Vinterdäck, vad väljer man ?

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Vinterdäck, vad väljer man ?

Inläggav BmwMats » 2017-05-19/19:32

Har kört ett par vintrar med vanliga sommardäck på hojen, men det är ju förrädiskt att köra med sådana däck på snö och is, så nu är frågan vilka däck Ni rekommenderar till hojen för vinterväglag.
Cykeln är en BMW K75 med 18" original aluminiumfälgar.
Vi talar om vanlig landsvägskörning 10-15 mil om dagen på vanliga asfalterade landsvägar, med snö, slask eller is.

Skall man söka efter däck med lite kraftigare mönster och försöka låta dubba dessa med vanliga bildubb, eller finns det andra alternativ som är vanligare / bättre ?

Vore mycket intressant att höra vad Ni har valt/skulle välja i samma situation.

Med vänlig hälsning BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vinterdäck, vad väljer man ?

Inläggav Håkan » 2017-05-19/19:46

BmwMats skrev:
Vore mycket intressant att höra vad Ni har valt/skulle välja i samma situation.

Jag har kört mycket vinter med MC.
Under många år på 90-talet ägde jag ingen bil. (Det gör jag inte nu heller, jag har en Volvodjävel :twisted: )
Jag körde BMW R100 med sidvagn. Jag har/hade 15" hjul med bildäck på motorcykel och sidvagn. "Vanliga" bildäck av dimension 125-15, 135-15, 145-15 har jag använt, sommardäck och dubbade vinterdäck beroende på säsong.

Annars är Hans Rönnegård en fena på sånt där. Hasse når du via hans hemsida: http://mctouring.se/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vinterdäck, vad väljer man ?

Inläggav BmwMats » 2017-05-19/20:20

Tack för tipset Håkan !

Skall titta in där och se vad han rekommenderar.

Tack ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vinterdäck, vad väljer man ?

Inläggav BmwMats » 2017-05-19/23:38

Några små funderingar på nattkröken...

Min erfarenhet under dessa vintrar har varit att det gått relativt bra att köra längre sträckor på uppkörda och någorlunda snö/isfria vägar om man håller tungan "i rätt mun", men när det väl har frusit på till is eller om det är mycket snö, så finns det knappt någon som helst friktion mellan däck och vägbana, vilket har medfört att det är näst intill omöjligt att ta sig fram utan att tappa fäste med fram eller bakhjulet.

Hojen är ju dessutom en landsvägshoj, så jag funderar på hur en sådan skulle upplevas med grovmönstrade däck och bildubb ? (har läst om bland annat TKC80 som är ett grovmönstrat däck).

Får det ens plats utan att skrapa i någonstans, utan att bygga om hojen ?
Troligtvis får framskärmen höjas en aning för frigång mellan skärm och däck, bak går nog bättre, även om det inte är så stort mellanrum mellan däck och sving/kardan ens med sommardäck.

P.S. Ytterligare tips och erfarenheter angående däcksval är mycket välkomna, tack... :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vinterdäck, vad väljer man ?

Inläggav Kovlingen » 2017-05-20/00:24

Jag tänker , mjuka grovmönstrade (som har rykte om sej att slitas fort) med lagom
mycket små bildubb . Tror att det finns däckfirmor som kan sajpa klackarna likt
vinterdäck på bilar .
För mycket dubb kan vara rent farligt på bar asfalt då dubben bara agerar kälkmedar .
Längre tävlingsdubb är kung på isföre men totalt livsfarlig på bar asfalt .
Bilar funkar bättre med att gå ner i däckbredd på vintern . Dels bättre tryck mot
vägbanan och även äter sej lättare fram i djupare snö .

Ja det var lite mer funderingar på nattkröken :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vinterdäck, vad väljer man ?

Inläggav Max Mad » 2017-05-20/15:49

BmwMats skrev:Har kört ett par vintrar med vanliga sommardäck på hojen, men det är ju förrädiskt att köra med sådana däck på snö och is, så nu är frågan vilka däck Ni rekommenderar till hojen för vinterväglag.
Cykeln är en BMW K75 med 18" original aluminiumfälgar.
Vi talar om vanlig landsvägskörning 10-15 mil om dagen på vanliga asfalterade landsvägar, med snö, slask eller is.

Skall man söka efter däck med lite kraftigare mönster och försöka låta dubba dessa med vanliga bildubb, eller finns det andra alternativ som är vanligare / bättre ?

Vore mycket intressant att höra vad Ni har valt/skulle välja i samma situation.

Med vänlig hälsning BmwMats
Det är väl bara Heidenau som har mc-däck för vinterväglag (M+S) :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst