Sida 1 av 1

Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2018-12-30/12:27
av BmwMats
Har kört många mil och bytt otaliga däck på mina K75'or under dom senaste tre åren på Dunlop ArrowMax StreetSmart 100/90-18" som framdäck, samt 120/90-18" som bakdäck.

Dessa däck håller med den typ av körning som jag kör ca 1800-2000 mil per omgång, vid försiktig körning. Kör uppskattningsvis 80-90 % av körningarna på stora vägar. Dock är däcken helt slut vid dessa miltal och känns otrevliga vid kurvtagning då dom nästan är platta efter så många mil "bara rakt fram".

Jag prioriterar MÅNGA mil på sommarväglag, priorierar inte att kunna köra avancerat eller få bästa grepp under alla förhållanden, då jag i så fall kör med mina Continental TKC80 med dubb om det är sämre väder.

Vad skall jag välja för däck, Ni som har erfarenhet av att tillryggalägga många mil på era hojar ?

Egentligen är jag rätt nöjd med dessa däck, men finns det bättre sulor som också levererar fler mil och bättre livslängd ?

Bifogar några bilder på hur mina sommardäck ser ut efter en halv säsongs körning ser ut (ca 1800-2000 mil).

Med vänliga hälsningar - BmwMats

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2018-12-31/12:11
av BmwMats
Ingen som kör på sommardäck ???

57 läsningar hittills, men inga svar... :shock:
Är det ingen som har åsikter eller tips på bra däck med lång slitstyrka ?

(eller så racerkör alla här och prioriterar bort livslängd)... :oops:

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2018-12-31/12:35
av BrooklynS
BmwMats skrev:Ingen som kör på sommardäck ???

57 läsningar hittills, men inga svar... :shock:
Är det ingen som har åsikter eller tips på bra däck med lång slitstyrka ?

(eller så racerkör alla här och prioriterar bort livslängd)... :oops:



En gammal regel sade att man får flest mil ur Michelin. Jag är nöjd med Pilot Road oavsett generation. Har kört PR2, PR3 och PR4 och har fått mer än 2000 mil ur ett framdäck och ca 1500 ur ett bakdäck. Jag gissar att du får mer ut av dem då jag har en annan körstil och andra hojar.

Det enda sättet är nog att testa dem och laborera lite med lufttryck tills det blir som du vill ha det.
Men jag tror absolut att du blir nöjd med Michelin, något de flesta blir.



Buy quality, cry once

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2018-12-31/12:44
av Bror Gårdelöf
Min förklaring till en av läsningarna utan svar (= min) är, att jag inte vet, för vilken typ av däck K 75 är designad. Då är det onekligen ingen större idé att komma med råd.

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2018-12-31/12:57
av Falken
Jag har inte heller någon specifik kunskap om K75 men har kört på Michelin Pilot Road på både R1100R och K1300S. Trodde att 1300:ans 175 hästar skulle äta däck som tusan men de höll sig otroligt bra. Likaså på den mer beskedliga R1100. Den hojens bakdäck har nog passerat 1700 mil nu (Pilot Road 3) utan att visa på behov av byte. Skulle jag köpa rena landsvägsdäck framöver skulle det bli ett par pilot road igen.
Lycka till Mats!

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2018-12-31/13:32
av dpiu1
Vad jag förstår ska det vara diagonaldäck på hojen och BMW rekommenderar här Bridgestone: Battlax BT 45 F, 100/90-18 M/C 56V TL, fram och Battlax BT 45 R, 130/90-17 68V TL, bak om jag hittat rätt hoj.
Har ingen egen erfarenhet av däcken.
/Janne

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2018-12-31/14:23
av BrooklynS
Det finns ingen större anledning att ha diagonaldäck bara för att det var det som fanns 1987... :)

Moderna däck är bättre i alla avseenden.


Buy quality, cry once

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2018-12-31/15:25
av Mimmi
Hej!

Vi har sedan några år tillbaka kört på Michelin Pilot Activ på våra K, 100 resp. 1100. Det är ett modernt däck som ersatte Michelin MacAdam och som finns i de dimensioner som används på äldre mc.
Det är just dimensionerna som begränsar däckvalet, de nyaste däcktyperna finns helt enkelt inte i storlekar som passar på maskinen i fråga.
Men hur slitstyrkan är vid övervägande "raktframkörning" undandrar sig min bedömning eftersom vi kör övervägande delen i Alperna, så är våra däck väl slitna över hela slitbanan.
Greppet upplever jag som mycket bra på såväl våt som torr vägbana, nedlägg i kurvor till fotpinneskrap känns helt säkert.

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2018-12-31/15:49
av BrooklynS
Jag körde Pilot Activ på min R100RS också. Bara gott att säga om dem, dock körde jag bara ca 800 mil och då var däcken inte synligt slitna...


Buy quality, cry once

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2018-12-31/20:10
av BmwMats
Sitter på jobbets dator nu och har inte tid att tacka er var och en för era inlägg, så jag skriver bara ett stort TACK för tips och info.
Skall titta vidare på dessa däck inom kort.

Tack och bock för inläggen här !

Med vänlig hälsning BmwMats

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2019-01-01/13:04
av Bror Gårdelöf
För att återkoppla till Ditt första inlägg: Jag tycker, att 1 800 - 2 000 mil ur en uppsättning däck låter rätt bra. Jag har i alla fall aldrig lyckats köra så långt, vare sig på mina tidigare, relativ lätta hojar eller på K 1200 RS. Om den kan man säga mycket, men lätt är den inte.
Jag behöver rimligen inte påpeka, att moderna premiumdäck för touring som regel har hårdare gummi i mitten och mjukare på sidorna. Sedan är bara frågan, om sådana däck finns för Din cykel.

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2019-01-01/21:23
av BmwMats
Bror Gårdelöf skrev:För att återkoppla till Ditt första inlägg: Jag tycker, att 1 800 - 2 000 mil ur en uppsättning däck låter rätt bra. Jag har i alla fall aldrig lyckats köra så långt, vare sig på mina tidigare, relativ lätta hojar eller på K 1200 RS. Om den kan man säga mycket, men lätt är den inte.
Jag behöver rimligen inte påpeka, att moderna premiumdäck för touring som regel har hårdare gummi i mitten och mjukare på sidorna. Sedan är bara frågan, om sådana däck finns för Din cykel.


Tack för ditt svar Bror !

Trodde i min enfald att de däckvarianter som passar till min hoj också finns i ett otal andra varianter även till modernare cyklar. 18" fram och 18" bak borde väl vara lika oberoende av hojfabrikat och modell, så länge vi talar om touringcyklar.

Skall titta och fråga lite närmare på Michelin's olika varianter som jag fick tips här från er forummedlemmar.
I annat fall blir det kanske samma som jag kört på tidigare, då jag nu vågar säga att jag känner till dom relativt bra efter många mil och några års användning.

Tack allihopa för inlägg och tips ! ;)

Med vänlig hälsning BmwMats

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2019-01-01/21:42
av Lazarus
Nu har jag ingen egen erfarenhet av vare sig hojen eller däcken du har. Vill ändå drista mig till att uppmana dig att prova modernare alternativ, då utvecklingen av mc däck gått framåt rätt dramatiskt de senaste åren. Mina 2 cent...

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2019-01-01/21:46
av BrooklynS
Min uppfattning är att man får en ”ny hoj” när man byter till moderna däckkonstruktioner från att ha kört på sina gamla Avon, Metzeler eller vad man nu körde på...

Michelin Pilot Activ finns i vart fall i dina dimensioner.


Buy quality, cry once

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2019-01-02/01:49
av BmwMats
Lazarus skrev:Nu har jag ingen egen erfarenhet av vare sig hojen eller däcken du har. Vill ändå drista mig till att uppmana dig att prova modernare alternativ, då utvecklingen av mc däck gått framåt rätt dramatiskt de senaste åren. Mina 2 cent...


Tack Lazarus för dina rader, skall beaktas inför nästa byte ! :)

BrooklynS skrev:Min uppfattning är att man får en ”ny hoj” när man byter till moderna däckkonstruktioner från att ha kört på sina gamla Avon, Metzeler eller vad man nu körde på...
Michelin Pilot Activ finns i vart fall i dina dimensioner.


Fint, då skall jag titta närmare på Pilot Activ ! ;)

Med vänlig hälsning BmwMats

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2019-01-02/08:24
av Bror Gårdelöf
Skälet till min formulering ovan är, att jag i andra sammanhang läst, att fordon, som är konstruerade för diagonaldäck, bör köras på sådana, och att fordon, konstruerade för radialdäck, bör köras på sådana.
Orsaken är mig obekant. På bilar lär det ha med framvagnskonstruktion och styrgeometri att göra - men på motorcyklar ...?
Måhända kan Allan Eriksson reda ut det - alternativt en kunnig hoj-/däckhandlare.

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2019-01-02/10:21
av BrooklynS
Bror Gårdelöf skrev:Skälet till min formulering ovan är, att jag i andra sammanhang läst, att fordon, som är konstruerade för diagonaldäck, bör köras på sådana, och att fordon, konstruerade för radialdäck, bör köras på sådana.
Orsaken är mig obekant. På bilar lär det ha med framvagnskonstruktion och styrgeometri att göra - men på motorcyklar ...?
Måhända kan Allan Eriksson reda ut det - alternativt en kunnig hoj-/däckhandlare.



En ”sanning” med modifikation. Bilar ”konstruerade” för diagonaldäck kan visserligen sägas finnas, men det beror på att de konstruerades innan radialdäck var allmänna - det var mest Michelin som hölls med sådant redan sedan 1934 och följaktligen var Citroëns bilar konstruerade för radialdäck och hade mycket styva stommar (som tex Michelin X).

Då Citroën hade längsgående bärarmar och mjuk fjädring hängde mycket av den fina väghållningen på att inte däcket vek sig när det utsattes för sidobelastning. Diagonaldäck på en Citroën är skolexempel på en vansinnighet som ofelbart leder till helt förstörda egenskaper.

Volvo hade diagonaldäck på vissa modeller så sent som 1972 - då på grundversionen av 142; resten hade ”radialdäck som standard”, dvs en förbättring av egenskaperna mot pristillägg. Radialdäck upplevs också många gånger som ”hårdare” vilket på skitbilar som Volvo 142 innebär ännu större stötighet men då åtminstone något bättre stabilitet, särskilt i högre farter då diagonaldäck bidrar till slingrighet.

Samma sak gäller i viss mån vad gäller motorcyklar förutom en viktig egenskap och det är att man vid offroadkörning vill ha en mjukare och mer flexibel stomme för ökad anliggning och grepp på ojämnt underlag. Här används diagonaldäck fortfarande då de ger de önskade egenskaperna.

Diagonaldäck är alltså mjukare och mer flexibla och det är en egenskap man INTE vill ha i de allra flesta fall; vägmotorcyklar gynnas av stabilitet i förhållande till underlaget.

Däcksutvecklingen går framåt, och det finns verkligen ingen anledning att välja ett däck utvecklat på 1970-talet framför moderna däck.

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2019-01-02/10:48
av Bror Gårdelöf
Jag argumenterar inte emot Dig - men det är inte SÅ många år jag hörde en representant från Metzeler presentera hojdäck under en träff. Han argumenterade enligt vad jag skriver ovan - men jag fick aldrig klart för mig, vad som låg bakom argumentationen.

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2019-01-02/12:24
av Bror Gårdelöf
BrooklynS skrev:Diagonaldäck är alltså mjukare och mer flexibla och det är en egenskap man INTE vill ha i de allra flesta fall; vägmotorcyklar gynnas av stabilitet i förhållande till underlaget.

No argument - men för att öka förvirringen ytterligare, tror jag mig ha läst något om, att åtminstone Michelins GT-varianter - med extra styva stommar - är någon sorts "pseudodiagonaldäck", dvs förutom den grundläggande radialstommen har man lagt på ett extra lager, som inte är radialt utan lite på sniskan!
Och "trollkarlarna i Clermont-Ferrand" brukar ju veta, vad de gör.

Ytterligare en udda fågel i sammanhanget är K 1200 LT, som väl är BMW:s tyngsta hoj någonsin(?), men som enligt specifikationen bör ha diagonaldäck. OK; den har några år på nacken, men i allt väsentligt är det ju en tyngre och lyxigare version av K 1200 RS - som är tänkt för radialdäck!
Jag får det helt enkelt inte att gå ihop - för jag tror gärna på, vad Du skriver ovan.

Re: Däckval till K75 (K100)

InläggPostat: 2019-02-20/13:24
av BmwMats
Så, nu var även sommardäcken bytta på knarren.

Det blev Michelin Pilot Active 100/90-18" samt 120/90-18" och dom kändes mycket trevliga på hemfärden från däckgubben. :)

Tack allihop för glada tillrop och sunda idéer inför valet av däck !

Får se om dom håller lika länge som mina gamla Dunlop ArrowMax StreetSmart... Gör dom det så blir det nog Michelin igen ! ;)

Mvh BmwMats