Sida 1 av 1

K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-09/20:24
av Speedyswede
Hej!
Jag åker för närvarande på en 2015 Honda Pan European som jag har kört många goa mil med. En brist med denna hojen är att dess fjädring inte riktigt klarar full last. Det verkar vara en kombination av klen fjäder samt en i mitt tycke felaktigt vikt distribution med allt för mycket vikt långt bak.
Så frågan är vad man kan titta på i BMW:s sortiment som fungerar bättre? Vi väger in på ca 210kg plus packning när vi är två. Funderar över en R1200rt eller en K1600gt. Blev lite konfunderad när jag pratade med en handlare som påstod att den mindre RT:n har mera lastkapacitet än 1600:an. Vad har ni för erfarenheter av dessa två hojar med full last? Gärna som solohojar också då det blir en hel del såna mil med.

Re: K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-09/20:54
av BrooklynS
Speedyswede skrev:Hej!
Jag åker för närvarande på en 2015 Honda Pan European som jag har kört många goa mil med. En brist med denna hojen är att dess fjädring inte riktigt klarar full last. Det verkar vara en kombination av klen fjäder samt en i mitt tycke felaktigt vikt distribution med allt för mycket vikt långt bak.
Så frågan är vad man kan titta på i BMW:s sortiment som fungerar bättre? Vi väger in på ca 210kg plus packning när vi är två. Funderar över en R1200rt eller en K1600gt. Blev lite konfunderad när jag pratade med en handlare som påstod att den mindre RT:n har mera lastkapacitet än 1600:an. Vad har ni för erfarenheter av dessa två hojar med full last? Gärna som solohojar också då det blir en hel del såna mil med.


Min enkla åsikt:

Om motor är avgörande, kika på K1600.

R1200 RT är nog egentligen bättre på allting annat. Om man skall vara ärlig.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-10/04:57
av Magnus Mörtling
Jag kör K1600 med ungefär samma last som du hänvisar till. Kanske 3000 mil med passagerare. Komfort och hanterbarhet är oklanderlig. Motorn räcker till.

Re: K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-10/05:47
av Speedyswede
Motorn på 1200:an tror jag absolut räcker. Dessutom är ju 1250:an runt hörnet med ännu mera pulver. Så vad jag söker är chassiegenskaperna. Den ska klara maxlasten bättre än min nuvarande hoj. Samt givetvis vara trevlig att köra solo på också :)

Re: K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-10/07:01
av Taurus
Hej,

Har haft några R 1200 RT (årsmodeller 05-11) och kör nu K 1600 GT -14.
Har även hyrt RT - 14 men kört den utan passagerare.

Passagerare har mer utrymme på GT än på RT.
GT lastar 208 kg. RT 221 kg.
Även om GT lastar mindre än RT bör den lasta minst lika mkt som andra märkens modeller i samma kategori (Honda hade ingen uppgift på sin hemsida).

Jag bytte till GT då det knappt märks att man kör med passagerare och last med sina 160hk och 175Nm.
Omkörningar går givetvis mkt smidigare än med mina tidigare RT.

Vätskekylda RT, från -14 med 125hk och 125Nm är dock betydligt kvickare och starkare än RT t.o.m. -13.

Som solohoj är en RT fr.o.m. -14 syverän. Och den funkar säkert mkt bra med passagerare också.
Men är det komfort för passagerare och mkt smidig motor med kraft så det räcker och blir över i alla lägen ska du testa GT.
GT funkar bra som solohoj (t.o.m. på gokartbana) men är med sin längre hjulbas inte lika smidig som en RT.
Men ändå är en GT mkt smidigare än många andra märkens touringhojar.

Men nya RT från 2019 har nu 136hk och 143Nm så den bör du kolla också innan du väljer.
// Stefan

Re: K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-10/07:48
av Bror Gårdelöf
Med andra ord har TS ett angenämt problem. Båda är utmärkta för två personer. Vilken man väljer kokar ner till eget tycke och smak samt tjockleken på plånboken.

Jag gissar, att K 1600-maskinerna är dyrare i underhåll, men jag kan ha helt fel. Dessutom skulle det inte förvåna, om däckkontot ansträngs hårdare av K 1600. Vikt och effekt nöter gummi. Gissningsvis drar den större motorn med fler cylindrar dessutom mer soppa vid i övrigt likartade förhållanden - men den merutgiften kanske TS tycker är befogad?

Re: K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-10/07:56
av BrooklynS
Bror Gårdelöf skrev:Med andra ord har TS ett angenämt problem. Båda är utmärkta för två personer. Vilken man väljer kokar ner till eget tycke och smak samt tjockleken på plånboken.

Jag gissar, att K 1600-maskinerna är dyrare i underhåll, men jag kan ha helt fel. Dessutom skulle det inte förvåna, om däckkontot ansträngs hårdare av K 1600. Vikt och effekt nöter gummi. Gissningsvis drar den större motorn med fler cylindrar dessutom mer soppa vid i övrigt likartade förhållanden - men den merutgiften kanske TS tycker är befogad?


K1600 är inget klokt val om man tittar på milkostnad som en faktor. Men det finns ju andra bevekelsegrunder, om dessa kan Mörtling berätta mycket mer om. :D

Dock anser jag att R1200RT med bred marginal är den kanske allra vettigaste touringmaskinen som finns. Bäst kåpa, bäst fjädring, bäst köregenskaper (Telelever!), bäst bromsar, mycket god lastkapacitet, låg bränsleförbrukning, låg vikt, rimliga servicekostnader, avspänd motorgång, god markfrigång (vid tex sämre vägar osv), billiga däcksdimensioner, fantastisk kåpa osv osv.

En mycket genomtänkt hoj som också har mycket nöjda ägare även i längden. Träffade häromåret på en RT-ägare från denna landsända. Han hade kört 15.000 mil med sin -10. Inga fel alls och inga planer på att byta...

Re: K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-10/09:16
av Bror Gårdelöf
Här kan vara plats för en begränsad praktisk jämförelse. Två reskamrater har 1 - 2 år gamla R 1200 RT respektive GSA, alltså med vattenboxern, men inte den sprillans nya varianten. De hojarna väger väl in på grovt räknat 250 kg, och när de körs på landsväg rapporterar kompisarna en bränsleförbrukning kring 0,45 l milen - ibland ner mot 0,4.
Min Aprilia RST 1000 Futura hade en 1 000 kubiks v-Twin på 114 pållar och vägde 235 kg fulltankad, med tomma väskor. Den drog kring 0,45 även under krokiga och backiga Norgeresor - med fulla väskor.
K 1200 RS väger knappt 300 kg med full tank, tomma väskor och dito toppbox - och har alltså en radfyra med 131 pållar på topp (även om jag nog ytterst sällan haft mer än drygt hälften av dem ute på vift samtidigt). Den drar c:a 0,55 - och jag har inte ändrat körsätt. Vikt, slagvolym och cylinderantal ger onekligen effekt på bränsleförbrukningen. Dessutom käkar den framdäck på ett helt annat sätt än Prillan (men är märkligt nog mer skonsam mot bakdäcket!)

Precis som BrooklynS skriver, är R 1200 RT en formidabel långfärdsmaskin. Konceptet härstammar ju från 1980-talet. (R 100 RT tror jag var världens första hoj med från fabriken rammonterad touringkåpa. Dessförinnan fanns ju R 90 S, men den hade styrmonterad kåpa - likaså världens första från fabrik.) Så BMW har haft gott om tid på sig att under knappt fyra decennier förfina detalj efter detalj.
Åker TS till en årsträff, lär han hitta åtskilliga RT-maskiner (samt en och annan syskonmodell, R 11XX RS/ST) av varierande ålder på parkeringen - ett bra och talande exempel på, att ägarna är nöjda med sina hojar.

Re: K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-10/09:38
av Taurus
Jämfört med mina tidigare RT drar GTn i princip samma vid laglig körning.
Jag för bok och det skiljer knappt något.
I 90 km/h hamnar GTn faktiskt under 0,4.
När man kör över ca 120 så drar GTn mer än RTn, ca 1 dl.

Visst kostar en GT mer i drift och värdeminskning i kronor. Men det är ju egenskaperna man betalar för så värdering av en egen kalkyl skiftar säkert från person till person.

Vad gäller däcksekonomi, kolla mitt svar under "Däck" i "Frågelådan"

Håller med om att vindskyddet är bättre på RTn.

//Stefan

Re: K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-10/10:28
av HåkanH
BrooklynS skrev:R1200 RT är nog egentligen bättre på allting annat. Om man skall vara ärlig.

:D :D :D

Re: K1600gt eller R1200RT för passagerare?

InläggPostat: 2018-10-10/20:14
av Speedyswede
Tackar för input. Det lutar nog åt att jag provkör en 1250 RT när dessa finns tillgängliga. 1600:an känns lite overkill även om den är maffig :D