Papperskartor

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Papperskartor

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-20/15:57

Efter att ha köpt och testat kartor av olika fabrikat och i olika skalor är jag villrådig.

De jag testat är Michelin, Marco Polo, Hallwag och Freytag&Berndt.

Michelinkartan är ett jättestort pappersark med tryck endast på enan sidan. Utöver vägarna är övrig information knapphändig. Endast lite använd men redan sönder. En engångskarta som inte tillför något.

Marco Polo har varit min favorit och jag har flera. Tyvärr är det svårt att läsa ut topografin ur dessa kartor. De innehåller väldigt mycket info och skalan är ofta 1:300 000 eller större. Ofta billigare än konkurrenterna. Hyfsad kvalitét och prisvärd.

Hallwag kändes trevlig initialt men efter ett tag gick det upp för mig att Scenic Routes ofta saknades. Tex anser inte Hallwag att Vrsicpasset är en Scenic Route. Denna går bort.

Freytag&Berndt har jag två av. Den ena är en makalöst bra liten pocketkarta över Teneriffa i skala 1:150 000.
Den är tillverkad i någon slags plast och mycket rivtålig som ej heller verkar spricka då man använder den. Inga skador trots flitigt användande både före och under resan. Detaljnivån är såpass hög att det krävs förstoring för att se alla detaljer (ta ett foto med telefonen och zooma därefter). En jättebra liten karta, men tyvärr finns endast deras pocketupplaga över utvalda turistområden.
Den andra Freytag&Berndt blev en besvikelse. Köpte den inför kommande greklandsresa men insåg snabbt att Scenic routes inte alls var markerade. Dessutom fanns den endast i skala 1:500 000.

Som tur var hade Marco Polo även en greklandskarta i skala 1:300 000 och den går jag nu och hoppas på.

Finns det några andra bra mc-kartor? Jag saknar bla bra kartor över Tyskland, Frankrike och Italien.

Utöver papperskartorna använder vi:
Basecamp, Google maps, Google Earth, BestBikingRoads.com, Rally-Maps.com, booking.com samt väderkartan yr.no
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Papperskartor

Inläggav kardan drift » 2017-03-21/07:09

Hej
Kolla hos Louis eller polomotorrad
dom har både pappers och inplastade
med fina hojvägar markerade
kardan drift
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2015-07-02/18:38

Re: Papperskartor

Inläggav Olof Eriksson » 2017-03-21/07:18

kardan drift skrev:Hej
Kolla hos Louis eller polomotorrad
dom har både pappers och inplastade
med fina hojvägar markerade

Tror dom enbart har fokuserat på de svarta asfaltvägar. Dvs de fina yviga grusvägarna syns inte...........
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Papperskartor

Inläggav Thomas Stadin » 2017-04-13/10:10

Sommarens ut- och hemresa med båt är bokad men var vi hamnar vet vi inte.
Tanken är söderut och vi undviker gärna regn.
Grekland, Sicilien, Malta, Spanien eller Portugal, vem vet?

För att slippa göra en massa backup-rutter innan avfärd samt att slippa släpa med mig alla papperskartor runt Europa tänker jag försöka att fotografera av mina papperskartor med systemkameran.

Jag tänker mig att om jag lägger ut kartan plant på golvet, använder stativ och vidvinkelobjektiv borde bilderna bli tillräckligt skarpa. Sparar jag därefter bilderna högupplöst och okomprimerat (i mitt fall RAW-format) på datorn tycker jag att kartans detaljnivå borde kunna bibehållas i bilderna.
Färger, vitbalans och annat kan ju korrigeras med ett lämpligt fotobehandligsprogram. Idag använder jag Canon "DPP".
Om inte resultatet blir bra får väl jag dela upp kartan i kavadranter och helt enkelt ta fler bilder.

Någon som testat?
Tips på lämplig belysning?
Tips på hur man slätar ut papperskartan?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst