Stadler 4-All

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Stadler 4-All

Inläggav BrooklynS » 2022-07-15/07:13

För något år sedan bestämde jag mig för att köpa ett nytt MC-ställ och hörde då av mig till Micke på Event-MC som såg till att jag fick några varianter hemskickade att prova i lugn och ro.

Stadler är ett tyskt fabrikat i den högre prisklassen där Rukka och Klim annars huserar och märket brukar få höga betyg i såväl tester som i ägarnas omdömen efter långvarigt brukande.

Inte alls det billigaste stället, men inte heller det dyraste och framförallt inget nonsens utan kvalitet rakt igenom.

Jag fastnade för 4-All - ett multiställ för alla förhållanden, som det brukar heta i reklamen. Det består av jacka och byxor, hängslen och en löstagbar hårdväderskrage av tunn neopren. Justerbar - och dammsäker - ventilation finns i byxor och jacka, i jackan sitter också ett sinnrikt system av kanaler som gör att luften kan flöda fritt runt överkroppen och ventilera bort värme genom ventilerna på ryggsidan. Riktigt rejäla skydd sitter också i dem, bl.a. ett ryggskydd värt namnet vilket inte alltid är fallet.

Självklart kan man dra ihop jacka och byxor med en dragkedja och det sitter stretchpaneler på byxorna för bästa komfort.

Lite dåligt med fickor i byxorna, endast två benfickor med vattentäta dragkedjor. Jackan är dock bättre försedd.

Dragkedjan på jackan är försedd med knäppbar slejf och sålunda skyddad mot det damm, grus och smuts som annars förstör dragkedjor på nolltid.

Kvaliteten är mycket hög, laminerad Goretex och övriga detaljer av högsta klass. Justerbara spännen så att skydden hamnar rätt.

Jackan är lite stel med alla skydd, byxorna extremt komfortabla. Ärmslut reglerbara med dragkedja, likaså benslut som också rymmer grova stövlar innanför.

På önskelistan möjligen lite ”bättre” dragkedja för ihopkopplingen av jacka och byxor (det är YKK men jag hade velat ha en grövre plastdragkedja av samma typ som tex ärmsluten) och gärna kevlar- eller läderskoning av nederdelen av byxbenen som annars skaver mot stövlarna. Men det är petitesser.

Jag har kört i detta ställ från 3 minusgrader till 35 plusgrader utan att känna mig obekväm. Det har ingen isolering utan får anses vara ett ”svalt” ställ vilket innebär att man får klä sig under. Med bambuunderställ ventilerar det utmärkt i 35 plusgrader vilket får anses vara fantastiskt för ett ställ i laminerad Goretex. Tack vare ventilationslösningen!

Totalbetyget blir 4,8 av 5 boxermotorer, där toppbetyget kommer efter gissningsvis ca en timme hos skräddaren.

Micke på Event-MC får 5 av 5 boxermotorer för service och bemötande.

Bild
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst