Bästa tankväskan till R1200GS LC

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav kirre777 » 2018-08-20/22:14

Jag slog till på en GS från 2016. Men vilken tankväska passar bäst?

Jag har kört med bagsters evosign innan som jag var väldigt nöjd med, kanske främst för att man kunde bära den som en ryggsäck när det behövdes. Den var på 30 liter och jag behöver kanske inte riktigt såpass mycket utrymme, men det ska ändå finnas plats för en vattenflaska eller två, en necessär, ett klädombyte och kanske ett par sandaler (autozug-kit med andra ord).

Tänkte googla runt lite, men om någon har någon favorit får ni gärna dela med er.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-20/22:23

Jag är svårt förtjust i SWMotechs koncept.
Funkar klockrent och det är enkelt när väskan skall av/på.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2018-08-21/05:48

Magnus Brobeck skrev:Jag är svårt förtjust i SWMotechs koncept.
Funkar klockrent och det är enkelt när väskan skalla av/på.

Med vänlig hälsning, Magnus


Inte helt ovanligt - Magnus B är helt rätt på det!
S W MOTECHs system med klickfäste i tanklocket är genialiskt. Jag har två väskor - en mindre och en större - och jag kan använda dem efter behov på båda mina hojar. Finns även ett klickfäste i ett utförande som ger elanslutning inne i väskan för t ex mobilladdning.
Även GIVI har ett system med klickfäste, men jag anser S W MOTECHs grejer vara stabilare.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav CG Arvidsson » 2018-08-21/14:53

Jag har den minsta varianten av SW-Motecs väska till min RT. Rymmer en kompaktkamera och en vattenflaska. Nästa storlek är kanske att föredra. Tyvärr är dom inte helt vattentäta,utan det medföljane regnskyddet. I övrigt mycket praktisk och välgjord.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav kirre777 » 2018-08-21/21:27

Tack för tips! Det verkar ju riktigt smidigt med snabbkopplingen så det blir väl någon sådan lösning. Trist att de inte kan göra väskorna vattentäta från början.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Max Mad » 2018-08-21/21:35

Christian Ragnarsson skrev:Trist att de inte kan göra väskorna vattentäta från början.
Köp BMW original så slipper du det problemet. Dessutom är BMW original inte så värst mycket mer komplicerade att sätta fast på tanken och infästningen är ljusår starkare på BMW original än nämnda SW Motech.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2018-08-22/07:19

Max Mad skrev:
Christian Ragnarsson skrev:Trist att de inte kan göra väskorna vattentäta från början.
Köp BMW original så slipper du det problemet. Dessutom är BMW original inte så värst mycket mer komplicerade att sätta fast på tanken och infästningen är ljusår starkare på BMW original än nämnda SW Motech.


En av finesserna med den fastsättning S W Motec använder är att väskan inte skaver sönder lacken på tanken.
Betr hållbarhet har mina båda väskor använts i säkert 15000 mil. Vid hojbyte skaffar jag om nödvändigt en ny fästring och väskan kan användas även fortsättningsvis. Vågar påstå att väskorna fortfarande är i nyskick!
Men - var och en får bli salig på sin tro...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Max Mad » 2018-08-22/07:36

Roger Gross skrev:
Max Mad skrev:
Christian Ragnarsson skrev:Trist att de inte kan göra väskorna vattentäta från början.
Köp BMW original så slipper du det problemet. Dessutom är BMW original inte så värst mycket mer komplicerade att sätta fast på tanken och infästningen är ljusår starkare på BMW original än nämnda SW Motech.


En av finesserna med den fastsättning S W Motec använder är att väskan inte skaver sönder lacken på tanken.
Betr hållbarhet har mina båda väskor använts i säkert 15000 mil. Vid hojbyte skaffar jag om nödvändigt en ny fästring och väskan kan användas även fortsättningsvis. Vågar påstå att väskorna fortfarande är i nyskick!
Men - var och en får bli salig på sin tro...
//Roger G
Jaja, erfarenheten talar. Men dom är fortfarande inte vattentäta ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-22/09:55

Max Mad skrev:Jaja, erfarenheten talar. Men dom är fortfarande inte vattentäta ;).


I BMW tankväskor finns insytt en vattentät påse som funkar kanonbra för att stoppa väta. Jag har tidigare ofta rekommenderat BMWs prylar just därför och skulle vara beredd att göra det om jag hade någorlunda färsk erfarenhet - men det har jag inte.

Det finns enkla och bra alternativ som gör det vattentätt även med andra lösningar och det är så som jag har fixat till det. Touratech (t.ex det finns andra och mer prisvärda) säljer innerväskor/påsar (som motsvarar den vattentäta insydda säcken i BMWs väska) och som gör det lika enkelt att använda. Påsen/väskan passar bra i tankväskan och är vattentät efter samma principer som BMW´s egna.

Jag skulle givetvis ha nämnt det tidigare men det glömde jag.

Ergo: Två lösningar som funkar 100% bra även i regn. Tankringslösningen slår BMW med hästlängder i många fall när det gäller av/på på tanken, undantaget som jag känner till är gamla R1200RT.
Nästa fördel med ett generellt system är att det går att flytta mellan olika MC fär en bråkdel av kostnaden.

BMW är inte blyga när det gäller att ta betalt, Räkna med minst 2000kr när du byter hoj och (års)modell.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav kirre777 » 2018-08-22/10:16

Jag gillar nog trots allt snabbfästet och jag kan tänka mig stå ut med att kränga på ett skydd när det behövs. För närvarande står det mellan dessa modeller;

https://www.givi.it/soft-bags/Tank%20Ba ... 20TANKLOCK

https://sw-motech.com/bike/BMW/R1200GSL ... 042748.htm

Nog för att man använder gps till det mesta men kartfickan känns också användbar. Hmm lutar nog mer åt givi trots allt.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-22/10:25

Återkom gärna med utlåtande.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Max Mad » 2018-08-22/12:17

Magnus Brobeck skrev: Tankringslösningen slår BMW med hästlängder i många fall när det gäller av/på på tanken, undantaget som jag känner till är gamla R1200RT.
Dumt att argumentera mot bättre vetande, då mina erfarenheter sträcker sig till Bagster och BMW original, där den förra har lösningen att dra över ett regnskydd vilket jag inte gillar, (dels gillade jag inte infästningen på Bagster tankskyddet, som gick sönder i mitt fall, vilket i förlängningen ledde till att jag inte kunde fästa tankväskan på tanken ö h t).

BMW har fördelen (som redan nämnts) att det är vattentätt från början, och jag tyckte infästningen på tanken var genial.
Magnus Brobeck skrev:Nästa fördel med ett generellt system är att det går att flytta mellan olika MC för en bråkdel av kostnaden.
Det är onekligen en stor fördel (men det blir väldigt dyrt att byta hoj ;) ).
Magnus Brobeck skrev:BMW är inte blyga när det gäller att ta betalt.
På den punkten är vi rörande överens. Billigare att inte byta hoj, då ;).

Får också lägga till att med EVO-tech lösningen rekommenderas man att inte köra fortare än 130 km/h och inte laddar väskan med mer än tre kg. Motsvarande för BMW är 5 kg. Någon rekommenderad hastighetsbegränsning för BMW tankväska kunde jag inte hitta någon information om.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav maalse » 2018-08-22/21:58

Får jag föreslå Enduristan 4A?

http://www.enduristan.com/en/products/s ... nkbag.html


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Pedro » 2018-08-22/22:01

Max Mad skrev:Dumt att argumentera mot bättre vetande, då mina erfarenheter sträcker sig till Bagster och BMW original,

Får också lägga till att med EVO-tech lösningen rekommenderas man att inte köra fortare än 130 km/h och inte laddar väskan med mer än tre kg. Motsvarande för BMW är 5 kg. Någon rekommenderad hastighetsbegränsning för BMW tankväska kunde jag inte hitta någon information om.


Som du selv sier: Dumt å argumentere når du ikke har noen erfaring og ikke vet noe om produktet.

Har hatt både Givi og SW-Motech vesker og har vært veldig fornøyd med de. Spesielt når jeg bytter sykkel og kun behøver ny ring til to-tre hundrelapper. Ingen riper i lakken med denne løsningen heller.

Når det gjelder hastighet har jeg kjørt over 200 km/t og med mer enn 3 kg i vesken flere ganger. Riktignok ikke en R1200GS, men vesken vil ikke oppføre seg annerledes på den sykkelen. Vesken utsettes for minimalt med vind når den er festet på tanken.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Max Mad » 2018-08-22/22:21

Pedro skrev:
Max Mad skrev:Dumt att argumentera mot bättre vetande, då mina erfarenheter sträcker sig till Bagster och BMW original,

Får också lägga till att med EVO-tech lösningen rekommenderas man att inte köra fortare än 130 km/h och inte laddar väskan med mer än tre kg. Motsvarande för BMW är 5 kg. Någon rekommenderad hastighetsbegränsning för BMW tankväska kunde jag inte hitta någon information om.
Som du selv sier: Dumt å argumentere når du ikke har noen erfaring og ikke vet noe om produktet.
Precis vad jag skrev, ja.
Pedro skrev:Når det gjelder hastighet har jeg kjørt over 200 km/t og med mer enn 3 kg i vesken flere ganger. Riktignok ikke en R1200GS, men vesken vil ikke oppføre seg annerledes på den sykkelen. Vesken utsettes for minimalt med vind når den er festet på tanken.
Men nu var detta ingenting jag själv hittade på. Som jag skrev saknar jag egna erfarenheter av väskan, och av anledning att det finns dom som förordrar den så varmt, blev jag nyfiken och klickade på den länk som TS lagt in vad det gäller de två kandidater som det står mellan.

I produktbeskrivningen till just den SW Motech som länkats till, står det att man rekommenderar inte mer än 3 kg last och inte högre hastighet än 130 km/h, precis som på samma sätt jag fann att BMW rekommenderar en last om max 5 kg i sin väska.

Med det sagt, är jag medveten om att man kan stoppa i mer än vad som är rekommenderat, men det är vad som rekommenderas av tillverkaren, det var det jag skrev, och inget annat.

Frågor på det ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Pedro » 2018-08-22/22:54

Jeg har ingen spørsmål til deg Max Mad, men i motsetning til deg har jeg lang erfaring med tankvesker som har ringmontering.
Uavhengig av produsentens anbefalinger (som jeg også kjenner til) er mine og mine kompisars erfaringer at veskene tåler mye mer enn produsenten oppgir.

Denne informasjonen var ment til TS, det er han som har spurt om info om disse tankveskene.
Jeg bestrider ikke at hastighet-/vektbegrensning finnes.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-23/06:54

Det är nog som i så många andra fall - att tillverkaren tar i med marginal för att inte bli kritiserad för att bygga instabila maskiner.
Max 130 km/h är den rekommenderade hastigheten även på min hoj, när sidoväskorna är monterade. Jag kör mycket sällan fortare än så, men på Autobahn har det onekligen hänt, att jag varit uppe i 160 knyck. Det har inte märkts tillstymmelse till skillnad - trots att cykeln även är försedd med Givis lilla toppbox.
Samma sak med tankväskan (gammal BMW original, som jag numera använder ytterligt sällan). Den sitter ju i lä bakom kåpglaset, och jag har aldrig märkt någon skillnad med den påmonterad.

Svågern, som tidigare hade en Yamaha FJR 1300 A med Givis stora toppbox, märkte däremot en klar skillnad. Med boxen på blev hojen en smula ostadig i hög fart. Med boxen avtagen (men sidoväskorna på plats) var den klippstadig.
Honda Pan European har ju likaså fått kritik, för att den kan börja pendla i högre farter. Det gäller singelkörning med toppbox. Med passagerare och toppbox blir den stadigare - liksom om singelåkaren tar av toppboxen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav Pedro » 2018-08-23/08:36

Bror Gårdelöf skrev:Det är nog som i så många andra fall - att tillverkaren tar i med marginal för att inte bli kritiserad för att bygga instabila maskiner.
Max 130 km/h är den rekommenderade hastigheten även på min hoj, när sidoväskorna är monterade. Jag kör mycket sällan fortare än så, men på Autobahn har det onekligen hänt, att jag varit uppe i 160 knyck. Det har inte märkts tillstymmelse till skillnad - trots att cykeln även är försedd med Givis lilla toppbox.
Samma sak med tankväskan (gammal BMW original, som jag numera använder ytterligt sällan). Den sitter ju i lä bakom kåpglaset, och jag har aldrig märkt någon skillnad med den påmonterad.

Svågern, som tidigare hade en Yamaha FJR 1300 A med Givis stora toppbox, märkte däremot en klar skillnad. Med boxen på blev hojen en smula ostadig i hög fart. Med boxen avtagen (men sidoväskorna på plats) var den klippstadig.
Honda Pan European har ju likaså fått kritik, för att den kan börja pendla i högre farter. Det gäller singelkörning med toppbox. Med passagerare och toppbox blir den stadigare - liksom om singelåkaren tar av toppboxen.


Helt enig. Mange toppbokser (spesielt ved singelkjøring) kan ha en uheldig effekt på kjøreegenskapene.

At produsentene tar i med god marginal er nok helt riktig. F.eks har BMW satt en max hastighet på sportkoffertene til f.eks K1300S https://www.kohl.de/webshop/9373/sportkoffer-links på 180 km/t. Ved mange anledninger har jeg med den sykkelen på Autobahn vært oppe i langt over 200 km/t (opptil 260) med bagasje i veskene uten at det har vært noe problem.

For øvrig er vel området der tankvesken plasseres det mest skjermede området på en MC med svært liten påvirkning av vind.

Til TS: Hva du velger beror på om du legger mest vekt på vattentetthet eller om du prioriterer enkel og lakkvennlig montering samt økonomi ved bytte av sykkel.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Bästa tankväskan till R1200GS LC

Inläggav kirre777 » 2018-08-23/15:04

maalse skrev:Får jag föreslå Enduristan 4A?

http://www.enduristan.com/en/products/s ... nkbag.html


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Intressant. Dock ingen snabbkoppling.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst