"Catch-22", SVT Play

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Catch-22", SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-07/15:08

Joseph Heller fullgjorde 60 uppdrag som bombfällare över Italien under andra världskriget. Han beskrev de flesta av dem som "milk runs", lågriskuppdrag - men erfarenheterna skapade också bakgrunden till boken Catch-22 (Moment 22). I början fick den inte mycket uppmärksamhet i USA - men gjorde succé i Storbritannien, vilket så småningom ledde till braksuccé även i USA.
Jag såg filmen - med bland andra Alan Arkin, Jon Voigt, Orson Welles, Martin Balsam och Art Garfunkel - någonstans i tidigt 1970-tal och läste därefter boken. Hellers upplägg - med i regel logiska resonemang, baserade på vansinnigheter - har jag aldrig glömt, och Moment 22 har blivit ett begrepp i sig själv. Heller tänkte ungefär som Michel de Montaigne flera sekler tidigare: "Varför skall man vara klok, när världen är galen?"
(En kuriositet är, att boken från början hette Catch-18, men Heller ändrade detta, eftersom Leon Uris nyligen utkommit med Mila 18.)

Nu finns den som tv-serie. Min misstänksamhet har visat sig helt obefogad. Filmen är en smula rapsodisk - och svår att begripa sig på, om man inte läst boken. Tv-serien följer boken bättre - om än inte alltid med samma kronologi - och resultatet är utmärkt. Rekommenderas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron