Michelin Anakee Wild

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Michelin Anakee Wild

Inläggav BrooklynS » 2022-07-15/09:22

Efter fyra uppsättningar Pirelli Scorpion Rally STR var det dags för lite mer offroadiga däck då jag kör mestadels grus- och skogsvägar. De två nackdelar som STR har är som jag ser det att de lätt punkteras när de blir halvslitna och att framdäcket inte klättrar ur spår vid lösare underlag.

Anakee Wild är ett radialdäck, gjort för större adventurehojar och klarar även högre hastigheter med passagerare och full last.

Det har ett ganska traditionellt mönster men med en speciell konstruktion där de yttersta klackarna är förbundna med de innanför (samt stommen) med en halvhög ås emellan. Det gör att de inte viker sig vid nedlägg på asfalt med hög belastning.

Självklart blir hojen betydligt trögare i reaktionerna; något som förbättrades efter kanske 20-30 mil då däcket blev lite mer inkört. Det låter förstås en hel del, men bränsleförbrukningen påverkas inte så mycket som man kan tro, sista 190-milaturen på grus och asfalt gav med full last ett snitt på 0,49 liter mil vilket är snålt för en GSA LC med grova däck.

Greppet är mycket bra på alla underlag, framförallt imponeras jag av tryggheten i framhjulet och det vill man gärna ha på denna typ av hoj. Greppet på asfalt är även det fullgott. Jag har kört KNIX på gocartbana med full packning och det uppstod aldrig någon osäkerhetskänsla i kurvor eller vid inbromsning. Man glömmer fort att man kör på nabbadäck.

Bedömt är livslängden kring 700 mil på ett bakdäck - allt beror på körningen. Jag gissar att hög fart på asfalt är det som sliter mest på däcken. Gruskurser på sprängsten osv klarar de förvånansvärt bra. Jag har kört ca 500 mil nu, halvslitet exakt (mätt i millimeter) vid 370 hårda mil.

Michelin gör sällan dåliga däck. Vill man ha lite grövre däck och fortfarande ha radialdäck (pga stabilitet osv) så finns det inte så mycket att välja på, men här finns alltså ett mycket bra alternativ. Har redan beställt nästa par.

4,5 av 5 boxermotorer.

Bild
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron