TV-tips idag: "Sheriffen", SVT1 14.50

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

TV-tips idag: "Sheriffen", SVT1 14.50

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-17/08:00

"Den bästa western, som gjorts" är ett farligt omdöme att laborera med, men Fred Zinnemans High noon från 1952 är en av de klassiska aspiranterna - med fem stjärnor i åtminstone en del recensioner.

Gary Coopers ensamme, plikttrogne sheriff, den pacifistiska hustrun (Grace Kelly), som vill fly från ett dödshot, och stadsbor, som är rädda om sina egna liv, bygger upp spänningen. Som jag minns det (det var länge sedan), är filmen påtagligt lågmäld.
I jämförelse är filmerna med John Wayne direkt gapiga - och jag har aldrig begripit Waynes storhet. Han betedde sig likadant i varenda film!
Gary Coopers storhet är däremot lätt att begripa.
En ung Lee van Cleef spelar - naturligtvis - en av skurkarna.
Denna filmikon fick fyra Oscars och fyra Golden Globe. Jag tror på en bra stund i TV-soffan.

(Fred Zinneman gjorde fler bra filmer - bland dem den första Schakalen, 1973, som blev Edward Fox genombrott i titelrollen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips idag: "Sheriffen", SVT1 14.50

Inläggav Chresten Nielsen » 2021-03-20/10:43

Sheriffen är absolut en av de bästa westernfilmer som har gjorts. Den tillhör klart min topp fem lista. Jag har en samling med ca 170 westernfilmer så jag har något att jämföra med.

Det finns också lite intressant bakgrundsinformation runt filmen. Manus är skriven av Carl Foreman. Under inspelningen av filmen fick Foreman vitna inför en kommitté därför att han hade varit medlem i en kommunistisk organisation. Han hade lämnat organisationen men han vägrade att tala om vilka andra som hade varit medlemmar. Han blev därför svartlistad i Hollywood och valde sedan att flytta till England. Fler anser att den lite dystre stämningen i filmen är en anspelning på McCarthytidens USA. Cary Cooper försökte att hjälpa Carl Foreman vid att gå in som delägare i Foremans filmbolag men efter påtryckningar fick han lämna.

Howard Hawks gjorde 1959 filmen Rio Bravo som han sagde var ett svar på Sheriffen. Här ser man en sheriff spelad av John Wayne få hjälp av flera personer som tar sitt ansvar när det gäller. Bland annat spelar Dean Martin en alkoholist som tar sig i kragen och nykter till. Enligt Hawks gav hans film en mer sand bild av USA.
Sheriffen har i efterhand lyfts upp som en klassiker och det sägs att det är den film som har visats flest gånger i Vita Husets biosalong.
Missa inte tillfället om du får möjlighet att se den: https://www.imdb.com/video/vi3442326553 ... t_pr_ov_vi
Chresten Nielsen
Trollhättan
BMW R1200RT - 09
Användarvisningsbild
Chresten Nielsen
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2010-04-27/19:11

Re: TV-tips idag: "Sheriffen", SVT1 14.50

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-20/14:11

Apropå Carl Foreman är nedanstående saxat från Wikipediaartikeln om Gary Cooper - som uppenbarligen besatt ett rejält mått av civilkurage. Men han var förstås bland de allra största i Hollywood och kunde därmed stå emot antikommunisterna som få andra. (Fetstilen är mitt tillägg.)

On October 23, 1947, Cooper was subpoenaed to appear before the House Un-American Activities Committee (HUAC) and was asked if he had observed any "communistic influence" in Hollywood.

Cooper recounted ... comments that Cooper said he found to be "very un-American" and testified that he had rejected several scripts because he thought they were "tinged with communist ideas". Unlike some other witnesses, Cooper did not name any individuals, nor did he name any scripts, during his testimony.

In 1951, while making High Noon, Cooper became friends with the film's screenwriter, Carl Foreman, who had been a member of the Communist Party. When Foreman was subpoenaed by the House Un-American Activities Committee, Cooper put his career on the line to defend Foreman. When John Wayne and others threatened Cooper with blacklisting himself and the loss of his passport if he did not walk off the film, Cooper gave a statement to the press in support of Foreman, calling him "the finest kind of American". When producer Stanley Kramer removed Foreman's name as screenwriter, Cooper and director Fred Zinnemann threatened to walk off the film if Foreman's name was not restored. Foreman later said that, of all his friends and allies and colleagues in Hollywood, "Cooper was the only big one who tried to help. The only one."


På annat ställe läste jag, att Gary Cooper hade avsevärda besvär av ett magsår under inspelningen av High noon.
Det kan ha fått honom att se mer plågad ut - vilket passar bra till rollfigurens situation.

Jag har också läst det där om Rio Bravo, som jag anser är en skitfilm - i synnerhet jämförd med High noon.
Gary Coopers plågade rollfigur befinner sig i ett dilemma, och alla sviker - utom i viss mån hustrun. Han är helt ensam.
John Wayne gör sin vanliga, stereotypa hjälte, som själv skall klara allt, men som ändå får hjälp.
Men OK - jag har aldrig varit det minsta svag för John Wayne.

En annan megastjärna, som inte heller vek ner sig för antikommunisterna, var Charlie Chaplin.
Han valde att lämna USA.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst