Alternativ till orginal oljefilter

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-09/13:05

Kovlingen skrev:Skulle olja med fel/olika viskositet kunna försämra/förbättra smörjningen ?
Är filtret avsedd för en 5/40 eller blaskigare olja och det byts till en 20/50 ? ?
Vad händer då vid +5 resp. +40 grader :?
Keep the tråd alive ! The vintern is lång ;)

Inlägget borttaget men kör nu inte torrt i systemet. ;)
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-10-09/14:59, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav BrooklynS » 2017-10-09/13:27

Allan Ericsson skrev:ALLTSÅ: Eftersom jag inget vet och därför inte kan värdera för- och nackdelar, så håller jag mig till det som rekommenderas av fordonstillverkaren.


Och det är alltså exempelvis Mahle...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-09/13:37

Det skulle nog gå att optimera filtret förutsatt att oljan alltid är i samma temp och viskositet .
Nu blir det som vanligt en kompromiss då kallstarter och körning i "fönvärme" skapar ett stort spann .
Tätare filter och oljebyte på tex 500 mil kanske skulle fungera då oljan inte hinner bli så förorenad
och filtret fortfarande fungerar utan att by pass ventilen öppnar . Skulle den ändå öppna något så är
nog oljan så pass ren att det inte påverkar slitaget .
Edit : jag kör med originalfilter men skulle jag ramla på ett Mahle skulle jag inte vara
orolig att ha detta märke .
Skulle likaså inte vara orolig om jag skulle ha Öhlinare på hojen (vilket jag inte har :( )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-10-09/14:31

Det finns många likheter med denna tråden och smörjsystemet på en MC

1. Den skulle må bra av kvalificerad filtrering
2. Den bara Mahler på hela tiden
3. Det är ett cirkulationssystem, det är samma argument som kommer åter efter lite rengöring hela tiden
4. Det pratas en hel del smörja
5. Argumenten blir inte bättre bara för att man är väloljad i munnen, det bara låter så
6. Den handlar till stor del om papper men ingen har papper på vad som är bäst

Med vänlig hälsning, Magnus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-09/14:37

:D :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Gandalf the moron » 2017-10-10/14:53

Ni pratar om oljefilter i denna tråd och om BMW originalfilter är bättre än dom som tillverkar till andra OEM filter typ Man som tillverkar till Volvo, etc. Det är Man och Mahle som tillverkar till bla, BMW.
Nåväl, som jag har förstått det så kan ett oljefilter bara filtrera partiklar ner till ca 25my medans skadliga partiklar för motorslitage ligger under den storleken.
Jag hämtade ut min nya BMW R1200GS-Rally för ca 4veckor sedan och det första jag gjorde var att montera Neodym magneter på oljefiltret för att eventuellt ta dom minsta partiklarna som kan komma från inkörningsperioden under dom första 100milen. Kommer nog att ha på magneterna efteråt också.

Vad tror Ni om det? Jag ska testa att skära isär oljefiltret för att se om det har fastnat några partiklar på insidan. Jag beställde SS300PR för 1500kr plus frakt. Jag vet, dyrt. Det hade räckt med SS250PR (dom siter i par) dom var kortare, mina magneter sticker ut utanför filtret en bit.
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-11/08:10

Gandalf the moron skrev: Jag ska testa att skära isär oljefiltret för att se om det har fastnat några partiklar på insidan. Jag beställde SS300PR för 1500kr plus frakt. Jag vet, dyrt. Det hade räckt med SS250PR (dom siter i par) dom var kortare, mina magneter sticker ut utanför filtret en bit.

Redovisa gärna vad resultatet blir :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Gandalf the moron » 2017-10-11/09:35

Javisst kan jag göra det. Dock så kan det dröja beroende på om jag lyckas få kört dom sista 48milen innan vintern....men jag ska försöka ;)
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-10-11/10:48

Nörderiet når nya nivåer bland BMW-ägare 8-)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-11/11:10

Hasse Gustafsson skrev:Nörderiet når nya nivåer bland BMW-ägare 8-)

:D :D :D Utvecklingen går väl framåt med BMW eller är det bakåt kanske :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-11/12:33

Gandalf the moron skrev:Ni pratar om oljefilter i denna tråd och om BMW originalfilter är bättre än dom som tillverkar till andra OEM filter typ Man som tillverkar till Volvo, etc. Det är Man och Mahle som tillverkar till bla, BMW.
Nåväl, som jag har förstått det så kan ett oljefilter bara filtrera partiklar ner till ca 25my medans skadliga partiklar för motorslitage ligger under den storleken.
Jag hämtade ut min nya BMW R1200GS-Rally för ca 4veckor sedan och det första jag gjorde var att montera Neodym magneter på oljefiltret för att eventuellt ta dom minsta partiklarna som kan komma från inkörningsperioden under dom första 100milen. Kommer nog att ha på magneterna efteråt också.

Vad tror Ni om det? Jag ska testa att skära isär oljefiltret för att se om det har fastnat några partiklar på insidan. Jag beställde SS300PR för 1500kr plus frakt. Jag vet, dyrt. Det hade räckt med SS250PR (dom siter i par) dom var kortare, mina magneter sticker ut utanför filtret en bit.


Till oljefilter i cross/enduro finns också magneter att köpa, men då monterar man dem inte runt filtret, utan i ändan så att spånerna hålls kvar före själva filtret.
Då jag försöker förstå hur dina magneter hjälper till att rena oljan kan jag inte få det till annat än att de "drar" de magnetiska spånerna, stora som små, ut från filtrets centrum, genom själva pappersfiltret, ut mot magneten.
Är det verkligen det man vill uppnå med magneterna? Hål i pappersfilteret och spåner som samlas "efter" själva pappersfiltret?
Om magneten lossnar spolas alla spånerna in i motorn omgående, alla på en gång. :(
Då oljan är kall, med hög viskositet, kan det ev finnas en risk för att den trögflytande oljan drar med spånerna in i motorn igen.
Har jag missuppfattat?

Att fästa några "HDD-magneter" i ändan av filtret låter mer riskfritt i mina öron.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-10-11/12:47

Jag är skeptisk till magneter... dels är väl inte alla metallpartiklar som kan tänkas finnas i motoroljan magnetiska (aluminium och "rostfritt" stål är omagnetiskt, såvitt jag vet, liksom de flesta kopparlegeringar (lager-brons t ex), dels är det frågan om att verkligen kunna "få fast" partiklarna ifråga - och hålla dom kvar.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-11/14:01

Gandalf the moron skrev:Javisst kan jag göra det. Dock så kan det dröja beroende på om jag lyckas få kört dom sista 48milen innan vintern....men jag ska försöka ;)

Tror du att du kan skrapa ihop geggan och hälla det genom filtret. Det som då kommer igenom är då sådant som magneterna lyckats fånga men som filtret inte lyckats fånga?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-11/14:29

Spontan reflektion: Kortsluter inte plåthöljet magneterna, så att magnetfältet inuti filterhuset blir svagt. Om detta är fallet, så fångas bara de ferromagnetiska (?) partiklar som sveper fram utmed höljets insida, dvs. innan de trycks in i pappersfiltret.

Det finns en hel del att läsa på nätet, t.ex. SAE-rapporter och provningsrapporter. Naturligtvis måste de läsas med en gnutta skepticism. De avhandlar ju utvalda problemställningar. Efter vad jag sett verkar de i första hand beröra dieselmotorer och diverse amerikanska bilmotorer. Hur resultaten skall kunna vägleda en BMW R1200GS/LC-ägare vet jag inte! Det kan kanske vara givande att försöka. Det kan åtminstone ge en bra relation till sin motorcykel.
Sedan finns ju en hel del säljmaterial, som lovar guld och gröna skogar (mångfaldigt förlängd livslängd).

Jag saknar gediget tyskt underlag. Visst har KTM en bättre filtreringstrategi, som de införde på LC4-motorrna för att visa att deras motorer är hållbara även som bruksfordonsmotorer?
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-10-11/14:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Gandalf the moron » 2017-10-11/14:31

Magneter är mycket förekommande inom tung entrepenad, marinmotor applikationer samt inom flyget.
På jasmotorn RM12 finns det 7st magnetpluggar som där vissa ska kollas före flygning, etc.
Jag länkade till mer information från försäljningsställe, både svensk och Amerikansk där man kunde läsa mer fakta om hur det fungerade men dom tigs bort av moderator/admin verkar det som. Där beskrivs hur oljan pressas igenom filtret och hur magneterna fångar upp dom minsta hårda järn baserade partiklarna i motorn. Aluminium, brons, etc sliter inte lika mycket på lagerbanor, etc.
Filter Mag heter dom jag köpte.
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Mimmi » 2017-10-11/14:39

Hej!

Magnet på oljefiltret har jag aldrig använt. Däremot magnet på oljepluggen. Magnetplugg omnämns i litteratur redan på tjugo- trettiotalet, så det är inget nytt.
De kan samla upp mycket gegga, första gången jag upplevde en verklig ansamling, en stor svampliknande sak, var på en gammal (1952) Volvo T24 traktor jag hade.
En magnet i oljesystemet fungerar således som en effektiv uppsamlare av smuts, de mikroskopiska magnetiska partiklarna drar tydligen även med sig icke magnetiskt material såsom sand och andra partiklar. Detta förhållande konstaterade jag efter analys.
Tilläggas bör att traktormotorn ifråga är utrustad med oljefilter av delflödestyp.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-11/15:18

Finns det några belägg för att L/C-motorn har en icke tillfredsställande filtrering av motorolja?
Hur som helst så .....
- Visst kan det vara kul att försöka klura ut hur man skall kunna förbättra en redan fungerande filtrering?
- Visst kan det vara kul att ställa piratdelar mot originaldelar?

=> Ovanstående förlänger en tråd.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Håkan » 2017-10-11/16:27

Thomas Stadin skrev:Då jag försöker förstå hur dina magneter hjälper till att rena oljan kan jag inte få det till annat än att de "drar" de magnetiska spånerna, stora som små, ut från filtrets centrum, genom själva pappersfiltret, ut mot magneten.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här, Thomas, tror du har missuppfattat vilken riktning oljan cirkulerar genom filtret...
Oljecirkulationen går från filtrets utsida och in genom filterpappret till filtrets centrum, för att sedan gå vidare ut till smörjställen.

I övrigt så håller jag med Mimmi om att en oljeplugg med magnet fungerar säkert lika bra.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-11/17:18

Håkan skrev:
Thomas Stadin skrev:Då jag försöker förstå hur dina magneter hjälper till att rena oljan kan jag inte få det till annat än att de "drar" de magnetiska spånerna, stora som små, ut från filtrets centrum, genom själva pappersfiltret, ut mot magneten.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här, Thomas, tror du har missuppfattat vilken riktning oljan cirkulerar genom filtret...
Oljecirkulationen går från filtrets utsida och in genom filterpappret till filtrets centrum, för att sedan gå vidare ut till smörjställen.


Aha, så den trycks åt andra hållet? :)
Då blir det ju även mer logiskt med magneter som på bilden ovan.
Tack för info :)

Ang LC-motorns oljeplugg så är den redan magnetisk.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Olof Eriksson » 2017-10-11/18:37

Det kan aldrig skada att ha dessa magneter på filtret i alla fall.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Sven-Gunnar » 2017-10-11/18:44

Men oljan från pumpen går väl in i centrum på oljefiltret ? Annars lär inte övertrycksventilen fungera, eftersom den öppnas av tryck från det hållet.
Huruvida magneter på filtret gör någon nytta kan jag inte bedöma.

Ursäkta, fel av mig.
Kollade i reparationshandboken och den visar att trycket går utifrån och in.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav BmwMats » 2017-10-11/18:54

Sedan beror det ju på vilken magnitud som kavitationerna har, för om det är för höga tryckpulser kan ju även det påverka filtreringen... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Mimmi » 2017-10-11/19:26

...dessutom är filterfunktionen väldigt beroende på månfasen och om det är ebb, flod eller ännu värre, springflod! :o :roll:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-11/19:44

Olof Eriksson skrev:Det kan aldrig skada att ha dessa magneter på filtret i alla fall.

Det finns mycket som man kan oroa sig för. :( Filtret monteras horisontellt. Tänk om masstillskottet från magneterna får höljets infästning att ge vika!
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-10-11/20:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-11/20:36

Funderat något på att LC: n och tidigare motorer har helt olika förutsättningar ?

På nyare motorer går väl motor , växellåda och koppling i samma olja .
Måste bli mer slitage på oljan plus en större andel föroreningar och metaller vid inkörning .
De tidigare modellerna hade bara motorn att ta hand om .

Samma serviceintervall , samma filter och samma olja , eller ? ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Gandalf the moron » 2017-10-12/07:09

Ja det finns magnet i oljepluggen på många motorer men med handen på hjärtat, hur stor är den ytan för att fånga upp småpartiklar? Det är naturligtvis bättre än inget, speciellt när oljan får stå och partiklar kan sjunka ner i tråget.
Tänk hur stor magnetisk yta man får om man monterar Neodym magneter runt oljefiltret och där oljan flödar igenom.
Vidare;
Självklart har inte BMW sämre oljefilter eller större slitage än andra motorer.
Någon ovan i inläggen kommenterar om magneter tillför något till en motorcykel motor, det spelar ingen roll vilken typ av motor det är då alla förbränningsmotorer slits under olika driftsförhållande.
Dom slits naturligtvis mer om dom är trimmade med högre effektuttag.
Detta med Neodym magneter på oljefiltret är en test från min sida. Vi får se om jag hittar någon större mängd partiklar vid oljebytet. Det skadar inte att vara nyfiken och testa nya saker så länge man inte skadar något.
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-13/08:03

Om nu oljan först går in i yttre delen i filtret innan den går in i mitten borde det
vara svårt att se resultatet av magneternas verkan . En del av ev, magnetiska metaller borde
fastna i filtret . Magneter skulle sitta efter filtreringen i filtret för att visa att de inte har
fastnat i pappersdelen .
Tänkte jag rätt nu ? (och går min konstiga fundering att tolka ? :? )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-13/16:25

Kovlingen skrev:Om nu oljan först går in i yttre delen i filtret innan den går in i mitten borde det
vara svårt att se resultatet av magneternas verkan . En del av ev, magnetiska metaller borde
fastna i filtret . Magneter skulle sitta efter filtreringen i filtret för att visa att de inte har
fastnat i pappersdelen .
Tänkte jag rätt nu ? (och går min konstiga fundering att tolka ? :? )

På Internet ..... har jag sett att det finns lösa magneter, som man skall stoppa in inuti filtret, där det sätter sig fast på det nät som finns innanfö r pappersfiltret. Det gäller förstås att filtret är öppet åtminstone i en ände, så att man kan pilla in magneten. Så får man fundera över om det är bra att strypa flödet genom nätet. Som vanligt finns det nog ytterligare överväganden att ta ställning till men sådant kan ju vara trevligt, nu när hösten gör sig påmind. Om man anser sin mc tillhöra kategorin hobbyfordon, så har man full frihet att vrida och vända på saker.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-13/16:43

Flödet är nog inte nå nyttigt att strypa
Har tyvärr inget förslag till lösning . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Håkan » 2017-10-13/17:03

Kovlingen skrev:Om nu oljan först går in i yttre delen i filtret innan den går in i mitten borde det
vara svårt att se resultatet av magneternas verkan...

Jag tycker ju att det är bra om de magnetiska partiklarna i oljan fångas upp redan i oljetråget, innan dom hinner gå in i pump och sedan filter. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-13/17:11

Men Håkan ! :o
Nu ska du inte förenkla det som vi jobbar så hårt för att krångla till :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Gandalf the moron » 2017-10-18/12:41

För mer information angående Neodynium magnet på UTSIDAN av oljefiltret. :D

http://www.christianberner.se/produkter ... iltermag-3

http://www.filtermag.com
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Föregående

Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst