Gandalf the moron skrev:Ni pratar om oljefilter i denna tråd och om BMW originalfilter är bättre än dom som tillverkar till andra OEM filter typ Man som tillverkar till Volvo, etc. Det är Man och Mahle som tillverkar till bla, BMW.
Nåväl, som jag har förstått det så kan ett oljefilter bara filtrera partiklar ner till ca 25my medans skadliga partiklar för motorslitage ligger under den storleken.
Jag hämtade ut min nya BMW R1200GS-Rally för ca 4veckor sedan och det första jag gjorde var att montera Neodym magneter på oljefiltret för att eventuellt ta dom minsta partiklarna som kan komma från inkörningsperioden under dom första 100milen. Kommer nog att ha på magneterna efteråt också.
Vad tror Ni om det? Jag ska testa att skära isär oljefiltret för att se om det har fastnat några partiklar på insidan. Jag beställde SS300PR för 1500kr plus frakt. Jag vet, dyrt. Det hade räckt med SS250PR (dom siter i par) dom var kortare, mina magneter sticker ut utanför filtret en bit.
Till oljefilter i cross/enduro finns också magneter att köpa, men då monterar man dem inte runt filtret, utan i ändan så att spånerna hålls kvar före själva filtret.
Då jag försöker förstå hur dina magneter hjälper till att rena oljan kan jag inte få det till annat än att de "drar" de magnetiska spånerna, stora som små, ut från filtrets centrum, genom själva pappersfiltret, ut mot magneten.
Är det verkligen det man vill uppnå med magneterna? Hål i pappersfilteret och spåner som samlas "efter" själva pappersfiltret?
Om magneten lossnar spolas alla spånerna in i motorn omgående, alla på en gång.
Då oljan är kall, med hög viskositet, kan det ev finnas en risk för att den trögflytande oljan drar med spånerna in i motorn igen.
Har jag missuppfattat?
Att fästa några "HDD-magneter" i ändan av filtret låter mer riskfritt i mina öron.