Mosko Moto Backcountry Pannier kit 35L+40L Duffle

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Mosko Moto Backcountry Pannier kit 35L+40L Duffle

Inläggav BrooklynS » 2022-07-15/19:35

Hårda eller mjuka väskor är en ständig fråga bland adventurehojåkare. Bägge har sina fördelar och oavsett vilket koncept man väljer så får man stå ut med kompromisser.

När jag utbildade mig till grusinstruktör inom SMC ingick det förstås att lära känna gränserna, och det innebär ofta att lägga hojen. Fullständigt odramatiskt med en GSA, då den är gjord för det. Men när man som jag envisas med att alltid köra kurserna med en hoj som är som jag normalt kör - dvs med packväskor och tankväska - är det klokt att tänka till en extra gång. Aluminiumväskorna har onekligen den nackdelen att de kan bli skeva vid marksyning, och därmed otäta. Jag tror att alla varit med om att vatten letat sig ned i väskorna när listen runt locket inte legat ordentligt i spår. Dessutom tillkommer säkerhetsrisken att få en hård väska över foten/benet...

Min vana trogen gjorde jag en research och kom fram till att det finns ett antal olika koncept av mjuka väskor - från klassikern Ortlieb till de då helt nya Mosko Moto, som monterades lätt löstagbart på fast monterade skivor som i sin tur skruvades på original väskhållare. Jag tilltalades av konceptet och gjorde en beställning - vid denna tid var de helt nya och jag fick ganska bra rabatt som en av de första i EU och som trogen följare av dem på det amerikanska ADVRider-forumet. En liten firma med några få entusiaster som ville göra något alldeles extra.

https://moskomoto.eu/collections/motorc ... 0260569167

35L_Pannier_Front_Back_Shadow_2000x.jpeg


Moskos väskor är oerhört gediget utförda och därmed också tunga. Varje väska består av en ytterväska i mycket kraftigt material - dessutom förstärkt med en extra flik - "bäversvans" - som dubblerar som expanderbart fack för utrustning, ved, soppåse eller vad man nu kan tänkas behöva frakta utanpå packningen. Inuti väskan finns sedan en helt vattentät innerpåse i nästan lika kraftigt material, och den kan dessutom tas loss och strappas fast ovanpå packningen om man skulle behöva mer utrymme. Med rullstängning och kraftiga band med snäpplås blir väskan 100% vattentät även om man lägger hojen på den. Sidoflikarna är förstärkta med någon kevlarhistoria och håller tydligen för ganska långa hasningar på asfalt utan att få mer än skråmor. Alla beslag är av "zink alloy".

Utanpå väskan kan man montera lösa fickor och dessutom finns ett MOLLE-system där all möjlig utrustning kan fästas på sidorna eller under väskan. Det finns vidare en mängd tillbehör som tex vattenbehållare med kran som passar i en av ytterfickorna (en 5 liters ficka inkl vattentät innerpåse medföljer varje väska). Jag kör med 2 st 1,5 liters PET som passar perfekt i en ficka.

Montering sker genom att skruva fast två plastplattor på väskhållarna - viss modellanpassning behövs pga avgasrörets montering. Sedan skjuts väskorna ned över profilerna, låses fast och sitter som berg. Kan också låsas fast med lås/-wire om man vill det.

Duffeln ligger ovanpå och rymmer 40 liter, har dubbel rullstängning och öppnar man en dragkedja kan man dra ut två bärremmar och göra en ryggsäck av den. Dvs det är mycket enkelt att ta med sig all packning till hotellrummet - en sidoväska i varje hand, och duffeln på ryggen. Men eftersom man ändå har tankväska och hjälm måste man ju ändå gå två gånger. :)
Den är givetvis utförd i samma gedigna material och med lös innerpåse. Den har några smarta detaljer som löstagbar kartficka, fack för tältstänger eller fiskespö OVANPÅ tunnlarna för fästbanden vilket innebär att de inte böjs osv osv. Även här en rejäl "bäversvans" för att kunna fästa otympligare saker ovanpå.

Alla spännremmar har kardborre för att kunna rulla upp överbliven rem. Sidoväskorna har fästen för alla möjliga saker innanför bäversvansen.

Jag packar enligt följande:

I duffeln ligger tält, liggunderlag och sovsäck. Fiskespö, draglåda, sittunderlag, stol.

Vänster väska: Proviant, matgrejor, termos etc. I ena ytterfickan gasolkök samt extra gasolflaska. I andra ytterfickan ett bensinkök i reserv (för att jag kan). Innanför bäversvansen yxa och ihopfällbar såg.

Höger väska: Klädpåse, extra sandaler, toalettpåse, extra handskar, buff etc. I ena ytterfickan varm tröja samt SMC-västarna. Andra ytterfickan 2x1,5 liter vatten.

Väskorna får i stort sett alltid sitta på hojen och nu efter ett antal säsonger måste jag säga att jag är mycket nöjd. För mig är flexibiliteten och robustheten viktig och det finns alltid plats för lite till. Vikten hamnar lågt och ligger still på hojen, jag har kört in i en gran med en väska så det tog tvärstopp, inte ett märke på den. Antalet gånger jag varit omkull med hojen har jag tappat räkningen på, bara i år. Men det är ju därför man har dem...

Nackdelar då? Ja, priset är ganska högt (och har blivit betydligt högre sedan jag köpte dem). Vikten ganska hög. Kan vara svårpackade då innerpåsarna är motsatsen till hala och packning inte enkelt slajdar ned till avsett läge i väskan. Tar man bort väskorna sitter plattorna kvar vilket innebär att det är några minuters skruvande innan aluväskorna kan monteras. Duffeln monteras med vanligt spännband och det gäller att hitta rätt sätt för den egna hojen.

Totalt så är detta för mig ett vinnande koncept. Aluväskorna har jag kvar i bra skick och säljs med hojen när den dagen kommer, Moskoväskorna följer med till nya hojen och då slipper jag köpa till nya aluväskor för MER än vad dessa väskor kostar...

Totalbetyget är faktiskt 5 av 5 möjliga boxermotorer. Jag kan inte tänka mig mycket som skulle kunna förbättras, men Mosko själva gör lite förbättringar då och då och de blir bara bättre. Numer finns det en EU-filial i Nederländerna och servicen är personlig och helt enkelt fantastisk. Jag lyckades tappa bort några monteringsskruvar och när jag ringde dem och frågade om man kunde köpa dem lösa skickade han helt sonika ett gäng med expressbrev. Gratis, och med åtföljande råd om enklaste sätt att montera dem.

Bättre blir det inte! Men vill du ha det lättaste, billigaste och enklaste skall du välja annat.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst