"Vargarnas nya Yellowstone", SVT Play

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Vargarnas nya Yellowstone", SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-27/20:50

Yellowstone National Park är världens äldsta - men för mer än hundra år sedan hade man andra idéer än idag. Rovdjur ansågs som "onda", medan växtätare var "goda". Alltså "hjälptes naturen på traven", genom att vargarna utrotades. Den sista sköts 1926.
Resultatet blev, att mängden vapiti - den stora amerikanska hjorten, elk - ökade okontrollerat. Därmed blev betestrycket på lövskogen så hårt, att den inte föryngrades utan förvandlades till buskvegetation.
Ett tag försökte man skjuta av vapitibeståndet, men resultatet var inte imponerande.

Kring millennieskiftet återinplanterades vargar i Yellowstone. Resultatet blev, vad fackfolk kallar en trofisk kaskad. När vapitibeståndet minskade, började lövskogen växa till sig. Då återkom bävern, som gillas asp och pil. Bävern återställde våtmarkerna. Sådana är som bekant mycket artrika, avseende såväl fåglar som insekter och groddjur.
Vargarnas återkomst minskade också coyotepopulationen, vilket ökade mängden gnagare, vilket i sin tur blev en renässans för rävarna. Och så vidare.

Ekologi är komplicerat - vilket denna dokumentar visar mycket tydligt. Och naturligtvis är det snyggt filmat. Rekommenderas varmt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Vargarnas nya Yellowstone", SVT Play

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-10-27/22:30

Läste om det där för ett tag sen och även om jag inte kommer ihåg alla detaljer så var det tydligt att vargarna bara var en del av förklaringen till förändringen men också den delen som fått mest publicitet.

Uppenbarligen har man gjort dokumentärer där man framför det som den enda och avgörande åtgärden men det är lite knepigare än så. Jag önskar jag kom ihåg var jag läste om detta, men minnet är inte var det har nånsin varit. Hur som helst så kjan man surfa till Yellowstone National Park (https://www.nps.gov/yell) och konstatera att storyn om vargar inte ges nån plats där (jag kunde i alla fall inte hitta nån) och inte heller på National Wildlife Federations hemsida (https://www.nwf.org/).
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: "Vargarnas nya Yellowstone", SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-28/10:56

Då är det väl ytterligare ett exempel på, att ekologi är komplicerat. Att vapitipopulationen flerdubblades, när vargarna utrotades, behöver man inte vara någon Einstein för att förstå. Och att samma population minskade radikalt, när vargarna dök upp igen, är inte heller svårt att begripa.

Men för mig är programmets kärnbudskap ingen nyhet: När människan gör oövertänkta ingrepp i ekosystem, blir effekterna långt ifrån alltid, vad hon tänkt sig. Så det är bra att tänka efter före.

För åtskilliga decennier sedan såg jag ett tv-program på samma tema. Då handlade det om farmare i Afrika, som för att skydda sina tamdjur hade utrotat leoparderna (tror jag) i närområdet. Resultatet blev en okontrollerad ökning av babianpopulationen - som gick så hårt åt grödorna, att farmarnas problem blev mycket värre!
Jag minns inte, om problemet löstes med reinplantation av leoparder.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Vargarnas nya Yellowstone", SVT Play

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-11-02/16:38

Det finns flera exempel på ideer där den som hade iden hade rejäl otur när dom fick den.

Katter på Nya Zeeland funkade t.ex inte bara bra.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: "Vargarnas nya Yellowstone", SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-02/21:43

Helt enig.

Apropå Yellowstone: Av en slump såg jag i kväll slutet på ett program om modern vulkanologi. Hela Yellowstone verkar vara en potentiell supervulkan - med mycket livlig seismisk aktivitet.
Den dagen, då supervulkanen får ett fullskaligt utbrott, kan konsekvenserna för hela klotet bli värre än efter ett kärnvapenkrig! Men ingen vet, när det utbrottet kommer. Vi får hoppas, att det dröjer länge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst