Däck - Dunlop trailmax meridian på R1200GS

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Däck - Dunlop trailmax meridian på R1200GS

Inläggav kirre777 » 2021-09-16/19:13

Jag har kört GS i 17 år nu. En 1150 och två 1200. Jag har nästan uteslutande kört på Metzeler tourance och sedemera tourance next. Jag har även haft michelin anakee vid ett tillfälle men det var tämligen länge sen.

I övrigt är jag en sån där som mest kör på asfalt men tycker det är kul att ta sig ut på lite upptäcksfärd på grus ibland. Jag kanske kör 10% grus på en säsong. Jag har aldrig kört med "riktiga" grusdäck (typ tkc 80) eller för den delen en grushoj (testade lite cross i min ungdom dock).

Då har ni förutsättningarna och jag vill poängtera att det här kanske inte är en recension utan snarare Lite intryck och reflektioner.

Asfalt - klart viktigaste parametern. Jag tycker att dunloparna är lika bra som tourance på torr asfalt. I början, kanske de första 30-40 milen så tyckte jag att de lät lite underligt. Ett lite ylande ljud typ uUuOoooOoUuuU. Men det försvann till slut. Det fanns dock kvar när man lade ned i kurvan men efter en vecka på slingriga alpvägar försvann även detta. Den där känslan av att de limmar mot asfalten finns kvar även efter 700 mil.

Jag har även råkat ut för en och annan regnskur under tiden och däcken kändes stabila och förtroendeingivande även på blöt vägbana i rain mode.

Grus - här kommer den stora skillnaden. Det är riktigt som att de suger sig fast i gruset. Det känns tryggt och stabilt på vanliga packade grusvägar. När det är lite mer löst grus kan man känna lite instabilitet men jämför man med tourance så är det riktigt stor skillnad.

Jag har som sagt kört 700 mil och de är långt ifrån utslitna. Kanske är det dags att byta vid 1200-1500 mil, vi får se. Hur som helst är jag mycket nöjd med dessa däck.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Däck - Dunlop trailmax meridian på R1200GS

Inläggav Olof Eriksson » 2021-09-16/20:30

Bra recensioner. Har själv kört Tourance Next på F800 GS och R1200 GSA. Och vi verkar ha samma uppfattning där.

Kul att detta däck är strået vassare.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst