Hasse Abrahamsson skrev:Tankväska får det bli. BMW original lutar jag mot.
Bror Gårdelöf skrev:Ett helt onödigt, men mycket trevligt "tillbehör" - i alla fall om Du har barn på nära håll i släkten, eller om Ditt barnasinne fortfarande vill finna utlopp då och då - är den nyss utkomna GS, som finns som Lego Technik-byggsats (rekommenderad ålder 10 - 16 år).
Jag beställde min från Alternativ1 i Kalmar, så snart den presenterades, och paketet kom idag.
Odd Arne Kjørstad skrev:En innerskjerm til bakhjulet. Også kalt "hugger"
Tror jag är ett klokt beslut. Fråga mig gärna varför, (men det har jag visst redan berättat).Hasse Abrahamsson skrev:Stort tack för alla tips, mudguard beställd.
Tro mig, du kommer inte att bli besviken. En fantastisk maskin att köra, (enligt mig som har blygsamma ~6 500 mil på mätaren).Hasse Abrahamsson skrev:Efter 28 år med Harley har jag idag beställt en R1200 GS Adventure
Hasse Abrahamsson skrev:Stort tack för alla tips, mudguard och förlängare till framskärm beställd.
Buster skrev:Till kommande säsong tänkte jag testa antingen detta https://shop.touratech.se/side-cover-se ... re-lc.html eller nån liknande variant och se om det håller ner blötan.
Varför gå från en GS till en GS/A? Så stor skillnad är det ju inte mellan dessa två.Magne skrev:Följer tråden med stort intresse då jag oxå byter till GSA, dock vet jag vad jag ger mig inpå då jag går från 1200GS . På min 1200GS var nog mudsling det bästa jag köpt till.
Betrakta varje ny sak till ögonstenen som ett smycke, ögonstenar ska uppvaktas för att vara en trogen
Handla TT-prylar från Kohl.de så får du tyska priser istället, en inte oväsentlig skillnad jämfört med de svenska.Hasse Abrahamsson skrev:Touratech verkar för övrigt vara duktiga på att ta betalt.
Varför gå från en GS till en GS/A? Så stor skillnad är det ju inte mellan dessa två.[/quote]Magne skrev:
Ett skäl gott som något, om man har de ekonomiska musklerna.Magne skrev:Sen är det jo kul med nåt nytt.
Utan att jag kan uttala mig om skillnaden, eftersom jag gick "all in" meed en gång, men om du var nöjd med din GS, lär du inte bli missnöjd med en GS/AMagne skrev:Och som du påstår så är det inte så stor skillnad så då valde jag GSA denna gång
Hasse Abrahamsson skrev:Nu undrar jag, vad behöver jag för tillbehör till nya hojen? Tacksam för tips på tillbehör som jag "måste ha".
Hasse Abrahamsson skrev:Efter 28 år med Harley har jag idag beställt en R1200 GS Adventure med nästan alla tillval. Jag beställde samtidigt den nya Navigator VI och aluminiumväskorna (med innerväskor). Det kommer mest att bli touring, både hemomkring och ute i Europa.
Nu undrar jag, vad behöver jag för tillbehör till nya hojen? Tacksam för tips på tillbehör som jag "måste ha".
Skydd för strålkastaren kanske, har sett både plexi-varianter och metallgaller.
En sån där metallfot som gör att sidostället för större anläggningsyta kanske?
Säljaren nämnde att en originalladdare från BMW möjliggör laddning av MC-batteriet direkt från cigguttaget på hojen. Jag har en modern CTEK MXS 5.0, skulle den fungera på samma sätt om jag kompletterar den med adapter till cigguttag?
Tankväska får det bli. BMW original lutar jag mot.
Finns det några gummi-inlägg till fotpinnarna månne? Eller behövs det nya fotpinnar. Är ju van vid stora fotplattor...
Appropå fotpinnar, "highway pegs" hade jag på Harleyn, finns det sådant till GS:en? Eller är det stående körning som gäller när man vill sträcka ut benen?
Liten väska att sätta på styret borde vara praktiskt, typ den här från Touratech:
https://shop.touratech.de/handlebar-bag ... a-701.html
Touratech verkar för övrigt vara duktiga på att ta betalt.
Hjälp mig att fylla på med tips på "bra-att-ha-tillbehör". Det finns säkert massor med saker som jag inte ens tänkt på som är praktiska att ha.
Hälsar vänligen Hasse (som är ny här). Gå med i BMW-klubben kanske vore lämpligt också.
Bengt-Åke Vestman skrev:Hasse Abrahamsson skrev:Nu undrar jag, vad behöver jag för tillbehör till nya hojen? Tacksam för tips på tillbehör som jag "måste ha".
Kul med ny hoj!
För ett par år sen var jag och hustrun ute och promenerade en fin sommarkväll. Vi möts av en GS och frun skrattade till. Som svar när jag undrade vad hon skrattade åt sa hon. "Ja men såg du inte, han såg ju ut som Ole i Sällskapsresan". Det var en väldigt träffande beskrivning. Ekipaget vi mötte såg ut som en person gått in i mc-butiken och köpt alla "måsten" han kunde hitta, från hjälm och klädet till prylar på hojen. Och allt såg helt nytt ut.
Thomas Stadin skrev:Buster skrev:Till kommande säsong tänkte jag testa antingen detta https://shop.touratech.se/side-cover-se ... re-lc.html eller nån liknande variant och se om det håller ner blötan.
Bakhjulet smutsar ner väldigt mycket och en Mudsling (MachineArt eller Maier) hindrar smutsen från att hamna där du inte vill ha den. Jag kan med 100% säkerhet säga att en Mudsling är vad du söker.
Mudsling är ju inget annat än en ful plastbit men när den väl monterats syns den nästan inte alls utan smälter in väldigt bra.
Jag tittade också på liknande skydd som du hänvisar till tidigare innan jag valde Mudsling men beslutade mig för att de inte var vad jag sökte eftersom de inte riktigt skyddar där som man blir mest smutsig, dvs nedre delen av vaderna.
Buster skrev:
Främst kommer det på nedre delen av vaderna ja, men det ryker även en hel del på baksidan låret och in på sadeln som man då sitter i... men kanske en mudsling är första steget... Nippynormans har ju även lite annat så kanske det blir en beställning.
Tack för tipset!
Hasse Abrahamsson skrev:
Nåt mer jag behöver till hojen? Hur var det med den här "side stand enlarger", bra eller?
http://www.wunderlich.de/shop/en/side-s ... 700-1.html
Hasse Abrahamsson skrev: Nåt mer jag behöver till hojen?
Thomas Stadin skrev:Hasse Abrahamsson skrev:
Nåt mer jag behöver till hojen? Hur var det med den här "side stand enlarger", bra eller?
http://www.wunderlich.de/shop/en/side-s ... 700-1.html
Några som provat säger att den tar i stöveln som skavs sönder med tiden.
Ska du parkera i en mosse kanske den behövs, inte annars.
Kör man tex grus brukar det ju alltid finnas någon sten att placera stödet på.
Odd Arne Kjørstad skrev:Thomas Stadin skrev:Hasse Abrahamsson skrev:
Nåt mer jag behöver till hojen? Hur var det med den här "side stand enlarger", bra eller?
http://www.wunderlich.de/shop/en/side-s ... 700-1.html
Några som provat säger att den tar i stöveln som skavs sönder med tiden.
Ska du parkera i en mosse kanske den behövs, inte annars.
Kör man tex grus brukar det ju alltid finnas någon sten att placera stödet på.
Jeg har en sånn, fra Touratech. Aldri opplevd at den tar i støvelen. Den koster lite og er fin å ha på mykt eller løst underlag, så den anbefaler jeg. Men sant nok, er det alt for løst må man nok til med en sten eller bordbit i tillegg.
Jeg har til og med sett motorsykler der sidestödet siger gjennom varm asfalt.
Thomas Stadin skrev:Odd Arne Kjørstad skrev:Thomas Stadin skrev:Några som provat säger att den tar i stöveln som skavs sönder med tiden.
Jeg har en sånn, fra Touratech. Aldri opplevd at den tar i støvelen.
På GS/GSA LC är sidostödet monterat någon dm längre fram jämfört med föregående modell och det är därför som problemet finns.
Instämmer till full i vad Odd säger, ett av de bästa köp jag gjort till min hoj. Många är de gånger då jag tackat de högre makterna för den investeringen. Min köpte jag på TT.Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg har en sånn, fra Touratech. Aldri opplevd at den tar i støvelen. Den koster lite og er fin å ha på mykt eller løst underlag, så den anbefaler jeg. Men sant nok, er det alt for løst må man nok til med en sten eller bordbit i tillegg.
Jeg har til og med sett motorsykler der sidestödet siger gjennom varm asfalt.
Zeter skrev:Angående Mudsling till GSA LC:TKC-80 and Hidenau 60 Scout do not fit."
Zeter skrev:Angående Mudsling till GSA LC:
Saxat från Machineartmotos hemsida!
"MudSling™ fits with standard fitment street biased dual sport tires, like the Metzeler Tourance Next, Michelin Anakee, Continental Trail Attack and TKC-70 fit both the GS and GSA. On the standard GS, Mitas 07 knobbies do not fit. On GSA models Michelin Wild knobbies do fit. Other knobbies like TKC-80 and Hidenau 60 Scout do not fit."
Max Mad skrev:Zeter skrev:Angående Mudsling till GSA LC:TKC-80 and Hidenau 60 Scout do not fit."
Vänta nu !
Gäller detta även min GS/A-12 ?
Det är ju just dessa däck jag skall montera inför äventyret i Marocko, nu i Maj och jag har en mudsling monterad från machineartmoto på min hoj !!
Det var ju en lättnad. Fast jag var kanske otydlig ? Jag ämnar ha K60 Scout bak och TCK 80 fram. Men det kanske saknar relevans i sammanhanget .Zeter skrev:Max Mad skrev:Zeter skrev:Angående Mudsling till GSA LC:TKC-80 and Hidenau 60 Scout do not fit."
Vänta nu !
Gäller detta även min GS/A-12 ?
Det är ju just dessa däck jag skall montera inför äventyret i Marocko, nu i Maj och jag har en mudsling monterad från machineartmoto på min hoj !!
Nejdå, till GSA "K25" fungerar det med Mudsling och TKC 80!
Jag har själv haft Mudsling monterat på min GSA -11 och TKC 80, vilket fungerade utmärkt!
Det var ju en lättnad. Fast jag var kanske otydlig ? Jag ämnar ha K60 Scout bak och TCK 80 fram. Men det kanske saknar relevans i sammanhanget .[/quote]Zeter skrev:
Zeter skrev:Miss av mig, men jag tror att K60 passar om TKC80 gör det!
För den intresserade finns mer att läsa i ämnet här:
http://machineartmoto.com/1200-gsadv_lc ... -knobbies/
Jag vet en som skulle behöva få sitta i snickeboa...Länge...Och då är det inte mig själv jag tänker på (som ledtråd) .Kovlingen skrev:Citat : Köpe å Köpe . Förgrommade onge"
Det blir "snickerboa" för dej
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst