Touratech Destino stövel

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Touratech Destino stövel

Inläggav BrooklynS » 2022-07-15/06:52

Touratech tog för ett antal år sedan fram en stövel för långa äventyrsresor där man kanske inte kan ha med sig hur mycket som helst. Poängen med denna stövel är att den är två skodon i ett: En separat innersko som man kan knalla omkring i på stan eller runt tältet, en grövre ytterstövel med rejäla skydd.

Med lite teknik går den lätt att ta på och av och det gäller förstås att inte ha en smutsig innersko när den skall stoppas ned i stöveln.

Väl på foten är den inte alls så osmidig som den kan framstå utan känns som vilken äventyrsstövel som helst.

Den är mycket gediget utförd i tjockt läder, tre rejäla spännen och en sydd sula i starkt gummimaterial med mycket gott grepp. Jag har svårt att se hur man skall kunna slita ut dessa.

Man står skönt på fotpinnarna och med förvånansvärt bra känsla. Det finns också små stålbyglar som man kan låsa fast dem i hojen med (om man har en såndär vajer med lås).

Innerskon har andasmembran och är inte avsedd att köra MC i. Har dock stålskydd i sulan och små plastskoningar på anklarna.

Ytterstöveln är inte vattentät annat än själva lädret vilket innebär att exempelvis djupa vattenövergångar mycket väl kan innebära våta fötter. Vattentätheten når alltså bara upp till innerskons kant. Dock innebär konstruktionen att stöveln är lätt att torka även i tältet, vilket förstås kan vara en fördel på längre turer.

Jag upplever dem sköna på fötterna och inte alltför täta så att man blir fuktig inifrån.

Det är inga lättviktare och inget man knallar omkring med i en storstad en hel dag men å andra sidan har man ju då en innersko istället… som inte vinner många komfortpoäng den heller. Platt sula och ganska hård att gå i.

Men totalt sett en bra kompromiss och har man då tex ett par Tevasandaler eller liknande med så är man rustad för det mesta.

Jag köpte mina begagnade för några år sedan. Nu finns nya versioner som är annorlunda konstruerade.

De får 4 av 5 boxermotorer, hade innerskon varit mer gångvänlig hade betyget blivit högre. Men det finns gott om stövlar med lägre kvalitet för samma eller mer pengar, så gillar man gedigna grejor tycker jag att man kan prova dessa i alla fall. Ingenting för sporthojen dock!

Bild
Bild
Bild
Bild
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron