Uppdateringar framledes 1200

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Buster » 2015-08-10/20:38

För fem-sex år sedan föddes tanken på att köpa BMW men efter att man nästan blivit skrämd på utländska forum om ras och dyra reparationer var det skönt att här läsa om hur den reella verkligheten oftast är och köpet var ett faktum.
Cykeln är egentligen alldeles för stor för mig med mina taxben men likväl blev jag så nöjd att jag därefter helt slutade både gå på mässor och i mc-butiker... för jag hade ju redan världens bästa cykel.
Jag är fortfarande skitnöjd, den passar mig perfekt... men tiden och milen går och utvecklingen likaså.
Har kikat på begagnade LC-maskiner nu nåt år men tycker de är dyra.
Min nuvarande köpte jag ett år gammal med under tusen mil på mätaren för 100 000:-, fullt reseutrustad med alla tre väskor och en hel del övrigt godis.
Fullutrustad.
Det var ett bra pris för en snålänning.
Den har gått 6000 mil och jag har inte haft ett endaste fel eller reparation på den förutom att originalbatteriet fallerade i Tyskland för några år sen, och det borde man bytt i förebyggande syfte då det visade sig vara en generalfel.

MEN!

Nu finns alltså tankar på ekonomiskt självmord, dvs att köpa nytt.
För generellt är det ju så, men... med tanke på andrahandsvärde osv så tar det faktiskt emot ännu mer att köpa en -13 för typ 150 000... som gått 2000 mil.

Ser att de numera fått QS mm och då är min fundering vad det finns för rykten/fakta om vad en 2016 kan ha för uppdateringar.
Eller kanske 2017.
Det är ju inga fel på min så behåller den gärna nåt år till om man tex får veta att det 2017 kommer 15 hästar extra.
Saker brukar ju som sagt utvecklas.

Ös på med tankar och idéer, fakta och fantasier!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-08-10/20:58

Vad som kommer 2017 är det nog ingen som vet utanför BMW:s utvecklings- och marknadsavdelningar.

Däremot är det ju klart hur 2016-modellerna kommer att se ut.
Nu skriver Du 1200 LC, så jag är lite osäker på vilken 1200-modell som avses - men eftersom Du nämner årsmodell 2013, bör det rimligen handla om R1200GS eftersom det var den enda LC-modellen det året.

Det är i princip två utrustningsdetaljer som tillkommit som tillval 2016 - ABS Pro ("kurv-ABS") och adaptivt bromsljus (det blinkar i allt snabbare takt ju hårdare man bromsar).
Två nya färgvarianter - "ljus-vit" som ersätter Alpinvit, samt "Triple Black" där också ekerhjul är standard.
Sedan 2015 finns Quickshift Pro, Keyless Ride och lite annat lull-lull.

Jag har en R1200GS LC 2013, och redan den har ganska mycket utrustning som Dynamic ESA, LED-strålkastare, Enduro ABS, körprogram, däcktryckskontroll, farthållare, GPS-förberedelse. Allt ingick i det s.k. "Nordic-paketet", som de flesta hojar sålts med i Sverige.

Det har också gjorts lite tekniska finputsningar mellan årsmodellerna, som t ex tyngre svänghjul och ändrad koppling/uppdaterad växellåda för mindre klonkig växling. Inga avgörande skillnader, även en 2013 är en väl fungerande hoj med få svagheter (i alla fall om alla tekniska kampanjer har genomförts på hojen - kolla historiken noga!).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-10/21:17

Buster skrev:Den har gått 6000 mil och jag har inte haft ett endaste fel eller reparation på den förutom att originalbatteriet fallerade i Tyskland för några år sen, och det borde man bytt i förebyggande syfte då det visade sig vara en generalfel.

Måhända en gråtrist reflektion? Du verkar ha fått ett bra exemplar, som kan gå ytterligare 10 000 - 15 000 mil (eller mer) utan krångel, om det bara får reglementerad service.
En mindre rolig reflektion är, att en ny hoj KAN vara ett måndagsexemplar. Då kommer Du garanterat att längta tillbaka till Din förra, bekymmerslösa hoj.
Min båge har nu levererat 13 400 helt bekymmerslösa mil, och vi trivs utmärkt ihop. Svågern har konstaterat, att jag numera kör "gratis", eftersom värdeminskningen redan gått så långt, att inte mycket återstår. Skulle hojen rasa ohjälpligt, gör jag alltså inte någon stor förlust utan kan köpa nytt - och rasar den inte, blir det fortsatt "gratis" körning.

Men hoj köper man inte med förnuftet utan med hjärtat - så beslutet är Ditt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Buster » 2015-08-10/21:18

Forumet verkar sakna avdelning typ "köpråd" så tråden lades under "GS-klubben" så ja, det avser R1200GS.

Visst kan småsaker vara löjligt attraherande, adaptivt bromsljus likt tex Porsche vore ju trevligt!

En -13 skulle kunna vara intressant, men inte till de priserna man ser på Blocket nu utan då lägger jag hellre på nån krona och köper en ny cykel.

Tex automat har inte varit aktuellt?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Buster » 2015-08-10/21:24

Bror Gårdelöf skrev:...Då kommer Du garanterat att längta tillbaka till Din förra, bekymmerslösa hoj...

Helt rätt.
Dock behöver jag inte byta cykel, min nuvarande kan alltså vara kvar som "reserv" om den nya skulle visa sig vara ett rackel.
För övrigt ger inte "gratis körande" mig tillräcklig tillfredsställelse och ibland vill man ju dessutom ha en anledning att stiga upp för att gå till jobbet.
En GS vore då en sån anledning.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-08-10/21:25

Buster skrev:Forumet verkar sakna avdelning typ "köpråd" så tråden lades under "GS-klubben" så ja, det avser R1200GS.

Ingen dum idé med en "köpråds-avdelning"! Framför den gärna till Webmaster!

Buster skrev:Visst kan småsaker vara löjligt attraherande, adaptivt bromsljus likt tex Porsche vore ju trevligt!

Visst är det märkligt? Tror marknadsavdelningarna hos hojtillverkarna har duktiga beteendevetare anställda....

Buster skrev:En -13 skulle kunna vara intressant, men inte till de priserna man ser på Blocket nu utan då lägger jag hellre på nån krona och köper en ny cykel.

Glöm Blocket-priserna! Det är inga hojar som säljs till begärt Blocket-pris.... Kolla hos handlarna istället, dom har bättre koll och sätter priset med lagom prutmån (gissningsvis i häradet 5%).
Du bör kunna får en vettig -13 för runt 125-130 KSEK. En ny 2016 kutar lätt iväg över 200 KSEK med "extra allt"...

Buster skrev:Tex automat har inte varit aktuellt?

Quickshift Pro är rätt nära..... en fröjd att kunna växla både upp och ner utan att använda kopplingen!
Men nej, jag har inte hört talas om några planer på automatlåda.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Buster » 2015-08-10/21:41

Med tanke på utvecklingen hos bilar och deras automatlådor så kan man ju tycka att det borde hända nåt hos motorcyklarna snart.
CVT vore ju en väg, vanligt bland ATV:er och nästan allenarådande hos snöskotrar men hatat hos bilarna sen remjohans tid... men nu är det väl nåt decennium sen tex Audi återinförde det (men med viss mod och nytt namn).
Subaru använder dock CVT-namnet.
Principen typ DSG som väl Honda-mc har är väl lite si och så iaf i låga farter, men det kanske var en dåligt injusterad cykel jag testade...
Och hydrauliska lådor med konverter osv är väl lite klumpigt, men det har ju börjat komma mer och mer båtar med växlar och det var ju för tjugo år sen heeelt omöjligt.
Konservativ kundkrets.
Är mc-folket ännu mer bakåtsträvare tro... jag tycker iaf att med en motor som min finns det ingen anledning med sex växlar, jag kör ofta 1-3-6 osv.
Och sexan ligger jag på i samhällen ner till typ 45 km/h...

Och på tal om Porsche så tror jag få förare växlar snabbare/bättre än den automaten de har i tex 991:an...

Men jag vet, automat är gubbigt och manuellt är sportigt och motorcyklar är ju sportiga så det lär väl tyvärr dröja.
991:an tycker iaf jag är rätt sportig.
...särskilt med de adaptiva bromsljusen.
:D
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-08-11/04:54

Gunnar Elmgren skrev:
Buster skrev:Forumet verkar sakna avdelning typ "köpråd" så tråden lades under "GS-klubben" så ja, det avser R1200GS.

Ingen dum idé med en "köpråds-avdelning"! Framför den gärna till Webmaster!


Fixat

Följande kategoriregler gäller för "Köpråd önskas"

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-08-11/06:43

Magnus Brobeck skrev:Fixat

Följande kategoriregler gäller för "Köpråd önskas"

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.


Lysande, Magnus! Tack!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-11/09:35

Buster skrev:Dock behöver jag inte byta cykel, min nuvarande kan alltså vara kvar som "reserv" om den nya skulle visa sig vara ett rackel.

Då är det bara att gratulera och önska lycka till. :)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Thomas Stadin » 2015-08-11/09:57

Buster skrev:Principen typ DSG som väl Honda-mc har är väl lite si och så iaf i låga farter, men det kanske var en dåligt injusterad cykel jag testade...


Testade också deras automat i VF1200 för några år sedan och den gav INTE mersmak.
Dt stora problemet var att när man släppte gasen inför en kurva växlade växellådan upp. När man sedan gav gas i kurvan för att få till en jämn och fin gaskontroll med "lagom" mycket acceleration fanns ingen kraft alls innan växellådan hade hunnit lägga i rätt växel igen. Risken för framhjulsläpp vid halt eller blött underlag måste vara överhängande med en växellåda som beter sig på det viset.

Däremot var den en fröjd att växla Hondan manuellt med knapparna på styret helt utan att behöva använda vare sig växelspak eller kopplingshandtag - vill ha.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Buster » 2015-11-26/22:41

Minsann, denna tråd resulterade i en ny underrubrik på forumet... OCH en beställning på en ny GS!
Triple Black med QS osv...
Har ju inte ens provat en GS LC men det blir nog bra.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-26/23:21

Buster skrev:Minsann, denna tråd resulterade i en ny underrubrik på forumet... OCH en beställning på en ny GS!
Triple Black med QS osv...
Har ju inte ens provat en GS LC men det blir nog bra.


Grattis till den roligaste mc du kan ha! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav JANHA » 2015-12-27/11:39

Grattis.

Just hojintresse är en ständig kamp mellan hjärta och hjärna..........................
Janne
JANHA
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-09-06/16:43

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Pricken » 2015-12-28/07:56

....... och plånboken :-)

Gratulerar till ett bra val iallafall. Jag går också i väntans tider på en liknande maskin. Aldrig förr har man sett fram emot våren som nu...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
If they don't have motorcycles in heaven, I'm not going......
Pricken
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2015-09-05/21:07

Re: Uppdateringar framledes 1200

Inläggav Buster » 2016-11-09/21:14

Buster skrev:Minsann, denna tråd resulterade i en ny underrubrik på forumet... OCH en beställning på en ny GS!
Triple Black med QS osv...
Har ju inte ens provat en GS LC men det blir nog bra.

Ja, jag citerar mig själv... nästan ett år efter inlägget gjordes.

Cykeln levererades och är fortfarande nöjd.
Dock tillhör jag INTE de som sjunger lovsång om precis allt man köper/äger.
Även om mycket förbättrats sen föregångaren så har också rätt mycket försämrats enligt mitt tycke.
Jag har under året även kört Ducati 1200 enduro och KTM Adventure (har för mig det var 1190) och fy... till mig och min körning ÄR det 1200 GS som gäller.

Det jag gillade klart bättre på min föregångare var motorkaraktären.
Visst är den nuvarande klart argare, mer varvvillig, rappare och snålare.
Men jag gillade bottendraget från min förra, man kunde lätt åka i 35 på högsta växeln!
Inget man gör, men det ger en hint... tex att man med lätthet kunde åka sakta på ettan i trixiga situationer utan att riskera motorstopp tex.
I början med denna nya fick jag faktiskt en del motorstopp... jag är van att åka på låga varv, så även när man lade i tvåan blev det ibland motorstopp.
Man vande sig så klart, fick jobba lite mer med kopplingen än på förra.

Jag tillhör även de som gillade BMW:s blinkerssystem med tre knappar.
Dels kan man blinka om man kör med en hand och dels är ett tryck enklare än att föra i sidled som nu.
Dessutom har jag rätt små händer och reglaget på den nya sitter så att jag knappt räcker det utan att släppa handen lite från styret.
...annars får sig GPS:ens tumhjul en dutt och så visar den fan motortemp och annat ointressant.

Sidostödets nya placering (lite längre fram) är också något jag fått försöka vänja mig vid, det funkar ju men anser fortfarande att förra placeringen var bättre.
Har som sagt korta ben och nu måste jag flytta mig på cykeln för att få ner stödet.
Obra.

Vad är bra då?

Jag är värdelös på grusunderlag, men med denna nya känner jag mig säkrare där trots snällare däck.
Hade TKC80 på förra, Anakee3 på nya.

Sadeln på förra var bra, de som byter och kladdar förstod jag inte alls... men på nya är den ännu bättre.

Farthållare är perfekt, övrig elektronik med inställning för fjädrar/driv osv är bra, ljuset är bra och regleringen av rutan är smidig.
Förbrukningen är också bra, glesare mellan tankningarna nu.

Totalt sett är jag fortfarande mer än nöjd, valde den maxad bortsett från variolådor utan hängde på TT Pro2 och vilken skillnad!
Tvekade på tankväska för gillade inte BMW:s med massa band och plastclips... letade runt lite men föll inte för nån så klippte BMW:s lilla ändå.
Den förra med dragkedja var enklare att greja med vid tankning än vad denna nya är, däremot är sidoficka och lite annat bättre på nya.


När denna tråd dök upp på forumet så "hoppade" man till lite...
viewtopic.php?f=276&t=24775
Det skulle varit ett ännu större ekonomiskt självmord.
Nu har det visat sig att det troligen var ett ogrundat Facebook-rykte eller liknande... den nya är typ likadan som 2016, några skillnader i kulör men eftersom svart alltid är bäst så... sen verkar de ändrat designen på "kylarvingar" mm, men anser skillnaderna marginella och tycker fortfarande att jag gjorde ett bra köp i höstas.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst