Däck till BMW 1200RT 2015

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Däck till BMW 1200RT 2015

Inläggav McEk » 2017-02-21/23:22

Hallå alla ni däckproffs
Vad rekommenderar ni till en BMW 1200RT som bara körs på asfalt

Mvh

Hasse
McEk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2013-01-09/01:11

Re: Däck till BMW 1200RT 2015

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-23/09:56

Söker Du på Däck här på Forum, finns hur mycket som helst att läsa.
Kort svar i övrigt: Väljer Du det nyaste sporttouringdäcket från något av premiummärkena (Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin, Pirelli) får Du bra grejor. Likheterna torde vara större än skillnaderna, om Du inte får för Dig att pressa cykeln till dess gränser. Jag rekommenderar versionen med extra styv stomme, om det aktuella märket har en sådan.
I övrigt borde vilken seriös hoj-/däckhandlare som helst kunna ge Dig råd.
Sedan kan Du alltid hålla utkik efter det nummer av MOTORRAD, som testar sporttouringdäck.

En kollegas erfarenhet kan vara värd att referera än en gång: Under en Iron Butt Motala - Narvik (R 1200 RT) fick han en bakhjulspunktering, som han inte kunde laga själv. Det var sen fredag eftermiddag, och bärgaren stod naturligtvis inte runt kröken, så han såg Iron Butt'en flyga sin kos, medan han väntade. Men bärgaren kände till en firma, "som nog hade öppet". Det stämde. I det läget kan man inte vara alltför petig med valet av däck, och han fick ett Avon Roadrunner (som inte brukar anses ligga i toppen) påkrängt. Därmed kunde han genomföra sin Iron Butt. Därefter har han kört slut på den svålen utan att någonsin ha uppfattat den som dålig.
Men han lägger nog på ett Michelin PR 4 GT.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck till BMW 1200RT 2015

Inläggav McEk » 2017-02-24/13:38

Tack Bror
Ibland är man lat och ställer en fråga istället för att forska själv.
Ha det
McEk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2013-01-09/01:11

Re: Däck till BMW 1200RT 2015

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-24/22:17

Så har jag gjort på jobbet i 40 år; valt ut någon, som jag trott kan frågeställningen och frågat. Det har som regel gått bra - och idag är jag en av dem, som yngre kollegor frågar. Det djupa, vetenskapliga underlaget finns nog inte alltid, men klinisk erfarenhet av, att detta är en bra metod, finns det gott om.
Det japanska ordet för "lära sig" lär vara detsamma som "imitera", och det verkar ju vettigt. Imiterar man en framstående förebild, lär man sig något bra.
Jag har också erfarenhet av en del yngre kollegor, som är otroligt pålästa - vilket hämmar deras beslutsförmåga, för det finns ju risker med allt, och tänk om ...

Men de lär sig, att riskerna ingår i jobbet, och att de måste vägas mot varandra för bästa resultat.

Sedan finns de, som inte verkar lära sig. De blir sällan några praktiskt brukbara kliniker - men de är tack och lov sällsynta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst