Thomas Stadin skrev:Det däcket vann Motorrads test av sporttouringdäck förra året.
Hur det har stått sig i testerna i år var jag inte.
För egen del är jag inne på andra omgången av Dunlop Roadsmart 3 på GS/LC och är också hur nöjd som helst.
Tidigare körde jag Michelin PR4T men de höll inte alls under hög belastning i hög värme på krokiga vägar.
Grenmyr skrev:......Tycker det borde hållt lite längre så det blir Michelin för mig istället.
Grenmyr skrev:En del anser att jag är gasglad. Kör mest på små asfalterade vägar och tycker om lite fart i kurvorna så visst sliter det på däck. Tycker ändå att det borde hålla lite längre.
BmwMats skrev:
Fjäderinställningen påverkar knappast kan jag tänka mig, det har nog inget med däckets slitage att göra (förmodar jag)
Thomas Stadin skrev:Jodå, fjädringsinställningen påverkar i högstagrad slitagebilden.
Om tex returdämpningen är för långsam tappar däcket fästet alldeles efter en ojämnhet. Om du samtidigt accelererar spinner hjulet. Är vägen kurvig, ojämn och lång tar däcket slut ganska fort med fel dämparinställning.
Ju fortare du kör på ojämn väg desto snabbare måste returdämpningen vara.
BmwMats skrev:Thomas Stadin skrev:Jodå, fjädringsinställningen påverkar i högstagrad slitagebilden.
Om tex returdämpningen är för långsam tappar däcket fästet alldeles efter en ojämnhet. Om du samtidigt accelererar spinner hjulet. Är vägen kurvig, ojämn och lång tar däcket slut ganska fort med fel dämparinställning.
Ju fortare du kör på ojämn väg desto snabbare måste returdämpningen vara.
Det håller jag fullständigt med om, dvs dämpningen och eventuell justeringsmöjlighet för denna. Men att fjäderinställningen skulle kunna påverka, det har jag svårt att se... Det var ju det som nämndes ovan:
- Citat "Fjäderinställningen är ju kopplat till däckens kontaktyta mot väglaget"
Fjäderinställningen ändrar ju bara cykelns höjd något, men det sades ju inget om dämpningen.
/Mats
Grenmyr skrev:Kanske blir lite of topic, men jag tror jag har något att lära. Då dämpningen verkar kunna påverka slitaget på däcket så är jag intresserad av att ändra detta på min cykel. På min cykel finns inte ESA utan jag har manuell inställning. Ändrar man dämpningen med spårskruven i botten på dämparen? Om vi förutsätter ganska offensiv körning ska jag då skruva in skruven, med följd mindre slitage på däck, eller tvärtom?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst