av Gunnar Elmgren » 2018-07-28/11:13
Instämmer med Fredrik ovan om bromsvätskebyten.
Den hojen har delintegral-ABS med elektriska servobromsar, som är ett väldigt bra bromssystem att använda men också komplicerat och känsligt för eftersatt underhåll.
Bromsvätskebyte minst var 24:e månad är avgörande, oavsett om hojen körs eller inte.
Byte av bromsvätska är dessutom ett jobb som kräver viss utrustning och framför allt kunskap om hur det ska göras, för att all bromsvätska verkligen ska bytas ut.
Är inte bromsvätskebyten med föreskrivet intervall på aukt. verkstad dokumenterade, skulle jag antingen vara väldigt tveksam, eller väga in i priset att ABS/servoenheten kan behöva bytas i närtid (en affär på 15-20.000, minst).
Att "packboxen" (jag utgår från, att det är axeltätningen bakom svänghjulet som avses?) är bytt antyder att hojen stått still långa perioder, vilket ju stöds av det låga miltalet. Det som händer vid långa stillestånd är, att axeltätningen klibbar fast vid axeln, och skadas när man sedan startar motorn.
I övrigt är det nog inget särskilt, kanske kolla hur gamla däcken är (helst inte äldre än 5 år, och absolut inte mer än 10 år) och om de har någon antydan till torrsprickor. Byt vid minsta tveksamhet, gamla däck hårdnar i gummit och förlorar mycket greppförmåga, särskilt när det är vått. Plus att däck allmänt blivit bra mycket bättre på 10 år.
Värde? Håller med Fredrik, med reservation för det där med bromsvätskebyten - är det inte skött och ytterst väl dokumenterat, skulle jag ge max 30.000.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24