Tomtom navigator

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Tomtom navigator

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-06-28/12:42

Hej

Som det har synts i en annan tråd (köpes) så letar jag efter en kompletterande navigator. Jag har fått något erbjudande men om begagnat men det har hitintills varit på sådan nivå att det inte är intressant - hellre nytt för någon/ra hundralappar extra då.
Efter en del funderande och samtal med de (ink. undertecknad) som är tänkta användare av den så har tanken på att gå "all in" på en Tomtom fastnat som ett bra alternativ.

Nu kommer några frågor och förtydligande:

1. Jag antar att det är Rider 40 eller 410 som gäller idag - kan någon konfirmera. Är det stor skillnad på Rider 40 och Rider 410, det är lite svårt att jämföra på på deras hemsida.
2. Finns det någon förra årets modell som är bra nog för ett reapris?
3. Var kan man köpa dessa i Sverige över disk, helst Västkusten mellan Göteborg och Halmstad?
4. Något att att tänka på typ "Köp aldrig en utan att ..."
5. Prova en Garmin först är inte ett svar på ovanstående - jag är inne på min fjärde sådan. Syftet med denna är enkelhet
6. Vill du ff argumentera om Garmin vs Tomtom - OK, jag ber Supermek gå med i matchen!! ;)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tomtom navigator

Inläggav Kovlingen » 2016-06-28/12:54

Jag har inte någon sådan utan den tidigare modellen . :?
Kolla att det är Lifetime updates på kartan och att den har de länder du vill ha .

Ska bli spännande att höra din bedömning av den gps du köper .
Jag är då nöjd . :)
Lycka till med letandet och köp !

/Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tomtom navigator

Inläggav GSven » 2016-06-28/17:42

Måste det vara över disk?
Dustinhome kampanj, livstids kartor (världen står det)
Tomtom Rider 410 3399 kronor inkl frakt
https://www.dustinhome.se/product/50109 ... ignId=1227

Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Tomtom navigator

Inläggav Håkan Jarnvall » 2016-06-29/06:59

Jag har en 400 och är mkt nöjd. Hade problem med dockan först då det var ett fabrikationsfel på den men det löste TomTom på en vecka med att skicka en ny. Köpte via Dustin som är ett seriöst företag.
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Tomtom navigator

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-06-29/08:52

OK - tack alla för er svar. Jag var inne på en av de stora Elektronikdrakarna igår och kollade på deras demo-maskin. Tyvärr hade de inte någon hemma som kunde säljas. :(
Den såg i vart fall helt OK ut och kändes stabil i byggnationen. Vad anbelangar skillnaden mellan modell 40/400/410 så har jag fått följande info (jag går inte i god för saken på egen erfarenhet).

Det som i första hand skiljer är kartmaterialet.
40 = delar av Europa
400 = hela Europa + tilläggstjänster
410 = Världen + tilläggstjänster

Det lär vara samma HW i alla. I övrigt så är det som skiljer hur mycket extra HW/prylar som ligger i boxen. Bilhållare och stöldlås kan vara exempel på sådant som ligger "extra i boxen".

I sammanfattning så kan man som jag ser det välja Rider 40 om man bara skall ha en MC nav och bara åka i västeuropa. Skall den vara med i bilen också lönar det sig i princip att köpa en "full-laddad box" för bilfästet är i princip mellanskillnaden i kostnad men man får lite tilläggstjänster på köpet.

400/410 frågan tycker jag svaras på enklast med "BILLIGAST VINNER". Det är samma maskin (enligt Tomtom supporten) med Europa respektive Världen i kartmaterial. Skall du "bara" åka i Europa gäller grundregeln. Är det samma pris tar jag givetvis nyaste modellen.

Återigen tack alla för input.

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tomtom navigator

Inläggav Shaun » 2016-06-29/17:32

[quote="Magnus Brobeck"]OK - tack alla för er svar. Jag var inne på en av de stora Elektronikdrakarna igår och kollade på deras demo-maskin. Tyvärr hade de inte någon hemma som kunde säljas. :(
Den såg i vart fall helt OK ut och kändes stabil i byggnationen. Vad anbelangar skillnaden mellan modell 40/400/410 så har jag fått följande info (jag går inte i god för saken på egen erfarenhet).

Det som i första hand skiljer är kartmaterialet.
40 = delar av Europa
400 = hela Europa + tilläggstjänster
410 = Världen + tilläggstjänster

Det lär vara samma HW i alla. I övrigt så är det som skiljer hur mycket extra HW/prylar som ligger i boxen. Bilhållare och stöldlås kan vara exempel på sådant som ligger "extra i boxen".

I sammanfattning så kan man som jag ser det välja Rider 40 om man bara skall ha en MC nav och bara åka i västeuropa. Skall den vara med i bilen också lönar det sig i princip att köpa en "full-laddad box" för bilfästet är i princip mellanskillnaden i kostnad men man får lite tilläggstjänster på köpet.

400/410 frågan tycker jag svaras på enklast med "BILLIGAST VINNER". Det är samma maskin (enligt Tomtom supporten) med Europa respektive Världen i kartmaterial. Skall du "bara" åka i Europa gäller grundregeln. Är det samma pris tar jag givetvis nyaste modellen.

Återigen tack alla för input.

/Magnus[/

Är det inte så att modell 410 har de 100 bästa mc vägar i världen också inlagt ?
Mvh, Shaun
Shaun
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2014-11-28/17:29

Re: Tomtom navigator

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-06-29/20:48

För mig var "slingrande vägar" viktigast och det fungerar superbra! Jag vet inte skillnaderna på 40/400/410 men vet att det finns på min Tomtom Rider 400.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Tomtom navigator

Inläggav SuperMek » 2016-06-29/23:41

Hej!
Sist jag kollade hade modell 40 endast halva internminnet och inte gratis trafikkamerauppdateringar, utöver att endast halva europakartan fanns med. Idag ska du skaffa en 410 vilket är odiskutabelt det bästa du kan få för pengar!

En Garmin, oavsett modell, har inget som matchar den!

Det tillbehör till din 410 du bör skaffa är låsbygeln. Den ingår i stora paketet eller kan köpas separat.
Senast redigerad av SuperMek 2016-06-30/07:09, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Tomtom navigator

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-06-30/00:45

Återigen tack för engagemanget!!

Till er som har påpekat att det ingår lite mer än vad jag beskrev ovan - HELT RÄTT - jag var lite för lat (man är ju inte ingenjör för inte) och summerade detta under "tilläggstjänster" som kunde vara olika för modellerna.

Supermek tack för detta klargörande ang 40/410 vilket gav sista pusselbiten..

Beslutet är nu fattat och det är en 410 premium pack på väg i posten.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tomtom navigator

Inläggav SuperMek » 2016-06-30/07:07

Klokt val! Du kommer att bli mycket nöjd!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Tomtom navigator

Inläggav Kovlingen » 2016-06-30/07:37

SuperMek skrev:Klokt val! Du kommer att bli mycket nöjd!

+ 1
Tummen upp.jpg
Tummen upp.jpg (9.9 KiB) Visad 22372 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tomtom navigator

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-07-06/09:35

Lite eftersummering.

Jag beställde mitt paket från XLmoto strax innan 22:49 på kvällen den 28 juni, leverans till min lokala ICA handlare på den 30 kl 12:49 så mycket snabb service. Inte mycket att klaga på där inte.

Installation i bil och på mc var mycket smidigt respektive OK. MC-hållaren med alla RAM fästen känns lite klumpig men jag har god erfarenhet av RAM sedan tidigare så det är mer estetik än något annat som detta handlar om.

Installation/uppstart av navigatorn - OK. I all ärlighet hade jag skruvat upp förväntans-nivån högt att detta skulle vara mycket enklare än en Garmin men jag tycker att det var i stort sett sak samma.

Kartinstallation - det gick på ca 5 minuter och jag är/var nästan osäker på om det blev gjort!! Helt problemfritt och därmed högsta betyg. Här har Garmin en del (på svenska - en helvetes massa) potential till förbättring.

Användning dagligt bruk (kör snabbaste vägen till adress A). Inte mycket att säga här heller, det är ju inte en tankeläsare man köpt så det skall knappas på ett mikrotangentbord på skärmen även på denna. Jag ser ingen anledning till annat OK, det är så här teknologin ser ut idag.

Ett av huvudskälen till att det blev en Tomtom och inte en Garmin var att min lagvigda allt oftare undrar "hur kan du hitta alla dessa roliga vägar" när vi är ute och åker och hon vill kunna göra detsamma i sin bil. Eftersom hon är lika intresserad av att "jobba med datorer" som jag är av att jobba som massör på herrturken så går Garmin och Basecamp bort. Det är helt enkelt för komplicerat att få till en rutt i datorn, skicka över den, installera den och så vidare.

Jag är medveten om att det blir inte alltid "exakt som jag vill" med kurviga vägar eller "skapa äventyr" som Tomtom kallar det. Jämfört med den rutt-talibanism som man ibland möter för det andra alternativet så är detta en mycket bra kompromiss. Det blir helt enkelt riktigt bra rutter efter 30 sekunders jobb på navigatorn utan att man behöver vara doktor i datalogi. Mycket bra med andra ord.

Avancerad rutthantering återkommer jag med - jag har gjort några enkla provskott med Tt's web-baserade variant och det verkar lovande men som sagt mer omdöme när jag har hunnit kolla mer.

Tyre - har inte kollat men det kanske inte är aktuellt heller om den bara funkar på PC med Win.

Så här långt fyller den sitt syfte mycket bra.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tomtom navigator

Inläggav Peter Nordlund » 2016-07-06/13:15

@Magnus
Jag läser dina intryck med stort intresse, ser fram emot även rutt planeringen! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tomtom navigator

Inläggav wennborg » 2016-07-06/23:10

Är inte Tyres nyaste webbaserad och fungerar därmed på Macen?
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Tomtom navigator

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-07-07/06:11

OK - det förklarar kanske var för jag inte hittade "PC versionen" ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tomtom navigator

Inläggav SuperMek » 2016-07-07/17:18

Skippa Tyre, den lever ett tag till, men ingen vet hur länge.

Tomtoms egen koppling till GPS:en har en rad fördelar, t.ex. att enkelt lägga in platser från din dator (valfritt mac eller win-PC), padda eller smartfån till GPS:en utan att använda någon sladd! Det överförs automatiskt via Internet...
https://mydrive.tomtom.com/sv_se/

Bästa ruttskaparprogrammet alla kategorier är MyRoute-app som fungerar på alla datorer, och padda/smartfån.
https://www.myrouteapp.com
Den är online, har originalkartor (för guldmedlemmar) för Garmin, Tomtom och Google maps, du skapar rutter för vilken GPS som helst, och (nu kommer det) DET FUNGERAR ALLTID UTAN STRUL!. Jag skapade några rutter här i Transylvanien på ett par minuter och körde dem idag. Klockrent utan några problem vare sig i skapandet eller vid körningen.

Det är så enkelt och tillförlitligt att man fäller en tår av glädje. BC är en död produkt för mig!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Tomtom navigator

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-07-07/17:22

OK - tack för den infon. Skall börja mina XP i helgen.

Med vänlig hälsning, Magnus
PS @Supermek det löste ju sig utan mail också ;-) men stort tack för beredvilligheten DS
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tomtom navigator

Inläggav WoYx » 2016-07-07/19:21

Jag har "alltid" haft Garmin på motorcykeln, men gick över till TomTom Rider förra sommaren och köpte en till i år.
Mer lätthanterligt, mindre buggar, enklare att uppdatera - för mig.
Sedan är säkert de flesta här trogna Garmin vilket inte är något fel med det.

OT, i år har jag köpt två Garmin produkter. Fenix F3HR och Edge 1000.
F3HR är fantastiskt, men Edge 1000 känns daterad.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Tomtom navigator

Inläggav Kovlingen » 2016-07-08/16:07

SuperMek skrev:Den är online, har originalkartor (för guldmedlemmar) för Garmin, Tomtom och Google maps,

"Guldmedlemmar" ? :? Betyder vaddå ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tomtom navigator

Inläggav SuperMek » 2016-07-08/16:49

Kovlingen skrev:"Guldmedlemmar" ? :? Betyder vaddå ? ?

Man har betalat för sig!. Ett års medlemskap kostar ca 24€, livstids medlemskap 74€. Det öppnar upp en rad funktioner som man inte vill vara utan. Jag betalade gladeligen en mörk natt för att få slippa BC! :-) Det har aldrig ångrats.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Tomtom navigator

Inläggav Kovlingen » 2016-07-08/17:19

OK . Tack !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tomtom navigator

Inläggav Peter Nordlund » 2016-07-08/19:25

Får jag låna tråden lite? jag har blivit så sugen att byta också...

1. har sökt på Prisjakt och inte funnit en enda mojäng som heter TomTom Rider 410 (eller annan kombination jag kan komma på) men på XLMoto finns denna
https://www.xlmoto.se/gps-tomtom-rider-410-premium-pack-great-rides-edition-1?q=tomtom&s=tomtom
Är det den du köpte Magnus?
Har du prisjämfört i Sverige eller är dessa dom enda som säljer den?

2. Magnus, har du en bild eller 2 på hur den sitter monterad på din cykel? jag har en -11 GS själv

3. Min nuvarade, enda och första GPS någonsin, Zuma 660 har fungerat felfritt rent tekniskt MEN jag ogillar den primärt på grund av Basecamp som jag avskyr när jag försöker planera rutter (gått 2 GPS kurser och kan nätt och jämt göra rutter)
Jag har ett Touratechfäste med lås som fungerat mycket bra och en slags båge så att den laddar via Canbus.
Denna montering samt inkopplingen till canbus lämnade jag in för att få fixat då jag inte kan ett jota om dylikt,
Hur ansluts denna om man inte har annat än just canbus och det där cigg uttaget på sidan av cykeln?
jag är extremt osäker på att koppla/klippa själv, något tips om jag köper ovan 410 för att fästa den säkert när man stannar för tex lunch på resa? (jag förutsätter att det nuvarande bygel inte går att använda)

ber om ursäkt om jag kapar tråden men jag blev så sugen når jag läste all enormt bra info.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tomtom navigator

Inläggav SuperMek » 2016-07-08/19:43

Här kan du (bl.a.) handla en Rider 410: https://www.tomtom.com/sv_se/drive/motorcycle/
Anslutningen för strömmatning gör du till din befintliga can-bus med de grejer du redan har. Be någon om hjälp om du är osäker.

I Bumsen nr 4-2015 kan du läsa lite mer om föregångaren Rider 400 som jag skrev om, och gav några tips.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Tomtom navigator

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-07-08/22:18

Peter Nordlund skrev:Får jag låna tråden lite? jag har blivit så sugen att byta också...

1. har sökt på Prisjakt och inte funnit en enda mojäng som heter TomTom Rider 410 (eller annan kombination jag kan komma på) men på XLMoto finns denna
https://www.xlmoto.se/gps-tomtom-rider-410-premium-pack-great-rides-edition-1?q=tomtom&s=tomtom
Är det den du köpte Magnus?
Har du prisjämfört i Sverige eller är dessa dom enda som säljer den?

Yepp, det är den och det är där som jag handlade. Den finns även att köpa via tomtom.com. På Mediamarkt hade man rider 400 och 40, likaså Netonnet. Priset verkar vara samma på de ställen jag kollat.

Peter Nordlund skrev:2. Magnus, har du en bild eller 2 på hur den sitter monterad på din cykel? jag har en -11 GS själv

Jag skall ta några bilder i morgon men i första hand är det som sagts tidigare för min hustrus bil som den är tänkt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tomtom navigator

Inläggav Kovlingen » 2016-07-09/07:40

Magnus Brobeck skrev: i första hand är det som sagts tidigare för min hustrus bil som den är tänkt.

Tänkt å tänkt :shock: :?
Du åker nog på att köpa en till för husfridens skull :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tomtom navigator

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-07-10/23:06

Lite bilder för din som utlovats.
IMG_0545.jpg
IMG_0546.jpg

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tomtom navigator

Inläggav Peter Nordlund » 2016-07-11/11:11

Magnus Brobeck skrev:Lite bilder för din som utlovats.
IMG_0545.jpg
IMG_0546.jpg

/Magnus


Tack Magnus!
Det ser ut som att du inte kan låsa fast gps, stämmer det? så att man kan lämna cykeln en stund när man går något ärende tex.
Har du kollat om det finns andra/bättre fästen?
På TomToms hemsida står det i premium paketet "Stöldskyddslösning" vad nu det innebär.
Ser också att du har ett nyckelhål på din andra bild, eller vad som ser ut som ett nyckelhål.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tomtom navigator

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-07-11/11:26

Jo det går att låsa fast den men det är en nyckel för den "stora ratten" och en för låset som håller navigatorn i hållaren.
Jag får nog säga att det är väldigt enkelt att ta av navigatorn och det känns som att den sitter där den sitter när man kör. Låset ser jag mest som något som gör att man kan vända ryggen till när man tankar eller hämtar papper för att torka tanken, inte mer. Ja förresten, låst så är väl sannolikheten att den skall vibrera loss ännu lägre.
Jag skulle aldrig lämna den obevakad även om den är låst med detta låset, mer att jag får 15 s på mig att springa fram till en ev tjuv som inte bara kan ta den och springa.

Men som sagt, det tar 2 s att ta bort den så det finns i princip ingen anledning till varför den skall vara kvar. Detta funkar kalasbra.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tomtom navigator

Inläggav SuperMek » 2016-07-11/12:45

I stora paketer ingår ett stöldskyddsfäste som förhindrar att gps:en tas bort feån hållaren. Sätts den direkt på fågelpinnen ska det till kraftiga verktyg för att plocka med sig något! Se bilder från min artikel!

Används ram-mount rekommendera insex och låsmutter för monteringen.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Tomtom navigator

Inläggav tranicos » 2016-07-17/17:57

Är det någon som har erfarenhet av både tomtom 410 och garmin zumo 660 och har några åsikter?

Jag står i valet och kvalet vilken jag ska behålla, min nyinköpta 410 eller zumon som följde med min ännu mer nyinköpta hoj. Har inte hunnit prova zumon än och vill inte använda den sista installationen om jag nu inte ska behålla den. (Man kan tydligen bara installera data-programmet tre gånger eller hur det nu var enligt tidigare ägare)

Ursäkta trådkapningen.

//Linus, nybliven medlem & f800gs-ägare efter 15 år på sporthoj.
tranicos
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2016-07-11/22:03

Re: Tomtom navigator

Inläggav Kovlingen » 2016-07-20/18:00

tranicos skrev:Jag står i valet och kvalet vilken jag ska behålla, min nyinköpta 410 eller zumon som följde med

Inga svar så :
Jag har inte testat men läst spaltmeter ang Garmin . Är du en rackare på data fixar du nog denna .
Jag skulle lägga mina slantar på 410:an då min tidigare version av TomTom funkar tokbra . Inge strul alls .
Så säjer även mina reskamrater som har samma modell . OBS ej 410:an .
Dom får nått utslag på kroppen har jag sett när dom hör ordet Garmin :mrgreen: (nu tog jag i lite ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tomtom navigator

Inläggav neutral » 2016-07-20/21:21

Sälj 660:n, det finns fortfarande galningar som betalar 2500 för en begagnad elektronikpryl från 2009.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Tomtom navigator

Inläggav Kovlingen » 2016-07-20/21:50

neutral skrev:Sälj 660:n, det finns fortfarande galningar som betalar 2500 för en begagnad elektronikpryl från 2009.

:shock: Har du sådana "rappare-annlag" du ? Det var ju ord och inga visor :o :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tomtom navigator

Inläggav SuperMek » 2016-07-20/22:21

Att jämföra en Ferrari med en 60-tals Volvo Amazon är inte helt rättvist...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Tomtom navigator

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-07-21/10:52

tranicos skrev:Är det någon som har erfarenhet av både tomtom 410 och garmin zumo 660 och har några åsikter?

*SNIPP*

//Linus, nybliven medlem & f800gs-ägare efter 15 år på sporthoj.


Hej

Jag skall inte påstå att jag har massor med erfarenheter av Tomtom Rider 410, det är bara en månad sedan knappt jag började fuska lite med en sådan. Jag har i vart fall över tio år med Garmin så en rimlig ansats till "first impression" kan jag bistå med.

Förenklat skulle jag säga att det är i princip som PC (Win) och Apple (MacOSX), båda löser uppgiften men det är olika designfilosofier. En som ger möjlighet att skruva på varenda skruv men som kräver kunskap även för att utföra relativt enkla handgrepp och en som har satsat på enkelt handhavande med påföljd att man blir mer begränsad med det som bjuds i standard. Garmin resp. Tomtom - vill man så kan man köpa tilläggsprodukter till Tomtom som ger mer handlingsfrihet men då är det några kanske 250 kr/år i licenskostnad som krävs.

Inom BMWklubben har Garmin varit i princip allenarådande fram till det senaste året och det innebär att rutter och annat som "finns i klubben" i första hand är anpassat till Garmin (en viss kartversion, en viss HW, en specifik inställning på undvikande osv.). I praktiken tycker jag att det hela har gått till på gränsen till överdrift. När vi är ute och åker så kör "19" cyklar på rad, alla med egen navigator och alla med "samma rutt inlagd" (om alla parametrar enligt ovan är identiska). I praktiken är det inte värre än att bestämma sig för att första cykel kör alltid rätt och de bakom följer. Ändå så händer det nästan alltid att nummer 14 av 19 svänger höger i en korsning där alla 13 före kör rakt fram därför att navigatorn "sa det". Nog om detta!!

Med ovanstående om bakgrund så ställer jag en motfråga - vad skall du ha din navigator till? Är det i första hand för att skapa EGNA rutter och turer på fina vägar eller skall du nyttja den i klubbverksamheten och leda turer som andra har skapat?

Tt 410 är jämfört med en Zumo 660 en betydligt modernare maskin på de flesta/alla sätt. Bättre skärm, snabbare beräkning, bättre funktioner. Skall man vara saklig så räcker det väl här, säljer du din Z660 för 2500 kr som någon skrev kan du köpa till det du behöver i många år. Självklart kan du importera rutter för Garmin i en 410 och normalt sätt så blir konverteringen helt OK. Jag har inte kollat flera hundra rutter, snarare ett tiotal, och de följer i allt väsentligt tänkt plan MEN får man ett 4-bokstavs sammanbrott om den går lite fel (typ 0,3%) någonstans så finns ju Garmin, ett par kurser och hård disciplin ff att tillgå.

Jag skriver inte detta för att göra ned varken den ena eller den andra, det är mer ett statement om min filosofi för rutter. Jag har bara lagt det bakom mig att det MÅSTE vara exakt, det blir nästan alltid bra ändå även om det blir någon knix som inte var tänkt från början.

Skall jag leda någon grupp EXAKT så som det är tänkt/bestämt ex.vis vid Kalmar Ironman så vill jag ha ett spår att följa. Då blir det inte fel. Jag vet inte om det går att läsa in ett spår i Tt, det kan väl vår gurus berätta.

Skall jag "bara ut och åka" på trevliga vägar funkar båda mycket bra och men Tt 410 är modernare än Z660 och enklare att hantera - nu är valet ditt.


Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tomtom navigator

Inläggav tranicos » 2016-07-21/14:25

Tack så hjärtligt för svaren!

Jag prioriterar enkelhet och att det bara fungerar av sig självt, dessutom uppskattar jag TT:s funktioner med kurviga vägar och skapa spännande rutt så det låter ju som en no-brainer. Det som talade mest för zumon var egentligen att den var monterad på hojen, men det var ju inte så märkvärdigt att byta visade det sig så nu sitter TT på plats. :)

Tack igen!

//Linus
tranicos
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2016-07-11/22:03

Re: Tomtom navigator

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2016-07-21/14:44

Även jag Kommer att överväga byte från Garmin till tomtom. Även sommarens resa va under all kritik. Garmin tycker fortfarande att jag ska svänga i rondeller på motorvägen. Säger ofta att jag ska svänga av motorvägen när kartan säger rakt fram. Missar att tala om att jag ska svänga överhuvudtaget. Trött på detta nu.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Tomtom navigator

Inläggav Kovlingen » 2016-07-21/15:00

:shock:
Fredrik Holmqwist skrev: Garmin tycker fortfarande att jag ska svänga i rondeller på motorvägen. Säger ofta att jag ska svänga av motorvägen när kartan säger rakt fram. Missar att tala om att jag ska svänga överhuvudtaget.

Kan ju bli riktigt spännande resor :mrgreen:
Även TT kan hitta på lite hyss ibland och vill att vi ska svänga men i olika korsningar .
Resultatet blir att vi följer försteman och vips har vi samma rutt alla tre .
Att ha senaste uppdate innan resan förenklar . Andra resan , förra året var min TT inte i uppdate .
Funkade så att jag ofta var ute i blåbärsriset och körde :shock:
Tex Polen byggs det vägar överallt och ska man åka där gäller en pigg GPS som snabbt kan
räkna om rutter och få hojen i rätt riktning . I Svedala är det ju en barnlek att köra hoj 8-)
TT är "bra skit" ! :)

EDIT: Det är nog många som har "Supermek" Christian att tacka för all info och hur bra TT är .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tomtom navigator

Inläggav Peter Nordlund » 2016-07-24/21:56

Just nu när jag läste om bland annat GPS strul på Facebook från medlemmar på semester och såg sedan Christians kommentar om hur smidig TomTom är och den där koppling till mobilen, DÅ beställde jag en direkt :o :D

Så snart går min Zumo 660 på försäljning hoppas jag om jag får lös alla fästen på hojen... :?

tack Magnus och Christian för otroligt detaljerad tips och råd!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst