Sida 1 av 1

BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/15:27
av Izvor
God dag

Idag har jag några BMW motorcyklar. En modernare r1200r från 2007 och några veteranare.
Nu har jag snöat in mig på att skaffa mig en 1200 GS. Det ska vara då med den nyare motorn.
Jag har än inte provkört nån GS, bara provsuttit men tvivlar på att jag kommer att avfärda den efter provkörningen.

Till saken, jag vill ha en modern hoj med ABS. Den andvänder jag då till längre sträckor och när grabben är med. Veteranerna har sin charm men på längre sträckor så känner jag mig bekvämare och säkrare med modern hoj.

Jag vill inte köpa en helt ny GS med all utrustning, tycker att det är för mycket pengar helt enkelt.

Begangad GS med lite mil står enligt mig för högt i pris. De flesta har en hel del lull. Det enda som jag saknar när det gäller lull idag på min r1200r är tempmätaren. Jag har inte ens bränslenivå avläsning utan bara lampa som tänds när det är 3 liter kvar.

Är man helt ute och cyklar om man satsar på en helt ny GS utan några som helst extra paket?
Det enda jag vill ha utöver är väskor.

De saker som jag skulle eg. vilja ha till är däcktryckskontroll och lutnings ABS. Bägge av rena säkerhets orsaker.

Hur resonerar ni?

Tack på förhand.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/16:49
av Hasse Gustafsson
Jag köpte en GS 2010 utan ''lull lull''
Har inte elektronisk stötdämpning. Har bytt bakdämparen då den gav upp vid 5000mil.
Den har tempmätare och bränslemätare.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/17:01
av Thomas Stadin
De semiaktiva ESA på GS/LC skulle jag inte vilja vara utan av två anledningar:

1) att kunna justera fjädringen efter rådande körförhållanden är viktigt och de semi-aktiva Sachsdämparna fungerar riktigt bra på varierande underlag. Jag brukar vanligtvis ändra inställningarna flera gånger under varje tur.

2) BMWs standardstötdämpare på GS/LC utan ESA sågades totalt under en test i Motorrad. Vem vill köpa en jättedyr mc med mediokra stötdämpare?

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/17:08
av Bror Gårdelöf
Det där är väl "binärt", beroende på hur köparen tänker - precis som Du själv.
Jag tänker som Du; är inte intresserad av mängder av extrautrustning.
Sedan återstår ju det stora frågan: Är de flesta, som vill köpa begagnat, beredda att betala extra för diverse finesser (dvs är Du och jag i minoritet?), eller vill de inte?
Jag har inte svaret - annat än på så sätt, att traditionellt lär man inte ha kunnat räkna med att få särskilt mycket högre begagnatpris, för att hojen är extrautrustad.

Dock man man anta, att det numera finns åtskilliga köpare, som ser exempelvis färdigt montage för en Garmin eller Tomtom som värt att betala en slant för - liksom praktiska detaljer som däcktrycksmätare.
ESA är djupt kluvet: Å ena sidan bra, så länge det funkar. Å andra sidan dyrt att ersätta, om/när något behöver bytas.
Fast man kan ju löpa linan ut och sätta dit Öhlinare. Men det är minst av allt gratis!

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/18:01
av Izvor
Tack för imput.

Jag tror att jag kommer att snitta 1000 mil/år på GS:en. Jag kan gott ha den i många år framöver, jag lär inte byta in den om 2-3 år. Kan gott ha den i 10år och uppåt. En begangad som har rullat säg 5000 mil, där har jag redan slitage som jag skulle ha kört i fem år.

Thomas, jag har eg. för dålig erfarenhet för att argumentera om Esa få jag aldrig har kört nån hoj med den. Däremot så har jag kört med min 1200r och där hadde jag en inställning på fjädern och hojen kändes helt ok, inget att bemärka. Sen på långresan med grabben vart den svampig när vi provpackade och tog en sväng. Jag skruvade lite med ratten och hojen kändes helt fantastiskt att köra med 2 personer och packning.

Sen är det som Bror skriver, mindre grejer som kan gå sönder. Vanlig dämpare kan jag renovera själv om de är byggda så. Det betyder mycket för mig om jag ska ha hojen under lång tid.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/18:20
av Bror Gårdelöf
Jag har åkt med ESA - på hyrda R 1200 RT i Portugal och Spanien. Särskilt i Portugal verkade man avsiktligt(?) göra genomfarterna i mindre orter buckliga/gropiga, vilket vi tolkade som ett försök att få bilisterna att sänka hastigheten. Vägarna - även de mindre - mellan orterna var ofta mycket fina. Då var det kalas att köra med normalläget (hårt var aldrig aktuellt, som vi körde) mellan orterna och sedan knappa in soft i småorterna.
Glömde man att återgå till normal ute på landsvägen, blev man snabbt påmind om det, för då blev det gungigt. Men en knapptryckning fixade det.
ERGO: ESA är utmärkt - så länge det fungerar.

Sedan kan man lägga på en annan vinkel, som jag hörde Martin Sandh på Kenneths MC nämna: Själva stötdämparna, som sitter i BMW:s originalmontage med ESA, är inte märkvärdiga. Han lyfte fram möjligheten att i stället montera högvärdiga dämpare utan ESA (Öhlinare) - om man nu inte vill ta steget fullt ut och montera Öhlins egna ESA-system, framtaget för BMW.
Du har uppenbarligen resurser att skruva själv, så den vinkeln kan också vara värd att beakta.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/18:23
av Fredrik J
Vore jag en händig karl som dig Izvor skulle jag istället för helt ny köpa mig en GSA med ett par år på nacken och många mil på mätaren. Vanligt folk får ju frossa när mätaren börjar närma sig 10000mil så såna hojar brukar ju gå att få loss till relativt små pengar.

Problemet med att köpa nytt utan massa utrustning brukar vara att den blir svårsåld i andra änden, men är det inte ett bekymmer så tycker jag du skall köra på det.

Vi är ju alla olika och jag är förvisso inte särskilt intresserad av extra utrustning på hojar, men ESA blev jag faktiskt positivt överraskad av hurpass användbart det är. Extraljus som en säkerhetsattiralj och stor tank är också väldigt användbart tycker jag.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/18:27
av Håkan
Hej Isse.
Min R1200GS har alla extra paket (utom larm). Det var enda chansen att få en med röd ram!
Så fåfäng är jag. :oops:
ESA skulle jag inte vilja vara utan. Jag använder möjligheten med ESA ganska flitigt. Kör cirka 1500mil/år med den hojen. (Har två andra hojar som jag också använder).
Jag räknar med att behålla min GS för lång tid frammåt, är så nöjd. :)
(Och sen har ju alla nya BMW så hopplösa blinkersreglage, som jag skrev i en annan tråd...)

Lycka till, det var någon som sa: We all end up on a GS. :D :D :D

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/18:35
av Håkan
Izvor skrev: Vanlig dämpare kan jag renovera själv om de är byggda så.

Ingen av BMW stötdämpare är renoveringsbara, tyvärr. :(
Däremot finns Wilbers stötdämpare som ett fullgott alternativ.
Wilbers har en dämpare som är ESA kompatibel och renoveringsbar.
Säljs i Sverige av: http://www.nccr.se/
Läs mer: http://wilbers.se/Wilbers-WESA-X/Wilber ... a-bmw.html

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/21:02
av Izvor
Tack än en gång för input.

Jag har absolut inga problem med begagnat. De hojar dom har rullat och skötts mår oftast bättre än de som har stått stilla.

Som det ser ut på Blocket nu så kostar den billigaste GS/gsa 135.000 och har rullat 6000 mil och 5 år gammal. Då jag själv inte brinner så otroligt mycket för extra lull så känns det som ett bättre alternativ att råna madrassen lite mer och köpa en ny utan lull för 150000.

Men jag tolkar som om de flesta anser att Esa är ett bra tillval.
Andrahandsvärdet bryr jag mig inte om då jag tänker behålla hojen länge.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/22:37
av Hasse Gustafsson
Billigaste på blocket är denna. 69500:-
https://www.blocket.se/hassleholm/Bmw_R ... ?ca=14&w=3

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-26/23:48
av Izvor
Hej Hasse

Jag var kanske otydlig men om jag ska byta hoj så ska det vara den senaste motorversionen. Jag syftar på den vattenkylda boxern som kom 2013.

Söker man från 2013 års modell så är den billigaste 135.000

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-27/11:10
av Thomas Stadin
Efter att ha haft en väldigt "tidig" 2013 GS/LC skulle jag inte vilja rekommendera just en sådan pga alla barnsjukdomar.
Verkstadsbesöken blev täta och ibland även långvariga under de ca 3.000 milen som den rullade i min ägo.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-27/12:40
av Magnus Mörtling
Izvor skrev:Då jag själv inte brinner så otroligt mycket för extra lull så känns det som ett bättre alternativ att råna madrassen lite mer och köpa en ny utan lull för 150000.


Man skall alltid börja någonstans och du resonerar förnuftigt.
Jag började så men sen gick det sämre.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-27/12:49
av Magne
Min gamla är fortfarande till salu... Visserligen 2010 men alla milen körd av mig utan problem. Kanske lite för mycket lullull enligt dig ;-)

https://www.bytbil.com/kalmar-lan/mc-r- ... 0-11179737

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-27/12:58
av BrooklynS
ESA är bra eftersom det ger dig möjligheten till extra god komfort på resan utan att förlora något där fastare sättning behövs. På en hoj med Telelever funkar den ju både fram och bak vilket gör underverk för egenskaperna.

Även om man inte uppskattar alla finesser är de i sig sällan källor till problem och om ESA-dämparen ger upp som alla andra dämpare så har Wilbers fullgod ersättning med full integration i BMW-s system. Men den håller lika bra som andra dämpare, bara det att BMW inte säljer någon repsats när den blir utsliten/skadad...

Resten av packen med ABS Pro, navigator, farthållare, växelassistent etc är inget som pajar och inget du behöver använda, men jag kan ju säga efter 100 mil i höstas med min att farthållare är ett måste på alla mina framtida hojar. Bra finess på en hoj!

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-27/17:01
av Fredrik J
Izvor skrev:Söker man från 2013 års modell så är den billigaste 135.000


I det perspektivet förefaller en ny för 150 lax vara en mycket rimligt alternativ.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-27/17:28
av BrooklynS
Fredrik J skrev:
Izvor skrev:Söker man från 2013 års modell så är den billigaste 135.000


I det perspektivet förefaller en ny för 150 lax vara en mycket rimligt alternativ.


En ny hoj med samma utrustning kostar 230.000, inte 150.000. Den som kostar 135.000 är en GSA med alla paket och aluväskor.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-27/18:48
av Håkan
Izvor skrev: köpa en ny utan lull för 150000.

Blev också lite skeptisk till "ny för 150000..."
Men jag ser att en R1200GS kostar faktiskt 155000SEK enl. BMW motorrad hemsida, (5000 upp där inte så mycket).
Sen är det en annan sak... Det tillverkas nog inga sånna hojar. :o
BMW Motorrad Nordic har troligen redan lagt alla beställningar på de hojar dom räknar med att sälja under 2018.
Det skulle förvåna mig om dom beställt någon MC utan fabriksmonterad extrautrustning, med tanke på vad man sålt tidigare... :roll:
:D :D :D

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-27/21:48
av Izvor
Hej och tack för alla input!

Både här och via telefon.

Thomas, du har helt rätt där lite med att tidiga nyare modeller kan strula lite. 5 år senare så borde de åtgärdat det mesta, tycker man.

Håkan, visst är priset 157000 men man får väl avrunda så att det känns rätt..
Det skulle ta 2-3 månader att få hem en sån hoj. Men tror också att det inte är det vanligaste som rullar ut från BMW fabriken.

Jag var förbi Bike idag, fick superbra hjälp. Kände lite på väskor sen ville jag veta om tempmätaren visades på standard displayen. De skulle kolla upp det. Det vanligaste var tft skärmar. Gör den det så är jag helt nöjd med en GS i grundutförande.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-27/22:26
av Buster
Utbudet av cyklar är kass på tex Blocket nu och priserna likaså.
När jag letade LC kostade de också 135, skillnaden är att detta var hösten 2015.
Tyckte redan då att priserna var för höga så köpte en ny, med all utrustning.
...så att de ligger kvar på samma nivå nu gör ju att man undrar lite...

Att köpa nytt är dock inte helt fel, särskilt inte om man som du (och jag) menar att ha den länge, extrakostnaden per mil blir inte så blodig i kronor räknat.
Dessutom får man exakt det man vill ha.

Att köpa klent utrustade cyklar är tabu i Sverige medan det i många andra länder är betydligt vanligare, så om du vill ha begagnat kan det vara idé att utvidga sökningarna utanför Sveriges gränser.

Har förstått att du är lite avvaktande till moderniteter och finesser, men provar du en cykel med tex farthållare, QS och GPS med motordata som oljetemp mm... då finns risken att du upplever nya dimensioner i mc-åkningen som gör att vågskålen tippar över...

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-27/23:06
av Håkon
Utan att lägga några värderingar i vilket som är bästa köpet så vill jag bara belysa att det finns ett par objekt på blocket. Som du själv skrev så ligger de från 135’ men där finns faktiskt några som inte rullat mer än 2000- drygt 3000 mil. Skulle tro att där kommer dyka upp ytterligare några exemplar när vårvärmen anländer. Det är inte utan att jag själv börjat tråna, även om jag är helnöjd med min 800 GS, utan lull lull.

Om man sen väljer ny utan lull lull eller begagnad med det är en smaksak. Jag kan till viss del förstå hur du resonerar även om den genomsnittlige GS-ägaren gärna beställer extra lull lull. Det märker man om inte annat på begagnatannonserna, där det ytterst sällan förekommer några 1200 GS utan lull lull.

/Håkon

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-28/06:05
av BrooklynS
Du kan nog välja om temp skall visas oavsett instrument. TFT kostar väl extra?

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-28/14:16
av Jamterik
En tanke bara, om utbudet är skralt i Sverige, import från moderlandet? Funderat på det?

//Erik

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-02-28/14:46
av Thomas Stadin
Izvor skrev:Hej och tack för alla input!

Både här och via telefon.

Thomas, du har helt rätt där lite med att tidiga nyare modeller kan strula lite. 5 år senare så borde de åtgärdat det mesta, tycker man.

Håkan, visst är priset 157000 men man får väl avrunda så att det känns rätt..
Det skulle ta 2-3 månader att få hem en sån hoj. Men tror också att det inte är det vanligaste som rullar ut från BMW fabriken.

Jag var förbi Bike idag, fick superbra hjälp. Kände lite på väskor sen ville jag veta om tempmätaren visades på standard displayen. De skulle kolla upp det. Det vanligaste var tft skärmar. Gör den det så är jag helt nöjd med en GS i grundutförande.


Om du kommit så lång så ring också runt till de olika BMW-handlarna och begär in offerter. Min erfarenhet är att det kan skilja en hel del i pris mellan olika orter.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-01/09:54
av Izvor
Halloj

Buster

Håller med dig att utbudet just nu är rätt så dålig. Speciellt i det billigare segmentet. Det verkar som om de flesta sålda GS 1200 är med massa lull och då är kanske priset försvarsbar men ändå inte i mina ögon.
Det är väldigt stor skyllnad i pris på en ren GS och sen med all utrustning. Nästan 1/3 av priset upp om man ska ha allt. Mc körandet är en hobby och jag förstår att folk lägger extra pengar på det då.

Sneglat i Tyskland och där finns det klar möjlighet. Men jag har inte spunnit speciellt vidare i de banor.

Stefan. På Bike visste de inte om man hadde yttretempmätare på den displayen i grundutförande. Om man beställde färddator PRO så skulle man få det plus andra finesser. Bike skulle kolla med BMW och återkomma. Kan man se tempen så är jag helnöjd med bara grundutförandet.

Här har man nästan bestämt sig att köpa en GS utan att ens provkört en sån. Lite sjukt..

Tack för tipset om olika handlare. Självklart tar jag en runda men skyller det sig inte för mycket så handlar jag helst lokalt. Tycker att det är på något sätt mer rätt.

Jag tror om man köper bara i grundutförandet så kan det inte skylla så mycket.
Sen kan man fråga om man inte kan få rabatter när det gäller utrustning och då är det smidigt att det är på hemmaplan.

Det jobbigaste för mig blir sen att låta verkstaden serva hojen. Inte för att jag skulle misstro tex. Bike på något sätt men jag själv tycker att det är skoj att pyssla om sin motorcykel.

Nu väntar vi på svar om tempmätaren!

P.S. Vad tyckte ni om oranga "GS":en i Bumsens senaste nummer?

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-02/11:34
av Olof Eriksson
Izvor skrev:P.S. Vad tyckte ni om oranga "GS":en i Bumsens senaste nummer?


Läste artickeln i går kväll. Kom inte ihåg vad han hette. Men tydligen var han nerkärad i ett fruntimmer som bestämde om han fick ta körkort eller inte. Beteendet känns bekant på något vis.... :? Fick själv vänta i 19 år innan jag köpte min hoj....

Men killen verkar vara en perfektionist som byggt ihop den oranga hojen. Vi andra dödliga får bara lyfta på hatten och gratulera till ett så fint bygge. Få av oss skulle klara av detta. Man skulle säga att det jobb denna kille har gjort är helt klart över nivån som en enklare maskinkille på ett fraktfartyg skall klara av.... ;)

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-02/11:55
av Bror Gårdelöf
Är inte "killen" Izvor? Varför han kallas "Isse", går jag bet på.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-02/11:56
av BrooklynS
Bror Gårdelöf skrev:Är inte "killen" Izvor? Varför han kallas "Isse", går jag bet på.


Izvor = Izze - och när svenskar är inblandade blir det ju som oftast fel...

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-02/11:57
av Olof Eriksson
Bror Gårdelöf skrev:Är inte "killen" Izvor? Varför han kallas "Isse", går jag bet på.

Jo visst är det så. Men varför Henning skrev så begriper jag inte ;)

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-02/21:06
av Izvor
God kväll!

Izvor är riktiga namnet. Betyder källa på kroatiska. Men smeknamnet är Isse. Så Henning har gjort allt rätt. Varför det inte blev Izze kommer jag inte ihåg riktigt men smeknamnet kommer från mina ungdumskamarater när jag tränade vattenpolo.

Satsumasen heter den motorcykeln, bygget innan heter Apelsinen. Satsumasen är riktigt go att köra. Smaken är som baken men det är väldigt många fina tekniska lösningar på den.

Tack Olof.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-06/18:25
av Izvor
Så!

Det blir en helt ny GS1200 utan lull! Beställd hos Bike i Göteborg. Leverans nån gång i maj.

Jag har velat en hel del men nu känns det helrätt!

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-06/18:49
av Magnus Mörtling
Izvor skrev:Så!

Det blir en helt ny GS1200 utan lull! Beställd hos Bike i Göteborg. Leverans nån gång i maj.

Jag har velat en hel del men nu känns det helrätt!



Grattis!
Nytt med garanti är riktigt trevligt.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-06/19:25
av Thomas Stadin
Grattis! :)

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-06/21:39
av BrooklynS
Grattis!

Det blir skoj, inte minst så har du en unik hoj, jag tvivlar på att det finns särskilt många likadana...


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-06/22:13
av Håkan
Izvor skrev:Så!

Det blir en helt ny GS1200 utan lull!

Grattis Isse! :D

Och jag håller med Stefan, du lär bli ensam med en sån... :shock:

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-08/20:16
av Izvor
Tackar!

Som Magnus nämner så värderar jag själv högre garantierna och vetskapen hur motorcykeln har körts än extrautrustningen.

Blir spännande det här sen i maj! Återkommer med mina intryck!

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-13/21:08
av JANHA
Hej o grattis.

Jag tycker du har resonerat helt rätt.

Jag har köpt följande hojar utan att provköra:
BMW 1200
BMW 1300
Aprilia RSV
Aprilia Tuono x 2 st(olika årsmodeller)

Nu är jag sugen på en Daytona 675 R utan att ha provkört.

Visst är det härligt att leva "on the edge" :D :D :D :D :D

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-14/21:29
av Izvor
Tack Janna

Jag tror att sånt är mycket psykologiskt. Snygg design om man liksom faller för modellen och märket så intalar man sig själv att det är bra/bäst.

Om man på något sätt var helt ointresserad av märket och utseendet och verkligen provkört en hel hög med hojar och enbart koncentrerat sig på körkänslan så undrar jag vilket märke/modell man hadde kört.

Jag satt verkligen gott på en GS och tvivlar att jag blir besviken på körkänslan efter hur folk har prisat den.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-14/21:50
av BrooklynS
Jag har köpt alla mina hojar både osett och utan att ha kört modellen innan... Mer spännande så! :)


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-14/22:16
av Måns Ulveståhl
Det gjorde jag med nuvarande hoj också.
Mestadels därför att körkortet kom först efter köpet :D

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-15/09:36
av Bror Gårdelöf
Izvor skrev:Jag satt verkligen gott på en GS och tvivlar att jag blir besviken på körkänslan efter hur folk har prisat den.

Med tanke på, att mer än 50 % av BMW:s motorcykelproduktion utgörs av olika GS-modeller, är det inte direkt något långskott, att även Du trivs på en sådan.

Jag köpte Sigurd (min K 1200 RS) utan att någonsin ha kört en sådan. På något sätt kände jag, att jag borde trivas på den cykeln - och det var helt rätt. Dess körställning påminner lite om den Aprilia RST 1000 Futura, som jag hade dessförinnan och också trivdes bra på, så det var ju inte direkt någon överraskning.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-15/10:33
av Thomas Stadin
Izvor skrev:Om man på något sätt var helt ointresserad av märket och utseendet och verkligen provkört en hel hög med hojar och enbart koncentrerat sig på körkänslan så undrar jag vilket märke/modell man hadde kört.

Jag satt verkligen gott på en GS och tvivlar att jag blir besviken på körkänslan efter hur folk har prisat den.


Under åren runt 2010, då mc-mässan var pausad, arrangerade handlarna en minimässa på bla Stora Holm.
Där kunde man provköra massor av olika mc, och det gjorde vi, allt från små 600RR-hojar till en stor Triumph på 2.3L. Givetvis testade vi även en GoldWing och olika ADV-hojar :)
Året efter köpte vi GSA.
Andra mc som jag då gillade var Triumph Tiger, både 800 och 1050 samt deras Sprint men alla dessa föll bort då de helt saknade passagerarkomfort.
Efter ett par år på GSA:n släpptes GS/LC och det var redan underprovkörningen som jag blev helt såld och hamnade "beyond point of no return".
Nu efter några år när konkurrenterna börjar hinna ifatt kunde kanske ett alternativ till GS/LC vara KTM 1290 Adv men den väcker liksom inget ha-begär.
Triumph visade något nytt i samma kategori under årets mässa, men jag lyckades aldrig riktigt förstå varför Trajan plötsligt kostade ca 80kkr mer än föregångaren.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-15/11:17
av Bror Gårdelöf
Thomas Stadin skrev:... de helt saknade passagerarkomfort.

Det påminner mig om ovan nämnda Aprilia. De gånger jag hade någon spätta, fällde hon ofta kommentaren, att hon satt mycket bra. En av dem - en arbetskamrat, vars make köpt en Yamaha Drag Star, på vilken de varit på långresa i Norge - ringde hem, när vi tog lunchpaus i Hjo under en dagslång resa Vättern runt, och sade till sin man: "Du har köpt fel motorcykel!"
Några år senare köpte han en ny Kawasaki 1400 GTR, på vilken han trivs mer än väl, men hustrun har tydligen tappat intresset för att åka med.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-15/13:10
av Thomas Stadin
Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Stadin skrev:... de helt saknade passagerarkomfort.

Det påminner mig om ovan nämnda Aprilia. De gånger jag hade någon spätta, fällde hon ofta kommentaren, att hon satt mycket bra. En av dem - en arbetskamrat, vars make köpt en Yamaha Drag Star, på vilken de varit på långresa i Norge - ringde hem, när vi tog lunchpaus i Hjo under en dagslång resa Vättern runt, och sade till sin man: "Du har köpt fel motorcykel!"
Några år senare köpte han en ny Kawasaki 1400 GTR, på vilken han trivs mer än väl, men hustrun har tydligen tappat intresset för att åka med.


På just denna punkt får GS1200 många pluspoäng. Passagerarplatsen är rymlig och bekväm, sittställningen är upprätt för båda och fjädringens långa fjädringsväg sväljer ojämnheterna effektivt.
Till detta kommer att GS väger runt hundra kilo mindre än de stora touringloken som den med enkla modifieringar faktiskt kan konkurrera med map komfort.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-16/22:21
av Izvor
Halloj!

Att det blev en ny hoj, GS i det här fallet är tack vare Viggo, min son.

Frun är inte sååå sugen att åka med. Förra sommaren så körde jag själv hoj upp till Hammerfest. Efter 5 veckor ombord så flög Viggo upp så körde vi ner genom Norge. Det tog oss 2 veckor. Inget var förbestämt. Vi hadde tält, sovsäckar, fiskeutrustning, Visa kort och verkligen njöt. Vi körde när vi hadde lust och stannade likväl.

Han tyckte att GS var snygga, speciellt Gsa. Det var många sådana på Norgevägar. Sen väl hemma provsatte vi en GS och han sa att han satt mycket skönare och vill gärna ge sig ut på fler äventyr.

Så, tack Viggo! Här har en 12 årig passagerare haft stor medverkan i inköpet.

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-03-17/08:57
av Olof Eriksson
Otroligt påläst son :)

Re: BMW 1200GS utan lull lull

InläggPostat: 2018-08-18/13:29
av Izvor
God dag

Jag lovade att återkomma med en liten recension.
Jo, næstan 1000 mil ær avklarde på min GS utan lull. Jag var lite rædd at jag skulle kænna att jag har resonerat fel men så kænns det inte.

Jag har andvænt GS mestadels på asfalterade vægar. Kørt sjælv GBG-Hammerfest sen hemvægen tilsammans med sonen. Hammerfest, Senja, øver till Østkusten, Finland sen Sverige igen.

Under resan så har jag inte saknat nåt. eller jo, en bra App før "kurviga vægar" men det ær løst nu. Ska bara køpa en bra telefonhållare.

Vid 100 mils servicen hos Bike fick jag låna en GS Rally, den var væl fullutrustad. Många fina finneser! Keyless, Quickshift farthållare som jag aldrig testade.. Den hadde æven ESA.
Den korta stræckan jag kørde så gillade jag verkligen Quickshiften, samma med Keyless. Ær hoppløs på att hålla reda på nyckeln.. Fjædringen kænde jag inte nån skyllnad men den finns sækert dær nær man lastar mer eller kør på krævnade vægar. Fjædringen på min med grabben på och all utrusting så gick det bara fint. Aldrig nån konstig kænnsla i stabiliteten.

Då jag har køpt en av de senaste GS 1200 LC modeller och då borde modellen vara vældigt driftsæker. Mindre extrautrustning bør gøra hojen ænnu driftsækrare. Det ær bara jag som har kørt den, inte før att det skule vara en førdel men det kænns bættre. Så som priser på begangade GS:ar ær idag så skulle jag gøra samma sak. Jag ær inte alls emot att om det blir en helt ny igen att då testa med all lull. Men som sagt det kænns bara bra.

Som jag sa till min Anna en gång; Jag ær glad att du ær mor till vårat barn, skulle jag kunna snurra tiden tillbaka skulle jag gøra samma misstag igen.

Till hojen køpte jag:
Vario væskor 3st, tankvæska (liten), innervæskor till sidoboxar (lite dummt før de sjælva tar så mycket plats att man får inte med sig så mycket grejer.
Platta før att kunna montera toppboxen (konstigt att den liksom inte føljer med då det ær klart før sidovæskor)
BMW;s usb sladd



Några punkter som stør mig lite:

1000 mils serviceintervall, den ær før kort.
12V uttaget som stængs av direkt vid avslagen tændning. Kunde vara på en liten stund till. 2A i en timme drar inte ut batteriet.
Handtagsværme, høgsta steget kænns onødigt varm. Blir helt hett.
Ingen ren USB uttag fram.
Nær man vrider på tændningen så tænds hela displeyen, alla funktioner tænds till æven om hojen inte har de. Det borde ha programertas bort.
Øgglor på Vario væskor før att spænna fast nåt på de.
Blinkersknappen, tyckte att det var bættre som på de ældre med en knapp på var sin sida. Lættare att aktivera varningsblinkers. Nu kænns det som man måste ha en extra led på tummen.

Tja, kommer inte på nåt mer..

Izvor