Min K 1200 RS, 2002, har strax gått 14 000 mil, och den går som ett urverk. Bokstavligt talat det enda, som jag låtit göra utöver ordinarie service, är byte av gashandtaget vid 5 000 mil, eftersom kablarna till värmen gått av. Det betraktar jag som en variant av "ordinarie slitage". Men den har också under hela sin existens servats på märkesverkstad.
Samtidigt med 14 000-milaservicen - som kommer att inkludera en ny styrdämpare - kommer en sadelmakare att renovera dynan. Alla mjukgörare har för länge sedan torkat bort ur överdraget, som fått torrsprickor, och fyllningen har inte samma spänst som förr. Det betraktar jag också som "ordinarie slitage".
(Att styrdämparen är slut, har jag inte märkt ett skvatt av, men det noterades vid förra servicen och nu vid besiktningen. Besiktningsmannen - som var kvinna
- förklarade detta med, att cykeln är framtung, så styrdämparens (dys)funktion märks sällan, i alla fall så länge man kör solo. Det gör jag 99 % av tiden, och bakhjulskörning har hur som helst aldrig varit min melodi.
K 1200 RS är liksom fel modell för den sortens nöjen.)
Så; har Ditt köpobjekt gått regelbundet - utan långa perioder av stillastående (se Gunnars notering om axeltätningen ovan) - och servats enligt föreskrift, bör det trots åldern vara prisvärt. (En av orsakerna, till att jag inte funderar på att köpa nytt, är, att begagnatpriset på min cykel inte är något att skriva hem om. Med lite tur kan den leverera åtskilliga tusen mil till, innan den säger upp sig - så under den tiden kör jag "gratis", eftersom värdeminskningen numera snarast är historia.)