av Bror Gårdelöf » 2018-12-30/14:52
En möjlighet kan vara rutan till K 1200 GT (senaste årsmodell 2005, tror jag. Något år därefter kom en K 1200 GT, som inte hade en skruv gemensam med sin föregångare). Nämnda hoj var tekniskt likadan som RS men hade elmanövrerat, högre kåpglas, kåpbreddare vid underbenen, väskor, blanklackade i hojens färg, samt (tror jag) sadelvärme som standard.
Huruvida det går att montera ett sådant kåpglas på en RS, vet jag inte, men en BMW-handlare bör kunna ge besked.
I övrigt finns nog ungefär hur många möjligheter som helst - inklusive diverse justerbara "vingar" att sätta fast i originalkåpglasets överkant - men vad som passar just Dig är inte lätt att veta.
I övrigt måhända en idiotfåga: Har Du provat men att sänka kåpglaset till dess lägre nivå? Det skulle kunna innebära, att den turbulensvåg, som Du störs av, hamnar nedanför hjälmen. Då kommer Du att bara få vindbrus kring skallen, och det blir avsevärt tystare.
Skälet till frågan är, att jag är 174 cm lång och också har en K 1200 RS. Med kåpglaset i övre läget blir cykeln nästan okörbar i hastigheter över 90, för bullernivån blir hög, samtidigt som jag har svårt att hålla huvudet stilla i turbulensen.
Med kåpglaset i nedre läget försvinner det mesta av ovanstående, men jag har ändå lagt märke till, att om jag reser mig några centimeter på fotpinnarna, blir det ännu tystare kring skallen. Det har många gånger fått mig att fundera på att kapa av glaset sådär 5 höjdcentimeter, men samtidigt bär det emot att göra åverkan på originalgrejor.
Jag har också några gånger kört hojar med betydligt flackare kåpglas, som Honda VFR VTEC och Aprilia Mille (den gamla, med Rotaxtwinnen), och det var samma upplevelse där: Ingen turbulens, bara vindbrus. Men OK - samtidigt blir det lite mer vindtryck på överkroppen. Som vanligt gäller, att man inte kan få allt.