BMW K 1200 R för en "nybörjare"

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

BMW K 1200 R för en "nybörjare"

Inläggav LJCHBR » 2017-03-26/10:57

Jag har 48 år gammal upptäckt tjusningen med att köra motorcykel. :-) Planen är att pendla till jobb (ca 2 mil t.o.r) samt köra en runda för skoj skull då och då. Jag har hittat en mycket snygg K 1200 R som jag tänkte provköra men är lite fundersam på om det är en lämplig nybörjar hoj. Även om jag kört bil/lastbil sen 18-års ålder så har jag ju inte MC-vanan. Eftersom jag är helt grön på området undrar jag också vad ett lämpligt pris för en sådan (årsmodell 2008) som gått ca 4000 mil.
/Christian
LJCHBR
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-03-26/10:40

Re: BMW K 1200 R för en "nybörjare"

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-03-26/12:22

Jag tror att med din erfarenhet så är inte det något problem, det räcker för övrigt med 50 Hk eller mindre för att kunna bära sig riktigt riktigt dumt åt.

Däremot undrar jag om det är en hoj för den typen av körning som du beskriver, det är en rödljusracer av rang och det lät inte som att det var det som du var ute efter.

Vad anbelangar pris - hur långt är ett snöre?

Jag skulle gissa att det säljs maskiner i den kalibern för mellan 53 och 60 tusen på Blocket. Finns det väskor med så är det någon/några tusenlappar till. Det är vår nu så annonspris är säkert ytterligare några tusenlappar upp men prova och pruta. Gör dig inte till ovän med säljaren, det är säkert så att det ringer INTE stup i ett på en sådan maskin men det kan ta en stund innan säljaren har konstaterat detta. Då är det bra att vara "god vän och inte den med skambudet" och erbjuda ett prutat pris som passar båda.

Jag hade kollat på systermodellen i boxerutförande också R1200R - finns för samma pengar, lite mindre hets, för din körning som du beskriver den. Oavsett vilken du väljer, försök hitta en med väskor så blir livet som jobbpendlare lättare.

Mina 5c

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW K 1200 R för en "nybörjare"

Inläggav Max Mad » 2017-03-26/12:30

Magnus Brobeck skrev:det räcker för övrigt med 50 Hk eller mindre för att kunna bära sig riktigt riktigt dumt åt.
Förlåt OT, men för mig räcker det med en vanlig cykel, (för att inte tala om en motorcykel) :o :shock:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: BMW K 1200 R för en "nybörjare"

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2017-03-26/12:38

Vår och planera köp av mc, shit va kul!! Har du fastnat för den modellen så köp! Ang pris har jag ingen aning men kolla om det snart ska göras en stor service, priset för en sån brukar inte vara försumbar så det bör påverka priset. Behövs det dessutom bytas däck direkt så rinner tusenlapparna fort iväg.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: BMW K 1200 R för en "nybörjare"

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-26/13:00

Välkommen till Forumet, och förhoppningsvis även som hojägare (och medlem i BMW-klubben?) inom kort!

I stort håller jag med i det Magnus skriver ovan - K1200R funkar till det mesta, men är kanske en smula "overkill" för det användningsområde Du beskriver.
Vill dock ta fasta på Din första mening i inlägget - att Du "upptäckt tjusningen med att köra motorcykel".
Det är vad det handlar om - känsla och njutning! Och då faller alla förnuft-argument platt till marken - det är den motorcykel Du själv faller för och tycker om som är den rätta. Titta, provsitt, läs allt Du kommer över, provkör - och dröm.
Köp sedan den hoj Du allra helst vill ha - det är just den som kommer att ge Dig mest glädje!
Skaffar Du en annan hoj än den Du egentligen vill ha, kommer Du bara att ångra Dig - möjligen svalnar t o m intresset och hojen blir mest stående.
Kanske, eller snarare troligen, kommer Du att byta föremål för Dina drömmar någon gång - kanske redan efter en säsong, kanske dröjer det många år, men det är ju också en del av tjusningen att man upptäcker ännu mer roligt. Och då är det ju inte värre än att man byter hoj, det gör nog de flesta av oss med kortare eller längre intervall.

Om Du nu beslutar Dig att köpa en K1200R, kan det vara klokt att kolla så alla kampanjåtgärder är utförda på auktoriserad BMW-verkstad. Just K1200-modellerna fick en hel del förbättringar införda under produktionstiden, och redan levererade hojar fick ett antal av dessa uppgraderingar i efterhand, utan kostnad för kunden.
Närmaste auktoriserade BMW-verkstad kan hjälpa Dig att kolla upp detta i BMW:s centrala datasystem, om Du har chassinummer eller registreringsnummer. Ett par av åtgärderna har med säkerhet att göra, andra är för att förebygga dyrbara reparationer. En hoj med alla åtgärder utförda bör vara ett rimligt tryggt köp, med reservationen att det är en närmare 10 år gammal hoj som naturligtvis är sliten och åldrad därefter.

Lycka till - berätta gärna hur det går, och var inte rädd att ställa frågor här om Du har fler funderingar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW K 1200 R för en "nybörjare"

Inläggav LJCHBR » 2017-07-26/00:19

Tack för alla tips! Verkligen uppskattat :) Efter många provkörda MC och mycket funderande inte minst på åldern. Även om det är en BMW så kan ju tekniken börja strula. Det fanns både 07 och 08 men insåg efter ett tag att det fanns en efterföljare, K1300. Efter vidare letande så föll jag till slut för en K1300S från 2013. Kände att jag ville ha en något nyare maskin.

Jag bor själv i Lomma i Skåne och här nere fanns inga, inga nya görs längre, närmsta fanns i Stockholm. Gällivare och Sundsvall var för långt bort ;) Så jag kunde ju inte ens provköra :/

Så i förrgår tog jag nattåget upp till Stockholm för att hänga på låset på ProBike i Sollentuna. Frugan trodde jag var skvatt galen. På vägen dit, nästan framme hör jag ett härligt ljud, vänder mig om och ser en BMW köra mot mig, och när den passerar ser jag att det är ju den jag ska köpa, som just besiktigas på bilprovningen en bit bort på gatan. Kände redan där att det är den jag skall ha. Körde dock en runda utan att bli besviken. Stort tack till Bojan på ProBike som var mycket hjälpsam med både hoj och utrustning.

Strax efter tolv hade jag både en MC och utrustning och det bar av hemåt Skåne. En helt underbar tur med några stopp på vägen. Ångrar inte en sekund att jag valde denna MC. Känslan av att kunna ligga i 6:ans växel i marchfart på motorvägen och bara ge gas för omkörning, responsen är direkt och omkörningen är över på någon sekund :)

Ser fram emot många härliga turer :)
LJCHBR
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-03-26/10:40

Re: BMW K 1200 R för en "nybörjare"

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-27/13:03

Grattis!
Det blir ännu bättre när du hittar de kurviga vägarna :)
Se även till att ta med hojen på kurser som SMC anordnar.
http://www.svmc.se/school/
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-07-27/13:17, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: BMW K 1200 R för en "nybörjare"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-27/13:17

Instämmer, och välkommen i gänget!
Du lär inte behöva gå omkring och fundera på att skaffa något snabbare - även om sådana finns.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst