av Bror Gårdelöf » 2016-07-20/09:05
Av trovärdiga källor har jag fått höra, att en väl vårdad K 1200 RS (eller GT-varianten på samma maskin) är näst intill outslitlig. Min har nu gått knappt 14 500 mil - varav 12 000 med mig bakom styret - och jävar inte påståendet. Gillar Du utseendet och hittar ett väl dokumenterat exemplar, är det bara att provköra och fatta beslut. Förmodligen kommer Du, liksom jag, att falla för motorns närmast turbinlika gång. Den bara levererar, utan konstigheter, och det finns mycket mer krut, än jag någonsin varit i närheten av att behöva!
I andra trådar här kan Du läsa mer om, att förr eller senare brukar det börja läcka olja från vevhuset till torrkopplingen - som då förstås börjar slira. Att byta koppling lär inte vara svårt för den, som kan meka själv (vilket jag inte gör), men det är ett omfattande jobb, eftersom hojen i det närmaste måste delas på mitten - så skall ett proffs göra det, landar nog notan kring 15 000:-(?).
Jag har hittills inte märkt några sådana tendenser på min hoj.
Tänk på, att en hoj, som körts regelbundet, kan behöva färre service-/renoveringsåtgärder än en, som stått stilla länge - även om miltalet är lägre på den senare. Ovan nämnda packbox löper risk att torka vid lång tids stillastående, medan regelbundet bruk håller den fräsch. Så stirra Dig inte blind på enbart miltalet.
Men K 1200 RS/GT är inget förstahandsval, om hårnålsserpentiner står högt på Din prioriteringslista. Då är nog någon av R-modellerna att föredra.