hailwood skrev:Hej
första BMW:n och trots att jag inte lagt omkull sedan unga år så blir jag lite oroad av utstickande cylindrar
a) funkar motorskyddsbågar för lättare vält, omkullkörning?
b) är Motech, Touratech och BMW orginal ungefär likvärdiga (både funktion och utförande)?
//H
hailwood skrev:Hej
första BMW:n och trots att jag inte lagt omkull sedan unga år så blir jag lite oroad av utstickande cylindrar
a) funkar motorskyddsbågar för lättare vält, omkullkörning?
b) är Motech, Touratech och BMW orginal ungefär likvärdiga (både funktion och utförande)?
//H
Olof Eriksson skrev:Magnus Brobeck visst har du rätt att vara försiktig. Men du vet ju hur en GS/GSA-LC maskin körs i USA, Portugal på diverse kurser i Sverige osv. Här tippas och vurpas det i ganska låga farter. Och tack vare en gedigen och bra designad krachbåge så slipper man besöka verkstad.
Magnus jag har inte läst om några GS/GSA-LC som har fått de ovan stående fel som du räknar upp efter lättare kracher. FB har just lärt mej att vara kritisk. Har du någon källa till ditt påstående?
Magnus Brobeck skrev:
**SNIPP**
Vid alla omkullkörningar med lite fart och då menar jag styv promenadtakt och uppåt så skulle jag alltid vilja ta maskinen till en verkstad oavsett om allt ser nästan helt ut.
Jag är generellt rätt skeptisk till skyddsbågar, åtminstone om dessa inte är ditsatta/konstruerade av BMW. Det är ju inga krafter eller energimängder som försvinner bara för att man sätter på en kraschbåge - det bara hamnar någon annan stans på motorcykeln.
Om vi antar att vi utsätter hojen för en omkullkörning som är så våldsam att den "bryter av en cylinder" så är det en helsikes massa N, Nm och kJ som cylindern har varit utsatt för. Om vi gör samma sak med kraschbåge så kommer samma energi att hamna i motorblock och/eller ram. Hur ser ramen ut, har jag (micro)sprickor eller andra saker som har hänt?. Jag skulle inte sätta mig på en sådan hoj och köra iväg utan vidare.
Olof Eriksson skrev:Ok då tolkar jag dej Magnus som ditt svar gäller 90% av GS/GSA-LC körning. Dvs på asfalt. Har för mej att ventilkåpsskydden funkar perfekt för avåkning på tex Gotland ring.
**SNIPP**
hailwood skrev:Hej
första BMW:n och trots att jag inte lagt omkull sedan unga år så blir jag lite oroad av utstickande cylindrar
a) funkar motorskyddsbågar för lättare vält, omkullkörning?
b) är Motech, Touratech och BMW orginal ungefär likvärdiga (både funktion och utförande)?
//H
hailwood skrev:Hej
första BMW:n och trots att jag inte lagt omkull sedan unga år så blir jag lite oroad av utstickande cylindrar
a) funkar motorskyddsbågar för lättare vält, omkullkörning?
b) är Motech, Touratech och BMW orginal ungefär likvärdiga (både funktion och utförande)?
//H
Thomas Stadin skrev:Det finns ventilkåpsskydd som ger några extra meter innan oljeläckaget är ett faktum. På nästa GS kanske det blir sådana.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst