BrooklynS skrev:Det man kan utgå ifrån är att ingen tillverkare gör filter i egna fabriker utan de köper in från tillverkare av filter tex Mahle. Det finns goda skäl att anta att tillverkarna anpassar motorerna till befintliga filterkonstruktioner eftersom de är välkända utifrån design och funktion.
Köper man exempelvis Mahle skulle jag säga att man får precis samma sorts filter som säljs med BMW-namnet på. Ungefär som med tändstift...
Kovlingen skrev:Om BMW beställer filter från Mahle . Varför skulle då Mahle sälja ett sämre filter
med sin egen logga på . Dom kan ju redan kraven på dessa filter
Nu är det inte aktuellt att införskaffa något oljefilter (eller något annat motorcykelrelaterat för den delen i mitt fall), men jag känner att jag måste svara på Gunnars inlägg, och det enda jag har att säga om den saken är att jag håller fullständigt med honom !!Gunnar Elmgren skrev:En annan aspekt är, att det egentligen inte finns något stort incitament att inte använda original-filter.
Att lägga ner ett enormt arbete på att undersöka om alternativen har rätt specifikation, motiveras knappast av prisskillnaden som på sin höjd är några tior.
Oljefiltret är en vital och kritisk komponent för motorns livslängd och driftsäkerhet.
Att säkert veta, att man har ett filter som uppfyller motorkonstruktörens specifikationer och krav är i min värld värt dom där extra kronorna...
Max Mad skrev:Fast det är klart, har man gått om tid och inget
viktigare för sig, så kan man alltid roa sig med att hålla på med en sådan sak.
Då kan jag tala om för dig Kovlingen, att jag är en väääldigt kostnadsmedveten konsument och jag köper eller betalar inte mer än vad som är absolut nödvändigt, men i ett sådant här fall, där kostnaden är så liten i förhållande till hur viktig denna detalj är för att motorn skall må bra, tycker jag inte att det är värt den tid det tar att försöka hitta ett fullgott substitut, för att öht försöka spara dessa stackars kronor, och dessutom med den osäkerheten att inte veta om det aktuella filtret uppfyller tillverkarens krav på genomflöde etc.Kovlingen skrev:Max Mad skrev:Fast det är klart, har man gått om tid och inget
viktigare för sig, så kan man alltid roa sig med att hålla på med en sådan sak.Precis !Kovlingen skrev:Man kan ju alltid sälja hojen . Problemet löst
Och då får man dessutom pengar över till att ha råd att köpa ORIGINAL oljefilter. Fast det är klart, om man säljer hojen lär behovet av dylika upphöra. Sedan har jag inte sålt min hoj, utan bara tillbehören (som jag lyckats rädda). Hojen gick till skrot, bara så att du får begreppen rätl, min käre Kovling.Självklart !Kovlingen skrev:Annars är det ju fritt att både välja och fundera vidare
Som jag skrev, har man inget bättre att göra med sin tid, go for it. Själv tänker jag som så; Det gäller att leva fullt ut (så långt det nu låter sig göras i det enskilda fallet), då man är död jävligt länge. Om det är att leva fullt ut, att sitta och klia sig i huvudet hur man skall spara några tior på ett oljefilter, go for it !Kovlingen skrev:Jag har aldrig heller hört någon som medvetet handlar allt där det är som dyrast
BrooklynS skrev:Mahle brukar kosta lika mycket som originalfilter.
Kovlingen skrev:Om BMW beställer filter från Mahle . Varför skulle då Mahle sälja ett sämre filter
med sin egen logga på . Dom kan ju redan kraven på dessa filter
Lite OT:
Detta är liknande bromsarna . Varför skulle tex. Brembo själva sälja sämre prylar
än där det står BMW på förpackningen
Går ju att lägga till fjädrar och stötdämpare till listan .
Absolut, tanken har redan förespeglats mig. Om jag inte når fram till att förverkliga mina planer när jag blir panchis, har jag redan funderat i banorna att köpa en hoj igen. men det blir som sagt inte förrän jag blir panschis. Under tiden kan/får hojtillverkarna fortsätta att fila och förbättra sina produkter, så om det blir aktuellt med ett nyinförskaffade, är den hojen jag ev. kommer att gränsla att vara av lite vassare snitt än den som fick avsluta sitt liv på Bikes demontering .Kovlingen skrev:Jag har följt din resa efter kraschen så jag vet nog vad som händer.
Men du har ju möjlighet att bli återfallare . "Never say never again"
Max Mad skrev:Jag kan kort nämna att jag fick ett "piratfilter" på köpet vid en affär jag gjorde, som skulle passa till min hoj. Jag gav bort det till Dennis, här på forat. Gratis.
Allan Ericsson skrev: Jag kan inte tänka mig att det har med filtrets reningsfunktion att göra utan med monteringskrav eller krav på egenfrekvenser.
Alltså: Jag tor att den tid är förbi, då hemmapulare kunde förbättra en serietillverkad motorcykel.
Kovlingen skrev:Allan Ericsson skrev: Jag kan inte tänka mig att det har med filtrets reningsfunktion att göra utan med monteringskrav eller krav på egenfrekvenser.
Alltså: Jag tor att den tid är förbi, då hemmapulare kunde förbättra en serietillverkad motorcykel.
Skulle vara roligt att veta hur mycket pengar BMW lägger på tester av oljefilter ?
Skulle ju vara ännu roligare att få veta att BMW kan mer om filter än Mahle
En bra start på en lång kall höst och en vinter
BrooklynS skrev:Konsten att göra det enkla svårt...
Kör ni bara med "BMW" tändstift också? Och "BMW" olja?
Skynda fynda !!!Håkan skrev:Max Mad skrev:Jag kan kort nämna att jag fick ett "piratfilter" på köpet vid en affär jag gjorde, som skulle passa till min hoj. Jag gav bort det till Dennis, här på forat. Gratis.
Jag har också några piratfilter liggandes här.
Bortskänkes mot portokostnad.
BrooklynS skrev:Kör ni bara med "BMW" tändstift också? Och "BMW" olja?
BrooklynS skrev:Grejen är väl att Mahle inte är billigare? Däremot finns de i stort sett överallt. Och jag kan nog sätta en spänn eller två på att det är precis samma filter. [FACE THROWING A KISS]
Thomas Stadin skrev:Ok, vem vågar testa biltemafilter?
Thomas Stadin skrev:Ok, vem vågar testa biltemafilter?
Allan Ericsson skrev:Äntligen en filtertråd! Nu gäller det att hålla den vid liv.
Kovlingen skrev:Skulle olja med fel/olika viskositet kunna försämra/förbättra smörjningen ?
Är filtret avsedd för en 5/40 eller blaskigare olja och det byts till en 20/50 ? ?
Vad händer då vid +5 resp. +40 grader
Keep the tråd alive ! The vintern is lång
Thomas Stadin skrev:Snälla, ge upp denna tråd!
Man kan ju givetvis chansa och montera ett Mahlefilter
BrooklynS skrev:Det kan ju precis lika gärna vara så att Mahles filter överträffar BMW-s spec på samtliga punkter. Detta till likvärdig eller lägre kostnad.
Kovlingen skrev:Tror du verkligen själv på att Mahle skulle sälja ett sämre/undermålig filter då de redan har
kravspecen från BMW och att de tom. skulle kunna förfina den .
Allan Ericsson skrev:...
Ja, detta var bara ett scenario. Det behöver inte vara värre än såhär men man har som reservdelsköpare svårt att avgöra vad som är skiljer alternativet från originalet.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst