Bill Browder: "Mitt krig mot Putin"

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Bill Browder: "Mitt krig mot Putin"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-07/19:21

Den här boken skulle jag nog aldrig ha läst, om jag inte fått den i födelsedagspresent av sonen - som gjort ett mycket bra val.
När Sovjetunionen och Warszawapakten imploderade, visste inte deras makthavare, hur ekonomin skulle organiseras. Under Boris Jeltsin infördes en "folkaktie", som skulle göra varje medborgare till delägare i de tidigare statliga företagen. Men de flesta ryssar sålde aktierna billigt - till ett fåtal ryska makthavare, som blev stormrika oligarker, eller till västliga investerare. Amerikanen Bill Browder blev tidigt den störste västlige investeraren och såg sina tillgångar mångdubblas på bara några år.

Men ryska ägare/makthavare gillade inte detta och började med diverse tricks försöka beröva västliga investerare deras tillgångar. Första gången det hände, tog Bill Browder upp kampen och lyckades vinna. Men han insåg, att detta bara var början, beslutade att sälja allt (i mindre portioner) och lyckades föra ut sina tillgångar ur Ryssland.
Med ett undantag flyttade hans ryska anställda - med eller utan hans aktiva hjälp - också till väst, eftersom de hotades av åtal för att ha begått av regimen påhittade brott i Ryssland.

Undantaget var Browders gode vän, advokaten Sergej Magnitskij, som påtalat gigantiska ekonomiska brott. Han stannade kvar i tron, att rysk lag var någonting värd. Detta visade sig inte stämma. Magnitskij fängslades och åtalades för påhittade brott - men vägrade erkänna. I stället kom han med nya inlagor till domstolarna, som inte brydde sig. Han torterades, fick allt vedervärdigare villkor, insjuknade, förvägrades vård och dog i fängelse 2009, 37 år gammal.
Tre år efter sin död åtalades han och dömdes! Inte ens Josef Stalin hade använt den varianten!

Efter Magnitskijs död har Bill Browder ägnat sig åt att ge honom upprättelse - och har i någon mån lyckats. Magnitskijlagar - sanktioner mot ryska ekonomiska brottslingar - har införts i EU och USA.

Browder sammanfattar bra: "Om jag kunde göra om alltsammans, skulle jag aldrig ha flyttat till Ryssland överhuvudtaget. Jag skulle med glädje byta alla mina affärsframgångar mot Sergejs liv. Jag förstår nu hur ofattbart naiv jag var som trodde att jag, en utlänning, på något sätt var immun mot det ryska systemets barbari. Det är inte jag som är död utan någon är död på grund av mig och mina handlingar, och det finns inget jag kan göra för att väcka honom till liv igen. Men jag kan gå vidare med att bygga upp arvet efter Sergej och arbeta för rättvisa för hans familj."

Boken är ingen munter läsning och naturligtvis en partsinlaga - men den är mer än läsvärd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst