GSA beställd, now what?

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

GSA beställd, now what?

Inläggav Hasse Abrahamsson » 2017-02-21/20:10

Efter 28 år med Harley har jag idag beställt en R1200 GS Adventure med nästan alla tillval. Jag beställde samtidigt den nya Navigator VI och aluminiumväskorna (med innerväskor). Det kommer mest att bli touring, både hemomkring och ute i Europa.

Nu undrar jag, vad behöver jag för tillbehör till nya hojen? Tacksam för tips på tillbehör som jag "måste ha". :D

Skydd för strålkastaren kanske, har sett både plexi-varianter och metallgaller.

En sån där metallfot som gör att sidostället för större anläggningsyta kanske?

Säljaren nämnde att en originalladdare från BMW möjliggör laddning av MC-batteriet direkt från cigguttaget på hojen. Jag har en modern CTEK MXS 5.0, skulle den fungera på samma sätt om jag kompletterar den med adapter till cigguttag?

Tankväska får det bli. BMW original lutar jag mot.

Finns det några gummi-inlägg till fotpinnarna månne? Eller behövs det nya fotpinnar. Är ju van vid stora fotplattor...
Appropå fotpinnar, "highway pegs" hade jag på Harleyn, finns det sådant till GS:en? Eller är det stående körning som gäller när man vill sträcka ut benen?

Liten väska att sätta på styret borde vara praktiskt, typ den här från Touratech:
https://shop.touratech.de/handlebar-bag ... a-701.html
Touratech verkar för övrigt vara duktiga på att ta betalt. :D

Hjälp mig att fylla på med tips på "bra-att-ha-tillbehör". Det finns säkert massor med saker som jag inte ens tänkt på som är praktiska att ha.

Hälsar vänligen Hasse (som är ny här). Gå med i BMW-klubben kanske vore lämpligt också. ;)
Användarvisningsbild
Hasse Abrahamsson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2017-02-11/09:37
Ort: Nyköping

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-22/09:44

Grattis till nya hojen!

Strålkastarskydd behövs enbart om du kör grusväg i grupp och ligger för nära framförvarande.
Har hojen LED-ljus så välj ett skydd som släpper igenom luftströmmen. LED behöver kylas.

Laddare: Din CTEK laddar inte genom ciguttaget men köp till en CTEK laddkabel med snabbkoppling som du kopplar direkt på batteriet. Välj inte någon laddkabel med lysdioder på eftersom de tömmer batteriet över tid.

De bästa fotpinnarna enligt mitt tycke är BMWs justerbara tillbehörsfotpinnar från GillesTooling. Den stora fördelen med dessa är att de går att sänka dem ett par cm vilket gör stor skillnad vid stående körning. Vid asfaltkörning väljer jag att ha dem i mittläget. Kostar ett par tusenlappar men det är de värda.
Vill du ha enklare pinnar med avtagbara gummin så finns originalpinnarna från GS.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-02-22/10:36

En innerskjerm til bakhjulet. Også kalt "hugger"Bild
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-22/11:15

Ja, en innerskärm är väldigt bra. Den skyddar känsliga delar på bakfjädringen samt dina och din passagerares ben från damm/smuts.
Det finns olika typer av innerskärmar.
Antingen kör man en "hugger" som ovan eller också en traditionell innerskärm som MachineArt Mudsling eller motsvarande (men ngt billigare) från Maier. Jag har testat både MachinArt och Maier och båda fyllde sin funktion.

https://www.google.se/search?q=machineart+r1200gs+lc&biw=1120&bih=603&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi1ncGQu6PSAhXIVRQKHcHOBWwQsAQIGQ

https://www.google.se/search?q=machineart+r1200gs+lc&biw=1120&bih=603&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi1ncGQu6PSAhXIVRQKHcHOBWwQsAQIGQ#tbm=isch&q=maier+r1200gs+lc

Utöver bakskärm behöver du även en förlängning till framskärmen. Den skyddar motorn från stenskott och smuts. Då jag undersökte visade det sig att stänkskyddet från Pyramid Plastics ger fullgott skydd. Det var det längsta skyddet jag hittade samtidigt som det är det billigaste.
https://www.google.se/search?q=machineart+r1200gs+lc&biw=1120&bih=603&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi1ncGQu6PSAhXIVRQKHcHOBWwQsAQIGQ#tbm=isch&q=pyramid+r1200gs+lc+fenda
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Håkan » 2017-02-22/16:56

Hasse Abrahamsson skrev:Tankväska får det bli. BMW original lutar jag mot.

Hej, och välkommen hit. :)
Grattis till en (nästan) otroligt bra hoj.

Har haft en del tankväskor genom åren... BMW original tankväska är det absolut bästa valet. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-22/17:18

Ett helt onödigt, men mycket trevligt "tillbehör" - i alla fall om Du har barn på nära håll i släkten, eller om Ditt barnasinne fortfarande vill finna utlopp då och då - är den nyss utkomna GS, som finns som Lego Technik-byggsats (rekommenderad ålder 10 - 16 år).
Jag beställde min från Alternativ1 i Kalmar, så snart den presenterades, och paketet kom idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-22/18:04

Bror Gårdelöf skrev:Ett helt onödigt, men mycket trevligt "tillbehör" - i alla fall om Du har barn på nära håll i släkten, eller om Ditt barnasinne fortfarande vill finna utlopp då och då - är den nyss utkomna GS, som finns som Lego Technik-byggsats (rekommenderad ålder 10 - 16 år).
Jag beställde min från Alternativ1 i Kalmar, så snart den presenterades, och paketet kom idag.


För de ännu yngre:

http://leeres.no/leeres/produkt/r1200gs-trehjuling/
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-22/18:23

Underbar! "En BMW för varje tycke och smak" får en ännu mer påtaglig innebörd!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Max Mad » 2017-02-22/19:40

Odd Arne Kjørstad skrev:En innerskjerm til bakhjulet. Også kalt "hugger"Bild

Innerskärm, ja, hugger nej. Jag hade en hugger som ena infästningspunkten knäcktes på (packad lort ?) Problemer med en hugger är att den sitter för nära bakhjulet (enligt min erfarenhet). Numer har jag en mudsling, tror det är ett bättre alternativ.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Buster » 2017-02-22/20:36

Jag bytte från en 09:a till en ny förra året... och noterade att bakhjulet "fräser upp" vatten om man åker fuktiga vägar... blir blöt om byxorna!
Kör ofta i mc-jeans och dessa har en torktid på typ en månad.

Till kommande säsong tänkte jag testa antingen detta https://shop.touratech.se/side-cover-se ... re-lc.html eller nån liknande variant och se om det håller ner blötan.

Har man bytt från HD till en GS lär snart suget komma på att köra på ställen du inte kört innan, då kan motorbåge vara lämpligt.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Hasse Abrahamsson » 2017-02-22/21:05

Stort tack för alla tips, mudguard och förlängare till framskärm beställd. :D

LEGO-satsen är ju lite frestande, väcker barnasinnet. ;)
Användarvisningsbild
Hasse Abrahamsson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2017-02-11/09:37
Ort: Nyköping

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Max Mad » 2017-02-22/22:54

Hasse Abrahamsson skrev:Stort tack för alla tips, mudguard beställd. :D
Tror jag är ett klokt beslut. Fråga mig gärna varför, (men det har jag visst redan berättat).
Förresten, välkommen in i gemenskapen !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Max Mad » 2017-02-22/22:56

Hasse Abrahamsson skrev:Efter 28 år med Harley har jag idag beställt en R1200 GS Adventure
Tro mig, du kommer inte att bli besviken. En fantastisk maskin att köra, (enligt mig som har blygsamma ~6 500 mil på mätaren).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

magne

Inläggav Magne » 2017-02-23/08:01

Följer tråden med stort intresse då jag oxå byter till GSA, dock vet jag vad jag ger mig inpå då jag går från 1200GS . På min 1200GS var nog mudsling det bästa jag köpt till.

Betrakta varje ny sak till ögonstenen som ett smycke, ögonstenar ska uppvaktas för att vara en trogen ;)
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-02-23/08:16

Hasse Abrahamsson skrev:Stort tack för alla tips, mudguard och förlängare till framskärm beställd.


Nå sitter det jo allerede en mudguard på originalt, i bakkant av hjulet. Jeg håper du ikke har misforstått, og bestilt en til av denne. Det du skal ha er en hugger eller mudsling som skal sitte i forkant/over hjulet.

Forøvrig, gratulerer med ny flott MC, kanskje vi sees på veien i sommer?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-23/08:53

Buster skrev:Till kommande säsong tänkte jag testa antingen detta https://shop.touratech.se/side-cover-se ... re-lc.html eller nån liknande variant och se om det håller ner blötan.


Bakhjulet smutsar ner väldigt mycket och en Mudsling (MachineArt eller Maier) hindrar smutsen från att hamna där du inte vill ha den. Jag kan med 100% säkerhet säga att en Mudsling är vad du söker.
Mudsling är ju inget annat än en ful plastbit men när den väl monterats syns den nästan inte alls utan smälter in väldigt bra.

Jag tittade också på liknande skydd som du hänvisar till tidigare innan jag valde Mudsling men beslutade mig för att de inte var vad jag sökte eftersom de inte riktigt skyddar där som man blir mest smutsig, dvs nedre delen av vaderna.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-02-23/09:07, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: magne

Inläggav Max Mad » 2017-02-23/08:56

Magne skrev:Följer tråden med stort intresse då jag oxå byter till GSA, dock vet jag vad jag ger mig inpå då jag går från 1200GS . På min 1200GS var nog mudsling det bästa jag köpt till.

Betrakta varje ny sak till ögonstenen som ett smycke, ögonstenar ska uppvaktas för att vara en trogen ;)
Varför gå från en GS till en GS/A? Så stor skillnad är det ju inte mellan dessa två.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Max Mad » 2017-02-23/09:05

Hasse Abrahamsson skrev:Touratech verkar för övrigt vara duktiga på att ta betalt. :D
Handla TT-prylar från Kohl.de så får du tyska priser istället, en inte oväsentlig skillnad jämfört med de svenska.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: magne

Inläggav Magne » 2017-02-23/10:32

[/quote]Varför gå från en GS till en GS/A? Så stor skillnad är det ju inte mellan dessa två.[/quote]

Mycket bra fråga men inget bra svar annat än, jag vill ha mera skydd från väder och vind, och lite mera packutrymme. Sen är det jo kul med nåt nytt. Och som du påstår så är det inte så stor skillnad så då valde jag GSA denna gång :D
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: magne

Inläggav Max Mad » 2017-02-23/11:19

Magne skrev:
Varför gå från en GS till en GS/A? Så stor skillnad är det ju inte mellan dessa två.[/quote]

Mycket bra fråga men inget bra svar annat än, jag vill ha mera skydd från väder och vind, och lite mera packutrymme.
Magne skrev:Sen är det jo kul med nåt nytt.
Ett skäl gott som något, om man har de ekonomiska musklerna.
Magne skrev:Och som du påstår så är det inte så stor skillnad så då valde jag GSA denna gång :D
Utan att jag kan uttala mig om skillnaden, eftersom jag gick "all in" meed en gång, men om du var nöjd med din GS, lär du inte bli missnöjd med en GS/A
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav BmwMats » 2017-02-23/15:09

Välkommen till BMW-forumet ! :)

Dessutom grattis till din nya hoj.
Men, du har väl inte gjort dig av med ditt gamla järn ???
Gott att kunna variera mellan V2 och Boxer ;)

Mvh BmwMats (men en fot i varje läger)

K75 och H-D Sportster :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2017-02-23/20:38

Hasse Abrahamsson skrev:Nu undrar jag, vad behöver jag för tillbehör till nya hojen? Tacksam för tips på tillbehör som jag "måste ha". :D


Kul med ny hoj!

För ett par år sen var jag och hustrun ute och promenerade en fin sommarkväll. Vi möts av en GS och frun skrattade till. Som svar när jag undrade vad hon skrattade åt sa hon. "Ja men såg du inte, han såg ju ut som Ole i Sällskapsresan". Det var en väldigt träffande beskrivning. Ekipaget vi mötte såg ut som en person gått in i mc-butiken och köpt alla "måsten" han kunde hitta, från hjälm och kläder till prylar på hojen. Och allt såg helt nytt ut.
Senast redigerad av Bengt-Åke Vestman 2017-02-23/22:20, redigerad totalt 1 gång.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Peter Nordlund » 2017-02-23/21:44

Hasse Abrahamsson skrev:Efter 28 år med Harley har jag idag beställt en R1200 GS Adventure med nästan alla tillval. Jag beställde samtidigt den nya Navigator VI och aluminiumväskorna (med innerväskor). Det kommer mest att bli touring, både hemomkring och ute i Europa.

Nu undrar jag, vad behöver jag för tillbehör till nya hojen? Tacksam för tips på tillbehör som jag "måste ha". :D

Skydd för strålkastaren kanske, har sett både plexi-varianter och metallgaller.

En sån där metallfot som gör att sidostället för större anläggningsyta kanske?

Säljaren nämnde att en originalladdare från BMW möjliggör laddning av MC-batteriet direkt från cigguttaget på hojen. Jag har en modern CTEK MXS 5.0, skulle den fungera på samma sätt om jag kompletterar den med adapter till cigguttag?

Tankväska får det bli. BMW original lutar jag mot.

Finns det några gummi-inlägg till fotpinnarna månne? Eller behövs det nya fotpinnar. Är ju van vid stora fotplattor...
Appropå fotpinnar, "highway pegs" hade jag på Harleyn, finns det sådant till GS:en? Eller är det stående körning som gäller när man vill sträcka ut benen?

Liten väska att sätta på styret borde vara praktiskt, typ den här från Touratech:
https://shop.touratech.de/handlebar-bag ... a-701.html
Touratech verkar för övrigt vara duktiga på att ta betalt. :D

Hjälp mig att fylla på med tips på "bra-att-ha-tillbehör". Det finns säkert massor med saker som jag inte ens tänkt på som är praktiska att ha.

Hälsar vänligen Hasse (som är ny här). Gå med i BMW-klubben kanske vore lämpligt också. ;)


Grattis till underverket och välkommen in i värmen :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Peter Nordlund » 2017-02-23/21:44

Bengt-Åke Vestman skrev:
Hasse Abrahamsson skrev:Nu undrar jag, vad behöver jag för tillbehör till nya hojen? Tacksam för tips på tillbehör som jag "måste ha". :D


Kul med ny hoj!

För ett par år sen var jag och hustrun ute och promenerade en fin sommarkväll. Vi möts av en GS och frun skrattade till. Som svar när jag undrade vad hon skrattade åt sa hon. "Ja men såg du inte, han såg ju ut som Ole i Sällskapsresan". Det var en väldigt träffande beskrivning. Ekipaget vi mötte såg ut som en person gått in i mc-butiken och köpt alla "måsten" han kunde hitta, från hjälm och klädet till prylar på hojen. Och allt såg helt nytt ut.



<---- Ole :o :oops:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2017-02-23/21:48

Haha! Fast alla älskar ju Ole! :)
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-23/22:07

Onekligen en idé att ta vara på för Lasse Åberg. Stig-Helmer och Ole drabbas av åldersnoja och ger sig ut på MC-RESAN - Stig-Helmer förslagsvis på en Ural eller MZ, medan Ole kommer på en sprillans ny R 1200 GS med extra allt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Buster » 2017-02-23/22:13

Thomas Stadin skrev:
Buster skrev:Till kommande säsong tänkte jag testa antingen detta https://shop.touratech.se/side-cover-se ... re-lc.html eller nån liknande variant och se om det håller ner blötan.


Bakhjulet smutsar ner väldigt mycket och en Mudsling (MachineArt eller Maier) hindrar smutsen från att hamna där du inte vill ha den. Jag kan med 100% säkerhet säga att en Mudsling är vad du söker.
Mudsling är ju inget annat än en ful plastbit men när den väl monterats syns den nästan inte alls utan smälter in väldigt bra.

Jag tittade också på liknande skydd som du hänvisar till tidigare innan jag valde Mudsling men beslutade mig för att de inte var vad jag sökte eftersom de inte riktigt skyddar där som man blir mest smutsig, dvs nedre delen av vaderna.


Främst kommer det på nedre delen av vaderna ja, men det ryker även en hel del på baksidan låret och in på sadeln som man då sitter i... men kanske en mudsling är första steget... Nippynormans har ju även lite annat så kanske det blir en beställning.
Tack för tipset!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-23/22:33

Buster skrev:
Främst kommer det på nedre delen av vaderna ja, men det ryker även en hel del på baksidan låret och in på sadeln som man då sitter i... men kanske en mudsling är första steget... Nippynormans har ju även lite annat så kanske det blir en beställning.
Tack för tipset!


Ja, Mudsling skyddar hela vägen och du blir inte smutsig.
Dessutom håller den hojen ren framför bakhjulet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Hasse Abrahamsson » 2017-02-23/22:44

Hej igen, fantastiskt ställe med bra råd på detta forum. Tackar och bockar!

Max Mad: Tror inte heller jag blir besviken, det känns helrätt med en GSA. ;)

Odd Arne Kjørstad: Råkade visst skriva att jag beställt mudguard.MachineArt MudSling heter den jag beställde.

BMW-Mats: Det blir för trångt i garaget med två hojar. :D

Bengt-Åke Westman: Blir inga nya kläder här på några år, har ju ett fint ställ som det står Harley-Davidson över hela ryggen på. Det funkar säkert lika fint på en BMW. 8-) Ett par begagnade BMW-stövlar hittade jag på Blocket häromsistens förresten. Sen har jag ju två BMW-hjälmar, den allra första modellen. Och den andra. :D

Peter Nordlund: Stort tack, det ska bli kul det här!

Nåt mer jag behöver till hojen? Hur var det med den här "side stand enlarger", bra eller?
http://www.wunderlich.de/shop/en/side-s ... 700-1.html
Användarvisningsbild
Hasse Abrahamsson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2017-02-11/09:37
Ort: Nyköping

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-23/23:33

Hasse Abrahamsson skrev:
Nåt mer jag behöver till hojen? Hur var det med den här "side stand enlarger", bra eller?
http://www.wunderlich.de/shop/en/side-s ... 700-1.html


Några som provat säger att den tar i stöveln som skavs sönder med tiden.
Ska du parkera i en mosse kanske den behövs, inte annars.
Kör man tex grus brukar det ju alltid finnas någon sten att placera stödet på.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Kovlingen » 2017-02-23/23:45

Hasse Abrahamsson skrev: Nåt mer jag behöver till hojen?

Ska du inte köpa ett "luft och buller" :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-02-24/07:39

Thomas Stadin skrev:
Hasse Abrahamsson skrev:
Nåt mer jag behöver till hojen? Hur var det med den här "side stand enlarger", bra eller?
http://www.wunderlich.de/shop/en/side-s ... 700-1.html


Några som provat säger att den tar i stöveln som skavs sönder med tiden.
Ska du parkera i en mosse kanske den behövs, inte annars.
Kör man tex grus brukar det ju alltid finnas någon sten att placera stödet på.


Jeg har en sånn, fra Touratech. Aldri opplevd at den tar i støvelen. Den koster lite og er fin å ha på mykt eller løst underlag, så den anbefaler jeg. Men sant nok, er det alt for løst må man nok til med en sten eller bordbit i tillegg.

Jeg har til og med sett motorsykler der sidestödet siger gjennom varm asfalt.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-02-24/07:47

Jeg har også satt på en sånn, en "potmeter guard"

Bild

Denne dingsen beskytter en viktig del av gass-kontrollen. Det fines en viss risk for at man kan sparke borti potmeteret ved aktiv kjøring. Hvis dette hender så står man der, har jeg blitt fortalt. Så da satte jeg på et sånt skydd for sikerhets skyld. Kjøpte fra Touratech (over disk i Tyskland, 2/3 av prisen i Sverige).

PS: Jeg har en 2011-modell, kanskje nyere LC-motorer ser annerledes ut og ikke har dette "problemet"?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-24/08:50

Odd Arne Kjørstad skrev:
Thomas Stadin skrev:
Hasse Abrahamsson skrev:
Nåt mer jag behöver till hojen? Hur var det med den här "side stand enlarger", bra eller?
http://www.wunderlich.de/shop/en/side-s ... 700-1.html


Några som provat säger att den tar i stöveln som skavs sönder med tiden.
Ska du parkera i en mosse kanske den behövs, inte annars.
Kör man tex grus brukar det ju alltid finnas någon sten att placera stödet på.


Jeg har en sånn, fra Touratech. Aldri opplevd at den tar i støvelen. Den koster lite og er fin å ha på mykt eller løst underlag, så den anbefaler jeg. Men sant nok, er det alt for løst må man nok til med en sten eller bordbit i tillegg.

Jeg har til og med sett motorsykler der sidestödet siger gjennom varm asfalt.


På GS/GSA LC är sidostödet monterat någon dm längre fram jämfört med föregående modell och det är därför som problemet finns.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-02-24/08:57

Thomas Stadin skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:
Thomas Stadin skrev:Några som provat säger att den tar i stöveln som skavs sönder med tiden.


Jeg har en sånn, fra Touratech. Aldri opplevd at den tar i støvelen.


På GS/GSA LC är sidostödet monterat någon dm längre fram jämfört med föregående modell och det är därför som problemet finns.


OK, da forstår jeg at jeg ikke har opplevd dette med min 2011.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-24/10:51

[quote="Odd Arne Kjørstad]
OK, da forstår jeg at jeg ikke har opplevd dette med min 2011.[/quote]

Till LC fungerar en sådan här Biltemaplatta bra:

Bild
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Max Mad » 2017-02-24/14:14

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg har en sånn, fra Touratech. Aldri opplevd at den tar i støvelen. Den koster lite og er fin å ha på mykt eller løst underlag, så den anbefaler jeg. Men sant nok, er det alt for løst må man nok til med en sten eller bordbit i tillegg.

Jeg har til og med sett motorsykler der sidestödet siger gjennom varm asfalt.
Instämmer till full i vad Odd säger, ett av de bästa köp jag gjort till min hoj. Många är de gånger då jag tackat de högre makterna för den investeringen. Min köpte jag på TT.

F ö så tycker jag att du skall gå in på http://www.wunderlich.de alternativt http://touratech.se/ (TT) för att titta på vad det finns för skydd för din hoj, (det finns en hel del) och försöka bestämma vad du vill hänga på. Jag har det skydd som Odd nämnde (för Potermetern) och en hel del andra grejer som man kan hänga på, så jag orkar inte räkna upp allt här (och jag vill helst förtränga det också, med tanke på vad det kostat :o :shock:.) Köp inte TT-prylar på Svenska TT, utan på Kohl.de (så får du tyska priser~25-30% lägre pris).

Om du tycker att utbudet på TT och Wunderlich inte är tillräckligt, så kan du även gå in på http://www.nippynormans.com/ och http://www.bmwgsemotion.com/.
Håll i plånboken så den inte börjar skena :o :shock: !

Mycket nöje !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-24/15:37

Vad gäller "potentiometern" på en LC behöver du inte oroa dig och något skydd behövs inte. Orsaken är att insugen inte kommer bakifrån (som på tidigare version) utan mer rakt uppifrån, från filterboxen.

Några skydd utöver de som räknats upp ovan lär du inte sakna.
Tänk på att ju mer skrot du skruvar på desto mindre körglädje blir det kvar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Zeter » 2017-02-24/16:46

Angående Mudsling till GSA LC:
Saxat från Machineartmotos hemsida!
"MudSling™ fits with standard fitment street biased dual sport tires, like the Metzeler Tourance Next, Michelin Anakee, Continental Trail Attack and TKC-70 fit both the GS and GSA. On the standard GS, Mitas 07 knobbies do not fit. On GSA models Michelin Wild knobbies do fit. Other knobbies like TKC-80 and Hidenau 60 Scout do not fit."
Honda CBR 1100 xx -98
BMW R 1200 GSA -16
Användarvisningsbild
Zeter
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-01-14/19:13

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Max Mad » 2017-02-24/16:53

Zeter skrev:Angående Mudsling till GSA LC:TKC-80 and Hidenau 60 Scout do not fit."

Vänta nu !

Gäller detta även min GS/A-12 ?
Det är ju just dessa däck jag skall montera inför äventyret i Marocko, nu i Maj och jag har en mudsling monterad från machineartmoto på min hoj :o :shock: !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Kovlingen » 2017-02-24/17:11

Men Tony ! Du skulle ha köpt en "sandsling" :mrgreen:
Citat : Köpe å Köpe . Förgrommade onge" :lol:
Det blir "snickerboa" för dej :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-24/17:11

Zeter skrev:Angående Mudsling till GSA LC:
Saxat från Machineartmotos hemsida!
"MudSling™ fits with standard fitment street biased dual sport tires, like the Metzeler Tourance Next, Michelin Anakee, Continental Trail Attack and TKC-70 fit both the GS and GSA. On the standard GS, Mitas 07 knobbies do not fit. On GSA models Michelin Wild knobbies do fit. Other knobbies like TKC-80 and Hidenau 60 Scout do not fit."


Det där har jag aldrig märkt utav på min GS/LC. Har iofs endast kört med Pirelli Scorpion Rally men vad jag har sett verkar det inte ha tagit i innerskärmen.
Jag kan tänka mig att det är GSA:ns längre fjädringsväg som gör att det blir problem med att "TKC-80 and Hidenau 60 Scout do not fit".
Inte bra!
Undrar om det är samma med Maier?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Zeter » 2017-02-24/17:17

Max Mad skrev:
Zeter skrev:Angående Mudsling till GSA LC:TKC-80 and Hidenau 60 Scout do not fit."

Vänta nu !

Gäller detta även min GS/A-12 ?
Det är ju just dessa däck jag skall montera inför äventyret i Marocko, nu i Maj och jag har en mudsling monterad från machineartmoto på min hoj :o :shock: !!

Nejdå, till GSA "K25" fungerar det med Mudsling och TKC 80!
Jag har själv haft Mudsling monterat på min GSA -11 och TKC 80, vilket fungerade utmärkt!
Honda CBR 1100 xx -98
BMW R 1200 GSA -16
Användarvisningsbild
Zeter
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-01-14/19:13

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Max Mad » 2017-02-24/17:53

Zeter skrev:
Max Mad skrev:
Zeter skrev:Angående Mudsling till GSA LC:TKC-80 and Hidenau 60 Scout do not fit."

Vänta nu !

Gäller detta även min GS/A-12 ?
Det är ju just dessa däck jag skall montera inför äventyret i Marocko, nu i Maj och jag har en mudsling monterad från machineartmoto på min hoj :o :shock: !!

Nejdå, till GSA "K25" fungerar det med Mudsling och TKC 80!
Jag har själv haft Mudsling monterat på min GSA -11 och TKC 80, vilket fungerade utmärkt!
Det var ju en lättnad. Fast jag var kanske otydlig ? Jag ämnar ha K60 Scout bak och TCK 80 fram. Men det kanske saknar relevans i sammanhanget :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Zeter » 2017-02-24/17:59

[/quote]Det var ju en lättnad. Fast jag var kanske otydlig ? Jag ämnar ha K60 Scout bak och TCK 80 fram. Men det kanske saknar relevans i sammanhanget :?.[/quote]

Miss av mig, men jag tror att K60 passar om TKC80 gör det!
För den intresserade finns mer att läsa i ämnet här:
http://machineartmoto.com/1200-gsadv_lc ... -knobbies/
Honda CBR 1100 xx -98
BMW R 1200 GSA -16
Användarvisningsbild
Zeter
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-01-14/19:13

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Max Mad » 2017-02-24/18:14

Zeter skrev:
Det var ju en lättnad. Fast jag var kanske otydlig ? Jag ämnar ha K60 Scout bak och TCK 80 fram. Men det kanske saknar relevans i sammanhanget :?.[/quote]

Miss av mig, men jag tror att K60 passar om TKC80 gör det!
För den intresserade finns mer att läsa i ämnet här:
http://machineartmoto.com/1200-gsadv_lc ... -knobbies/[/quote]
Hoppas du har rätt, fast min hoj är pre-lc :|.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Zeter » 2017-02-24/18:37

Miss av mig, men jag tror att K60 passar om TKC80 gör det!
För den intresserade finns mer att läsa i ämnet här:
http://machineartmoto.com/1200-gsadv_lc ... -knobbies/[/quote]
Hoppas du har rätt, fast min hoj är pre-lc :|.[/quote]

Hittade denna text på Machineartmotos hemsida gällande GS/A 2010-2013:
"MudSling™ defines the market for GS/ADV rear fenders with the best quality fit, finish, and appearance. MudSling™ protects your suspension from mud, tar, rocks and reduces clean-up. It mounts with screws to two existing bosses on the frame and ties into the side frame rails for a secure fit. It provides clearance for knobby tires and fits all rear shocks - stock, aftermarket, and ESA."
Honda CBR 1100 xx -98
BMW R 1200 GSA -16
Användarvisningsbild
Zeter
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-01-14/19:13

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Max Mad » 2017-02-24/18:45

Zeter skrev:Miss av mig, men jag tror att K60 passar om TKC80 gör det!
För den intresserade finns mer att läsa i ämnet här:
http://machineartmoto.com/1200-gsadv_lc ... -knobbies/

Hoppas du har rätt, fast min hoj är pre-lc :|.[/quote]

Hittade denna text på Machineartmotos hemsida gällande GS/A 2010-2013:
"MudSling™ defines the market for GS/ADV rear fenders with the best quality fit, finish, and appearance. MudSling™ protects your suspension from mud, tar, rocks and reduces clean-up. It mounts with screws to two existing bosses on the frame and ties into the side frame rails for a secure fit. It provides clearance for knobby tires and fits all rear shocks - stock, aftermarket, and ESA."[/quote]Tack Zeter, då behöver jag inte oroa mig för den saken längre :).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-24/19:01

Om man åker GS- eller GSA LC så kan man absolut minska problematiken genom att justera upp Ride Height eller öka kompressionsdämpningen något.
Har man ESA - ställ in bagage- eller passagerarläget.
Utan ESA - förspänn fjädern något mer eller öka på kompressionsdämpningen något.
Om hjulet tar i så är det när fjädringen bottnar och kan man undvika det så är man safe.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: GSA beställd, now what?

Inläggav Max Mad » 2017-02-25/04:28

Kovlingen skrev:Citat : Köpe å Köpe . Förgrommade onge" :lol:
Det blir "snickerboa" för dej :mrgreen:
Jag vet en som skulle behöva få sitta i snickeboa...Länge...Och då är det inte mig själv jag tänker på (som ledtråd) ;) ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Nästa

Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst