Köpråd GS vs GSA -10

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Köpråd GS vs GSA -10

Inläggav salestam » 2017-05-17/12:01

Har en fundering kring r1200gs.
Har bestämt mig för att köpa en 1200 gs.
Läst lte fram och tillbaka angående om man ska ha ESA eller inte. Klart man ska ha det, funktionsmässigt, MEN på en hoj som är 7-10 år gammal, är det dyrt att reparera vad jag förstått. 20k+ ? Och då kanske det inte är värt det?
Har också velat mellan vanlig GS och GSA.
Kommit fram till att en GS kanske passar bäst, då jag inte är superlång, (1,76).

Det kommer bli mest jobbpendling, 7 mil enkel men fina vägar, samt lite längre resor till tex Norge, Alperna eller här i Sverige. säkert 90-95% asfalt.
Ibland kommer det vara jag och tjejen, ibland ensam med packning.
Gillar GSA för att den är utrustad med lite mer skyddsbågar mm, men det är höjden och att den är lite mer klumpig som talar för en vanlig GS.
Nu är det så att jag funnit en GSA 2010 med knappt 2000 mil som stått helt still i garage 3 sista åren. dvs varken besiktad eller servad. Möjligtvis startad et par gånger.
Vågar man köpa en sådan?
Tänker ffa på packboxar i dämparna som kanske torkat, ventiler till ESA som bekat igen, men även andra packboxar. Det blir ju dyrt att reparera dessa ESA om dem springer läck.
Läste också att det i mitten av 2010 byttes leverantör av dämpare. Vilka det är på denna har jag ingen aning om... än. Och är det både fram och bak det är bytt?

En LC lockar mycket, men är tyvärr över budget.
har bestämt mig för en 2008 och senare.
Ge mig alla tips och råd ni har vad man bör tänka på och om ovanstående kan tagit stryk av att stått sålänge.
Hade tidigare en f800gs. var nöjd med cykeln förutom turbulens kring hjälmen. Testade div olika rutor utan någon större förbättring. Så nu hoppas jag på att en 1200 är bekvämare att åka på.

Tack på förhand

//M
BMW R1200GS LC -13
salestam
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-06-23/17:34

Re: Köpråd GS vs GSA -10

Inläggav Håkan » 2017-05-17/12:23

Hej salestam.

Kör själv en R1200GS 2012. Grymt nöjd. :) (Även om LC modellen är ännu bättre...) :shock:
Förstår din budget, tycker du skall satsa på en R1200 med dubbelkamsmotorn, alltså årsmodell -10 eller nyare.
Stå still en längre tid (flera år) mår en MC aldrig bra av. Sen är det en prisfråga om det är värt det. Här vill jag inte ge några råd...
Kör mest landsväg, långfärd med min, föredrar GS för att den är lättare.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Köpråd GS vs GSA -10

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-05-17/17:41

Har en GS 2010. Köpt begagnad således ingen garanti förutom handlarens vid köpet.
Den är inte utrustad med ESA, medvetet bortvald när jag köpte.
Har bytt bakdämpare till Vilbers, kostar mindre än laga ESA-dämpare.
Volymen på tanken är för dålig, 19L är för dåligt på en så bra långfärdsmaskin.
Priset på ditt objekt avgörs väl av vad en fullständig service kommer att kosta dig.
Hur som helst en mycket lättkörd och bra hoj :)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Köpråd GS vs GSA -10

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-05-17/19:04

Generell kommentar om kjøp av GS/A: Kjøp så ny og dyr du har råd til! De blir bedre for hvert år.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Köpråd GS vs GSA -10

Inläggav thunk » 2017-05-25/17:15

really happy with my 2010 gsa, 10,000 swedish miles..100,000km + esa is still good, ABS and traction control still good, replaced a few small parts but nothing really much beyond service items and broken parts from stationary drops... the GSA is heavy especially fully ladened with camping gear and a passenger.. but i guess any big touring bike is...have done all my own maintenance but its not as simple as the 1100 i also own. ebay uk for cheap second hand parts or motorworks. the extra range on the gsa really comes into play if you go up north but i still carry a small extra bottle of fuel. would love to have LC but i guess the maintenance is even harder.
Användarvisningsbild
thunk
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-07-10/22:30


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst