Tips på lämplig mc :)

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Tips på lämplig mc :)

Inläggav Lundin018 » 2016-07-18/21:33

Hej!

Jag är nybliven mc kort innehavare och därmed nybliven BMW mc ägare. Första mc blev en F800r -2010 då det kändes som en bra första hoj med billig försäkring och helt ok utseende:)

Men redan nu börjar man vilja prova nytt. En del i mig vill ha en ren sport mc s1000rr, men då Försäkringen äter upp hela bränsle budgeten o mer därtill så måste jag nog vänta..

Jag är oxå riktigt sugen på att resa runt i Sverige och ja i Europa med tält och passagerare. jag är ju inte direkt nöjd med turbulensen som uppstår på min befintliga hoj i 120 km/h.

Så jag har börjat kika på adventure, känns som en bra maskin med generösa pack möjligheter. Men hur kul blir dem om man vill åka landsväg:/ ?

Sen fick jag upp ögonen för k 1300 s och 1200 rs känns ju som det skulle kunna passa mina önskemål, kul landsvägs körning, packväskor, passagerare, motorväg-högfart utan att man tröttnar pga turbulent luft..


Men jag är som sagt helt grön, så alla tips och erfarenheter mottages gärna.

Trevlig kväll på er ;)
Användarvisningsbild
Lundin018
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-07-18/21:16

Re: Tips på lämplig mc :)

Inläggav MichaelWa » 2016-07-18/23:44

Du kommer få lika många svar som det finns folk på forumet på dina frågor :D

Om jag börjar med mig själv skulle jag oxå vilja ha en S1000RR men har med åldern blivit förståndig och tycker precis som du skriver själv, pengarna försvinner i försäkrings kostnaden (tyvärr) och jag själv tycker inte det är värt det längre......

Ägde själv en K1200S som är föregångaren till K1300S och trivdes bra med den, fungerade till det jag använde den till. Semester resor, nöjesresor och till och från jobbet. Hade min 5 år och rullade för mig problemfritt hela tiden.

När nya GS 1200:an kom 2013 med vattenmotorn trillade jag pladaskt för en sådan och ångrar inte köpet.
Jag åker i princip alltid bara landsväg (minimalt med grus) och jag sitter kungligt mil efter mil, och den kan med rätt pilot leverera som en sporthoj. 2015 byte jag till en ny GS och provkörde innan köpet mycket Adventure modellen, känner inte så stor skillnad när jag väl va på rull så blev en GS även denna gång.

Jag skulle kunna fått va några cm längre än nuvarande 178cm för att kunna gå/av den snyggt men ja har svårt att tänka mig någon annan hoj i fortsättning.
Velar dock ibland om jag ändå inte skulle valt en GSA istället :mrgreen:
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Tips på lämplig mc :)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-07-19/07:21

Hej, och varmt välkommen till Forumet!

Jag instämmer med MichaelWa ovan - Du kommer att få lika många svar som det finns BMW-modeller....
Var och en blir salig på sin tro, liksom.
För egen del har jag gjort ungefär samma resa - efter att ha haft ett antal "sport-tourers" (K1200RS, K1200GT, K1600GT bl a) provkörde jag R1200GS LC när den kom 2013, och det blev byte direkt. Är nu inne på min andra R1200GS - för mig är den faktiskt en "bättre" touringmaskin än de rena touringmaskinerna, med utmärkt vilsam körställning, mångsidighet och goda packmöjligheter. Jag kör 95% asfalt på "vanlig" landsväg med den hojen (för grusävenyr har jag andra cyklar), men den gör inte bort sig vare sig på tysk Autobahn eller småländska skogsvägar.
(När jag bytte till en ny GS i höstas, sneglade jag på GSA (Adventure) ett tag - valde dock bort den, och tog en "vanlig". Argumentet för en GSA skulle vara den större tanken, men det blev faktiskt just tanken som fick mig att ta den "vanliga"! GSA är nämligen så bred över tanken, att det blir lite obekvämt för min stela kropp - benen hamnar väldigt brett isär, och dessutom hindrar den lite vid stående körning. Visst vore det bra med mer räckvidd, men jag kom på att jag ändå nästan alltid åker med andra som har mindre tank, och då tankar man i alla fall då de andra måste tanka.)

Det viktigaste är dock att Du köper en hoj Du gillar! Hoj köper man med hjärtat - försöker man hitta rationella och förnuftiga argument för sitt val riskerar man bara att ångra sig efteråt.....
Så rådet, om det nu är ett råd, blir att titta, klämma, läsa på och framför allt provköra!
Köp den hoj Du gillar bäst, helt enkelt - det är den som kommer att ge mest glädje.

Lycka till!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips på lämplig mc :)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-07-19/07:53

Jag har inget att invända mot Gunnars råd - tvärt om.

Till det kommer, att Du även bör ta en provtur på förslagsvis R 1200 RS och R 1200 RT (samt - om Du råkar hitta ett fint begagnat exemplar, och det ligger i rätt pris för Dig - R 1200 ST, men då handlar det alltså om en mer än tio år gammal hoj). De är byggda på samma plattform som R 1200 GS(A) och alltså varianter på ett tema.
GS-modellerna har ju varit storsäljarna, så om dem behöver inte mycket mer sägas. Men det skadar inte att prova de andra. De kanske passar Dig ännu bättre.

Dessutom: Glöm inte doldisen F 800 GT. Du vet ju redan, vilka fördelar en F 800 R har. GT kan leverera det mesta av dessa fördelar - och mer därtill.

"Och prövotiden är en fröjd."
Fritiof Nilsson Piraten - men då handlar det om lagringstiden för hemmakryddat malörtsbrännvin
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tips på lämplig mc :)

Inläggav Lundin018 » 2016-07-19/23:18

Tack för alla svar, jo det är väl till att känna på dem lite så kanske det klarnar, har ju inte hört något negativit om någon av modellerna iaf.

Någon som rekommenderar någon BMW handlare i mellan Sverige?

Trevlig kväll på er :)
Användarvisningsbild
Lundin018
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-07-18/21:16

Re: Tips på lämplig mc :)

Inläggav Olof Eriksson » 2016-07-21/22:12

Lundin018 skrev:Tack för alla svar, jo det är väl till att känna på dem lite så kanske det klarnar, har ju inte hört något negativit om någon av modellerna iaf.

Någon som rekommenderar någon BMW handlare i mellan Sverige?

Trevlig kväll på er :)

Sundsvall och Umeå är det NorthBike. Nästa finns i Stockholm om jag inte är helt fel ute.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tips på lämplig mc :)

Inläggav GSven » 2016-07-21/23:08

Avesta, är det Mellansverige? Lundgrens, där köpte och servar jag min.
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Tips på lämplig mc :)

Inläggav Kovlingen » 2016-07-22/05:50

GSven skrev:Avesta, är det Mellansverige?

Jo om man räknar bort övre halvan av Sverige :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_ ... _mittpunkt
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tips på lämplig mc :)

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2016-07-22/07:45

Olof Eriksson skrev:Sundsvall och Umeå är det NorthBike. Nästa finns i Stockholm om jag inte är helt fel ute.


Yamaha center kan ha beg BMW i lager också, finns lite här och där.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst