Sida 1 av 1

Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-27/19:35
av Allan Ericsson
Jag vill förnya mig: Finns det något uppslag?
Idag har jag den mc-uppsättning som hittills känts som det bästa tänkbara med avseende på den mc-profil jag har. Jag har nämligen en R1200GS -10 med dubbla uppsättningar hjul plus väskor. Dessutom har jag en KTM 690 Enduro R -13 för skogskörning. BMW:n finns framförallt p.g.a. de kontinentresor jag gjort.

Om jag nu tittar framåt, så tror jag att eventuella kontinentresor kommer att göras med flyg+hyrcykel. (Inget mer Autozug-åkande. Det verkar vara ett passerat kapitel.) Då kan jag kanske hitta något att förnya mig med!

Kravbild:
- Grusvägsduglig
- Skall kunna skjutsa på korta dagsturer
- Skall kunna användas för KNIX-körning
- Skall kunna utrustas med packväskor
- Lättviktsbygge (Inget onödigt, som bara betyder att vikten ökar.)
*** Jag kommer nog att uppdatera texten efterhand som tankarna klarnar.

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-27/19:43
av BrooklynS
R1200 ST


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-27/20:49
av Thomas Stadin
Sälj din GS och köp en 701 SMC eller en 690 DUKE, eller också köper du motardhjul till din 690E

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-27/22:35
av BMWboxer
Sälja extrahjulen?
Är det alu?

Testa RnineT scrambler. Mkt körglädje.

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-28/09:34
av Allan Ericsson
BMWboxer skrev:Sälja extrahjulen?
Är det alu?

Testa RnineT scrambler. Mkt körglädje.

Inget är till salu förrän jag hittat något som kan förnya mitt mc-ägande.

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-28/09:47
av Bror Gårdelöf
Allan Ericsson skrev:Kravbild:
- Grusvägsduglig
- Skall kunna skjutsa på korta dagsturer
- Skall kunna användas för KNIX-körning
- Skall kunna utrustas med packväskor
- Lättviktsbygge (Inget onödigt, som bara betyder att vikten ökar.)

Ser ut som en kravspec. för en F 800 GS(A).

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-28/09:50
av Allan Ericsson
Thomas Stadin skrev:Sälj din GS och köp en 701 SMC eller en 690 DUKE, eller också köper du motardhjul till din 690E

Då renodlar jag min hobby ordentligt! Bort med njutåkning och satsa på motorcykelkörning: skog + gokartbana. Det blir en liknande förändring, som när jag valde bort allt utom endurospåren. Det var det mest lyckade valet jag gjort. En dag i endurospåret räckte som minne en hel vecka, samtidigt som pulsen sakta sjönk ner till vilopuls. Ja,det kanske är åt det hållet jag borde gå (Enduro + SMC/Duke) men min höga ålder kanske pekar åt annat håll.
Var hamnar jag om jag säger att jag också vill kunna skjutsa min fru ibland och att jag vill kunna ta med mig en helgpackning?

Det här med att ta med egen mc ner till alpvägarna är inte aktuellt längre. Det får bli flyg+hyrcykel, så min aktionsradie begränsas till 50 mil.

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-28/09:55
av Allan Ericsson
Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev:Kravbild:
- Grusvägsduglig
- Skall kunna skjutsa på korta dagsturer
- Skall kunna användas för KNIX-körning
- Skall kunna utrustas med packväskor
- Lättviktsbygge (Inget onödigt, som bara betyder att vikten ökar.)

Ser ut som en kravspec. för en F 800 GS(A).

Kanske? Eller en 850GS eller en KTM 1090? Tyvärr är det nog så att en R1200GS fungerar bättre och en sådan står redan i garaget. Jaja, det är sen stor utmaning att hitta en ersättare för en välbekant R1200GS (4750 mil på mätaren nu.).

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-28/10:21
av Thomas Stadin
Allan Ericsson skrev:Jag vill förnya mig: Finns det något uppslag?
Idag har jag den mc-uppsättning som hittills känts som det bästa tänkbara med avseende på den mc-profil jag har. Jag har nämligen en R1200GS -10 med dubbla uppsättningar hjul plus väskor. Dessutom har jag en KTM 690 Enduro R -13 för skogskörning. BMW:n finns framförallt p.g.a. de kontinentresor jag gjort.

Om jag nu tittar framåt, så tror jag att eventuella kontinentresor kommer att göras med flyg+hyrcykel. (Inget mer Autozug-åkande. Det verkar vara ett passerat kapitel.) Då kan jag kanske hitta något att förnya mig med!

Kravbild:
- Grusvägsduglig
- Skall kunna skjutsa på korta dagsturer
- Skall kunna användas för KNIX-körning
- Skall kunna utrustas med packväskor
- Lättviktsbygge (Inget onödigt, som bara betyder att vikten ökar.)
*** Jag kommer nog att uppdatera texten efterhand som tankarna klarnar.


Ähh! Vi räknar ju fel allihop.
Du är alltså nöjd med de hojar du har men saknar egentligen en lätt KNIX-hoj.
Som alltid så gäller Motorcyklistens Naturlag: "n+1"
Du har två hojar, n=2
n+1 blir då 2+1=3
Behåll din 690E och BMWn men köp till en 690 DUKE eller en 690/701 SMC. KTM 790 DUKE kan vara ett alt med bra tryck i motorn och låg vikt.

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-28/10:38
av Bror Gårdelöf
Allan Ericsson skrev: Kanske? Eller en 850GS eller en KTM 1090? Tyvärr är det nog så att en R1200GS fungerar bättre och en sådan står redan i garaget.

Jo - med "F 800" menade jag någon av parallelltwinmodellerna.
Men att kalla R 1200 GS och KTM 1090 för lättviktsbygge är väl att ta i?

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-28/18:46
av mumkas
Hejsan,

Gäller det en flång ny hoj? För att möta de flesta av dina önskningar och ha en hoj skulle jag välja en HVA 701 med dubbla uppsättningar hjul. Om det funkar på dem förstås. Men det är kanske inte bästa valet om man vill åka två ibland. Om man kan tänka sig två nya hojar skulle det bli en HVA 701 Enduro (är själv vansinnigt sugen på en) och en Triumph Street Triple R eller RS för knix och svängar inomskärs med två ombord. Motorer med tre cylindrar är underbara tycker jag efter att ha haft en. Den ser ut att väga in ganska lätt och bör vara ok att åka två på.

Inget tips om BMW alltså, men slår ändå ett slag för R1200R LC som jag har. Ingen lättviktare men knix borde inte vara några problem och helgturer med två på är definitivt inte det.

Bara hojar från Europa i min setup ser jag..

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-28/19:31
av BmwMats
mumkas skrev:...Motorer med tre cylindrar är underbara tycker jag efter att ha haft en...


Har svårt att förstå att BMW slutade tillverka denna silkeslena trevliga motor... :shock:

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-02-28/21:57
av Allan Ericsson
Thomas Stadin skrev:[Du är alltså nöjd med de hojar du har men saknar egentligen en lätt KNIX-hoj.
Som alltid så gäller Motorcyklistens Naturlag: "n+1"
Du har två hojar, n=2
n+1 blir då 2+1=3
Behåll din 690E och BMWn men köp till en 690 DUKE eller en 690/701 SMC. KTM 790 DUKE kan vara ett alt med bra tryck i motorn och låg vikt.

Den enkla lösning är den som du tar upp, 2+1=3 men den gäller bara för den som har nödvändiga ekonomiska medel. Visst, jag har knallat runt i depån på Rörken och funderat: Måste jag skaffa mig en uttalad KNIX-hoj och vad skulle det då vara? Något som jag kan träna upp min körprecision med? 690 Duke? Eller skall jag glida omkring med en Triumph Truxton och bara njuta av känslan av klassisk design? Eller R nine T?

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/13:41
av Allan Ericsson
Jag har varit ute i garaget och fotodokumenteras min R1200GS. Det slår mig att det inte blir lätt att byta ut något som jag anpassat till alla tänkbara typer av mc-körningar, utom KNIX och det mer endurolika, vilka fortfarande attraherar mig. Att släppa greppet om perfektionen för att anta en ny utmaning är inte lätt. Det kan möjligen få mig att känna mig yngre. KTM 1090 Enduro R? Den har ju större framhjul och det sitter inga cylindrar ivägen, varken när jag vill slänga ut ett pendelben (i sandlådan) eller när jag vill köra med nedlägg (KNIX) och den är nog mer anpassad till stående körning (skogsvägar) och det går nog att ta med termos och fru ut på en trevlig solskenstur. (Vad jag gör med min KTM 690 Enduro R får mogna fram. Den är ju onekligen rolig att köra men ......)

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/13:51
av BrooklynS
Är cylindrarna i vägen när du kör KNIX? Det tror jag inte...

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/15:10
av Bror Gårdelöf
BmwMats skrev:Har svårt att förstå att BMW slutade tillverka denna silkeslena trevliga motor... :shock:

Du får väl skriva till BMW Motorrad i Tyskland och föreslå, att de skapar en K 850 - dvs en K 1300 minus en cylinder och 240-graders tändföljd. Utifrån dels Dina erfarenheter med K 75 och dels de drösar av beröm, som hojpressen häller över Triumphs trepipar, finns ju prejudikat - och en sådan skulle jag verkligen bli nyfiken på!
Själva har hustrun och jag alltså en Renault Captur med turbomatad 898 kubiks trepip - och det är verkligen en trevlig konstruktion.

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/19:25
av Erik Nilsson
Är cylindrarna ivägen när du kör Knix behöver du sluta vurpa :)

Fotpinnarna tar i före, men det är bara att hänga mer.
Knäskrap går bra, för min del begränsar dock däckvalet (anakee 2) och sänkta/breddade fotpinnar (ännu viktigare att hänga). Men den sköter ändå Knix utan Att jag kan klaga.
Visst det är ingen räser, men jag känner inte att jag kör sämre med den än med min tidigare VFR800. Möjligen kör jag något bättre med GSen då jag lättare kör avslappnat med den högre sittställningen

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/20:09
av Allan Ericsson
BrooklynS skrev:Är cylindrarna i vägen när du kör KNIX? Det tror jag inte...

Några gånger.
DSCN5276_redigerad.jpg
DSCN5276_redigerad.jpg (30.45 KiB) Visad 6036 gånger

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/20:28
av Allan Ericsson
Erik Nilsson skrev:Är cylindrarna ivägen när du kör Knix behöver du sluta vurpa :)

Fotpinnarna tar i före, men det är bara att hänga mer.
Knäskrap går bra, för min del begränsar dock däckvalet (anakee 2) och sänkta/breddade fotpinnar (ännu viktigare att hänga). Men den sköter ändå Knix utan Att jag kan klaga.
Visst det är ingen räser, men jag känner inte att jag kör sämre med den än med min tidigare VFR800. Möjligen kör jag något bättre med GSen då jag lättare kör avslappnat med den högre sittställningen

Jag vill helst inte hänga. Det enda jag gör är att vrida upp bäckenet. Jag föredrar att ha överblick och strävar efter att ha precision, när jag siktar på utgången. Cykeln är bara ett verktyg som jag har med mig, för att förflytta mig, så jag har inga problem med att slänga den än hit än dit. (Nu får jag väl kommentarer ... igen?)
Röken_redigerad).jpg
Röken_redigerad).jpg (37.73 KiB) Visad 6030 gånger

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/20:45
av Erik Nilsson
Problemet med att inte hänga är dels just att delar skrapar i. Byter du hoj kommer troligen fotpinnarna skrapa i vid ungefär samma lutning.
Dessutom ger du fjädringen mindre möjlighet att rädda dig från ev. ojämnheter.

Visst finns det fördelar med att inte hänga, men när man kommit till det läge du är så börjar det vara farligt att inte hänga.

Ja det blir ju lite OT. Men det är ju tråkigt om du byter hoj av "fel" anledning (personlig åsikt från min sida) och dessutom riskerar att byta hoj utan att komma runt problemet.

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/20:49
av BrooklynS
Allan Ericsson skrev:
BrooklynS skrev:Är cylindrarna i vägen när du kör KNIX? Det tror jag inte...

Några gånger.
DSCN5276_redigerad.jpg


Jag drog i mina på brant serpentinväg, men om du haft i dem på slät väg måste du haft fjädringen helt åt h-e för mjuk...


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/20:56
av Allan Ericsson
Erik Nilsson skrev:... Men det är ju tråkigt om du byter hoj av "fel" anledning (personlig åsikt från min sida) och dessutom riskerar att byta hoj utan att komma runt problemet.

Jag har fått ett inköpstips: KNIX-hjul till min KTM690E. Då kan jag utöka bredden på mina hojarsenal åt det håll jag vill och detta utan att ruinera mig. Och jag minskar felköpsrisken. Säljer jag mitt Akra-system, så kan jag gå plus-minus-noll.

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/20:58
av Erik Nilsson
Allan Ericsson skrev:
Erik Nilsson skrev:... Men det är ju tråkigt om du byter hoj av "fel" anledning (personlig åsikt från min sida) och dessutom riskerar att byta hoj utan att komma runt problemet.

Jag har fått ett inköpstips: KNIX-hjul till min KTM690E. Då kan jag utöka bredden på mina hojarsenal åt det håll jag vill och detta utan att ruinera mig. Och jag minskar felköpsrisken. Säljer jag mitt Akra-system, så kan jag gå plus-minus-noll.
Låter som ett mycket bättre alternativ! :)
Ljud är kul, men det som är roligast är väl ändå själva körningen?

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/21:00
av Allan Ericsson
BrooklynS skrev:
Allan Ericsson skrev:
BrooklynS skrev:Är cylindrarna i vägen när du kör KNIX? Det tror jag inte...

Några gånger.
DSCN5276_redigerad.jpg


Jag drog i mina på brant serpentinväg, men om du haft i dem på slät väg måste du haft fjädringen helt åt h-e för mjuk...


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Ja, åtminstone en gång stod den i COMFORT-läget, vilket är mitt normala utgångsläge. Sedan ställer jag om efter behov. (Detta enligt min endurofjädringsstrategi.)

Re: Byta ut R1200GS och KTM690 Enduro R mot ??

InläggPostat: 2018-03-01/21:02
av Allan Ericsson
Erik Nilsson skrev:
Allan Ericsson skrev:
Erik Nilsson skrev:... Men det är ju tråkigt om du byter hoj av "fel" anledning (personlig åsikt från min sida) och dessutom riskerar att byta hoj utan att komma runt problemet.

Jag har fått ett inköpstips: KNIX-hjul till min KTM690E. Då kan jag utöka bredden på mina hojarsenal åt det håll jag vill och detta utan att ruinera mig. Och jag minskar felköpsrisken. Säljer jag mitt Akra-system, så kan jag gå plus-minus-noll.
Låter som ett mycket bättre alternativ! :)
Ljud är kul, men det som är roligast är väl ändå själva körningen?

Akra ligger på garagevinden. Jag föredrar att susa fram ljudlöst.