K1600GTL -2014

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

K1600GTL -2014

Inläggav Speedyswede » 2018-12-30/17:38

Hej!
Åker idag på en Honda Pan European -2015 som jag på de flesta punkter är helt nöjd med. det ända som inte är riktigt bra är fjädringen som är lite vek för två fullvuxna och packning.

Har fått korn på en BMW K1600GTL -2014 med få mil. Önskar all input jag kan få från andra användare. Hur mycket soppa drar den? Hur funkar den med full last? Något särskilt som jag ska titta på innan köp? all input mottages tacksamt :)
Speedyswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-10-09/20:06

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Taurus » 2019-01-01/14:04

Hej,

Jag har i och för sig en 2014 GT men det kanske hjälper ändå (vet inte om du även tittat på GT och jämfört med GTL)
Har kört drygt 3300 mil med (40%) och utan (60%) passagerare och/eller packning, blandat landsväg, autobahn och kurviga vägar, inkl långa sträckor med hårnålskurvor.
Använder original BMW topboxar, stor 49 l och den äldre 28 l.

Märkbara skillnader mellan hojarna

GTL
- mer upprätt sittställning med lägre sadel, längre styre och fotpinnar som sitter lite längre fram
- större vindruta
- passagerarsadeln är lite längre och pakethållaren därför placerad lite längre bak
- ngt mjukare fjädring

Full last
- Utan passagerare märker jag inget upp till ca 160. Efter det märks ibland viss påverkan av turbulens med stora topboxen men inget som direkt stör körningen eller gör hojen instabil. Utan topbox märks inget alls, oberoende hastighet.
- Med passagerare kör jag sällan över 140 men upp till den hastigheten märks ingen instabilitet alls. Och vid omkörning märks knappt att du kör med full last/passagerare tack vare det enorma vridet.

Förbrukning
- Blandad körning 0,57 under drygt 3000 mil. Kör du 90 på plan väg drar den under 0,40. Du kommer alltså lätt 50 mil på en tank om du inte har bråttom.
- Motorväg/Autobahn, 120 0,6-0,65 / 140 0,7-0,75

Kolla
- Att service, främst bromsvätskebyten, är gjort. Viktigt att dokumentation finns om du behöver använda maskinskadedelen i försäkringen.
- Om service är gjort enligt manual på auktoriserad verkstad. Då ska även kostnadsfria uppgraderingar vara gjorda, tex mjukvara eller knappsatser på styret. Har hojen gått lite kanske det inte är gjort.

Däck

Jag har kört med Metzeler Interact / Roadtec 01 HWM som, med min körning rullat 1800 mil fram, 1400 mil bak.

Försäkring
Många faktorer avgör vilket bolag du väljer. Jag gick tidigare från if till Svedeas BMW-klubbförsäkring. Något år senare ändrade if villkoren och då passade if mig bättre igen.



2014 förbättrades den ngt "osmidiga" växellådan som ändå märks ibland. Men med bra växlingsteknik märks det inte så mycket.
Det jag uppskattar mest är hojens smidighet med tanke på vikten. Och stabilitet och användbar kraft i alla lägen på alla varvtal.

Är det "rätt" färg är det inte mycket du behöver fundera på... ;-)
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Speedyswede » 2019-01-01/16:13

Hojen jag tittat på är en K1600GTL tillverkad -2014 uttagen sent -2015 och endast 350 mil (!?). Den verkar ha normal utrustningsnivå. Svårt att veta med BMW som är en djungel med priser och utrustningspaket dock..... Hojen är inkörningsservad och sedan mellanservad med bromsvätskebyte för ett år sedan. Förutom några mindre märken i lacken såg den ut som ny :)
Färgen är "champagne". Är det rätt färg? :D

Den ska som sagt ersätta min Panna som är en på många sätt underbar hoj. Vissa saker kommer att bli sämre på tysken. Aktionsradien t.ex. Men den kommer förhoppningsvis att ta lasten bättre än Hondan
Speedyswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-10-09/20:06

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Magnus Mörtling » 2019-01-01/21:49

Speedyswede skrev:Hojen jag tittat på är en K1600GTL tillverkad -2014 uttagen sent -2015 och endast 350 mil (!?). Den verkar ha normal utrustningsnivå. Svårt att veta med BMW som är en djungel med priser och utrustningspaket dock..... Hojen är inkörningsservad och sedan mellanservad med bromsvätskebyte för ett år sedan. Förutom några mindre märken i lacken såg den ut som ny :)
Färgen är "champagne". Är det rätt färg? :D

Den ska som sagt ersätta min Panna som är en på många sätt underbar hoj. Vissa saker kommer att bli sämre på tysken. Aktionsradien t.ex. Men den kommer förhoppningsvis att ta lasten bättre än Hondan


K1600 skall servas varje år. Oavsett om de körts eller inte. Viktigt för maskinskadeförsäkringen. Bromsvätska skall bytas vart annat år.
Med de mil du nämner är den i nyskick och som nämnts tidigare så är 2014 den viktigaste uppdateringen på kraftöverföringen. Om du är tillfreds med pris och säljare så köp. Det är en kanonmaskin.
Min senaste har gått 3 gånger så långt som den du kikar på.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Thomas Stadin » 2019-01-01/22:01

För att slippa få en chock då du står på verkstaden och ska lösa ut din sexcylindriga mc efter service så ta reda på vad det kostar redan nu.
Ring verkstaden, eller fråga vad andra på forumet har betalt för tex service inkl ventiljustering.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Speedyswede » 2019-01-02/06:27

[quote]För att slippa få en chock då du står på verkstaden och ska lösa ut din sexcylindriga mc efter service så ta reda på vad det kostar redan nu./quote]

Låter som ett varningens finger för höga servicekostnader? Hur ofta görs ventilkontroll på K1600? Hur omfattande är det? Själv brukar jag sköta servicen själv när fabriksgarantin har gått ut. Men flera av er hänvisar till en maskinskadegaranti. Specifik för bmw märkesförsäkring?
Speedyswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-10-09/20:06

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Max Mad » 2019-01-02/06:37

Speedyswede skrev:Låter som ett varningens finger för höga servicekostnader? Hur ofta görs ventilkontroll på K1600?
Jag var själv sugen på en K1600 GTL men en sak som gjorde att jag tvekar var just servicekostnaden.

Ventkontroll skall göras vartannat år (om minst inte sviker mig), och skulle (i mitt fall, hos en välrenommerad märkesverkstad i Blöteborg), gå på 10 000 :-

Tidigare körde jag en R1200 GSA-med betydligt trevligare prisbild avseende service.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Roger Gross » 2019-01-02/06:58

Max Mad skrev:
Speedyswede skrev:Låter som ett varningens finger för höga servicekostnader? Hur ofta görs ventilkontroll på K1600?
Jag var själv sugen på en K1600 GTL men en sak som gjorde att jag tvekar var just servicekostnaden.

Ventkontroll skall göras vartannat år (om minst inte sviker mig), och skulle (i mitt fall, hos en välrenommerad märkesverkstad i Blöteborg), gå på 10 000 :-

Tidigare körde jag en R1200 GSA-med betydligt trevligare prisbild avseende service.


Kontroll av ventilspelet är beroende av körsträckan och inte tidsberoende. Ventilspelskontroll görs var 3000:e mil.
Servicekostnaden blir hög OM ventilspelet måste korrigeras, vilket är relativt ovanligt. Oftast stannar arbetet med en kontroll, vilket är klart mindre tidskrävande/lägre kostnad.
Ganska givet att en sexcylindrig motor kostar mera i service än en tvåcylindrig...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Max Mad » 2019-01-02/07:56

Roger Gross skrev:Kontroll av ventilspelet är beroende av körsträckan och inte tidsberoende. Ventilspelskontroll görs var 3000:e mil.
Tack för förtydligande.
Roger Gross skrev:Ganska givet att en sexcylindrig motor kostar mera i service än en tvåcylindrig...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Du har onekligen en poäng där, men som jag förstått det är en av de fördyrande omständigheterna att man måste plocka bort en hel del (kåpor), för att komma åt motorn på K1600. Jag räknar naturligtvis med att bli tillrättavisad om jag har fel ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: K1600GTL -2014

Inläggav BrooklynS » 2019-01-02/10:26

Max Mad skrev:
Roger Gross skrev:Kontroll av ventilspelet är beroende av körsträckan och inte tidsberoende. Ventilspelskontroll görs var 3000:e mil.
Tack för förtydligande.
Roger Gross skrev:Ganska givet att en sexcylindrig motor kostar mera i service än en tvåcylindrig...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Du har onekligen en poäng där, men som jag förstått det är en av de fördyrande omständigheterna att man måste plocka bort en hel del (kåpor), för att komma åt motorn på K1600. Jag räknar naturligtvis med att bli tillrättavisad om jag har fel ;).


Det gäller alla motorcyklar med kåpor (utom R-modellerna där cylindertopparna sticker fram) och just ventilspelskontroll och ev shimsbyte är ingenting som konkurrenterna har som fördel vad gäller kostnad. Detta gäller förstås även de stora japanska kåpförsedda konkurrenterna. Det som gör att BMW möjligen sticker ut är dels antalet cylindrar och dels att den genomsnittlige BMW-ägaren kör till ventilkontroll redan under de första åren. Det är sällan man ser japanska hojar som körts 6.000-10.000 mil på tre år. Med BMW närmast regel... klart att man upplever den kostnaden som dyr då men utslaget per mil blir det annat.

Men K1600 är fortfarande inte en hoj man väljer av strikt ekonomiska skäl. :)


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Speedyswede » 2019-01-02/14:42

Det är sällan man ser japanska hojar som körts 6.000-10.000 mil på tre år. Med BMW närmast regel...


Vänta nu...Min Panna är en 2015 med 4100 mil på mätaren (hade varit fler om jag bara hade haft en hoj) och min tilltänkta BMW är en -2014 med 350 mil....Anar jag fördomar :D :D ;)
Speedyswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-10-09/20:06

Re: K1600GTL -2014

Inläggav BrooklynS » 2019-01-02/14:44

Speedyswede skrev:
Det är sällan man ser japanska hojar som körts 6.000-10.000 mil på tre år. Med BMW närmast regel...


Vänta nu...Min Panna är en 2015 med 4100 mil på mätaren (hade varit fler om jag bara hade haft en hoj) och min tilltänkta BMW är en -2014 med 350 mil....Anar jag fördomar :D :D ;)


Nädå, men om du har surfat blocket framträder ett mönster. Individuella undantag finns alltid, touringhojar körs mer, customhojar mindre osv.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Speedyswede » 2019-01-02/16:36

Ytterligare en fundering: Passar en av BMW:s små topboxar på GTL:en? Typ om man vill åka på en dagsutflykt med bara en termos med sig....
Speedyswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-10-09/20:06

Re: K1600GTL -2014

Inläggav Taurus » 2019-01-02/17:28

Ref mitt förra inlägg:

Den äldre toppboxen på 28 l (kom 04/05) passar.

Tips vid service:
Om service måste göras under resa så kan du spara pengar beroende på vilket land du är i. I mitt fall servades den i Split, Kroatien på en mycket seriös och trevlig BMW-verkstad. Notan blev ca 30% mindre jmfrt med Sverige.
// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst