Bra allvädersställ?

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Bra allvädersställ?

Inläggav tranicos » 2016-09-03/17:12

Det är dags att investera i ett nytt ställ och undrar vad jag ska satsa på. Jag vill ha ett kvalitetsställ som ska hålla under många år. Helst ska det finnas pengar över till hjälm med då min nuvarande börjar bli väl gammal.

Lindstrands Qurizo har en ganska lagom prislapp hos lelles nu, förutsatt att det håller måttet? Att jag tvekar, förutom att jag inte har koll på kvalitén, är väl att tätskiktet inte sitter på utsidan.

http://lellesmcklader.se/rea/lindstrand ... range.html

Finns det några alternativ i den prisklassen?

//Linus
tranicos
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2016-07-11/22:03

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Assar » 2016-09-03/19:50

Jag har ett Lindstrands Qurizo och är inte direkt jättenöjd. Det var det första ställ jag köpte och idag jag inte köpa ett sånt igen.

Membranen sitter som du säger inuti kläderna vilket innebär att i sort sett hela stället blir genomblött även om man är hyfsat torr inpå kroppen. Idag skulle jag köpa ett ytterlaminerat goretex, även om det kostar mer.
Det sitter inte heller särskilt bra på mig, sladdrigt och löst - vilket i o f s kan beror på att jag är ganska smal, så det kan ju vara annorlunda för andra. Men för min del innebär det att axlar och knäskydd troligen halkar snett i den stund de eventuell skulle behövas som mest. Och med det inbyggda ryggskyddet i sitter jackan väldigt konstigt, kragen viker sig inåt.
Det är princip "fri placering" av skydden i kläderna, det finns liksom inget att gå efter när man ska sätta i dem. Inga hållpunkter vad gäller plats och vinklar, man har ingen aning om hur de satt innan man tog ur dem. Det gör det till ett litet helvete att få ordning på kläderna efter tvätt.
Meshfodret i jackan fastnar hela tiden på kardborrelåsen. Jackans olika delar funkar helt enkelt inte särskilt bra ihop.

Jag är nyfiken på ett Klim istället, har hört mycket gott om dem!
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Kovlingen » 2016-09-03/19:57

Jag kommer inom framtid att (om jag fortsätter åka hoj) måste köpa nytt ställ då mitt nuvarande är
snart utslitet . Och då menar jag slitet så att det är fransigt i kanterna . Många tusen mil har det blitt .
Skulle aldrig falla mej in att köpa ett ställ som inte har laminerat yttertyg .

Det andra är att hitta en hjälm som sitter rätt , med andra ord lika tight runt hela skallen .
Ingen aning hur många jag provade innan det blev köp -
Det kan bli dyrt eller billigt men sitter den fel är det SKIT .

Men detta är bara mina åsikter .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Max Mad » 2016-09-03/20:13

Touratech har en line-up som är omtyckt, men då talar vi om tredubbla priset. Varför jag ändå nämner det, är p gr av att du kan kolla om du kan hitta någon utgående modell. Om så vore fallet, kommer du ändå inte att komma i närheten av vad det ställ du länkar till kostar, en realistisk tanke är kanske 10 000:- eller i närheten.

Ett alternativ (som jag själv har erfarenhet av), är Rukka vilket jag är helnöjd med. Jag har två Rukka-ställ, varav det ena köpte jag på rea från FC-moto för~ 8 000. En bit över din budget (?) , men som i de flesta fall så får man vad man betalar för. Ett av mina Rukka-ställ har jag fått prova i skarpt läge och jag kan konstatera att det gjorde jobbet, därav anledningen till att jag skaffade ett till.

Dessutom, att köpa billigt, är att köpa dyrt, eftersom man inte sällan ganska snart får köpa nytt igen och då är det inte ovanligt att summan uppgår till mer än vad det hade blivit om man köpt "rätt " med en gång.

My five cents.
Senast redigerad av Max Mad 2016-09-03/20:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2016-09-03/20:16

Jag har ett Richa Spirit C-Change som jag haft några år. Jag vet inte om just den modellen finns längre. Jag har varit ganska skonad mot regn tidigare och undrat hur pass bra det funkar i dåligt väder. På två norgeturer i sommar har jag nu fått testat det och det håller måttet överraskande bra. Det höll i princip tätt i många timmars rejält och ihållande regn. Jag blev fuktig (inte blöt) precis där man sitter, typ under pungen, men var torr i övrigt.

Stället är hyfsat skönt, lite hårt i yttertyget kanske. Passformen är bra och skydden sitter där dom ska. Men det är klart att det blir lite avvägning när man ska välja storlek. Det är ju svårt att få ett ställ som passar lika bra utan foder i sommarvärmen som när man vill få in så mycket varma kläder man kan tidiga, kalla vårdagar.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-03/20:30

Som andra skrivit ovan: Andasmembranet laminerat till skalet. Det är värt merkostnaden. Och så bör det förstås sitta bra.

Jag har samma erfarenhet som Max Mad av Rukka - men har inte provat andra högkvalitetsställ (bland annat för att Rukka Armas håller måttet).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Marie » 2016-09-03/20:34

Kovlingen skrev:Skulle aldrig falla mej in att köpa ett ställ som inte har laminerat yttertyg .


Det beror väl en aning på vilket klimat det är tänkt att användas i.
Skall det användas huvudsakligen i Alperna eller söder därom är laminerat yttertyg detsamma som livsfarlig risk för överhettning. Men å andra sidan blir det mera bök när de börjar osa regn...

I Nordeuropa funkar laminerade yttertyg alldeles utmärkt.

Men det är bara min något mindre ödmjuka uppfattning...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-03/20:51

Inget att invända mot Maries synpunkter. Föga förvånande är skandinaviska produkter nog i första hand tänkta för skandinaviska förhållanden. Halvarssons har det till och med som slogan:
"If it works in Scandinavia."

Har Du ebb i kassan, kan det vara läge att tänka i andra banor och helt enkelt skaffa en gammaldags regnoverall för de närmaste årens bruk. Sådana brukar hålla tätt.
Jag körde i skinnställ i sju år, och det gick mycket bra - men ett antal gånger blev det förstås fel beslut. Antingen togs regnstället på, när det inte behövdes, eller också togs det inte på, när det behövdes.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Farmor Anka » 2016-09-03/23:12

Har kört ett tag nu med Nya Klim Badland och jag är verkligen nöjd. Var en sväng ner till sydtyskland och frankrike med regn och höga temperaturer , +30 grader nu i sommar. Jag har aldrig haft ett ställ som luftar så mycket när man kör. Ska man vandra runt i 30 grader så spelar det nog inte någon roll vad man har på sig. Dessutom så känns stället mycket säkert,skydd sitter där dom ska, samt bra material i yttertyget. Nackdelen är priset, men jag tror man får valuta för dom pengarna. Detta är förhoppningsvis mitt sista ställ då det är livstids garanti på kläderna,såvida man inte nöter ut det. Sen är det dessutom snyggt.

Farmor Anka
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav puttsnisse » 2016-09-04/07:23

Har både Lindstrands oc Klim betyget är 4 vs 9 till Klims fördel.
Det ända jag tycker är bättre på Lindstrands är dragkedjan som håller ihop byxa och jacka.
Klim har en liten bak och Lindstrands en som går runt hela vägen och är grövre.
Life is a race
puttsnisse
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2009-05-28/09:40
Ort: Ulricehamn

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Lindeberg » 2016-09-04/07:37

Sist jag provade en Klim-jacka var dragkedjan på fel håll = kvinnlig knäppning? Kändes udda, men det kanske bara var en viss modell?

Förresten, någon som fått Halvarssons-kläder utbytta pga missfärgning? Mina brallor är lite mörklila där de annars ska vara svarta.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Max Mad » 2016-09-04/08:30

Marie skrev:
Kovlingen skrev:Skulle aldrig falla mej in att köpa ett ställ som inte har laminerat yttertyg .


Det beror väl en aning på vilket klimat det är tänkt att användas i.
Just av den anledningen så köpte jag två ställ. Skulle inte för allt i världen köra till t ex Turkiet i mitt Rukka Armas :o :shock:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav tranicos » 2016-09-04/10:33

Tack för alla svar!

Budgeten är inte på något sätt huggen i sten men över 10k vill jag inte lägga på jacka + byxor.

Under mina 15 år som sporthojspilot har jag bara kört i skinn, men senaste säsongen köpte jag ett billigt (https://www.xlmoto.se/klader-course-two-seasons) allvädersställ för att ha när jag pendlar till jobbet. Funkade också en tripp ner genom ett regnigt Europa i somras då jag kompletterade med regnställ. Det var ett större problem att visiret immade igen och handskarna blev blöta. Men, jag kan knappast påstå att nämnda ställ är särskilt bra eller bekvämt.

Ska kolla vidare på Rukka, tror jag.
tranicos
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2016-07-11/22:03

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav leiflar » 2016-09-04/10:48

Jag har haft ett Rukka i fyra år som jag har misshandlat hyfsat mycket.
Har streckkört i timmar i hällande regn utan ruta och det har alltid hållt tätt/torrt. Skulle jag köpa ett nytt skulle det vara ett likadant. Det är det "klassiska" gröna med lite reflexmaterial på.
En stor fördel är att det har avtagbart innerfoder för byxor och jacka som går fort att ta av/på och gör stor skillnad för att kunna reglera temperaturen. Foder av på dagen, och foder på under kvällen/natten.
Tror även att dom har livstidsgaranti på dragkedjorna men är inte alls säker. Mina har jag inte haft några problem med iaf.

Minus:
- Alltid lite blött i grenen/rumpan, vilket jag hört skall vara vanligt eftersom kondensen inte kan tryckas ut genom membranet iom att man sitter på sadeln.
- Ibland känns det som om jag skulle vilja ha lite mer "gällivarehäng" i just grenen, det stramar en aningens vid långkörningar.
leiflar
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2016-04-03/10:10

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-04/15:54

Lindeberg skrev:Förresten, någon som fått Halvarssons-kläder utbytta pga missfärgning? Mina brallor är lite mörklila där de annars ska vara svarta.

Nej, men mina i övrigt helt felfria Rukka Armas byxor byttes av det skälet. Problemfritt.
Detta skriver jag för att vid behov ge Dig ett argument för Halvarssons att göra detsamma. ;)

Vad gäller Rukkaställ måste poängteras, att även de skiljer sig - dvs det finns (eller har i alla fall fram till rätt nyligen funnits) Rukkaställ, som INTE har andasmembranet laminerat till skaltyget (och som inte heller kostar lika mycket som de laminerade varianterna).
Jag har bekanta, som kör i Halvarssons laminerade ställ och är mycket nöjda med dem - medan andra, som haft icke-laminerade varianter från samma tillverkare, inte varit störande nöjda.
Flera färdkamrater åker numera i Rukka Armas och är lika nöjda med det som jag. En av oss har även ett äldre, icke-laminerat Rukkaställ - och beskriver skillnaden som himmelsvid. Som jag uppfattar det, förblev han torr, men det blev KALLT, när det regnade på det gamla stället, eftersom allt utanför andasmembranet blev genomblött.

Gissningsvis är detta generellt, dvs textiltekniken är viktigare än märket på kläderna - men om någon har hållbara argument mot detta påstående, tänker jag inte gräva ner hälarna.
Kvar står den irriterande sanningen, att man som regel får, vad man betalar för.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Max Mad » 2016-09-04/21:15

tranicos skrev:Tack för alla svar! *SNIPP*Ska kolla vidare på Rukka, tror jag.
Tror det är ett vettigt beslut. Kolla på FC-moto eller nämnda XL (moto?) Om dom inte har någon fjolårsmodell till ett bra pris. Annars kanske Bike har något på rea.

Skillnaden mellan årets jämfört med fjolårets upplaga torde vara marginell. Ev. Någon liten skillnad i utförandet (färg, reflexmaterial etc.) men i övrigt är dom nog snarlika.

Lycka till !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav tranicos » 2016-09-07/08:23

Sökandet pågår än. Är det någon som har erfarenhet av Dane som saluförs av en av forumets sponsorer? Tycker paketet med jacka, byxor, handskar, underställ och softshelljacka för knappt 13k känns vettigt?
tranicos
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2016-07-11/22:03

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-09-07/12:35

Som Marie skriver så fundera över temperatur och väder där du huvudsakligen tänkt att använda stället.

Kör du huvudsakligen söderut på semestern, i varmt och i torrt väglag, bör du kanske välja bort de ställ där membranet ej går att demontera och sådana ställ som har membranet laminerat i yttertyget men där ventilation saknas på varje del, (inkl armar och ben).
Membran och hög värme går inte ihop.

Kör du däremot huvudsakligen norrut på semestern spelar det kanske inte så stor roll vilken typ av ställ du väljer. Alla lär ju vara tillräckligt varma (och täta).

Personligen föredrar jag välventilerade textilställ med uttagbara membran. Dessa fungerar hjälpligt under de flesta förhållanden, från minusgrader till +40C.
En nackdel som många upplever med denna typ av ställ är att yttertyget blir blött när det regnar, förvisso, men hur stort och frekvent är det problemet?
I sommar har det inträffat två gånger.
Däremot har vi kört flera hundra mil då tempen visat 30C eller mer.
Ventilation kräver som bekant en fartvind för att fungera och varje gång vi hamnat i en bilkö eller vid ett trafikljus har jag varit glad att membranet legat bak i väskan på pakethållaren.

Inför nästa sydeuroparesa ska jag komplettera med ett äkta sommarställ som kombineras med ett bättre traditionellt regnställ som är lätt att ta på/av utanpå mc-stället.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-07/13:24

En annan vinkel på, vad Thomas skriver ovan, är, att ett allvädersställ, som inte har membranet i skalplagget, ställer sin bärare inför samma problem, som om vederbörande kör i vilken sorts icke-regnsäkert ställ som helst: Man är tvungen att fatta beslut om, huruvida regnstället/membranlagret skall tas på eller ej - och enligt Murphy's lag kommer man att fatta fel beslut allt som oftast. (Jag körde i skinnställ och separat regnställ i sju år, så jag vet.)

I övrigt håller jag med: Man kan inte få allt. Ett Rukka-ställ/motsvarande med laminerat membran är nog inget vidare sommartid i Medelhavsländerna - men det är mycket bra i Nordeuropa.

(I månadsskiftet juni - juli 2010 gjorde några kamrater och jag en tvåveckors hojresa i Alperna; Schweiz och Italien. Då var det varmt nere i dalarna, när man var klädd i Rukka Armas - men det funkade bra på högre höjder.
Efter dessa två veckor åkte de andra hem, medan jag körde till Selva/Wolkenstein i Val Gardena/Grödner Tal. Där var det varmt. Vid min ankomst frågade hotellvärdinnan, ifall jag ville bada bastu - vilket just då låg mycket långt ner på önskelistan. ;) )
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-09-07/14:44

Bror Gårdelöf skrev:En annan vinkel på, vad Thomas skriver ovan, är, att ett allvädersställ, som inte har membranet i skalplagget, ställer sin bärare inför samma problem, som om vederbörande kör i vilken sorts icke-regnsäkert ställ som helst: Man är tvungen att fatta beslut om, huruvida regnstället/membranlagret skall tas på eller ej - och enligt Murphy's lag kommer man att fatta fel beslut allt som oftast. (Jag körde i skinnställ och separat regnställ i sju år, så jag vet.)


Till detta kommer att det är helt otänkbart att stanna för att ta på membranet (eller regnstället) innan regnet öser ner, det går liksom inte :)

Kör man utan membran ser man också till att hålla sig uppdaterad om väderförhållandena i närliggande områden längs rutten och här kommer navigatorn in i bilden.
BMW Nav V (mfl) har idag koppling via bluetooth till Smartphone som i sin tur ansluter till en väderradartjänst. Denna uppdateras var 15:e minut och man ser på ett tidigt stadium om det finns några hot om regn längs rutten. En bra funktion.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav neutral » 2016-09-07/15:03

Ändå inte riktigt jämförbart tycker jag. När jag körde sporthoj och hade perforerat skinnställ så gick regnet igenom omedelbart från första droppen. Allvädersställen stöter bort en hel del via yttertyget så duggregn eller en kortare skur klarar man rätt bra ändå om man gjort fel val.

Dessutom är konsekvenserna av att vara försiktig mindre än med skinnställ också då man inte ser ut som en Michelin-gubbe och allt fladdrar i vinden och man kommer inte åt sina fickor m m utan membranet påverkar endast ventilation/värme, allt annat är som utan så är det minsta tveksamt så åker jag med membran i hela dagen. En kompromiss är att ha membranet i byxorna som är besvärligare att byta under dagen.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2016-09-07/16:08

tranicos skrev:Sökandet pågår än. Är det någon som har erfarenhet av Dane som saluförs av en av forumets sponsorer? Tycker paketet med jacka, byxor, handskar, underställ och softshelljacka för knappt 13k känns vettigt?


Är du uppe i dom pengarna skulle jag försöka ha lite is i magen och satsa på ett välkänt märke typ Rukka.



Skickat från min iPad med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Farmor Anka » 2016-09-07/23:04

Rukka är inget dåligt ställ men välventilerade har dom aldrig varit kända för. Inget av mina Rukkaställ har varit något att ha i värmen. Men mitt nya Klim Badland slår till och med mitt gamla Rally 2 ställ när det gäller ventilation. Fartvind måste man ha även med Rally 2 stället när det drar sig mot +35. Så för min del aldrig något annat än laminerade Gore Tex plagg med mycket ventilation.
Farmor Anka
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-09-08/06:21

Skulle lätt lägga mina slantar på Klim Badland. I princip alla mina mc vänner köper detta ställ. Av just alla anledningar som presenterats ovan.

Själv svettas jag i Rukkas billigaste ställ. Som är inne på femte säsongen. Och den håller ihop tyvärr minst en säsong till ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Kovlingen » 2016-09-08/06:44

Lite funderingar :
I och över +35 spelar det ingen större roll hur mycket det ventilerar . Det enda som händer
är väl att kroppen torkar ut fortare , eller ? Jag uppfattar det som att när man svettas är
det för att kyla kroppen . Varför skulle kroppen annars göra sej av med det som den behöver ?

Är det så varmt är det bättre att tömma en liter vatten innanför stället . Kyler mycket bättre
och håller ett tag . Efter några mil är det dags att öppna på kragen igen och fylla på lite till :)
Passar man också på att dricka själv så är det ännu bättre .

I något inlägg för ett par år sedan läste jag att gänget spolade varandra med en vattenslang :)
Hittade ingen slang när det var +40 och mer annars hade jag gärna tatt en omgång ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-09-08/09:24

Jag gjorde också så i somras. Blötte en sport T-shirt och drog på mej. Sen öppnades jackan i hals och vid ärmar. Kylde mycket bra i temperatur upp till 31 grader. Blev aldrig varmare än så. Men det räckte till ;)

Vid stoppen så fyllde man på med en skvätt vatten innan för jackan.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Kovlingen » 2016-09-08/09:33

Jag tycker det fungerar jättebra . Är det inte såå glödhett kan det räcka med
att öppna jackan och stänka på lite vatten när man stannar till en stund .
Behöver inte vara is-vatten :o :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Farmor Anka » 2016-09-08/11:38

När jag kör hoj så vill jag inte att kläder ska sitta och klibba fast vid kroppen av en massa svett. Effekten torde väl bli densamma om man häller vatten innanför jackan, det klibbar. Hur ska det inte kännas när man måste hälla vatten i brallorna, jag svettas även där. Nä, då känns det bättre att vara torr med hjälp av fartvinden. Är det riktigt varmt så dricker man när man kör,vattenbehållare i jackan eller i ryggsäck.
Det är "min" erfarenhet.

Farmor Anka
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav tranicos » 2016-09-08/13:30

När jag kör regnar det oftare än det är över 30 grader. I sådana temperaturer tycker inte jag att det är särskilt njutbart att köra hoj ändå. Kallt och blött och allmänt jävligt är min melodi! Nu kikar jag lite på Rukkas billigare varianter som Chariklo men blir inte klok på om membranet är laminerat mot yttertyget eller ej?

Det var ingen som hade erfarenhet av Dane? De har ju fått gott betyg i Motorrad.

Återigen tack för all input!

//Linus
tranicos
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2016-07-11/22:03

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-09-08/13:46

tranicos skrev:När jag kör regnar det oftare än det är över 30 grader. I sådana temperaturer tycker inte jag att det är särskilt njutbart att köra hoj ändå. Kallt och blött och allmänt jävligt är min melodi! Nu kikar jag lite på Rukkas billigare varianter som Chariklo men blir inte klok på om membranet är laminerat mot yttertyget eller ej?

Det var ingen som hade erfarenhet av Dane? De har ju fått gott betyg i Motorrad.

Återigen tack för all input!

//Linus


Vet du i vilket nummer av Mottorad som de testats?
Finns de hos lokala handlare?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav tranicos » 2016-09-08/13:53

Thomas Stadin skrev:Vet du i vilket nummer av Mottorad som de testats?
Finns de hos lokala handlare?


De finns hos event-mc

Jackan Torben Pro och byxan Lyngby Pro testades i nr 5/15 men jag har inte läst testet själv. "Mycket bra" ska betyget ha varit iallafall.

//Linus
tranicos
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2016-07-11/22:03

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-08/14:20

Micke på Event MC är en hedersman. Du kan lugnt fråga honom om ställets egenskaper och lita på svaret.
Kvar står problemet med att prova storlekar. Kan Du lugna Dig till kommande Årsträff i Arjeplog, är saken rimligen biff, för där brukar han finnas. Men dessförinnan? Du får kontakta honom och fråga.

Vad gäller Rukka Chariklo vet jag inte - men är handlaren seriös, lär Du kunna få ett vettigt svar. Om inte, blir det väl ingen affär?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-09-08/14:37

Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller Rukka Chariklo vet jag inte - men är handlaren seriös, lär Du kunna få ett vettigt svar. Om inte, blir det väl ingen affär?

Det är enbart de dyrare plaggen som har laminerat. Rukka kör med gortex lineing (ursäkta stavningen) på de billigare jackorna. Dvs mellan löstagbara fodret och yttertyget finns först ett meshtyg sen själva gortexmebranet och ytterst corduratyget. Så du kan aldrig ta av goretexdelen. Funkar hyfsat enligt mej. Jackan blir tung och kall i ihållande regn. Men man kan ju alltid dra på ett regnställ. Fördelen är priset. Runt 50% billigare än med laminerad i yttertyget.
Ett varningens finger höjer jag för den gummi liknande dragkedjan som vissa modeller har. Den gillas inte av mej. Sen föredrar jag att man har en vindflärp som knäpps över dragkedjan. Annars blir det kallt på magen då man kör. Kolla med Heby Mats. Han har tom fått rucka att sy in en sådan på en befintlig jacka.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Kovlingen » 2016-09-08/15:52

Farmor Anka skrev:När jag kör hoj så vill jag inte att kläder ska sitta och klibba fast vid kroppen av en massa svett. Effekten torde väl bli densamma om man häller vatten innanför jackan, det klibbar. Hur ska det inte kännas när man måste hälla vatten i brallorna, jag svettas även där. Nä, då känns det bättre att vara torr med hjälp av fartvinden. Är det riktigt varmt så dricker man när man kör,vattenbehållare i jackan eller i ryggsäck.
Det är "min" erfarenhet.

Är det +40 eller mer skiter jag i vart vattnet hamnar . Så länge det kyler är jag nöjd .
Blir man inte svettig i den värmen så är det konstigt :shock:
Sedan gäller det att inte tuppa av utan ta alla till buds möjliga medel :)
Är det 45 grader + solsken är det överlevnadskursen som är bra att träna .
OBS min personliga erfarenhet :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-08/16:04

Kovlingen skrev:Är det +40 eller mer skiter jag i vart vattnet hamnar .

Hoppas jag aldrig hamnar på samma ställe som det vattnet.

TS har väl inte angivit, var i landet han bor? NiFa MC i Linköping är en annan högklassig butik - där man dels kan prova plaggen på plats och dels handla på nätet.

Och Lock Out-"dragkedjan" (även kallad "påsförslutaren") på exempelvis Rukka Armas har sina sidor. Å ena sidan är den garanterat vattentät. Konstruktionen lär vara framtagen för räddningsdräkter till havs.
Å andra sidan saknas alltså foder där - i alla fall på Armas. Det blir kallt, om man har fartvind på bröstet. Personligen har jag inga problem med det, för kåpglaset styr undan fartvinden precis lagom mycket, men med ett lägre kåpglas eller på en nakenhoj blir förutsättningarna förstås andra.
Dessutom kräver konstruktionen regelbunden smörjning med exempelvis lite silikonolja - annars löper den så trögt, att kläppen kan gå av. Jag vet av erfarenhet - och har då alltid kostnadsfritt fått ny kläpp i butiken.

Men jag tror mig dels ha sett andra modeller - med stormklaff innanför påsförslutaren - och dels har det ryktats, att den ersatts med vanlig dragkedja och stormklaff på nyare modeller(?).
Nå, det märker man i butiken.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2016-09-08/19:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-08/16:21

Olof Eriksson skrev:Jackan blir tung och kall i ihållande regn. Men man kan ju alltid dra på ett regnställ.

Då inställer sig genast frågan, varför man skall köpa allvädersstället över huvud taget! Måste man ändå dra på ett regnställ, så ...!

I övrigt delar jag Din åsikt, såtillvida att en reskamrat för knappt ett decennium sedan körde i ett Halvarssonsställ, som hade skal och Hi-ART-material utanför Dry-Way-membranet. Första gången vi körde i ett ordentligt regnväder, trodde han, att membranet var verkningslöst och att han blev blöt, men när vi stannade, upptäckte han, att han var helt torr - "bara" mycket nedkyld! Själv körde jag då i mitt gamla ambulansställ - likaså med Gore-Tex-membranet innanför skalet - men hade skinnstället därunder och slapp frysa, trots att det dröp om jackan.

Färdkamraten ifråga löste problemet på kort sikt genom att ha med sig ett regnställ - men på längre sikt genom att köpa ett ställ med Gore-Tex laminerat till skaltyget.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2016-09-08/19:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Kovlingen » 2016-09-08/16:34

Bror Gårdelöf skrev:
Kovlingen skrev:Är det +40 eller mer skiter jag i vart vattnet hamnar .

Hoppas jag aldrig hamnar på samma ställe som det vattnet.

Nää vad skulle du ha å göra i mina kläder :shock: :mrgreen:
( Förtydligande :Jag bryr mej inte i vart vattnet hamnar :) )

Jag menar att det märks inte så mycket då man ändå är svettig .
Allt startar redan innan man har kommit på rull för innan dess kan det vara oooooliiiiidligt varmt
och står man då stilla kan det bli kriiiis ;)
Bara några blinkljus på rad kan få mej att gå i taket :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav gösser » 2016-09-08/16:39

Hej! Titta gärna på Helds produkter. Hanterbara priser och fiffiga lösningar. Svensk generalagent :www.vartex.se.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-09-08/18:32

gösser skrev:Hej! Titta gärna på Helds produkter. Hanterbara priser och fiffiga lösningar. Svensk generalagent :www.vartex.se.

Lars


Det där skriver även jag under på, mitt favoritmärke med superkvalité. Dessutom gigantiskt utbud av storlekar.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Magnus Mörtling » 2016-09-08/21:09

Kan instämma i kören av de som hyllar laminerat membran mot yttertyget!
Jag köpte Klim Badlands förra året på utförsäljning i Finland. 1000€ för hela stället.
Lite väl dyrt tyckte jag men nu när det gått drygt tusen mil kan jag bara säga att hade jag förstått hur bra det var hade jag köpt det till fullpris!

Ventilationen gör att det är "svettfritt" så länge man rullar i temperaturer upp mot +35!
Hällregn i 4 timmar var inte heller ett problem. Det är det längsta jag kört i ett sträck i det vädret med detta ställ. Antagligen så klarar det att hålla borta fukten ännu längre.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Max Mad » 2016-09-08/22:54

Olof Eriksson skrev:Själv svettas jag i Rukkas billigaste ställ. Som är inne på femte säsongen. Och den håller ihop tyvärr minst en säsong till ;)
Javisst är det för jävligt ! Ibland får man vad man faktiskt betalar för ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Max Mad » 2016-09-08/23:09

tranicos skrev:När jag kör regnar det oftare än det är över 30 grader. I sådana temperaturer tycker inte jag att det är särskilt njutbart att köra hoj ändå. Kallt och blött och allmänt jävligt är min melodi! Nu kikar jag lite på Rukkas billigare varianter som Chariklo men blir inte klok på om membranet är laminerat mot yttertyget eller ej?

Det var ingen som hade erfarenhet av Dane? De har ju fått gott betyg i Motorrad.

Återigen tack för all input!

//Linus
Förstår inte detta med att det måste var laminerat mot yttertyget !? Jag har ett Rukka Armas, där gore-tex membranet förvisso är laminerat mot yttertyget, med den konsekvensen att det inte ventilerar (nästan inte alls, faktiskt).

Det andra stället jag har (Jacka/byxa, (Kalimus/Kalifornia) eller vice versa) är gore-tex membranet inte laminerat mot yttertyget, utan går att ta ur, om så önskas.

Jag har kört med denna uppsättning i hällregn, utan att bli det minsta blöt (åtminstone inte blötare än med Armas-stället) och vid vackert väder kan man ta ur gore-tex membranet (men fortfarande ha skydden i) och då ventilerar det (betydligt bättre, än t ex Armas).

Detta var den anledningen till varför jag köpte det stället inför min resa i Europa -14, då det är allt annat än behagligt att sitta i ett ställ (typ Armas) i +30 grader.

My five cents.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-09/08:13

Max Mad skrev:Jag har kört med denna uppsättning i hällregn, utan att bli det minsta blöt ...

Men har Du kört med den i kallt, långvarigt hällregn? Det är ju då, som kyleffekten (lättare) uppstår, när membranet sitter längre in i plagget, än när det är laminerat till skalet.
Som jag skriver ovan, har några av mina reskamrater gedigna erfarenheter av att visserligen ha förblivit torra, men stället har blivit så kallt, att de trodde, att det läckte in vatten!

Kvar står rimligen, vad vi redan konstaterat ovan - att man är tvungen att välja ställ, utifrån hur man tänker köra. Touring i Nordeuropa ställer andra krav än i medelhavsländerna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Max Mad » 2016-09-09/08:43

Bror Gårdelöf skrev:Men har Du kört med den i kallt, långvarigt hällregn? Det är ju då, som kyleffekten (lättare) uppstår, när membranet sitter längre in i plagget, än när det är laminerat till skalet.
Nja, som jag skrev tidigare, så köpte jag det stället för att köra i varm väderlek, men typiskt svenskt sommarväder (som vi haft i år) har jag kört i det, utan att bli nämnvärt blöt, eller nerkyld.
Bror Gårdelöf skrev:Kvar står rimligen, vad vi redan konstaterat ovan - att man är tvungen att välja ställ, utifrån hur man tänker köra. Touring i Nordeuropa ställer andra krav än i medelhavsländerna.
Helt enig ! Frågan som osökt dyker upp, är huruvida jag skall köra ner till (Normandie) Europa den 15 i mitt Armas, eller i mitt andra ställ :?. Någonting säger mig att Armas är ett bättre val, eller vad tror du :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-09-09/09:25

Daniel Bonnér skrev:
gösser skrev:Hej! Titta gärna på Helds produkter. Hanterbara priser och fiffiga lösningar. Svensk generalagent :www.vartex.se.

Lars


Det där skriver även jag under på, mitt favoritmärke med superkvalité. Dessutom gigantiskt utbud av storlekar.

Såg att dom säljer Held på HECA i Sundsvall nu också. Tycker att dom ser mycket bra ut. Skall ju köpa ett ställ till min dotter som fyller 16 i vår. Så detta är definitivt en kandidat.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-09/10:32

Max Mad skrev:Frågan som osökt dyker upp, är huruvida jag skall köra ner till (Normandie) Europa den 15 i mitt Armas, eller i mitt andra ställ :?

Tyvärr kan jag inte hänga med Dig, men om jag hade kunnat, skulle jag inte vara rädd för att åka i Armas (i mitt fall beroende på att jag inte har något bättre alternativ).
Med sidenunderställ (eller tunn merinoull), Outlastfodret i packväskorna, ventilationsöppningarna vid axlarna öppnade - och vid behov "påsförslutaren" öppnad 1 - 2 decimeter - funkar det bra, även när det är relativt varmt.
Får Du en oväntat sval och regnig resa, torde det vara överlägset.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Max Mad » 2016-09-09/10:43

Bror Gårdelöf skrev:Tyvärr kan jag inte hänga med Dig*SNIPP*
Kan och kan, med lite god vilja så går det nog :) ;).
Bror Gårdelöf skrev:men om jag hade kunnat, skulle jag inte vara rädd för att åka i Armas (i mitt fall beroende på att jag inte har något bättre alternativ).*SNIPP* Får Du en oväntat sval och regnig resa, torde det vara överlägset.
Det lutar onekligen åt det hållet (att jag tar Armas stället).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-09-09/12:52

Mitt bidrag:

Jag har ett av Rukkas billigare ställ som jag dessutom köpte på rea. Det fungerar väldigt bra i Skandinavien, håller helt tätt även om man känner sig blöt i ändan när det regnar beroende på nedkylningen. Men läcker gör det inte, och det är varmt när det är kallt. Tyvärr är det otroligt varmt när det är varmt... inget att åka med söderöver på sommaren alltså. Men för att köra 50 mil i konstant hällregn och 10 grader, då fungerar det utmärkt.

Så min plan är att när budgeten tillåter dessutom skaffa ett svalt, välventilerat ställ att åka på sommarsemester i. Regnar det då och jag blir blöt så får jag väl bli det, jag lär knappast klaga under de omständigheterna gissar jag. Sidenunderställ torkar fort.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav BigFootPat » 2016-09-09/17:06

Kapten Stofil skrev:Så min plan är att när budgeten tillåter dessutom skaffa ett svalt, välventilerat ställ att åka på sommarsemester i. Regnar det då och jag blir blöt så får jag väl bli det, jag lär knappast klaga under de omständigheterna gissar jag. Sidenunderställ torkar fort.

För detta är Rukkas AiRider väldigt bra. Hela materialet ventilerar, samtidigt som det är betydligt mer tåligt än "mesh"-material. Jag har både ett sådant ställ, och ett Rukka Cosmic-ställ som har GoreTex-laminat ytterst.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Bra allvädersställ?

Inläggav Kapten Stofil » 2016-09-09/17:32

Tack för det tipset :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Nästa

Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst