa intervjuare jag hört.

Just denna ligga på nedladdning i min "podapp" så jag hade snappat upp den ändå iofs :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Söndagsintervjun, Bo Rothstein, SR Play

Inläggav Fredrik J » 2021-03-01/07:58

Bosse är en klok man som inte är rädd för att ha intressanta åsikter. Gillar jag hans sätt att resonera. Forskningen han och hans kollegor håller på med inom QoG är synnerligen intressant.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst