R1250 GSA/RS s1000XR

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Tomas S » 2019-02-19/15:48

Kära forumanvändare!
Då jag är lite av en shopoholic när det kommer till motorcyklar sitter jag nu inför en ny säsong med spännande nyheter (r1250 GS/RS) och gamla synder (s1000XR) och frestas.
BildBildBild

Jag använder hojen för att pendla till/från jobb (50%) nöjesåkning närområde (35%) touring (15%) (0-2 resor per år), sitter i dagsläget på en R1200GS Exclusive 2018 (uttagen höst 2017). Vad som tilltalar mig med BMW är komfort och kvalitet, jag gillar att köra MC inte att hålla på och serva eller mecka.

Jag behöver lite input från er andra arfarna BMW fantaster (jag har under mina senaste 4-5 år haft 11 hojar allt från ktm duke till Harley Breakout) Har ägt både r1200GSA(2014) samt s1000XR(2015) förut men aldrig en RS.

Jag gillar acceleration och ljudet av s1000XR men komforten av GSA:n och har därför börjat snegla lite åt RS hållet (lite sportigare utan att förlora någon komfort? innbillar jag mig).

Utseendemässigt gillar jag alla tre, och får frugan välja faller s1000XR bort. Har börjat titta på några weekendresor till grannländer och inom sverige för i år samt en längre touringresa till alperna inom ett par tre år.

Jag vet svaret är enkelt köp alla tre!! Tyvärr tillåter ekonomin endast en hoj i taget, har ni någon input att ge mig (all input är välkommen :roll: )

Jag kommer förstås inte köpa grisen i säcken (halva nöjet är ju att provköra) men gör gärna lite research innan jag besöker min lokala MC-butik.
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-19/17:34

Jag provkörde R 1200 RS, när den var ny som modell, dvs inte med senaste motorversionen - som förefaller vara ett klart lyft jämfört med tidigare spisar (som på intet sätt är dåliga). Ändå minns jag, att jag trivdes mycket bra under provturen. Fötterna nådde ner i marken, samtidigt som jag inte alls satt ihopvikt, och körställningen var precis lagom framåtlutad för min smak (dvs inte särkilt mycket, men "rakt upp och ner" satt jag inte).
De omdömen, som fällts här på Forum, verkar närmast unisont positiva, och de tester/provkörningar, som jag läst i hojtidningar, har gått i samma stil.

Så till slut kokar det ner till det gamla vanliga: Den individulla spekulantens upplevelse i sadeln. "Och prövotiden är en fröjd."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav mumkas » 2019-02-19/17:49

Om jag redan haft en R1200GSA och en S1000XR skulle jag lätt gett en R1250RS en chans! Mitt val stod mellan R1200R och RS 2017, men körde aldrig den senare. Jag var alldeles för nöjd med att känna mig kylslagen i april på en R ;) Med det sagt, så har ju motorn i R1250 fått lysande recensioner, nästan som att man blir lite sugen på att byta igen.. En ylande S1000R eller XR hade inte varit dumt heller. Det finns för många val här i livet helt enkelt :roll:

Min röst går på R1250RS!
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Lazarus » 2019-02-19/17:54

Mitt val blev en R1250GS Exclusive. Tänker inte ge dig ett råd men ett påpekande. Vill du beställa en ny så får du ingen GS/A eller RS till denna säsongen. De enda R1250GS/A du kan få tag på innan aug/sep är de som eventuellt finns hos handlarna redan nu. Det är i varje fall vad jag har fått veta av min handlare. De säljer flest BMW i Sverige så de borde ju ha koll.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Roger Gross » 2019-02-19/18:05

Hej Tomas,
Du står inför en mycket trevlig valsituation - helt klart!
Eftersom tycke och smak varierar kan du inte få någon objektiv hjälp, allt som skrivs som svar på din fråga är i högsta grad subjektivt.
Här får du mitt personliga tyckande:
Jag har haft minst två hojar av vardera modell du räknar upp. Boxrarna har dock varit vattenkylda tolvhundror.
1250 står i garaget men har ännu inte rullat en meter. Efter provkörning av olika 1250-modeller kan jag säga att ShiftCam - motorn är i alla avseende ännu bättre än 1200 - boxern.
1250 RS finns inte för leverans innan september i år, 1000XR kommer med nya S1000 - motorn som årsm -20.
1250 GSA kan du ha tur att få levererad under försäsong, GS kan du få i juni. Allt beror på önskad fabriksutrustning.
Vad gäller körställning och långkörningar passar RS:en mig bäst. GS/GSA har en körställning ganska lik S1000XR och den körställningen är ganska upprätt och passar många. Alla tre modellerna är bra vid körning med passagerare.
Bäst fjädringskomfort på dåligt underhållna svenska asfaltvägar har GS/GSA. S1000 - motorn är urstark men kan upplevas stressande i sin attityd "kom igen - kom igen - öka - öka". Boxermotorn är mera lugn i sin attityd. Men speciellt i 1250 - utförande är den mycket rask om föraren så vill...
Kolla även försäkringspremierna - räkna dock med att GS/GSA kommer att få en allt högre premie eftersom så många används på ett sätt som förarna inte klarar av och därigenom skadebelastar försäkringen :o
Sammantaget: Min favorit är en RS för singelkörning samt en RT vid körning med passagerare.
Om du har mera konkreta frågeställningar svarar jag gärna.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Tomas S » 2019-02-20/10:34

Härligt!
Tack för all respons, nu är jag ännu mer sugen på att provköra 1250RS (och lite sur för att jag i sådana fall får vänta tills nästa säsong, känns ovärt att få en spillans ny mc levererad i slutet av en säsong)

Roger Gross skrev att en 1250 stod i garaget, får man gissa på att detta är en GS eftersom GSA och RS knappt/inte lanserats än då?

En konstig känsla av stress uppstod när det gick upp att jag mer eller mindre borde/måste iväg o beställa nu om jag vill njuta av en av ovan skönheter denna säsongen samtidigt som jag inte känner för att köpa grisen i säcken och gärna vill testa på 1250RS innan jag bestämmer mig :shock:

Tur man inte är hojlös (i värsta fall får jag väl byta nästa säsong) 8-)
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Roger Gross » 2019-02-20/12:33

Hej Tomas,
En liten komplettering till vad jag tidigare skrev. Det handlar om ekonomi och andrahandsvärde.
INGEN hoj har ett andrahandsvärde som GS/GSA! Kan kanske vara värt beakta...
I mitt garage finns en R1250RT samt om ett par dagar en R1250GSA HP - det blir bra!! :D
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-20/23:23

I år blir min tredje säsong med R1200RS.
2000 mil avverkade. Mestadels utomlands.

Uppskattar du en något framåtlutad sittställning så kommer du att stormtrivas på RS.
Tre olika sadelhöjder och justerbara fotpinnar finns som tillval.
Längden på sadeln tillåter även att du kan flytta runt ändalykten under längre touring. Inga "sittsår".
Inget balanserande på stortån vid stopp, eller 10 graders knävinkel under fart nödvändigt.
Uppskattar du asfalt mer än något annat kommer du att stormtrivas på RS.
Mer troligt att du försöker få till knäskrap än att du står upp på en RS.
Uppskattar du både "sportig" landsvägskörning, och touring kommer du att stormtivas på RS.
Quickshift och gott om plats för bagage för längre touring finns som tillval.
Akrapovic finns som tillval - garanterat ljudmys med tillhörande knallar/smatter under inspirerad körning.
Uppskattar du en felfri BMW-hoj så kommer du att stormtrivas på RS.
Välbeprövad motor och teknik, utmärkta bromsar, kardandrift, samt mycket väl sammansatt.
Landsvägar, fjällvägar, alpvägar, serpentinvägar, eller motorvägar/Autobahn avverkas enkelt och bekvämt.

Planerar du mycket gruskörning/offroad, eller önskar touringutrymme för två på hojen så rekommenderas någon annan BMW-hoj (GS alternativt RT).
Gillar du acceleration mer än något annat rekommenderas någon annan BMW-hoj (XR eller S).
RS är ingen långsam hoj, men någon ilsken högvarvig raket är den inte. Här körs det med vrid - inte varv.

Kan ej svara på hur RS är som pendlarhoj då jag har 15 minuters promenad till jobbet, men om jag lyssnar på andra så klarar RS av även pendling alldeles utmärkt.
Något annat skulle faktiskt förvåna mig.
Bästa hojen.


MVH,
En 100% nöjd R1200RS-ägare och blivande R1250RS-ägare
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Roger Gross » 2019-02-21/07:44

Hej Tomas,
Ytterligare ett par synpunkter värda att beakta i ditt hojval:
- Navigatorplaceringen på RS är inte bra - man måste ta blicken alldeles för långt från körbanan vid koll på naven.
- RS har med sin korta fjädringsväg en jämförelsevis sämre komfort på vägar med ojämn beläggning.
- Om du har behov av låg sitthöjd är RS det vinnande alternativet
- Är det en svagt framåtlutad körställning du gillar är RS din hoj.
- XR har kedjedrift med sina plus och minus.
- GS/GSA får med sin långa fjädringsväg ett oljud i drivlinan vid körning på 3:an och 4:an i tätortsfart. Detta beroende på att kardanknutarna genom sin vinkling får "jobba" mera. Provkör och kolla - du kanske inte märker det... Å andra sidan så går inte en kedjetransmission tyst den heller.
Om du fortfarande är vankelmodig i ditt val av modell - köp en av varje och din handlare kommer att älska dig... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Beerduck » 2019-02-21/13:49

R1200RS -18
KLE 500
FZ 750
Användarvisningsbild
Beerduck
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-08-13/20:16
Ort: Färjestaden

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-21/14:25

För vad det nu kan vara värt så kan jag i vart fall delge mina erfarenheter och som jag anser ligger inom armslängds avstånd från det du frågar. Min körprofil är 20% kortkörning (jag pendlar långt så jag har ingen dagspendling), 50% Korttouring i Sverige (3 tim – 2 dagar) och 30% Flerdagstouring inom Europa (4d – 1,5w).

Jag har över de senaste åren ägt och kört R1200R (2012), R1200GSA (2014). R1200R (2015), S1000XR (2016) och R1200GS (2017) med en R1250GS (2019) i antågande. Omständigheterna har varit sådana att jag har haft möjligheten att ha två i garaget // hela tiden så jag i någon mån kunnat jämföra på daglig basis ”den ena med den andra”. Armslängds avstånd från din fråga för att jag har inte ägt en R1200RS men i någon mån är R1200R ett syskon som delar många egenskaper. Man sitter förvisso lite mer upprätt och vindskyddet med sportrutan år lite sämre som vindskydd men det mesta är väldigt lika. Med detta sagt så summerar jag mina subjektiva erfarenheter så här.

S1000XR är en fantastisk hoj men jag skaffade den för att jag ville ha en maskin med upprätt körställning och vanlig gaffel. Erfarenheterna från min R1200R (2015) var så överväldigande jämfört med hur den gamla telelever versionen var. Kontakten med vägen, agiliteten och motorn var avsevärt bättre. Kunde jag skulle jag gärna välja vanlig gaffel (med modern styrning förstås) som en logisk utveckling på det som telelever en gång löste. Tyvärr passade inte XR mitt kynne, jag började leta efter omkörningar, gärna lite tighta så man fick växla ner vrida på och gotta sig åt vrålet och accet mellan benen några sekunder (som jag skriver i annan tråd, jag hanterar många av mina frestelser genom att falla för den). Det blev både löjligt och farligt till sist. Hjärnan tog över och den byttes mot en GS.

GSA är den enskilt bästa touringmaskin som jag har haft, utan tvekan den bästa, för sin mångsidighet och kapacitet till last och långa pass. Komforten är toppklass. Det som jag håller mot den är att den är just det, den är stor och ganska tung när den är fullastad. Det blir som att köra V70, inget att klaga på utan 100% praktisk – men lite tråk…! Det finns andra som tycker annat så för den med dåligt minne (det är sannolikt 40s sedan du läste det, detta är MINA subjektiva synpunkter) och som sådana fordras ingen kommentar. Sammanfattning om långtouring är din grej så är GSA din maskin annars finns det bättre järn.

Återstår GS och R (som jag för argumentationen likställer med RS). Min R1200R är den som har levt längst i garaget och det av goda skäl. Den är rolig att köra, den är smidig att köra och den är en ”riktig mc”, det blåser om örona och den ser ut som en hoj ska. En GS, RT osv är plastinklädda bylsen som förvandlar den råa verkligheten på landsväg till en inkapslad ”nära mc upplevelse”. Inget ont i det för när man har 30 mil kvar, det är +5C och det regnar så har det hänt att jag har ifrågasatt det kloka i denna hobbyn. Dessa kåpmaskiner tar lite udden av vädret och gör dessa dagar lite mer uthärdliga men så har vi dessa dagar som solen skiner och man skall till ”Näreboda glasskiosk” 79km bort. Då finns det inget som slår en mer avklädd maskin. På tal om slå, med det svenska vägnätets bristande underhåll idag, så händer det ibland att jag stönar Huuöööh på en R när ”paketet får en spark underifrån”, det händer aldrig på en GS.

Med din (och i någon mån min körprofil) är GS eller R/RS de ideala maskinerna tycker jag. Har man ambitionen att komma iväg i t.ex. en vecka eller mer och kanske med pax så är det GS, annars hade jag nog valt R/RS.
Vid årsmötet i Arjeplog 2017 så blev det en R på långturen och XR blev stående i garaget hemma.

Som sagt, hur långt är ett snöre.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-21/14:49

Magnus Brobeck skrev: En GS, RT osv är plastinklädda bylsen som förvandlar den råa verkligheten på landsväg till en inkapslad ”nära mc upplevelse”. Inget ont i det för när man har 30 mil kvar, det är +5C och det regnar så har det hänt att jag har ifrågasatt det kloka i denna hobbyn. Dessa kåpmaskiner tar lite udden av vädret ...

Eller som kompisen (R 1200 RT) sade till sina reskamrater (F 800 GT respektive R 1200 GSA) när dessa muttrade efter en regnig dag - på väg till eller från årsträffen i Arjeplog: "Inne hos mig är det varmt och skönt."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Roger Gross » 2019-02-21/15:41

Bror har en poäng när han argumenterar för en RT - komforten!
Jag uppskattar mycket att min hustru Elisabeth åker med på "ner-till-Alperna - touring". Vi har då provat de flesta nutida BMW-hojar och i HENNES val hamnar definitivt RT som etta. Och det räcker långt även för mig. RT:n gör inte bort sig vare sig i Alperna eller på Autobahn. Förvånansvärt komfortabel även på ojämna svenska landsvägar.
Härligt att smaken varierar som den gör - just därför har vi så många olika utföranden att välja på... ;)
Apropå välja på, så nås jag nu av informationen att BMW MOTORRAD i princip ordertecknat hela 2019 års modellprograms produktion. Sverige har sålt oerhört bra liksom även övriga marknader. Du kan fortfarande få tag i en årets modell, men det förutsätter att din handlare beställt exemplar utan att haft någon specifik kund. De handlarna känner du igen på att de går omkring med ett leende... :D
Och allt är 1250- och 850-modellernas "fel". (Men marknaden ser olika ut - av Yamaha FJR 1300 finns fortfarande osålda -16, -17 och -18 års modeller. Andrahandsvärdet blir därefter...)
Mvh,
Roger G
PS Möjligt att detta inlägg klassas som OT då det inte handlar om GS/RS/XR. Jag ville bara vidga synfältet något. :o
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-21/16:57

BMW Motorrad befinner sig alltså för närvarande i samma situation, som jag tror är vardag på Scania. Den bil man bygger idag i Södertälje är redan beställd - och man vet, vem köparen är. Onekligen ett bra framgångsrecept. (Extremen i det fallet är - eller var(?) - sannolikt Morgan. För några decennier sedan byggde de nio bilar i veckan, och köparkön var minst ett halvår lång. Det skämtades en del om, att de funderade på att öka takten till tio bilar i veckan. Hur många de bygger idag, vet jag inte.)

Man kan naturligtvis se BMW:s framgångar ur en annan synvinkel. Jämförd med de japanska hojtillverkarna är BMW Motorrad rimligen en kvantitativ dvärg. Kombineras det med ett mycket gott kvalitetsrykte, generositet med återkallanden och snabb reservdelsförsörjning, har man ännu ett framgångsrecept.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Tomas S » 2019-02-26/15:19

Tack igen för all input!
Rådande situation har styrt mig mot GSA 1250 då dessa fortfarande verkar kunna levereras under tidig sommar, men jag är helt klart sugen på att provköra en 1250rs framöver. Drömmen är att lixom Bror kunna ha fler än en mc i garaget framgent men i dagsläget får jag nöja mig med en.

Vi hörs o ses på vägarna / Tomas
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-28/13:57

Fast någonstans har Du missförstått mig. Jag har bara en hoj - K 1200 RS - men jag har provkört åtskilliga andra.
Här på Forum finns dock åtskilliga, som har fler än en båge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Tomas S » 2019-03-01/10:20

Oj jag blandade ihop dig Bror Gårdelöf med Roger Gross.
Tack för bådas tips o råd, bestellde en GSA HP i förrgår leverans v22-v23 (tillverkas v20).

Blir nog en bra sommar!!
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: R1250 GSA/RS s1000XR

Inläggav Roger Gross » 2019-03-01/11:46

Tomas S skrev:Oj jag blandade ihop dig Bror Gårdelöf med Roger Gross.
Tack för bådas tips o råd, bestellde en GSA HP i förrgår leverans v22-v23 (tillverkas v20).

Blir nog en bra sommar!!


Hej Tomas,
Det är få förunnat att bli förväxlade med Bror Gårdelöf - jag tar det som en komplimang. Skönt också för Bror - nu kan han ju sluta leta i garaget efter hoj nr 2... :D
Jag vill gratulera dig till valet av 1250 GSA HP - fick min för några dagar sedan och har nu lite att pilla med i garaget. Framskärmförlängare, hugger, kåpglas, mudsling, sidostödsfot, smörja , vaxa, justera - ja, det är ingen hejd på nördskapet... :o . Men hojen blir som jag vill ha den och det är det som räknas!
Om allt går som det ska får GSA:n och RT:n dela på 3500 mil kommande säsong.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst