"The Father"

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"The Father"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-09-28/20:16

Filmen, som för närvarande går på biograferna, skildrar en tilltagande demens "inifrån" - från den drabbades sida. Anthony Hopkins är lysande och fick sin andra Oscar för huvudrollen. (Den första var för Hannibal Lecter i När lammen tystnar.) Dessutom en Golden Globe för bästa manliga skådespelare.
Hopkins är väl sekunderad av Olivia Colman i rollen som dottern, som sliter med att få tillvaron att gå ihop, vartefter fadern blir allt sämre. (Den, som känner igen henne, gör det rimligen för rollen som drottning Elisabeth II i The Crown.)

En mycket bra film, gjord av vuxna, för vuxna. Den är ett konstverk, men på köpet lär sig betraktaren inte så lite om demens.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "The Father"

Inläggav BmwMats » 2021-09-28/20:24

Anthony Hopkins är en av mina absoluta favoriter när det kommer till skådespelare. En på "tio-i-topp-listan".
När lammen tystnar är en klassiker som jag nog sett 2-3 gånger.
Tittar MYCKET sällan på TV, möjligtvis en till två gånger per år kanske (skratta om ni vill) ;)
Men OM jag vill titta på dumburken så blir det en DVD-film så man slipper reklam och annat bjäfs.

Senast var det Kalle Ankas Julafton klockan 15:00 på julafton som sågs... (Tradition och nostalgi) :lol:
Vem vet, kanske blir någon film att avnjuta nu i höst kanske, om inte jag fastnar med händerna i något trevligare projekt i garaget...

Kul att du berättar vad det finns för filmer Bror, även om det lär dröja innan dom kommer på svensk television.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst