GPS:er - I valet och kvalet mellan Garmin LM595 och LM395

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

GPS:er - I valet och kvalet mellan Garmin LM595 och LM395

Inläggav Lennart Karlsson » 2017-05-04/21:40

Hej!

Jag har en zumo 660 sedan ganska många år och är hyfsat nöjd. Upplever den som lite långsam och framför allt tycker jag ljusstyrka/skärpa på skärmen kunde vara bättre vid vissa ljus förhållanden.
Nu inbillar jag mig inte att det finns en GPS som funkar vid alla typer av ljusförhållanden, men är väl litet fast i garmin-träsket antar jag. Har hållare och ett "egenkonstruerat" fäste (passar till "fågelpinnen") till den på min K1300S. Hållaren köptes genom Touratech, där jag även jämförde min nuvarande GPS med nyare modellerna LM595 samt LM395.

Någon som har praktisk erfarenhet av dessa och kan rekommendera endera?

Har noterat att 595:an har litet större och - verkar det som - bättre upplösning, medan 395:an verkar ha avsevärt ljusstarkare skärm. Det är en del pengar att punga ut med för ett kit med fästen, så jag skulle verkligen värdera råd och tips inför ett köp eftersom jag just nu känner mig rådvill.

Hade jag uppfattat 595:ans skärm som lika ljusstark som 395:ans, hade jag aldrig skickat den här frågan. Å andra sidan kanske någon har erfarenhet/kunskap som kan vara ett bra stöd på vägen?

Edit: Har använt den under en längre tid idag under färd och konstaterar att ljusstyrkan inte är största problemet. Det är snarare att jag upplever den som så förbaskat långsam i menysystemet (exempelvis när man ska söka ett mål att köra mot), där man knappar in tecken (oftast bokstäver) i sökrutan. Detta är något mindre irriterande när man kört en stund, vet inte om det har med ett antal uppdateringar att göra eftersom den har några år på nacken, om den systemmässigt är en gammal konstruktion eller om alla GPS:er är lika långsamma i början?

Tackar på förhand för de svar jag får!
Lennart Karlsson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2016-01-04/17:25

Re: GPS:er - I valet och kvalet mellan Garmin LM595 och LM39

Inläggav JErkers » 2017-05-18/23:04

Hej Lennart.

Såg ditt inlägg på Facebook och började skriva ett svar där men fumlade bort det och hittar det inte igen så jag svarar här istället.
Anledningen till att ditt inlägg inte publiceras direkt är att de tre (?) första inläggen man gör först granskas av en av moderatorerna sedan en tid tillbaka. Därefter publiceras inläggen omgående och man slipper "Rookie" - avataren och kan lägga in valfri bild istället.

Att jag inte svarat på din fråga har några orsaker. Jag har en - eller rättare sagt två - zumo 660 (den ena på min sambos hoj), dessutom har jag en zumo 590. På min hoj sitter både 660:n och 590:n monterade, den förra inzoomad och den andra utzoomad. Fördelen med detta är att den ena ger överblick och den andra detaljer. Oftast har jag "samma" karta i de båda men det har hänt att jag haft City Navigator i den ena och Friluftskartan i den andra.

Största fördelen med 590 vs 660 är att man kan ha skärmen stående och då ser mer av vägen framåt. I allmänhet är man oftare på väg framåt än sidledes (om man nu inte råkar vara krabba). En annan sak jag uppskattar med den nyare är att man kan zooma ut lite längre utan att alla småvägar försvinner vilket främst uppskattas i glest befolkade områden.

Jag har dock aldrig klämt på 595 eller 395 och varken kan eller vill uttala mig om dessa annat än att både nyare och dyrare oftast är lite bättre. Utvecklingen går framåt och man får vad man betalar för. Men trots att både 660 och 590 då jag köpte dem var gränsande till ohemult dyra har jag haft både nytta och nöje av dem (samt en del besvär) :-)
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: GPS:er - I valet och kvalet mellan Garmin LM595 och LM39

Inläggav Kovlingen » 2017-05-19/07:53

Ett annat alt. är att läsa denna tråd och ta lite intryck .
viewtopic.php?f=279&t=24826&hilit=magnus+brobeck+TomTom
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst