Hjälm till Scooter?

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Hjälm till Scooter?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-09-01/16:59

Hej

Jag söker en "andra" hjälm till min Vespa, för passagerare.
Själv har jag en Schuberth M1 som är hur grym som helst, men den ryms endast i topboxen och inte ens nästan under sadeln...stor besvikelse när jag insåg detta efter köpet.

Tydligen är det så på dom flesta->alla nya Vespor enligt säljaren, det står i reklamen att 1-2 hjälmar ryms men det beror helt på vilken typ/märke på hjälm man har verkar det som.

Jag behöver en passagerar/reservhjälm som är säker men inte dyrare än nödvändigt men inget skräp.

Jag var på en butik nära där jag bor KöpEnScooter.nu och dom hade massor av hjälmar som säker passar men med namn jag aldrig hört talas om, därför frågar jag er så jag inte köper totalt skräp, vill ju ta lite ansvar för den jag skjutsar.

Så har ni koll på Öppna hjälmar (när jag var tonåring hette dom jet hjälmar) som går ner under sadeln på en Vespa? jag har en Sei Giorni 300 men den är nästan likadan som en GTS 300 Super Sport
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Hjälm till Scooter?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-09-01/17:20

Glömde ge ett exempel på vad jag hittat...

https://www.xlmoto.se/hjalm-ls2-of569-track-singel-mono-vit-1#?p

Kan detta vara något?

Vet inte om denna ryms dock...
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Hjälm till Scooter?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-01/19:55

BMW-folket här verkar vara hyfsat säkerhetsmedvetna och jag misstänker att du får svårt att få någon att rekommendera någon öppen hjälm.
Jag kraschade i ca 50km/h förra helgen och det resulterade i hål på skinnstället, trasiga racestövlar, trasiga racehandskar och skrapad integralhjälm.
Ang hjälmen så slog jag i framsidan såpass kraftigt att jag fick näsblod och andades in gruset som sprutade in i hjälmen.
Armbrott, spricka i lillfinger, i foten och troligen även i knäet. Ont i svanskotan och i näsan samt yr emellanåt.
Jag vill inte åka i jethjälm.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hjälm till Scooter?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-09-01/20:23

Thomas Stadin skrev:BMW-folket här verkar vara hyfsat säkerhetsmedvetna och jag misstänker att du får svårt att få någon att rekommendera någon öppen hjälm.
Jag kraschade i ca 50km/h förra helgen och det resulterade i hål på skinnstället, trasiga racestövlar, trasiga racehandskar och skrapad integralhjälm.
Ang hjälmen så slog jag i framsidan såpass kraftigt att jag fick näsblod och andades in gruset som sprutade in i hjälmen.
Armbrott, spricka i lillfinger, i foten och troligen även i knäet. Ont i svanskotan och i näsan samt yr emellanåt.
Jag vill inte åka i jethjälm.


För att inte bli modererad så...

Jisses det låter riktigt ruskigt! får lite hjärtklappning när du berättar det, inte för att det är förvånande eller att jag är aningslös tror jag, mer för att jag medvetet försöker att inte tänka på att det kan hända...inte helt logiskt jag vet :roll:
Hoppas att du blir bra fort och att allt fixar sig, krya på dig!!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Hjälm till Scooter?

Inläggav BrooklynS » 2018-09-02/06:35

Det finns ganska omfattande statistik från ett trafikforskningsinstitut om var man slår i huvudet vid olyckor.

Bild

För mig är det därför helt otänkbart att köra med en öppen hjälm, hur mycket än de figurerar på reklambilder. Nästan så att det är lika ”säkert” att köra utan hjälm.

Med det sagt skulle jag aldrig köpa en hjälm - avsedd för att skydda huvudet, inte bara vara en modeaccessoar - från annat än en renommerad hjälmtillverkare.

Lycka till med valet!


EDIT: Hittade bilden.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Hjälm till Scooter?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-09-02/12:43

Jag skulle kika på en lätt och smidig offroad-hjälm av integraltyp - dessa är heltäckande, men tar oftast betydligt mindre plats än vanliga integralhjälmar.
Att använda öppen hjälm är att be om ansiktsskador redan vid lättare vurpor.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hjälm till Scooter?

Inläggav mumkas » 2018-09-08/15:41

God kväll!

Har en Nolan N21 Visor som även har inbyggt solvisir. Har använt den en del under sommaren när det varit varmt och då inomskärs i stan. Liten och givetvis skyddar den inte lika bra som en integral, men en risk jag valt att ta. Finns en variant med bara solvisir också.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Hjälm till Scooter?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2018-09-18/20:13

Shoei har jethjälmar också. Jag skulle nog välja ett känt märke. Förutsatt att den ryms under sadeln och är snygg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst