RT vs GS

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

RT vs GS

Inläggav Autolycus » 2018-08-03/08:18

I och med att våran ena hoj stod på verkstaden nu så hamnade jag vid en 1200RT...funderar allvarligt på att byta in min svarte GS mot en sån, RT modellen har jag bara provkört innan, aldrig ägt. Men GS (haft 4 st) är ju en mkt bra hoj.
Kunde däremot vara kul med att testa något annat, och våran andra GS kommer vi ju ha kvar så jag kan ju både äta och ha kakan kvar om man så säger. (även om min äkta hälft nog gärna kör på GS:en)
Frågor jag har inför provkörning och ev. köp är:
Vid körning på asfalt och långresor är RT så mkt bättre??
Sittställning kontra en GS (Jag 186 cm ca 95kg)??
Starka/svaga punkter?? (Lär bli en helt ny RT men ändå)
Vad ska man inte missa i utrustningsväg samt vad kan man klara sig utan??

Handlaren tipsade mej även om att vänta till våren då det kommer en "ny"...1250RT antar jag han syftade på???

Det är inte riktigt aktuellt då jag inte vill köpa första årsmodellen av en "ny" motor (vis av egen erfarenhet)
samt att jag tycker att erbjudandet som ligger nu på R modeller är riktigt bra ( på RT så ingår toppbox, lås samt GPS, såna grejer som vi värdesätter högt i vårt åkande)

Tips och idéer mottages tacksamt.
Autolycus
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2011-07-31/16:28

Re: RT vs GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-03/09:27

Allt i den här sortens frågor blir ju subjektivt, men jag kan inte låta bli att citera en milt uttryckt erfaren mc-handlare, som hävdar, att "den absoluta merparten av hans GS-kunder skulle ha det bättre på en RT - men kunden har alltid rätt".
Bakgrunden till hans påstående handlar om kundernas däcksval, däckslitage etc (han ser ju hojarna, när de servas), och det är ingen hemlighet, att de flesta GS-maskiner går mest på asfalt.
Till det kommer, att RT ser klunsig ut men är långt ifrån bortkommen på grusväg, enligt några bekanta, som provat på. Den är också mycket smidig, när det svänger, bland annat beroende på det breda styret. Backspeglarna verkar dela hojåkarkollektivet i två hälfter - där jag tillhör dem, som anser, att de är suveräna, med utmärkt sikt bakåt, men den motsatta åsikten är inte obekant. På köpet plöjer de undan fartvinden från händerna och dubblerar alltså som handtagsskydd.
Tack vare det eldrivna, steglöst inställbara kåpglaset är det alltid lätt att hitta en passande inställning.
Packväskor och toppbox är rymliga, och tankväska finns ju att köpa till för den, som önskar.
Däremot blir förstås resultatet av en marksyning mera synligt på en RT:s plastkåpor och -väskor än på en GS, vare sig den har "topplocksskydd" eller bågar.

En färdkamrat sedan mer än tio år och under många tusen mil körde tidigare Honda VFR VTEC, som han var svårt förtjust i, men med åren frestade den framåtlutade körställningen allt värre på hans handleder - i synnerhet vid inbromsningar i branta utförslöpor i Alperna.
Våren 2016 åkte vi till Porto och hyrde var sin RT. Som ingenjör uppskattade han diverse tekniska finesser - inklusive att det bara var att klicka fast hans medhavda Garmin i standardfästet - och efter en dag i sadeln konstaterade han, att handlederna över huvud taget inte gjort sig påminta.
Samma höst köpte han Beviks' demohoj "med extra allt" och är veterligen mycket nöjd med den.
Under resan till och från årsträffen i Arjeplog var han och hans sällskap med om några rejäla ruskväder, som fick de andra - på GS-maskiner - att muttra över vädret. Hans kommentar var: "Inne hos mig är det varmt och skönt."

En Kristi Himmelsfärdshelg, när jag inte var riktigt kry, valde jag i egenskap av färdledare att åka med honom i stället för att köra själv - och kan efter tre resdagar intyga, att passagerarkomforten är suverän.

Om min hoj (2002) skulle lägga av, bli stulen eller ådra sig något fel, som skulle bli ohemult dyrt att reparera, har jag tre modeller på listan: R 1200 RT, R 1200 RS och F 800 GT (eller en fin begagnad ST, om någon sådan skulle råka dyka upp).
RT "har allt" - inklusive att den är förberedd för en Garmin, dvs inget montagearbete behövs - bara att klicka i.
ST är smidigare och lättare, och man sitter lite mera framåtlutad, vilket jag än så länge trivs med, men den har inte väskor som standard och kräver monteringsarbete för GPS-utrustning. Rimligen en förhandlingsfråga vid byte/nyköp.
F 800 GT/ST är lite av basic-maskin, men det är kanske inte så dumt med en avsevärt lättare hoj, när man börjar komma upp i åren, och mer krut än i den spisen behöver i alla fall inte jag, som till 99 % kör singel.
Således ett mycket angenämt problem att filosofera över - medan den nuvarande hojen fortfarande går som en klocka. Så länge den fortsätter med det, blir det nog inget byte alls.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: RT vs GS

Inläggav BrooklynS » 2018-08-03/09:57

Autolycus skrev:I och med att våran ena hoj stod på verkstaden nu så hamnade jag vid en 1200RT...funderar allvarligt på att byta in min svarte GS mot en sån, RT modellen har jag bara provkört innan, aldrig ägt. Men GS (haft 4 st) är ju en mkt bra hoj.
Kunde däremot vara kul med att testa något annat, och våran andra GS kommer vi ju ha kvar så jag kan ju både äta och ha kakan kvar om man så säger. (även om min äkta hälft nog gärna kör på GS:en)
Frågor jag har inför provkörning och ev. köp är:
Vid körning på asfalt och långresor är RT så mkt bättre??
Sittställning kontra en GS (Jag 186 cm ca 95kg)??
Starka/svaga punkter?? (Lär bli en helt ny RT men ändå)
Vad ska man inte missa i utrustningsväg samt vad kan man klara sig utan??

Handlaren tipsade mej även om att vänta till våren då det kommer en "ny"...1250RT antar jag han syftade på???

Det är inte riktigt aktuellt då jag inte vill köpa första årsmodellen av en "ny" motor (vis av egen erfarenhet)
samt att jag tycker att erbjudandet som ligger nu på R modeller är riktigt bra ( på RT så ingår toppbox, lås samt GPS, såna grejer som vi värdesätter högt i vårt åkande)

Tips och idéer mottages tacksamt.


Jag menar nog att det kokar ned till tycke och smak. Du är lång nog för att inte ha problem med sitthöjd på en GSA. GS/A är egentligen en touringhoj det med, dock med 19” framhjul och nästan dubbelt så lång fjädringsväg. Väderskyddet är åtminstone på GSA fullt i klass med en påklädd hoj som RT. Räckvidden längre, packmöjligheterna större (särskilt om man skaffar en större topbox än originalet), prestandan densamma, vikten en smula lägre. Allt är betydligt oömmare dessutom, du kan lägga omkull hojen flera gånger utan andra märken än någon repa på skyddsbågen. Bra komfort för passagerare, om än säkerligen inte i klass med RT-n (så länge man kör på slät, fin väg).

Jag körde RS-varianterna av olika generationer tidigare, men köpte senast en GSA -15 trots att jag var skeptisk. Det tog ett tag att vänja sig, men jag måste säga att jag har svårt att tänka mig en bättre touringhoj oavsett om man kör jämna fina eller väldigt skadade vägar. Användbarheten och robustheten i kombination med den mycket höga komforten gör den svårslagen.

Jag rekommenderar att du provkör en GSA - som ser klunsigare ut än vad den är - under lite blandade förhållanden så har du åtminstone lite kött på benen. Det finns en anledning till att många tycker om dem och jag har trots min inledande motsträvighet kommit till precis samma slutsats... byter jag hoj, blir det en nyare GSA, inget annat.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: RT vs GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-03/10:17

Du lockas redan av RT så passa på att prova något nytt.

Upprepade bekväma mönster blir oftast resultatet om hjärnan får bestämma.
Gå på din känsla denna gång.
Korv och bröd varje dag är inte gott.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: RT vs GS

Inläggav Roger Gross » 2018-08-03/12:38

Jag kör cirka 3500 mil/år fördelat på två hojar. F n en R1200GSA -18 samt en R1200RS -17. En av de båda byts varje år. Har också haft flera R1200RT. Vill också nämna att ingen av mina BMW används för grusvägskörning
Som jag ser det är det typen av körning som avgör plus och minus. RT:s plus är onekligen komforten även om GSA ligger mycket nära. GSA:n inte lika exakt i spårhållningen som RT vid inspirerad körning. Ingen annan mc-modell på marknaden har GS-ens andrahandsvärde - klart bättre än t ex RT. En lång förare har sämre plats på en RT - jag är 188 cm och tycker styret hamnar för nära kroppen samt att det är svårt få plats med benen i RT:s knäurtag i kåpan.
För inspirerad körning är R1200RS klart exaktare och bättre än såväl GS(A) som RT.
Observera att vad jag skriver är mina helt subjektiva åsikter och erfarenheter - var och en bör provköra innan köp!
Betr den snart presenterade 1250-boxern behöver man nog inte vara orolig för första årsmodellen. Det nya ventilsystemet är robust, vridmomentkurvan sagolik över hela skalan. Dessutom är motorns gångkultur ännu bekvämare än 1200-LCboxern. Flera ytterligare kvalitetshöjande åtgärder införda på 1250-motorn.
Om cirka två månader vet vi mera...
Mvh,
Roger G
PS GS, RT eller RS - svårt välja då alla tre modellerna är ngt av det bästa marknaden har att erbjuda.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst