Alternativ till orginal oljefilter

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Paxman » 2017-09-28/20:44

Någon som vet om det finns andra tillverkare av oljefilter som uppfyller samma kvalitet som BMW original oljefilter ?
Paxman
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Mimmi » 2017-09-28/20:53

Hej!

Det tror jag ingen vet eftersom, vad jag vet, inget oberoende testinstitut jämfört alla parametrar mellan olika filterfabrikat mot ett original.
Inte så konstigt att det inte gjorts eftersom ett sådant prov är dyrt, och fabrikat XX inte kan vara säkra på att i alla punkter uppfylla originalets krav. Det finns en del amatörtester att se på Youtube, exempelvis att mäta flöde, se hur det ser ut inuti och så vidare. Även dessa enkla tester visar stora skillnader.

Vad jag däremot vet är att SAAB en gång för många år sedan lät SP göra ett sådant test, utfallet visade klart att inget av de andra filtren uppfyllde SAABs kriterier. Bilderna och tabellerna visade skrämmande skillnader i kvalitet.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav BrooklynS » 2017-09-29/05:53

Det man kan utgå ifrån är att ingen tillverkare gör filter i egna fabriker utan de köper in från tillverkare av filter tex Mahle. Det finns goda skäl att anta att tillverkarna anpassar motorerna till befintliga filterkonstruktioner eftersom de är välkända utifrån design och funktion.
Köper man exempelvis Mahle skulle jag säga att man får precis samma sorts filter som säljs med BMW-namnet på. Ungefär som med tändstift...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-29/07:05

BrooklynS skrev:Det man kan utgå ifrån är att ingen tillverkare gör filter i egna fabriker utan de köper in från tillverkare av filter tex Mahle. Det finns goda skäl att anta att tillverkarna anpassar motorerna till befintliga filterkonstruktioner eftersom de är välkända utifrån design och funktion.
Köper man exempelvis Mahle skulle jag säga att man får precis samma sorts filter som säljs med BMW-namnet på. Ungefär som med tändstift...

Jag vill vända på påståendet! Motorkonstruktören kan tvingas begära en anpassning av filtret, så att det fungerar i rådande inbyggnad. Anpassningen behöver inte synas på utsidan. Jag har egen erfarenhet av svårigheter med att få ett spin-on-filter att överleva i den vibrationsmiljö som rådde där man ville placera det. I sådana situationer håller man på och trixar och fixar med filterhusets konstruktion och montering. Resultatet kan då bli att filtret kan avvika från ett standardfilter på ett sätt som den ionvigde inte förstår men som kan vara avgörande för filtrets funktion i just den placering på motorn som valts.
Ett läckande eller tappat filter kan ställa till med en del problem!
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-09-30/08:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-09-29/08:16

En annan aspekt är, att det egentligen inte finns något stort incitament att inte använda original-filter.
Att lägga ner ett enormt arbete på att undersöka om alternativen har rätt specifikation, motiveras knappast av prisskillnaden som på sin höjd är några tior.
Oljefiltret är en vital och kritisk komponent för motorns livslängd och driftsäkerhet.
Att säkert veta, att man har ett filter som uppfyller motorkonstruktörens specifikationer och krav är i min värld värt dom där extra kronorna...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-09-29/09:39

Om BMW beställer filter från Mahle . Varför skulle då Mahle sälja ett sämre filter
med sin egen logga på . Dom kan ju redan kraven på dessa filter :?
Lite OT:
Detta är liknande bromsarna . Varför skulle tex. Brembo själva sälja sämre prylar
än där det står BMW på förpackningen :?
Går ju att lägga till fjädrar och stötdämpare till listan .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-09-29/09:59

Inte sämre som filter betraktat. Bara med en annan specifikation. Som är sämre för just din motor.
Återigen - varför chansa för en eller ett par tior om året?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-29/10:05

Kovlingen skrev:Om BMW beställer filter från Mahle . Varför skulle då Mahle sälja ett sämre filter
med sin egen logga på . Dom kan ju redan kraven på dessa filter :?


Det är heller inte alls osannolikt att det är tvärtom, att BMWs krav är lägre än Mahles, men vi vet inte.
Så länge vi inte vet gör vi bäst i att hålla oss till orginalfiltret.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-09-29/10:37

Jag kör med BMW:s filter men kan ju funderas lite om detta .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Max Mad » 2017-09-29/10:45

Gunnar Elmgren skrev:En annan aspekt är, att det egentligen inte finns något stort incitament att inte använda original-filter.
Att lägga ner ett enormt arbete på att undersöka om alternativen har rätt specifikation, motiveras knappast av prisskillnaden som på sin höjd är några tior.
Oljefiltret är en vital och kritisk komponent för motorns livslängd och driftsäkerhet.
Att säkert veta, att man har ett filter som uppfyller motorkonstruktörens specifikationer och krav är i min värld värt dom där extra kronorna...
Nu är det inte aktuellt att införskaffa något oljefilter (eller något annat motorcykelrelaterat för den delen i mitt fall), men jag känner att jag måste svara på Gunnars inlägg, och det enda jag har att säga om den saken är att jag håller fullständigt med honom !!

Jag kan inte för mitt liv begripa, hur man orkar bemöda sig med att försöka skära ner på kostnaden på en sådan detalj som är så viktig, och som byts ut vid varje oljebyte vid varje serviceintervall (vart 1000 mil eller så), med tanke på vad det övriga ägandet kostar. Fullständigt obegripligt IMHO, men det är ju jag det.

Fast det är klart, har man gått om tid och inget viktigare för sig, så kan man alltid roa sig med att hålla på med en sådan sak.

My five cents.

(F ö saknar jag Bettan. Vila i frid, min vän :( ).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-09-29/10:52

Max Mad skrev:Fast det är klart, har man gått om tid och inget
viktigare för sig, så kan man alltid roa sig med att hålla på med en sådan sak.

Man kan ju alltid sälja hojen . Problemet löst ;)
Annars är det ju fritt att både välja och fundera vidare :mrgreen:
Jag har aldrig heller hört någon som medvetet handlar allt där det är som dyrast :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Max Mad » 2017-09-29/11:31

Kovlingen skrev:
Max Mad skrev:Fast det är klart, har man gått om tid och inget
viktigare för sig, så kan man alltid roa sig med att hålla på med en sådan sak.

Kovlingen skrev:Man kan ju alltid sälja hojen . Problemet löst ;)
Precis !
Och då får man dessutom pengar över till att ha råd att köpa ORIGINAL oljefilter. Fast det är klart, om man säljer hojen lär behovet av dylika upphöra. Sedan har jag inte sålt min hoj, utan bara tillbehören (som jag lyckats rädda). Hojen gick till skrot, bara så att du får begreppen rätl, min käre Kovling.
Kovlingen skrev:Annars är det ju fritt att både välja och fundera vidare :mrgreen:
Självklart !
Som jag skrev, har man inget bättre att göra med sin tid, go for it. Själv tänker jag som så; Det gäller att leva fullt ut (så långt det nu låter sig göras i det enskilda fallet), då man är död jävligt länge. Om det är att leva fullt ut, att sitta och klia sig i huvudet hur man skall spara några tior på ett oljefilter, go for it !
Kovlingen skrev:Jag har aldrig heller hört någon som medvetet handlar allt där det är som dyrast :?
Då kan jag tala om för dig Kovlingen, att jag är en väääldigt kostnadsmedveten konsument och jag köper eller betalar inte mer än vad som är absolut nödvändigt, men i ett sådant här fall, där kostnaden är så liten i förhållande till hur viktig denna detalj är för att motorn skall må bra, tycker jag inte att det är värt den tid det tar att försöka hitta ett fullgott substitut, för att öht försöka spara dessa stackars kronor, och dessutom med den osäkerheten att inte veta om det aktuella filtret uppfyller tillverkarens krav på genomflöde etc.

Då köper jag hellre original för de extra kronorna det medför, och sover gott om nätterna. Men, som sagt, valet är fritt. Jag kan kort nämna att jag fick ett "piratfilter" på köpet vid en affär jag gjorde, som skulle passa till min hoj. Jag gav bort det till Dennis, här på forat. Gratis.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav BrooklynS » 2017-09-29/11:44

Mahle brukar kosta lika mycket som originalfilter.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-09-29/11:46

Jag har följt din resa efter kraschen så jag vet nog vad som händer .
Men du har ju möjlighet att bli återfallare . "Never say never again" 8-)

BrooklynS skrev:Mahle brukar kosta lika mycket som originalfilter.

Ja men då vet man ju att det är ett Mahle å inget Ching Chong . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-29/11:49

Kovlingen skrev:Om BMW beställer filter från Mahle . Varför skulle då Mahle sälja ett sämre filter
med sin egen logga på . Dom kan ju redan kraven på dessa filter :?
Lite OT:
Detta är liknande bromsarna . Varför skulle tex. Brembo själva sälja sämre prylar
än där det står BMW på förpackningen :?
Går ju att lägga till fjädrar och stötdämpare till listan .

Som Gunnar påpekar: Mahle tillverkar filter mot olika specifikationer.
På utsidan kan se se identiska ut men ändå ha olika egenskaper. Jag har bara brottats med filters dynamiska egenskaper. Varje tänkt plats där man önskar placera filtret har sin vibrationsmiljö. Det gäller att utforma filtret därefter. Det finns en Youtube-film som visar två filter, ett original och ett alternativt filter från samma tillverkare. Om jag inte misstar mig så hade de samma produktnummer i tillverkarens katalog. Originalet har en tjockare anslutningsfläns. Jag kan inte tänka mig att det har med filtrets reningsfunktion att göra utan med monteringskrav eller krav på egenfrekvenser.

Alltså: Jag tor att den tid är förbi, då hemmapulare kunde förbättra en serietillverkad motorcykel.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Max Mad » 2017-09-29/13:15

Kovlingen skrev:Jag har följt din resa efter kraschen så jag vet nog vad som händer.
Men du har ju möjlighet att bli återfallare . "Never say never again" 8-)
Absolut, tanken har redan förespeglats mig. Om jag inte når fram till att förverkliga mina planer när jag blir panchis, har jag redan funderat i banorna att köpa en hoj igen. men det blir som sagt inte förrän jag blir panschis. Under tiden kan/får hojtillverkarna fortsätta att fila och förbättra sina produkter, så om det blir aktuellt med ett nyinförskaffade, är den hojen jag ev. kommer att gränsla att vara av lite vassare snitt än den som fick avsluta sitt liv på Bikes demontering 8-).

Men det kommer (med största sannolikhet) inte att bli aktuellt med ett nyförvärv innan pension. Mellan nu och pension skall jag köpa en bil, och att äga två fordon (med min ekonomi), blir en allt för tung börda, då jag har andra intressen att fylla min fritid med, som också koster pengar. Dessutom har jag bättre användning av en bil som är mer av ett bruksfordon, jämfört med en motorcykel, som är mer av en leksak :? :o :shock: :mrgreen: 8-).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Håkan » 2017-09-29/15:56

Max Mad skrev:Jag kan kort nämna att jag fick ett "piratfilter" på köpet vid en affär jag gjorde, som skulle passa till min hoj. Jag gav bort det till Dennis, här på forat. Gratis.

Jag har också några piratfilter liggandes här.
Bortskänkes mot portokostnad. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-09-29/16:12

Allan Ericsson skrev: Jag kan inte tänka mig att det har med filtrets reningsfunktion att göra utan med monteringskrav eller krav på egenfrekvenser.
Alltså: Jag tor att den tid är förbi, då hemmapulare kunde förbättra en serietillverkad motorcykel.

Skulle vara roligt att veta hur mycket pengar BMW lägger på tester av oljefilter ?
Skulle ju vara ännu roligare att få veta att BMW kan mer om filter än Mahle ;)

En bra start på en lång kall höst och en vinter :mrgreen: :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-29/17:02

Kovlingen skrev:
Allan Ericsson skrev: Jag kan inte tänka mig att det har med filtrets reningsfunktion att göra utan med monteringskrav eller krav på egenfrekvenser.
Alltså: Jag tor att den tid är förbi, då hemmapulare kunde förbättra en serietillverkad motorcykel.

Skulle vara roligt att veta hur mycket pengar BMW lägger på tester av oljefilter ?
Skulle ju vara ännu roligare att få veta att BMW kan mer om filter än Mahle ;)

En bra start på en lång kall höst och en vinter :mrgreen: :D :D

Så länge det gäller filterfunktionen i Mahles provriggar, så lär Mahle vara den mest kunnige. Sedan tillkommer installationen i varje specifik motorcykelmodell. Då måste motorcykeltillverkaren tillföra sitt kunnande.
OT: Jag minns ett tillfälle för ganska länge sedan, då jag "låg illa till": "Vi börjar få rapporter om att oljefiltren ramlar av och bränslefiltren också och wastegaten havererar och intercoolerrören spricker och generatorerna lossnar och snart är det väl dags för AC-kompressorn också! Snart är motorblocket helt naket. Kan det ha att göra med ...... " Det jag kan säga är att ett motorblocket inte är en snäll miljö för diverse småpryttlar som folk vill skruva fast där. ........ Därför väljer jag om möjligt originalfiltret!
Eftersom jag kan vara ganska nojig ibland, så vid ett tillfälle då jag övertygades om att använda piratfilter i min endurocykel, så lät jag partikelräkna oljan som jag hade i motorn, när jag hade piratfilter. Det föreföll filtrera ner till 30 mymeter. Det var ju ok, tyckte jag, men det var ju inget spin-on-filter.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-09-30/08:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav BrooklynS » 2017-09-29/17:21

Konsten att göra det enkla svårt... :lol:


Kör ni bara med "BMW" tändstift också? Och "BMW" olja? :lol: :lol: :lol:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-09-29/17:33

Det är väl även originalprylar som havererar på hojarna även om tillverkaren
har lämnat en spec. på vad de vill ha :? Där funkade inte denna kunskap nått vidare . :shock: ;)
Ibland är det bättre att låta kunniga sköta detta ´.
BrooklynS skrev:Konsten att göra det enkla svårt... :lol:

Kör ni bara med "BMW" tändstift också? Och "BMW" olja? :lol: :lol: :lol:

Tanuligtvis :D (Nu ljugade jag :) )

Hörde för många år sedan detta :
"BMW leder inte utvecklingen . Dom krånglar till den" 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Max Mad » 2017-09-29/17:55

Håkan skrev:
Max Mad skrev:Jag kan kort nämna att jag fick ett "piratfilter" på köpet vid en affär jag gjorde, som skulle passa till min hoj. Jag gav bort det till Dennis, här på forat. Gratis.

Jag har också några piratfilter liggandes här.
Bortskänkes mot portokostnad. :D
Skynda fynda !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-09-29/17:59

ASGARV !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-09-29/18:31

Jag fattar fortfarande inte vitsen med att chansa, för att kanske spara 10-20 kr/år på ett "billigare" oljefilter.
Men det är ju jag, det.
Det står var och en fritt att chansa med sin egen hoj...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav BrooklynS » 2017-09-29/18:55

Grejen är väl att Mahle inte är billigare? Däremot finns de i stort sett överallt. Och jag kan nog sätta en spänn eller två på att det är precis samma filter. [FACE THROWING A KISS]
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-09-29/18:58

JAG tänker inte tokchansa men det är ett intressant ämne .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Håkan » 2017-09-29/19:21

BrooklynS skrev:Kör ni bara med "BMW" tändstift också? Och "BMW" olja?

Självklart.

IMG_2971.JPG

IMG_2972.JPG


:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-09-29/19:36

BrooklynS skrev:Grejen är väl att Mahle inte är billigare? Däremot finns de i stort sett överallt. Och jag kan nog sätta en spänn eller två på att det är precis samma filter. [FACE THROWING A KISS]

Sätt Du två spänn (och Din motor) på att det är samma.
Jag tänker inte lägga en massa tid på att försöka verifiera att det är det - och jag får ett filter med BMW-logga levererat på samma ställe som ett Mahle eller tokbilligt Kina-filter, nämligen hem till dörren.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-29/21:14

Ok, vem vågar testa biltemafilter?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-09-29/22:12

Thomas Stadin skrev:Ok, vem vågar testa biltemafilter?

Det kanske är Mahle som gör dom också . Vem vet :? :P
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-30/07:58

Äntligen en filtertråd! Nu gäller det att hålla den vid liv.
https://youtu.be/I2IYVviGw-E
Ett exempel på att det inte bara är fråga om papperskvalitet, pappersyta och ventil. Det kanske är fråga om att ta fram en liten men viktig anpassning, så att filtret se till inte lossnar, eftersom just den filterplaceringen har sin unika vibrationsmiljö.
GS: Man kan ju fundera på hur bra hölje det behövs för att klara stensprut och dylikt. Duger ett standardhölje? Visst har man flyttat filterplaceringen, när man bytte till LC-motor på GS-arna?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-30/19:51

Thomas Stadin skrev:Ok, vem vågar testa biltemafilter?

Innan någon ger sig på ett "fälttest", kanske någon, som har begagnade filter, original och pirat (Biltema), kan plocka isär och t.ex. jämföra längden på det veckade pappret och jämföra hur det är ihopskarvat och .......

Så har vi lite mer att spekulera över .... Vintern är ju lång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav BmwMats » 2017-10-01/00:52

Allan Ericsson skrev:Äntligen en filtertråd! Nu gäller det att hålla den vid liv.


Ja, äntligen !!! :D
Vintern är lång, så jag hoppas att det blir många inlägg i tråden.
Näst intill raketforskning att diskutera ett oljefilter... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-01/06:33

"Håkan" hade ju "piratfilter" på lager . Kanske klubbkassan kan bistå med ett par originalfilter
som han kan undersöka , kapa sönder och jämföra .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Olof Eriksson » 2017-10-01/08:17

Då Håkan alltid skriver att han minsann kör på original filter. Så känns det inte som om han kan anta sig denna uppgift utan att forum medlemmarna misstänker att testet är riggat. ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-02/11:16

Svårt att hitta någon neutral testare :?
Ska vara "Neutral" då kanske som "namnet" säjer :D
Eller kan övervaka att allt går rätt till ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-02/17:21

Skulle olja med fel/olika viskositet kunna försämra/förbättra smörjningen ?
Är filtret avsedd för en 5/40 eller blaskigare olja och det byts till en 20/50 ? ?
Vad händer då vid +5 resp. +40 grader :?

Keep the tråd alive ! The vintern is lång ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-03/10:40

Kovlingen skrev:Skulle olja med fel/olika viskositet kunna försämra/förbättra smörjningen ?
Är filtret avsedd för en 5/40 eller blaskigare olja och det byts till en 20/50 ? ?
Vad händer då vid +5 resp. +40 grader :?

Keep the tråd alive ! The vintern is lång ;)

Var har vi vår hydraulikexpert?

Var någonstans i oljekretsen sitter pumpen?
Vilken typ av pump?
By-pass-ventil parallellkopplad med ett filter (=strypning) innebär ....?
Hur är by-pass-ventilen utformad?
Vilken väg tar kall resp. varm olja?
Fördelas oljan olika mellan by-pass och filter beroende på viskositet?

Och: Min KTM har dubbla filter, ett fullflödes- och ett delflödesfilter tror jag. Hur går jag vidare för att få en inblick i detta system?

Men, som sagt, vintern är lång, så det finns tid att fylla med sådana hör funderingar.[/quote]
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-08/17:50

Jag tycker att frågeställaren har fått ett bra svar på sin fråga redan vid det första inlägget från Mimmi.

Ju mer jag tänker och reflekterar på det här med oljefilter, ju mer övertygad blir jag om att innan man frångår originalfilter, så måste man ha god inblick i hur smörjsystemet är konstruerat med tanke på tryck och flöde under olika betingelser. Ovanpå detta får man titta på hur filtret är tillverkat.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav BrooklynS » 2017-10-08/20:24

Jag föreslår att någon helt sonika tar och sågar isär ett "BMW" oljefilter och ett "Mahle", "MANN" eller liknande kvalitetsfilter och ser om det 1. är så att BMW faktiskt köper sina filter från någon av de större tillverkarna och det inte finns några skillnader alls eller 2. är skillnader i konstruktion/kvalitet/material etc.

Jag för min del är 100% övertygad om att 1. BMW inte har några egna fabriker som tillverkar oljefilter och 2. den aktuelle tillverkaren säljer precis samma filter som OEM servicedel till aktuell modell.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-08/21:20

Bara en undring: Måste by-pass-ventilens öppningskaraktäristik vara matchad mot systemets tryckbegränsningsventil? (Jag är verkligen en nybörjare på detta.) Det leder till undringen om det finns en "standard setting" för de tryckbegränsningsventiler som används i alla motorer? Detta så att det är fritt fram att byta filter lite hur som helst utan att behöva bry sig om by-pass-funktionen?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Sven-Gunnar » 2017-10-09/05:53

På det filter som jag köpte till min K1300 för ett par veckor sedan står både BMW+ reservdelsnummer och MAHLE och deras detaljnummer, så åtminstone vissa BMW originalfilter tillverkas bevisligen av MAHLE.
Skulle dock inte förvåna mig om BMW har flera leverantörer.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Olof Eriksson » 2017-10-09/06:13

Även på mitt som. Jag köpte till min R1200GSA LC.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav BrooklynS » 2017-10-09/07:12

Japp, det har jag sett många gånger tidigare.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-09/09:19

Om nu någon tar sig för att dissekera filter och mäta upp bypass-ventilen.
Hämtar ur min verkstadsmanual för R1200GS -10:

11 40 - Oil supply

Lubrication system type
Wet sump lubrication


Cut-in pressure, oil pressure telltale light
Telltale light ON if pressure is below
0.3...0.5 bar


Engine oil pressure
Engine oil at operating temperature
at oil temperature min 80 °C
6.5+ 1
− 1
bar

Opening pressure of pressure relief valve of oil circuit in crankcase
Valve opens if pressure exceeds
6.5 bar


Pressure differential needed to open bypass valve
2.5+ 0.3
− 0.3
bar
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-09/09:20

Snälla, ge upp denna tråd! :)
Ingen här känner till BMWs kravspec för oljefilter och lika få känner till om Mahle´s spec överträffar BMW´s kravspec eller ej.
En filterexpert i ett modernt testlabb skulle kunna göra Reverse Engineering på ett BMW-filter men till vilken nytta? För att vi konsumenter skulle spara 20:- per år?
Man kan ju givetvis chansa och montera ett Mahlefilter eller ett filter från någon annan tillverkare. Har man tur fungerar det bra. Har man otur avslutar man mc-säsongen i förtid med ett stort hål i plånboken.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav BrooklynS » 2017-10-09/09:46

Det kan ju precis lika gärna vara så att Mahles filter överträffar BMW-s spec på samtliga punkter. Detta till likvärdig eller lägre kostnad.

Är det inte dags att sluta upp med de religiösa föreställningarna om BMW-s servicedelar? Det är självklart att de köps av samma underleverantörer som alla andra. Skulle varje fordonstillverkare ha helt egna specifikationer skulle ett filter kosta tusentals kronor. Likaså tändstift, oljor etc etc etc.

Det skulle vidare bli praktiskt omöjligt att hålla reservdelslager runtom i världen - något BMW alltid varit noga med.

Det faller helt enkelt på sin egen orimlighet.

Erfarenhetsmässigt så går dessutom motorerna SÄMRE med BMW-s "originaltändstift" (lär väl vara ommärkta NGK) än med tex Brisk avsedda för samma motor. BMW-s "originalolja" är SÄMRE än Motul, Redline etc. Men säkert billigare för BMW.

Jag förespråkar inte att man skall köpa kinaskräp när det kommer till servicedelar - det är viktigt att filter har avsedd funktion och livslängd. Min poäng är att exempelvis Mahle har MER att förlora på dåliga filter än vad BMW har, som tillverkare kan de inte skylla på någon underleverantör (som BMW kan) utan deras försäljning bygger på att de levererar bra grejor.

Det är alltså ingen "chansning" att köpa kvalitetsservicegrejor från renommerade tillverkare. Större "chansning" är det nog att utgå från att BMW-s servicespecifikationer är valda med tanke på maximal funktion och hållbarhet. Det är de inte.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Kovlingen » 2017-10-09/09:56

Thomas Stadin skrev:Snälla, ge upp denna tråd! :)
Man kan ju givetvis chansa och montera ett Mahlefilter

Varför då ? ? :)
Tror du verkligen själv på att Mahle skulle sälja ett sämre/undermålig filter då de redan har
kravspecen från BMW och att de tom. skulle kunna förfina den . :? ;)

(Det är en lång vinter å den har inte ens hunnit starta 8-) )
Edit: Ser att Stefan har förtydligat åsikterna lite mer .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-09/11:25

Thomas,
du behöver nog inte vara orolig för att någon börjar såga sönder filter och dra förhastade slutsatser. Det finns redan tillräckligt med sådant på Youtube, så ......

The thread lingers on. ;)

Jag har ett scenario:
BMW kanske utgår från ett standardfilter från någon leverantör men .....
Så som oljefiltret är placerat på min GS så behövs ingen backventil. Ahha, vi kan förhandla ner priset några cent per filter, om vi kan få leverantören att inte montera en backventil. Det blir affär men nu måste man se till att filtret kan särskiljas från ett standardfilter som hämtas från hyllan. Då lägger de på "branding", så att identiteten blir unik. Det blir förstås en konstnadsökning men den blir inte lika stor som sänkningen p.g.a. att backventilen utgår. Sedan har man ett problem: Filtret får inte monteras på en motor som kräver backventil men det hanteras då genom BMW--märkningen.

Då kan vi få en situation där BMW har ett originalfilter och leverantören har ett utbytesfilter, som de hävdar fungerar lika bra, eftersom backventilen som ingår i deras filter inte har någon skadlig funktion.

Ja, detta var bara ett scenario. Det behöver inte vara värre än såhär men man har som reservdelsköpare svårt att avgöra vad som är skiljer alternativet från originalet.

Sedan går det ju på oljetrådssätt att börja fundera över om det finns något som är bättre än original.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-10-09/12:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Alternativ till orginal oljefilter

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-09/12:16

BrooklynS skrev:Det kan ju precis lika gärna vara så att Mahles filter överträffar BMW-s spec på samtliga punkter. Detta till likvärdig eller lägre kostnad.


Yes, det är mycket troligt men vi vet inte.

Kovlingen skrev:Tror du verkligen själv på att Mahle skulle sälja ett sämre/undermålig filter då de redan har
kravspecen från BMW och att de tom. skulle kunna förfina den . :? ;)


Nej, jag tror också att Mahle är minst lika bra, men vet som sagt inte.

Allan Ericsson skrev:...
Ja, detta var bara ett scenario. Det behöver inte vara värre än såhär men man har som reservdelsköpare svårt att avgöra vad som är skiljer alternativet från originalet.


Antagligen ligger ditt scenario nära sanningen, men det är också endast ett antagande.

Eftersom det återkommande är att vi INTE VET, återstår endast original oljefilter.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Nästa

Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst