Vindruta

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Vindruta

Inläggav Svedala Micke » 2018-12-30/13:37

Hej jag har en K1200rs som jag är mycket nöjd med. Men jag skulle vilja byta ut vindrutan då jag har en lång överkropp vilket leder till turbulens mot huvudet. Var kan jag hitta en större som passar utan för mycket modifiering?
Användarvisningsbild
Svedala Micke
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-12-30/13:28

Re: Vindruta

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-30/14:52

En möjlighet kan vara rutan till K 1200 GT (senaste årsmodell 2005, tror jag. Något år därefter kom en K 1200 GT, som inte hade en skruv gemensam med sin föregångare). Nämnda hoj var tekniskt likadan som RS men hade elmanövrerat, högre kåpglas, kåpbreddare vid underbenen, väskor, blanklackade i hojens färg, samt (tror jag) sadelvärme som standard.
Huruvida det går att montera ett sådant kåpglas på en RS, vet jag inte, men en BMW-handlare bör kunna ge besked.
I övrigt finns nog ungefär hur många möjligheter som helst - inklusive diverse justerbara "vingar" att sätta fast i originalkåpglasets överkant - men vad som passar just Dig är inte lätt att veta.

I övrigt måhända en idiotfåga: Har Du provat men att sänka kåpglaset till dess lägre nivå? Det skulle kunna innebära, att den turbulensvåg, som Du störs av, hamnar nedanför hjälmen. Då kommer Du att bara få vindbrus kring skallen, och det blir avsevärt tystare.
Skälet till frågan är, att jag är 174 cm lång och också har en K 1200 RS. Med kåpglaset i övre läget blir cykeln nästan okörbar i hastigheter över 90, för bullernivån blir hög, samtidigt som jag har svårt att hålla huvudet stilla i turbulensen.
Med kåpglaset i nedre läget försvinner det mesta av ovanstående, men jag har ändå lagt märke till, att om jag reser mig några centimeter på fotpinnarna, blir det ännu tystare kring skallen. Det har många gånger fått mig att fundera på att kapa av glaset sådär 5 höjdcentimeter, men samtidigt bär det emot att göra åverkan på originalgrejor.

Jag har också några gånger kört hojar med betydligt flackare kåpglas, som Honda VFR VTEC och Aprilia Mille (den gamla, med Rotaxtwinnen), och det var samma upplevelse där: Ingen turbulens, bara vindbrus. Men OK - samtidigt blir det lite mer vindtryck på överkroppen. Som vanligt gäller, att man inte kan få allt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vindruta

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-12-30/16:30

Kapa ned rutan är ett stalltips. Så gjorde jag på min gamla, numera avsomnade, R1100S.
En annan variant kan vara att köpa en sån där "flärp" som GS-folket brukar ha monterat i toppen på rutan. Jag gissar att det Wunderlich eller Touratech har det.


PS: https://shop.touratech.se/catalogsearch ... ForCache=1
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vindruta

Inläggav Falken » 2018-12-30/16:57

Hej Micke,

Jag hade samma problem på min R1100R, där jag fick all turbulens på krukan. Köpte en flärp av denna modell och då blev det betydligt bättre: https://adventuremc.se/sv/x-creen-touri ... -xcta.html
Det fina är att man inte behöver borra i rutan utan man klämmer på den. Funkar det inte så har man iaf inga hål i rutan som påminnelse.
Lycka till!
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Vindruta

Inläggav Falken » 2018-12-30/20:16

Hej igen,

Satt och bläddrade bland bilderna på telefonen och kom på att jag har den lilla vindavvisaren kvar. Köpte precis innan vintern en Givi airflow till GS:en så jag bör ha en begagnad flärp i fint skick i källaren om du är intresserad. Annars hoppas jag att du hittar en ny ruta som löser dina problem :)

Mvh,
Falken
Bilagor
Screenshot_20181230-201201.jpg
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Vindruta

Inläggav maalse » 2018-12-30/20:43

Jag har fått tipset att prova helt utan ruta (r1200gsa) då det är enkelt )och gratis) och ger en indikation påmind du behöver mer eller mindre ruta
/Markus
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Vindruta

Inläggav hedberg » 2018-12-31/10:12

Hej
Jag har en nedkapad orginalruta,ca5cm,liggande!den kan du få bli vid nästan gratis.Skicka pm om du är intresserad.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst