K1200RS, R1100RT eller R100GS

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

K1200RS, R1100RT eller R100GS

Inläggav Tallbrick » 2016-07-19/14:19

Hej vänner.
Är på gång att köpa en BMW. Har en budget på 28.32 000. Är drygt 2m lång så gs:en är säkert perfekt. Gillar utseende på K1200rs men är även fundersam på R1100RT? Vill ha kåpa och packväskor.

Alla tips och råd tas tacksamt emot! @

///Nicke.
Användarvisningsbild
Tallbrick
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2016-07-19/13:54

Re: K1200RS, R1100RT eller R100GS

Inläggav GSven » 2016-07-19/19:35

Provsitt! Provkör! Jag är inte lika lång som du men har långa ben. Mc med kåpa eller med formad tank som ska passa benen passar inte mig. Blir sittande för långt bak, benen stöter mot kåpan.Ta på dig byxorna med skydd, stövlarna: får du plats? Känns positionen bekväm?
Lycka till med letandet.
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: K1200RS, R1100RT eller R100GS

Inläggav BrooklynS » 2016-07-19/22:44

Kolla annons under säljes: R1100RS

Skickat från min D6603 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: K1200RS, R1100RT eller R100GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-07-20/09:05

Av trovärdiga källor har jag fått höra, att en väl vårdad K 1200 RS (eller GT-varianten på samma maskin) är näst intill outslitlig. Min har nu gått knappt 14 500 mil - varav 12 000 med mig bakom styret - och jävar inte påståendet. Gillar Du utseendet och hittar ett väl dokumenterat exemplar, är det bara att provköra och fatta beslut. Förmodligen kommer Du, liksom jag, att falla för motorns närmast turbinlika gång. Den bara levererar, utan konstigheter, och det finns mycket mer krut, än jag någonsin varit i närheten av att behöva!

I andra trådar här kan Du läsa mer om, att förr eller senare brukar det börja läcka olja från vevhuset till torrkopplingen - som då förstås börjar slira. Att byta koppling lär inte vara svårt för den, som kan meka själv (vilket jag inte gör), men det är ett omfattande jobb, eftersom hojen i det närmaste måste delas på mitten - så skall ett proffs göra det, landar nog notan kring 15 000:-(?).
Jag har hittills inte märkt några sådana tendenser på min hoj.

Tänk på, att en hoj, som körts regelbundet, kan behöva färre service-/renoveringsåtgärder än en, som stått stilla länge - även om miltalet är lägre på den senare. Ovan nämnda packbox löper risk att torka vid lång tids stillastående, medan regelbundet bruk håller den fräsch. Så stirra Dig inte blind på enbart miltalet.

Men K 1200 RS/GT är inget förstahandsval, om hårnålsserpentiner står högt på Din prioriteringslista. Då är nog någon av R-modellerna att föredra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS, R1100RT eller R100GS

Inläggav Kovlingen » 2016-07-20/18:14

Provade en sådan "plastad hoj" innan jag köpte min r1150r . Jag är bara 180cm öh men fick
ändå problem med utrymmet för knäna . Behövs nog både höja sadel och sänka fotpinnarna .
Nä det låter som att det är en GS som passar bäst .
Ut och provkör så mycket du orkar :D
Borde väl komma upp i 1100 gs med summan du har i budget . Tror att det är ganska stor skillnad
mot 100 gs:n .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst