Skyddsbågar till R1200GS LC

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav hailwood » 2018-08-28/07:48

Hej
första BMW:n och trots att jag inte lagt omkull sedan unga år så blir jag lite oroad av utstickande cylindrar
a) funkar motorskyddsbågar för lättare vält, omkullkörning?
b) är Motech, Touratech och BMW orginal ungefär likvärdiga (både funktion och utförande)?
//H
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Olof Eriksson » 2018-08-28/09:07

hailwood skrev:Hej
första BMW:n och trots att jag inte lagt omkull sedan unga år så blir jag lite oroad av utstickande cylindrar
a) funkar motorskyddsbågar för lättare vält, omkullkörning?
b) är Motech, Touratech och BMW orginal ungefär likvärdiga (både funktion och utförande)?
//H

Vill du ha riktiga bågar som är lätt att även göra ventilkoll på utan att behöva demontera så välj bort BMW och Touratech. SW Motech vet jag inget om. Men AltRider och Heed kan du serva utan demontera bågarna. AltRider har jag själv. Och dom tillhör toppskiktet gällande stabila krachbågar.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-28/10:59

hailwood skrev:Hej
första BMW:n och trots att jag inte lagt omkull sedan unga år så blir jag lite oroad av utstickande cylindrar
a) funkar motorskyddsbågar för lättare vält, omkullkörning?
b) är Motech, Touratech och BMW orginal ungefär likvärdiga (både funktion och utförande)?
//H


Hej

Vad avser "lättare vält" så definierar Jag det som i princip stillastående eller när man rangerar MCn i långsam gång. För detta räcker det med de små plast eller aluminiumskydd som BMW säljer. Då kan du lägga/tappa hojen och det enda som händer är lite skrapmärken på plasten. Man skall dock komma ihåg att business caset är lite halvbra som bäst. En sådan lösning kostar kanske 2000:- och en ny ventilkåpa kostar kanske 1800 så man skall välta en del för att det skall löna sig.

Vid alla omkullkörningar med lite fart och då menar jag styv promenadtakt och uppåt så skulle jag alltid vilja ta maskinen till en verkstad oavsett om allt ser nästan helt ut.
Jag är generellt rätt skeptisk till skyddsbågar, åtminstone om dessa inte är ditsatta/konstruerade av BMW. Det är ju inga krafter eller energimängder som försvinner bara för att man sätter på en kraschbåge - det bara hamnar någon annanstans på motorcykeln.

Om vi antar att vi utsätter hojen för en omkullkörning som är så våldsam att den "bryter av en cylinder" så är det en helsikes massa N, Nm och kJ som cylindern har varit utsatt för. Om vi gör samma sak med kraschbåge så kommer samma energi att hamna i motorblock och/eller ram. Hur ser ramen ut, har jag (micro)sprickor eller andra saker som har hänt?. Jag skulle inte sätta mig på en sådan hoj och köra iväg utan vidare.

Sista tanken i livet kanske blir "Det var tur att cylindern klarade sig, det kunde blivit dyrt annars".

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Olof Eriksson » 2018-08-28/11:09

Magnus Brobeck visst har du rätt att vara försiktig. Men du vet ju hur en GS/GSA-LC maskin körs i USA, Portugal på diverse kurser i Sverige osv. Här tippas och vurpas det i ganska låga farter. Och tack vare en gedigen och bra designad krachbåge så slipper man besöka verkstad.

Magnus jag har inte läst om några GS/GSA-LC som har fått de ovan stående fel som du räknar upp efter lättare kracher. FB har just lärt mej att vara kritisk. Har du någon källa till ditt påstående?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav BrooklynS » 2018-08-28/11:21

BMW-s original till GSA fungerar alldeles utmärkt vid nedläggningar och lättare vurpor.

Att cylindrarna skulle skadas vid olyckor tror jag inte på och vid de extrema tillfällena så är resten av hojen ändå att beteckna som skrot.

Jag förstår inte problemet - bågarna skyddar mot kosmetiska skador och kanske också ventilkåporna. Annars är det mest marknadsföring och vinst för eftermarknaden.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-28/13:50

Olof Eriksson skrev:Magnus Brobeck visst har du rätt att vara försiktig. Men du vet ju hur en GS/GSA-LC maskin körs i USA, Portugal på diverse kurser i Sverige osv. Här tippas och vurpas det i ganska låga farter. Och tack vare en gedigen och bra designad krachbåge så slipper man besöka verkstad.

Magnus jag har inte läst om några GS/GSA-LC som har fått de ovan stående fel som du räknar upp efter lättare kracher. FB har just lärt mej att vara kritisk. Har du någon källa till ditt påstående?


Jag behöver väl ingen källa för ett påstående som jag inte har gjort!! Att jag skulle vilja ta min MC till verkstad även om jag har vält med den i 15- 20 km fart torde väl vara mitt eget val.

Jag kan som sagt inte se att jag påstått något om vilka fel som har uppståt, bara att jag vill kolla att det inte har hänt något.

Att det i princip är samma energi från en mc som bromsas (exvis 70 kmh) som skall hanteras någonstans är väl ingen stor sak att visa källa på, det är ju mer en naturlag. Antingen blir det värme i bromsarna, värme mellan ytor och asfalt eller skrynkel i plåten om man träffar något.

Mitt exempel antod att cylinder träffar något som gör att den går sönder ism med olyckan. Om där sitter i båge framför så kommer samma sak att träffa bågen och skicka energin in i ram och fästen för bågen. Det är min personliga åsikt att om det var så skulle jag kolla ram och motorblock (om nu bågen är fäst där) innan jag kör något mer.

Magnus Brobeck skrev:
**SNIPP**

Vid alla omkullkörningar med lite fart och då menar jag styv promenadtakt och uppåt så skulle jag alltid vilja ta maskinen till en verkstad oavsett om allt ser nästan helt ut.
Jag är generellt rätt skeptisk till skyddsbågar, åtminstone om dessa inte är ditsatta/konstruerade av BMW. Det är ju inga krafter eller energimängder som försvinner bara för att man sätter på en kraschbåge - det bara hamnar någon annan stans på motorcykeln.

Om vi antar att vi utsätter hojen för en omkullkörning som är så våldsam att den "bryter av en cylinder" så är det en helsikes massa N, Nm och kJ som cylindern har varit utsatt för. Om vi gör samma sak med kraschbåge så kommer samma energi att hamna i motorblock och/eller ram. Hur ser ramen ut, har jag (micro)sprickor eller andra saker som har hänt?. Jag skulle inte sätta mig på en sådan hoj och köra iväg utan vidare.


@BrooklynS - vi verkar dela tanken om att BMW originalprylar funkar bra, jag tror jag skrev det ovan även om budskapet kom lite som en negationan. Vad avser "brutna cylindrar" så var aldrig avsikten att påstå att det sker med någon slags regelbundenhet utan (eller ens alls) utan att om det finns tillräckligt med våld för att göra sönder något så får en båge bara det våldet att hamna någon annanstans på motorcykeln.

Återigen i låg fart så funkar både kraschbågar och de BMW original plast/alu prylar som kan köpas och skruvas dit för en rimlig peng bra är min uppfattning. Mervärdet av en båge över cylinderskyddet ser jag som begränsat.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Olof Eriksson » 2018-08-28/14:19

Ok då tolkar jag dej Magnus som ditt svar gäller 90% av GS/GSA-LC körning. Dvs på asfalt. Har för mej att ventilkåpsskydden funkar perfekt för avåkning på tex Gotland ring.

Men ger du dig av utanför asfalten så väntar trevligare vyer. Och då är inte frågan om du kommer att tippa/vurpa, utan när. Och visst funkar ett cylinderskydd mot en tippning från stilla stående på en grov grusväg. Men vid farter i gående tempo så går desto mer sönder på ojämnt underlag. Då inte trådskaparen skriver vilket underlag som han vill skydda sig emot. Så skall man inte rikta in sina rekommendationer då det krävs i princip perfekta avåkningszoner eller asfalt för att funka bra.

Angående BMW orginal krachbåge samt Touratech krachbåge så finns det ett stöd som Touratech och Altrider säljer. Som styvar upp den för att bågen inte skall bli intryckt i cylindern. Finns gott om youtube filmer som bevittnar det. Givetvis så har det skett då mc´n befinner sig en bit från asfalten....

Sen är det tråkiga med BMW & Touratech bågen att du måste demontera den vid ventilkoll. Tar tid för meken som i sin tur tar betalt från dej!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-08-28/14:33

Jag håller med Dig Olof att kraschbågarna gör särskild nytta när man går ikull på dåliga vägar. Mina kraschbågar bär vittnesbörd om detta, och jag vill inte tänka på de skador som annars "hamnat" på skärmar, cylindrar m.m.
Voltade för ngt år sedan i 80 kilometers fart på en mycket dålig väg, där kraschbågarna fick ta emot starka krafter. Jag är helt säker på att utgången hade blivit en annan utan dessa bågar. De inte bara skyddar för den direkta smällen, utan fördelar också kraften till flera punkter på mc.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-28/14:46

Olof Eriksson skrev:Ok då tolkar jag dej Magnus som ditt svar gäller 90% av GS/GSA-LC körning. Dvs på asfalt. Har för mej att ventilkåpsskydden funkar perfekt för avåkning på tex Gotland ring.
**SNIPP**


Mitt svar var baserat på TS fråga och det finns inget som tyder på att TS håller på och vurpar "lite då och då", tvärtom, så det är nog rätt om man tolkar TS som mer asfalt än spenat. Frågan var relaterad till utstickande cylindrar och därför fokuserade mitt svar runt nämnda tingest.

Är det något mer som skall klargöras eller kan vi enas om att jag har bara försökt svara på en fråga efter bästa förmåga och ställda element i frågan.

MVH Magnus
hailwood skrev:Hej
första BMW:n och trots att jag inte lagt omkull sedan unga år så blir jag lite oroad av utstickande cylindrar
a) funkar motorskyddsbågar för lättare vält, omkullkörning?
b) är Motech, Touratech och BMW orginal ungefär likvärdiga (både funktion och utförande)?
//H
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-28/14:57

hailwood skrev:Hej
första BMW:n och trots att jag inte lagt omkull sedan unga år så blir jag lite oroad av utstickande cylindrar
a) funkar motorskyddsbågar för lättare vält, omkullkörning?
b) är Motech, Touratech och BMW orginal ungefär likvärdiga (både funktion och utförande)?
//H


Eftersom det blev en del debatt om mitt tidigare svar så ger jag en kort version av det.

a; Ja det funkar med motorskyddsbågar för lättare vält och omkullkörning i låg hastighet. Är hastigheten högre rekommenderar jag att man kollar hojen hos en verkstad även om en okulärbesiktning inte visar något. BMWs egna cylinderskydd gör ett i princip likvärdigt jobb under dessa förutsättingar, samt att man åker på väg, och kostar mindre.

b; Jag föredrar BMW original för att dessa har designats med MCn i åtanke och kunskap om var man kan lägga olika kortvariga laster utan att orsaka permanent skada.

Alla tankar och åsikter i detta meddelande är skribentens personliga erfarenheter av att enbart åka på väg, i huvudsak permanentad väg men även grus dito.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav hailwood » 2018-08-28/16:29

Tackar för svaren/debatten. Jo, grundtanken var nog låghastighetsvält på asfalt/grus. Har sett resultat av sådana på regnvått underlag (tvärställda fyror) där både block och vevaxel slipats en del trots relativt låg fart. Men kommentaren om cylinderskydd istf bågar är beaktansvärd.
Mvh// H
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-08-28/17:27

Ok. Jeg veltet en gang med min forrige GSA fra 2011. Det eneste som ble skadet var ett ekstralys. Utover det bare noen små riper som ingen så før jeg pekte på dem.

Jeg hadde en lignende velt med en RT og da ble det skader for 1000-vis av kroner.

Men det er jo grenser for hva veltebøyler tåler, uansett produsent.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Buster » 2018-08-28/19:42

Mycket fokus på cylindrarna.
...men hur är det med tex kylarna?
Dessa sitter rätt utsatta kan jag tycka, välter man eller glider en bit utmed marken känner jag att risken är stor att nån kylare får stryk så att läckage uppstår.
Och rinner vattnet av cykeln blir det ju stillestånd oavsett om cylindern är hel eller ej.

Så vad tror vi om skydd för dessa?

Adventuren har ju och vanliga GS har tilläggsbågar, men hur resonerar ni?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav BrooklynS » 2018-08-28/21:58

Ickeproblem.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Buster » 2018-08-29/19:46

Så pass?
Jag gled ut i skogen en gång... topplocket skrapades medan jag var på grus, väl i skogen var nog skadorna marginella... men kylarvinge och BMW-emblemet och lite däromkring blev rispat, och tänkte då "kan undra hur det gått om där legat en sten"...
Men man får väl kanske se till att vurpa på stenlösa ställen även i fortsättningen då alltså.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-29/20:08

"Allt kan hända." 2006 gjorde kompisen och jag en paus mellan Prag och Brno under en resa till Budapest. Jag parkerade min dåvarande hoj - Aprilia RST 1000 Futura - på vad jag trodde var asfalt och vände ryggen till några ögonblick, medan jag drog av hjälmen. Ett olycksbådande kras hördes, och där låg cykeln.
"Asfalten" var i själva verket någon sorts oljegrus, som i den 30-gradiga värmen fått konsistens á la kall sirap - dvs det tog några tiotal skulder för sidostödet att långsamt pressas allt djupare, varpå cykeln föll.
Enligt Murphy's lag fanns ett uppstickande brunnslock, just där cykeln föll, och det knäckte den ena kylarens fäste. Därmed stannade inte motortemperaturen på sedvanliga 80 grader, när jag så småningom körde vidare, utan fortsatte bara uppåt. Färdigkört t v.
Det blev bärgning till Brno, där man reparerade provisoriskt på några timmar, varpå cykeln gick som ett urverk resten av resan och åtgärdades definitivt, efter att jag kommit hem.
Den hojen hade förstås inte tillstymmelse till kraschbågar - men hade inte brunnslocket funnits just där, kanske det räckt med skador på plasten i kåpa och sidoväska(?).
Så visst - en sten på ett olämpligt ställe, och i stort sett vad som helst kan gå sönder.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav kardan drift » 2018-09-08/16:27

och varför pratar vi Aprilia på bmw forum jag har prövat mina adv bågar vid vurpa i 145km/t och dem fungerar alldeles utmärkt.
kardan drift
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2015-07-02/18:38

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-08/16:47

Min far var fotbolls- och bandyentusiast och hade sina favoritlag - men han hade inget till övers för "folk, som bara såg ett lag på plan". Han gillade bra spel, oavsett vilket lag, som stod för det.
På samma sätt hyser jag åsikten, att BMW bygger bra hojar, men de är inte ensamma om det. Att mitt exempel handlade om Aprilian, beror naturligtvis på, att det var med den hojen jag råkade ut för malören!
I övrigt hänvisar jag till första meningen i mitt förra inlägg. "Allt kan hända" - vilket skall ses som en kommentar till Busters reflektion i det omedelbart föregående inlägget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav kardan drift » 2018-09-08/18:11

man kan ju undra vilka bågar du hade på aprilian bmw original eller swmotech
kardan drift
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2015-07-02/18:38

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-08/18:45

Läs innantill ovan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-08/20:04

För ett par veckor sedan gled min boxer-GS ett tiotal meter med högersidan ned. De första metrarna på asfalt och därefter på gräs för att slutligen damma in i ett räcke.
Motorbågar saknades. En hel del av motoroljan rann ut genom det nya hålet i ventilkåpan.
Fästet till passagerarfopinnen måste ha fastnat i något och slets av och bakramen knäcktes precis där. Pakethållaren saknas efter kraschen.
Jag ser en risk med motorbågar och det är om de hakar tag och fastnar i något då hojen glider i terrängen (så som min passagerarfotpinne måste ha fastnat) och då också skadar ramen.
Det finns ventilkåpsskydd som ger några extra meter innan oljeläckaget är ett faktum. På nästa GS kanske det blir sådana.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Skyddsbågar till R1200GS LC

Inläggav Håkan » 2018-09-08/20:44

Thomas Stadin skrev:Det finns ventilkåpsskydd som ger några extra meter innan oljeläckaget är ett faktum. På nästa GS kanske det blir sådana.

Jag håller med föregående talare. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst