"Rätt" pris på en K1200RS -97?

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

"Rätt" pris på en K1200RS -97?

Inläggav LeiSve » 2016-02-26/11:45

Hej,
Jag letar aktivt efter en K1200RS eller GT av den äldre varianten (97 - 05) men det finns ju så få begagnade till salu för tillfället. Då uppstår frågan: vad är "rätt pris" på en såpass gammal hoj när man inte har några andra att jämföra med?
Ibland dyker det ju upp nån, men har då gått kanske 9000+ mil där ägaren skött servicen själv de senaste åren, vilket jag har full förståelse för. Men ska man vara skraj för sådana mil? När ska man dra öronen åt sig? Jag såg någon annonsera en K12RS här i forumet i höstas för 27 papp, men han tycktes inte få ett enda svar.

Ska man ge ett skambud och hoppas kunna göra ett klipp eller kan en sådan hoj vara värd 27 tusen?
Vad säger ni ärrade veteraner här på forumet?

/Leif S
Live to ride, ride to live!
LeiSve
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2016-02-17/18:32

Re: "Rätt" pris på en K1200RS -97?

Inläggav Jarl Bellehed » 2016-02-27/12:37

Rätt pris på en begagnad MC är när köpare och säljare är överens som i vilken förhandling som helst.
Jag kan tänka mig att en säljare vilken begär 27 000kr för en hoj kan pruta ned till 24 000kr, alltså ca 10%

Annars brukar jag alltid hävda att värdet på en vara vet man först efter förhandling och betalning.
En osåld vara har egentligen inget ekonomiskt värde förrän den är omsatt i pengar.

Vill du ha hojen är väl frågan och hur mycket är du villig att betala?

Skicket avgör också hur mycket säljaren kan begära.
Äldre hoj och med flera ägare kanske kräver mer noggrann kontroll av skickat.
Servicebok, reservnycklar, tillbehör etc. påverkar också priset.

Svår fråga helt klart.
Någon annan på forumet som har annan åsikt/erfarenhet?
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

Re: "Rätt" pris på en K1200RS -97?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-02-27/14:16

En K1200RS är väldigt mycket hoj för pengarna, och 27.000 är nog ett hyfsat bra pris.

Det finns egentligen bara två saker att se upp med på de hojarna. Det första är att bromsvätskebytena skötts enligt föreskrift och att ABS-bromsarna fungerar. ABS-enheten är känslig för gammal dålig bromsvätska, den kärvar gärna ihop, och funkar inte ABS går hojen inte genom besiktningen. Kostar en vacker slant att reparera, tyvärr.
Det andra är att axeltätningen bakom svänghjulet kan läcka, särskilt på hojar som stått still längre perioder så tätningen torkat och klibbat fast på axeln. Oljan som sipprar ut hamnar ofelbart på kopplingslamellen (torrkoppling), och då är det bara en tidsfråga innan kopplingen börjar slira.
Oljedroppar under kopplingskåpan och slirande koppling är varningstecken. Borde egentligen vara ett ganska enkelt och "billigt" fel att laga - en koppling är inte avskräckande dyr - men halva hojen måste rivas ner, så arbetskostnaden blir i storleksordningen 10-15.000 kr om det ska göras på verkstad.

I övrigt är K1200RS i stort sett "skottsäker". Drivlinan går nog inte att slita ut, och även i övrigt håller hojen mycket hög kvalitet. Det finns lite småfel som kan dyka upp, men det är i allmänhet billiga reparationer.

Årsmodellerna 97-00 är identiska, det skedde i stort sett inga ändringar de åren. Från och med årsmodell -01 fick den lite ändrad design (kåpa/vindruta) och lägre placerade fotpinnar, samt ett ABS-system med delintegralbromsar och elektrisk servo. De bromsarna är ännu känsligare för rätt skötsel än de tidigare "vanliga" ABS-bromsarna.

Har haft en K1200RS -00, och jag vill nog påstå att den är väl så bra som långfärdshoj som många nya hojar.
Motorn är en riktig pärla - råstark från nästan inga varvtal alls, och med riktigt bra "klipp" då den varvas ur -prestanda räcker och blir över! Det bästa är dock motorgången, den går "som en turbin", nästan vibrationsfritt och med en härlig sång.

Så om Du kan konstatera att service skötts (framför allt bromsvätskebyten), att ABS funkar och det inte finns oljeläckage vid kopplingen, så är en K1200RS för de pengar Du nämner ett bra köp!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: "Rätt" pris på en K1200RS -97?

Inläggav LeiSve » 2016-02-28/21:48

Tack för era kloka ord!
Jag tolkar er som att så länge ägaren servat rätt så är 9-10 tusen mil inget att vara rädd för.
Jag får ta mig en närmre titt på hojen och känna efter i plånboken. ;)
Blir min första Bayrare i så fall! Ja, förutom bilen då förstås... :D

/Leif
Live to ride, ride to live!
LeiSve
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2016-02-17/18:32

Re: "Rätt" pris på en K1200RS -97?

Inläggav peterus » 2016-05-19/11:43

Som jämförelse köpte jag min gamla polis K1200RS -2004, 10 000 mil för 20 000:- (för tre år sedan)
Då kollade jag upp motsvarande civila hojar som låg mellan 30-40 000:-
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: "Rätt" pris på en K1200RS -97?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-19/12:14

Min K 1200 RS, 2002, har strax gått 14 000 mil, och den går som ett urverk. Bokstavligt talat det enda, som jag låtit göra utöver ordinarie service, är byte av gashandtaget vid 5 000 mil, eftersom kablarna till värmen gått av. Det betraktar jag som en variant av "ordinarie slitage". Men den har också under hela sin existens servats på märkesverkstad.
Samtidigt med 14 000-milaservicen - som kommer att inkludera en ny styrdämpare - kommer en sadelmakare att renovera dynan. Alla mjukgörare har för länge sedan torkat bort ur överdraget, som fått torrsprickor, och fyllningen har inte samma spänst som förr. Det betraktar jag också som "ordinarie slitage".
(Att styrdämparen är slut, har jag inte märkt ett skvatt av, men det noterades vid förra servicen och nu vid besiktningen. Besiktningsmannen - som var kvinna ;) - förklarade detta med, att cykeln är framtung, så styrdämparens (dys)funktion märks sällan, i alla fall så länge man kör solo. Det gör jag 99 % av tiden, och bakhjulskörning har hur som helst aldrig varit min melodi.
K 1200 RS är liksom fel modell för den sortens nöjen.)

Så; har Ditt köpobjekt gått regelbundet - utan långa perioder av stillastående (se Gunnars notering om axeltätningen ovan) - och servats enligt föreskrift, bör det trots åldern vara prisvärt. (En av orsakerna, till att jag inte funderar på att köpa nytt, är, att begagnatpriset på min cykel inte är något att skriva hem om. Med lite tur kan den leverera åtskilliga tusen mil till, innan den säger upp sig - så under den tiden kör jag "gratis", eftersom värdeminskningen numera snarast är historia.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst